Kysymys Isovanhemmille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja D-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

D-mamma

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
3 902
12
38
Olenko "ilkeä" lapsi jos laitan isovanhemmat valitsemaan joko lastenlapset tai alkoholin??

Vähän taustaa..
Meille on tulossa kolmas lapsi kesällä.Mun vanhemmat asuvat n.350km päässä ja käymme siellä 3-4 kertaa vuodessa.

Molemmat (mummi ja ukki) käyttävät alkoholia,ja aika reippaasti,ukki enemmän.Ja nyt alkaa olla siinä kunnossa ettei jalat pidä vaan ukki kaatuilee eikä kestä esim. tuolilla vaan putoaa siitäkin..
He lupasivat ottaa vanhemmat lapset kesällä viikoksi,kun vauva syntyy mutta en taida uskaltaa laittaa lapsia mummolaan :(

Tiedän että mummi pystyy kohtuu käyttöön silloin kun on lapset vastuulla mutta en usko että jaksaa koko viikoa olla yksin vastuussa..Etenkin kun meidän 4.5v on jatkuvasti vahdittava tapaus.

Myös veljeni,jolla on myös lapsi on sitä mieltä että nyt on aika tehdä asialle jotain.Eivät hekään halua mennä mökille jossa ukki pyörii pitkin maita ja mantuja..

Onko törkeää laittaa mummi ja ukki valitsemaan:lastenlapset/viina?

En ole itse isovanhempi vielä pitkiin aikoihin,mutta tilanteenne on tuttu!

Me laitettiin miehen äidille aikanaan pyyntö ettei ota silloin kun tietää että olemme tulossa, vaan odottaisi sen päivän ekan mukin ottamista siihen kun olemme lähteneet kylästä. Anoppi ottaa ihan koko ajan, ns tissuttellija,mutta itse kun en juurikaan juo niin ärsytti jo pelkkä viinanhaju hengityksessä aina kun meni sinne, saatika sitten pieniä lapsiasyliin... :/

No nyt on tilanne kuitenkin se ettei olla missään tekemisissä ja anoppi ryypiskelee enemmänkin. Välit meni kyllä muista syistä.

Mutta mielestäni teillä on oikeus esittää pyyntö ja isovanhemmat sitten ratkaiskoon kkumpi on tärkeämpää. lapsien turvallisuutta ei kannattane vaarantaa sen takia ettei uskalla vastustaa vanhempiensatoimintaa. Alkoholin vaikutuksen alaisena kun tuo kontrolli ei toimi kunnolla kuitenkaan!

Missään nimessä en laittaisi lapsiani viikoksi kuvailemillesi isovanhemmille jos en itse olisi koko aikaa vahtimassa mukana! 4,5vuotias on vielä aikast pieni olemaan vastuussa itsestään ja nautitteko miehesikään kanssa vauva-arjesta jos on koko ajan isommista huoli?

Tseemppiä,veljesi on viisas kun haluaa olla mukana tekemässä assioillle jotain! :wave:

En antaisi lapsia missään nimessä tuollaiseen mummolaan hoitoon! Maalaisjärkikin jo sanoo, että lapsia ei voi antaa hoitoon humalaisille. Jos isovanhemmat juovat alkoholia säännöllisesti, tuskinpa lapsenlapsen kyläily heitä yhtäkkiä raitistaa. 4½-vuotias on täysin vahdittava. Pienten lasten vahtimisessa on isovanhemmille työtä selvinpäinkin.

Mietipä, millaista lapsillanne on, jos isovanhemmat alkavat juoda? Entäpä jos lapsillenne sattuisi jotakin ja isovanhemmat joutuvat esim. viemään lapsianne lääkäriin? Kuka ajaa autoa, jos mummo ja vaari olisivat molemmat humalassa?

Koska asutte itse kaukana, ette pysty valvomaan lastenne hoitoa mummolassa mitenkään. Minusta on täysin edesvastuutonta laittaa lapsia hoitoon viinanhuuruisille mummoille ja vaareille. Joko menette itse mukaan mummolaan tai unohdatte mummolavierailun kokonaan.

Pystyisikö mummo tulemaan teille lapsia hoitamaan? Se ehkä auttaisi teidät ensi kesän pälkähästä ja voisitte veljesi kanssa miettiä jatkotoimenpiteitä.

Jos ystäväsi aikoisi laittaa lapsensa viikoksi perheeseen, jossa otetaan ehkä mahdollisesti änkyräkännit lastenhoidon lomassa, mitä sanoisit?

ei pysty eikä halua äitini tulla meille auttamaan.haluaa vaan olla kesällä mökillä (ja naukkailla).

juttelin miehen kanssa tänään ja sovittiin ettei lapset lähde mökille vaan ollaan koko kesä kotosalla.jos kävisi niin hienosti että ukki ja mummi lupaisivat olla selvinpäin,niin en kuitenkaan luota että näin käy :ashamed:

itse en ota ollenkaan,en edes ennen raskautta ja mieskään ei ota kotona.
meidän lapset ei näe humalaisia kuin kaupungilla :/

vanhempi lapsista kohta 7v tyttö lähtee perjantaina ukin,mummin ja mun toisen veljen kanssa etelään,rantalomalle. juttelin broidin kans ja vannotin sen ettei jätä tyttöä ukin kanssa,vaan on aina joko mummi tai eno paikalla. sen tiedän että veli hoitaa tytön.

#&%?$!* juttu,vaan minkäs voin..
pidän lapset kotona,ovat ainakin turvassa :heart:

Viina ja lapset ei sovi yhteen. kertakaikkiaan ei.
Jos lapsillesi sattuisi jotain vakavaa, niin silloin tulisi eteen kysymys siitä miksi olette antaneet lapsen/lapset juopolle hoitoon. Sosiaaliviranomaiset puuttuvät kärkkäästi tähän jos saavat asian tietoonsa.
Tuttavapiirissäni on vastaava tapaus ja siellä lapset sanoivat vanhemmilleen että eivät tule ollenkaan käymään jos viina haisee.
Vähän olivat isovanhemmat nyreissään, mutta nyt on välit ihan hyvät ja minunkin on mukava mennä käymään siiloin kun lasten perheet on siellä.
Omasta lapsuudestani taas muistan miten pelkäsin humalaisia vaikka omat vanhempani olivat läsnä.
Älä anna lastesi joutua jännitämään humalaisia.
Sano vanhemmillesi että ette kertakaikkiaan anna lapsia sinne jos vanhempasi ryyppäävät lasten aikana tai haisevat "sairaalle", niinkuin eräs lapsi sanoi.
Lapsillasi on oikeus olla turvallisessa ympäristössä ja sinulla on vastuu että pyrit siihen. isovanhemmuus ei oikeuta mihin tahansa. Minulle ei tulisi mieleenkään kaljotella lapsenlapseni ollessa meillä. Ei edes ruokajuomina alkoholia, ei kaljaa eikä siideriä. Muuten kyllä otan lasillisen muutaman kerran vuodessa.

Tämä ei nyt suoranaisesti liity asiaan, mutta alkoholinkäyttöön kylläkin. Ja siihen, että lapset yleensä pelkäävät humalaisia, varsinkin jos kotona ei käytetä alkoholia. Muistan omasta lapsuudestani erään pelottavan illan, kun olin hoidossa tädilläni ja tämän miehellä. Tätini mies joi alkoholia ja jossain välissä iltaa alkoi huutaa ja mesota.. Muistan, kuinka pelkäsin (iso mies vielä). Yöllä pissasin sänkyyn, mikä oli ainoa kerta koko lapsuudessani. Tästä hoitokerrasta ei siis todellakaan hyviä muistoja. Eli lapset ja alkoholi eivät sovi yhteen minunkaan mielestäni!!!

En ole isovanhempi, mutta minulla on kaksi leikki-ikäistä lasta ja 3 syntymässä joulukuussa. Minun vanhempani ja etenkin äiti on melko viinaan menevä, ja mä en varmasti koskaan anna lapsiani hänelle hoitoon. Asuvatkin 200km päässä joten sekin voi olla ainakin hetken vielä hyvä tekosyy... Toisella mummulla ja papalla ovat lapset olleet usein hoidossa ja heihin luotan täysin,kun ovat viinattomia.Samoin kuin meidän perhe, ei käytä alkoholia lainkaa...

Et ole ilkeä, vaan vastuuntuntoinen lapsiaan ajatteleva äiti. En minäkään uskaltaisi antaa lapsia hoitoon, jos tiedän että alkoholi on siellä mukana kuvioissa. Eikä se ole lapsillekaan mitään nautintoa katsoa kun aikuiset pörrää tuiskeissa. Jos isovanhemmat tahtovat lapsia hoitoon, niin kyllä sen ajan pitäisi malttaa olla selvänä.

Voi vitsi,on muitakin.
Tänään oli uusimman kummityttömme ristiäiset.Meillä kun tuota silmätulehdusta ollut,niin kysyin äidiltäni (joka on viinamamma) katsoisiko lapsiamme,ettei tartteis tartuttaa vauvaan inhoa tautia.Suostui.TÄhän asti AINA on ollut selvä sen ajan,kun lapset ovat olleet siellä.Yöksi en ole ikinä vienyt,koska hällä on niitä tuttuja,jotka tulis varmasti örveltämään,vaik ite ei ottaiskaan.
Tänään kun vein,huusi pihalta jo pitkältä tervetulot iloisena.Kun jätin lapset hälle,haistoin,ett #&%?$!* ,oli juonut just.Läksin pois,ja autosta soitin heti itkuisena mun veljelle,et mee pliis tsekkaa tilannetta.Ja onneksi pääsi.Itketti ihan pirusti.
Jälkeen päin huomasin äitini kotona siideripullon pöydällä.Oli varmaa sen huitassu ennen meidän tuloa.

Enpä enää vie lapsia sinne pieneksikään aikaa.En vie...Mä olen tästä aika hajalla.Kohtalotoverit jaan mielelläni yv:nä tuntojani,uskon et meit on monia.

Yhteistyössä