Kysymys jo pitempään vanhempina olleille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on vain kaksi lasta, joten en osaa sanoa, ovatko muuttuneet. Jos minulla olisi ollut pitkällä aikavälillä monta lasta, näkisin muutoksen. Nyt kaikki eri vaiheet ovat olleet lyhyellä aikavälillä vain kerran tai kahdesti.

ainakin rennommiksi, itse huvittuneena tiistaina katselin kun ekaluokkalaisten (tulevien siis ) tutustumispäivässä rehtori oli pukeutuneena shortseihin ja collegehuppariin, vanhempien lasten samanlaisissa tilaisuuksissa rehtori oli pukuun pukeutuneena.

ehkä avoimemmiksi, ei ole niin vaikeaa kenellekkään ottaa vakaviakin asioita puheeksi.

ja ainakin kaikki muut vanhemmat tuntuu nuorenevan kokoajan :laugh: :ashamed:

Olen ollut äitinä kohta 11 vuotta ja mielestäni kovin suuria muutoksia ei ole tapahtunut, ehkä joihinkin asioihin suhtautuminen on muuttunut. Ennemminkin sanoisin että monien nykyvanhempien suhtautumistapa asioihin on muuttunut, nykyään on enemmän sellaista "hälläväli" meininki tiettyihin asioihin esim. käytöstavat.

Minun mielestäni ovat muuttuneet PALJON parempaan suuntaan.
Vanhimmat lapseni ovat syntyneet 1980-luvun alussa ja ensimmäiset vanhempainiltansa olivat kuin olisi joutunut jälki-istuntoon tai apukouluun.

1990 - 2000 -luvun alussa nuokuin läpi "tämä on jo niin kuultu"-juttujen ja melkein ainoa syy mikä niihin iltoihin ajoi oli ajatus, että "ongelmalasten vanhemmathan ei näissä käy". Näön vuoksi siis lähinnä menin ajanhukkaa harmitellen.

Nyt 2005+ on ollut räiskyviä vanhempainiltoja, "tappeluja", oikeita mahdollisuuksia vaikuttaa, aitoa infoa joka oikeasti vaikuttaa lasten elämään jne.

Jo nyt kevyesti kenttästressaan että mitä jos en huomenna pääsekään lapsen (kuudennen lapsen kuudenteen) rippikoulun vanhempainiltaan...
Pappi mailissa tuumasi, jotta johan sinä nämä olet ainakin 30 tms kertaa kuullut, joten no hätä, ellet pääse.
Mutta pappi väärässä.
Nykyään vanhempainilloissa ON ytyä ja poissaollessaan aina menettää jotain.

:)

[QUOTE="leenu";26340115]Kiva että voi vaikuttaa.. itse en koe samoin... Millaisiin asioihin voi vaikuttaa, millaisia asioita ihmiset ottavat puheeksi niissä?[/QUOTE]

Esimerkiksi koulun käytäntöihin voi vaikuttaa;
- siihen että luovuttiin virallisista koulukuvauksista ja lähdettiin kuvaaman kouluarjen tilanteita + se pakollinen ryhmäkuva.
- siihen, mitä oppiaineita opetetaan kirjoista ja mitä portfolion kautta.
- siihen millaisia retkiä tehdään.

Jne.
Eskarin puolella toiset jutut ja harrastuksissa samoin.
Kaikissa kuitenkin menty avoimempaan ja vähemmän auktoritatiiviseen suuntaan.

:)

Yhteistyössä