Kysymys kesälomasta, kun äitiysloma alkaa heinäkuun alussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisu"

Vieras
LA elokussa, äitiysloma alkaisi heinäkuussa, jonka olen yleensä lomaillut. Kannattaako mielestänne pitää kesälomaa ennen äitiyslomaa, vai yrittää kenties siirtää äitiysloman jälkeen pidettäväksi? Ekaa odotan, en oikein tiedä millä perusteilla mitäkin päättäisin...

Minä olen molemmissa pitänyt täyden kesäloman ennen äitiysloman alkua. Siis olin ensin kesälomalla ja siitä suoraan siirryin äitiyslomalle. Mun mielestä niitä lomia ei kannata ainakaan säästöön jättää, koska ne kertyy kuitenkin äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana.

Pidin kertyneet lomat ennen äitiyslomaa. Eli kesälomalta jäin suoraan äitiyslomalle. Suosittelen. Se loppuraskaus VOI olla kuitenkin jo raskasta ihan ilman töitäkin + vielä kesäiaikaan saa kärsiä helteestä sen lämpöpatterin kanssa. Oli kyllä tosi mukavaa viettää oikein pitkä kesäloma ennenkuin vauva tuli, levätä ja pistää paikkoja rauhassa kuntoon vauvaa varten.

Mulla on ihan sama tilanne! Mietin myös, että onko järkeä ottaa lomaa? Mun perussairauden takia muksu tosin syntyy vähintään pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja varmaan saattaa saikkuakin tulla ennen ä-lomaa. Mutta normklomahan onneksi väistää sairaslomaa nykyään.

Mä olen kaikissa raskauksissa ollut lopussa saikulla ja toisaalta äitiysloman jälkeen on ollut mukava saada lomapalkka ja isommat tulot. Minä suosittelen siis tätä vaihtoehtoa. Palkkaa ja kotihoidontukea voi siis saada yhtä aikaa.

Mä pidin lomat ennen äitiysvapaan alkamista, oli ihana viettää kesä rauhassaan kotona ennen vauvan syntymää ja laitella kaikkea valmiiksi.i ja nauttia olostaan.

meillä ei edes voi kaikkia lomia jättää säästöön, vaan vähintään 15 päivää niistä kertyneistä lomista on pidettävä, loput voi sitten jättää pidettäväksi myöhemmin.

Mulla laskettu aika heinäkuun lopussa, ja ajattelin jäädä kesälomalle toukokuun lopussa ja siitä sitten suoraan äitiyslomalle.. Saanpahan viettää kunnon kesäloman isompien lasten kanssa, kunnnekinnon lomalla koulusta :)

Minä pidin 15 päivää vuosilomaa ja yli menevät päivät siirsin säästövapaaksi äitiysloman jälkeen tai myöhemmin pidettäväksi. Äitiysloma alkoi heinäkuun puolivälissä. Raskaus meni yli 10 päivää, joten ehdin lomailla isomman kanssa liki pari kuukautta. Sairaslomalla en ollut ennen raskautta.
Isäkuukauden ajan olin myös vuosilomalla (äitiysloman ajalta kertynyttä vuosilomaa; ylimääräiset siirsin säästövapaiksi). Myöhemmin hoitovapaan jälkeen palasin töihin elokuussa, jolloin minulle ei ehtinyt kertyä täyttä lomaa seuraavaksi kesäksi. Säästövapaista oli kiva pitää joulu- ja kesälomaa. =)

Jos on mahdollista jättää, minä jättäisin tulevaisuuteen. Sitten kun menet töihin, on kiva olla pidemmällä kesälomalla ja lyhentää lapsen hoitoaikoja mahdollisesti muutenkin.

Mukavampihan niitä lomia on pitää sitte kun lapsi on syntyny esim miehen ollessa isäkuukaudella voit olla kesälomalla niin voitte molemmat olla kotona.
Mä pidin ekaa odottaessa lomat pois. oli määräaikainen työsopimus niin ne olis maksettu sitten rahana jos en olis pitäny. Olin sen verran väsyny silloiseen työhön etyä mielellään pidin lomat.

Mutta yhtä hyvinhän jos työnteko käy mahdottomaksi voi hakea muutaman viikom saikkua ennen äippäloman alkua ettei siihen tatvi lomapäiviä tuhlata.

[QUOTE="Veera";29420970]Mukavampihan niitä lomia on pitää sitte kun lapsi on syntyny esim miehen ollessa isäkuukaudella voit olla kesälomalla niin voitte molemmat olla kotona.
Mä pidin ekaa odottaessa lomat pois. oli määräaikainen työsopimus niin ne olis maksettu sitten rahana jos en olis pitäny. Olin sen verran väsyny silloiseen työhön etyä mielellään pidin lomat.

Mutta yhtä hyvinhän jos työnteko käy mahdottomaksi voi hakea muutaman viikom saikkua ennen äippäloman alkua ettei siihen tatvi lomapäiviä tuhlata.[/QUOTE]

Isäkuukaud aikana mä pidän seuraavan vuoden lomat :)

Meillä ei saanut säästää kesälomaa seuraavaan vuoteen ja jäin ä-lomalle 1.5 joten ennen lomakauden alkua en saanut kesälomaa pitää. Joten maksettiin rahana, itse sai valita mille kuulle lomakuiden aikana haluan sen rahan.

Mä jätin jemmaan. Mies oli jossain vaiheessa vanhempainvapaalla ja käytin silloin sitten lomani pois. Jos ennen äitiysloman alkua ei ole työkuntoinen, niin silloin voi jäädä sairauslomalle.

Tietenkin pistät lomat säästöön. Kai se nyt on mukavampaa lomailla lapsen kanssa sitten muutaman vuoden päästä. Turhaan nyt lomailet kesäkuussa, kun kuitenkin heinäkuussa alkaa jo äitiysloma!

Minä pistin lomat säästöön. Pidin hoitovapaalla sitten välillä lomaa ja sain enemmän rahaa. Töihin oli kiva palata, kun oli 36 lomapäivää jemmassa.

Totta kai kannattaa säästää lomat, pidät ne äippäloman ja hoitovapaan välissä niin saat siltä kuukaudelta normi palkan ja vielä rahat Kelalta, mä pidin siihen vielä talviloman perään niin sai mukavasti lisää rahaa köyhälle hoitovapaalle.

samaa mieltä kuin pari edellistä kirjoittajaa: pidät lomat vasta myöhemmin. Minä "palasin" äitiyslomalta töihin (ja normiliksalle) siksi ajaksi, että jäljelle jäi vielä seuraavan (ja sitä seuraavankin ?) vuoden talviloma & täydet kesälomat. Kummasti helpotti rahatilannetta tuo muutaman kuukauden palkka. Hoitovapaata pystyin pitämään sitten yh:na siten, että lapsi oli 1,5 vuotias ennen päiväkodin aloittamista. Henkilökohtaisesti oli minulle tärkeää, että pystyy kommunikoimaan puheella ja osaa kävellä itse. Pidempäänkin olisin ollut kotona jos tilanne olisi antanut myöden, aina ei käy kuin Strömsössä :(

Yhteistyössä