Kysymys MIESTEN terveydestä- eturauhasvaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TilkkuTyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TilkkuTyttö

Vieras
Hei,
onko teidän kenenkään miehillä eturauhasvaivoja?
Tuli vain yhtäkkiä mieleen tänään, että kun ton mun miehen kyseinen vaiva, onkohan se kokonaan sitä mitä hän väittää tai epäilee.
Hän on käynyt useasti asiasta lääkärillä, mutta jo vuosia sitten. Koskaan ei mitään oikein kunnollista todistetta löydetty, mutta myönneltiin että vastaavia oireita voi olla hyvinkin eturauhasten takia.

Nyt sitten muistin että itselläni kun oli vastaavia kipuja (alaselän ja alavatsan kovaa kipua) niin gynellä sekä tavan lekurilla käytyäni kun mitään vikaa ei oikein löydetty, lääkäri totesi että suolistovaivat voivat joskus oireilla vastaavina kipuina. Olen siis lievästi laktoosivaivainen, ja olin silloin juuri pitänyt jugurtin syömis kauden ;)

Siis, voiko eturauhasvaivat oireilla alaselän kipuna, onko se sellainen tavallinen siihen liittyvä kipu? Ja lisääkö se muka ilmavaivoja sekä aiheuttaa löysää vatsaa? Mieheni kun pistää nuokin eturauhasvaivojen piikkiin.

:( Mitenhän ton sais suostuteltua sinne lääkäriin... Nuo selkäkivut sillä oli jo silloin kun siltä ei oikein mitään tutkimuksisssa löydetty, muuta kuin sanottiin että kyllä joo, eturauhasvaivoilta vaikuttaa. Nyt se ei ole muutamaan vuoteen suostunut tutkimuksiin menemään, koska se on "epämiellyttävää". Pässi.

Jos ei eturauhasessa mitään vikaa löydy, kannattaisi tutkia onko virtsakiviä. Ne on varsinkin nuoremmilla miehillä hyvinkin yleisiä. Oireilee juuri alaselän kipuna.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
:( Mitenhän ton sais suostuteltua sinne lääkäriin... Nuo selkäkivut sillä oli jo silloin kun siltä ei oikein mitään tutkimuksisssa löydetty, muuta kuin sanottiin että kyllä joo, eturauhasvaivoilta vaikuttaa. Nyt se ei ole muutamaan vuoteen suostunut tutkimuksiin menemään, koska se on "epämiellyttävää". Pässi.

Eturauhasyöpäähän pystytään hakemaan ihan verikokeella.. PSA-kokeella.
Minkä ikäinen miehesi nuorten miesten yleisin syöpä on kivessyöpä, joka varhaisessa vaiheessa hyvin hoidettavissa.

Hmm...niin no ei kyllä suoranaisesti, täällä kotona yksi rauhasvaivainen ja isälläni myös sama vika, eikä kumpikaan kärsi selkä- tai vatsakivuista... oireita ovat lähinnä jatkuva virtsaamistarve kun rakko ei tyhjene kunnolla...joskus verta virtsassa, eipä juuri muuta näillä potilailla.

Suosittelen käymistä yksityislääkärillä, joka on erikoistunut miesten vaivoihin. Eturauhasvaivat ei kovin nuorena yleensä ilmene, mutta voihan niitä poikkeuksiakin olla.

Isäni oli päälle kuusikymppinen kun muutaman vuoden epämääräisten vaivojen jälkeen kuoli levinneeseen eturaussyöpään. PSA-arvot eivät koskaan olleet juurikaan edes koholla, joten kokeista/muista tutkimuksista huolimatta kannattaisi ottaa myös kuvat.

Mieheni on 32-vuotias. Tiedetään kyllä että eturauhas vaivat on harvinaisia nuoremmilla miehillä, mutta lääkärit piti silloin mahdollisena että kaikki niinkuin viittaa niihin. Virtsaamistarvetta on aika paljon, mutta ei mun mielestä niin erityisen paljon, miehet mun mielestä yleensäkin käy useemmin pissalla kuin naiset...

ehkä pitäs ehdottaa sille tuota verikoetta ja kuvaa. Urologilla se on aina ennen käynyt.

Yhteistyössä