Kysymys normisynnyttäjille

Rakenneultrassa ja muuten ei oltaisi enempää painoarvioita pienestä saatukkaan, mutta sitten käytiin yksityisellä ultrassa myöhemmin niin sielläkin tehtiin painoarvio :)

Loppuraskauden lääkärikäynnillä arvioi vain käsituntumalla mahan päältä. Sama oli esikoisenkin kanssa mutta ya-kontrollissa teki ultralla sitten vielä arvion synnytyslääkäri ja meni vain 44g pieleen, kun poika syntyi seuraavana päivänä :)

Jatkuvasti sitä neuvolassa arvioidaan. Eli mitataan sf-mittaa ja käsikopelolla miltä vauva vaikuttaa. Sitten on tietysti ultrat joissa näkee tarkemmat. Viimisessä lääkärintarkastuksessa arvioidaan latioon suhteutettuna mahtuuko syntymään alakautta.

Jos jossain on jotain poikkeavaa niin sitten lähetetään arvioon tarpeen mukaan. Esim mun kaveri joutui viikolla 15 koska kohtu vaikutti kovin isolta, mä taas olin synnytystapa-arviossa vasta ja toisessa raskaudessa en lainkaan.

Juu ei mulle tehty mitään synnytystapa-arviota. Vauva syntyi itsekseen 39 viikolla ja ensimmäinen kerta kun kukaan uhrasi ajatustakaan koolle, oli hetki ennen ponnistusta. Paino oli aivan vaihteluvälin ylärajalla ja pelästyin kyllä jälkeenpäin, että jos ei olisi silloin syntynyt, kuinka iso vauvasta olisi voinut tulla ennenkuin kukaan olisi alkanut asiaa pohtimaan...

Mulla on kolme synnytystä takana ja helpoin niistä oli ylivoimaisesti sen suurimman (4,2kg) pojan synnyttäminen ja vaikeinta pienimmän (3,5kg) kumpikaan näistä ei ollut esikoinen. Eli ei se koko ole koko totuus. Tietenkin jos heilutaan yli 5kg paremmalla puolella niin se on jo eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
Jatkuvasti sitä neuvolassa arvioidaan. Eli mitataan sf-mittaa ja käsikopelolla miltä vauva vaikuttaa. Sitten on tietysti ultrat joissa näkee tarkemmat. Viimisessä lääkärintarkastuksessa arvioidaan latioon suhteutettuna mahtuuko syntymään alakautta.

Jos jossain on jotain poikkeavaa niin sitten lähetetään arvioon tarpeen mukaan. Esim mun kaveri joutui viikolla 15 koska kohtu vaikutti kovin isolta, mä taas olin synnytystapa-arviossa vasta ja toisessa raskaudessa en lainkaan.

Ei mulla ainakaan muuta tehty neuvolassa ku katottiin sf-mittaa, mutta ei siihen koskaan puututtu mitenkään. Eli oli varmaan molemmissa raskauksissa "sopiva". Mutta ei sekään yksiin käy, mulla oli isompi sf puoli kiloa pienemmästä lapsesta. Ja molemmista ekan painoarvion oon kuullut synnytyksessä olleelta kätilöltä.

Synnytyssalissa. Esikoista kun olin juuri tullut synnyttämään, niin kysyi vielä, että onko mulle tehty jotain tutkimusta, josta selviää mahtuuko vauva tulemaan. Sanoin, että ei, niin totesi siihen, että kaipa se sitten mahtuu... Että luottavaisin mielin menin synnytyssaliin.

Esikoisesta ison sf mitan takia tehtiin painoarvio rv 37+ ja toisen kerran rv 39+.
Kuopuksesta ei sen kummempia painoarvioita tehty muuta kun neuvolan täti käsikopelolla koetamalla tuumasi että on tulossa esikoista pienempi vauva ja niin tulikin.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Esikoisesta ison sf mitan takia tehtiin painoarvio rv 37+ ja toisen kerran rv 39+.
Kuopuksesta ei sen kummempia painoarvioita tehty muuta kun neuvolan täti käsikopelolla koetamalla tuumasi että on tulossa esikoista pienempi vauva ja niin tulikin.

Näin mullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja em:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:

Ei mulla ainakaan muuta tehty neuvolassa ku katottiin sf-mittaa, mutta ei siihen koskaan puututtu mitenkään. Eli oli varmaan molemmissa raskauksissa "sopiva". Mutta ei sekään yksiin käy, mulla oli isompi sf puoli kiloa pienemmästä lapsesta. Ja molemmista ekan painoarvion oon kuullut synnytyksessä olleelta kätilöltä.

No sf-mittaanh on juuri sitä varten että siinä katsotaan kasvaako vauva (tai täsmällisesti sanottuna kohtu) tasaisesti ja siitä näkee viitettä myös onko oletettavissa kovin iso vauva vai pieni vai siltä väliltä. Neuvolakorttiin merkataan sinne käyrälle aina missä kohtaa mennään josta sitä voi ihan itsekin seurata. Terkasta ihan riippuu kuinka hyvin osaa painoarvion sanoa, mulla oli sen painoarvio osuvampi kuin ultrassa saatu.

Ja ihan varmasti joka kerta kun olet neuvolassa käynyt terkka on kopeloinut siitä mahan päältä sydänäänien kuuntelun yhteydessä, eikö? Siinä tuntee vauvan kokoa, ja lapsiveden määrää. Mut jos ei se mitään ole sanonut niin ei ole ollut mitään ihmeellistä.

Uusimmat

Yhteistyössä