Kysymys ovulaatiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bluebaby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saman haluaisin itsekin kuulla. Jostain luin et testaaminen kannattaa lopettaa heti huipun löydettyään, koska sen jälkeen se ois tikkujen haaskausta..hormoni näet pysyy ylhäällä jonkin aikaa huipun havaitsemisesta eikä katoa kropasta heti.

Ei se käsittääkseni ole niin. Ovistesti ei kerro sitä irtoaako munasolu, se näyttää ainoastaan koska on LH-huippu. Kun saa ovisplussan (eli LH arvot ovat huipussaan) niin munasolu irtoaa siitä sinä tai seuraavana päivänä jos on irrotakseen (tuntimäärät vaihtelevat testeissä, mutta olikohan 12-24h vai 24-48 vai mitenkä ne oli). Munasolun irtoamisen voi todeta verikokeilla viikon päästä ovuloinnista.

Eli siis ovisplussa kertoo LH-huipun eli sen hetken jolloin ovulaatio voisi tapahtua jos se tapahtuu.

Olipas sekava selitys :D

Samaa minäkin tarkoitin, et eihän sitä kuitenkaan oo varmaa ovistestillä huipun löydettyään et irtoaako munasolu lopulta olllenkaan. Mut joka tapauksessa kun hormoni nousee niin monellakaan se ei ihan heti laske pois.

Elikkkäs sitä tässä vielä mietin että jos testi näyttää sitten plussan jälkeen negaa eli toista viivaa ei näy ollenkaan ja munasolu ei olisi vielä irronnut niin lähteekö se hormooni tosiaan niin paljon laskuun että antaa negan vaikka munasolu ei olisi vielä edes irronnut? en tiedä ymmäsikö kukaan mut :D

Uskon ovuloineeni ja minulla ovistestillä seuraavanlaista: kp 13/30? ei mitään, kp 14/30? ei mitään, kp 15/30? haalea viiva, kp 16/30? lähes tasavahvat viivat, kp 17/30? haalea viiva, kp 18/30? ei mitään. Eli 17/30? lähes tasavahvat viivat aamupäivällä ja illalla ja seuraavana yönä selkä-/alavatsakipuilua ja silloin uskon ovulaation tapahtuneen.

Olen kuullu et testit voi toimia ihmisillä erilailla. Toisilla testi näyttää aina vähintään haaleaa ja sit kunnon huippua ennen ovista. Toisilla taas niin kuin minulla.. et normaalisti ei mitään sit nousee lähes huipuksi ja sit taas ei mitään.

bluebaby, varmaa vastausta en sulle tiedä antaa, mut jos oma ovikseni osui oikeaan niin itselläni näytti haaleaa munasolun irrottua ja sit vasta seuraavana päivänä negaa. Ei negaa ennen irtoamista..hankala asia!

Kyllähän tuota mahaa on kirpistellyt aika paljon. Eilen aamulla ja päivällä oli vatsa tosi kipeä. Nyt näyttäis lämmöt 36.9 eli eiköhän se munasolu ole irronnut. Normaalisti lämpö 36.4-36.5. Tosin minulla on endometrioosi sekin saa aikaan tuolla vatsassa ^suolistossa^ melkoista myllerrystä. Mutta eipä se auta kuin toivoa. Onhan tässä jo kaksi ja puoli vuotta toivottu :saint:

Toi lh-hormonin käyttäytyminen on todella yksilöllistä! Joillain se huippu voi olla niin nopea, ettei edes näy koko testissä, joillain tas on lh kohollaan koko kierron ajan, ja saa koko ajan haamua testeihin (esim. PCOssa on usein näin).

Itse tuhlasin testeihin rahaa vain ekoissa kierroissa, koska itselle niistä ei ollut mitään hyötyä. Suosittelen kaikille pupuilua n. joka toinen päivä kierron läpi, eipä tartte miettiä, että milloin oli ovis vai oliko sitä... :laugh: No joo, ymmärrän kyllä, että olisi ihana tietää, että koska se ovis on, mutta aika harvalla vissiin on tulosta syntynyt just ovistikkujen ansiosta ;)

+++++kaikille! ++++++ :whistle:

bluebaby, joo, ongelma on tuttu, mun mies on kanssa reissumies. 9kk jaksoin hätäillä ja laskeskella ovista, sitten ekassa TJOTtailukierrossa, jossa ei edes pupuiltu joka päivä, vaan vain silloin kun oikein tosiaan huvitti, niin tuli plussa! Eikä hajuakaan, että koska olen ovuloinut, mikä on nyt hiukan ärsyttävää, kun en tiedä tarkkaa raskausviikkoa/päivää, mutta selviääpä sekin sit ekassa ultrassa.

+++++++ :whistle:

tv. lentoemo ja lentäjän poikanen 5+risat