Kysymys päiväkodista (kun haetaan aiemmin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Meillä on tytölle varattu hoito 7 h mukaan ja käytetään siitä usein 4-5 h/päivä. Mutta koska tarkkaa hakuaikaa ei aina osaa sanoa etukäteen, niin olen ilmoittanut n. 6 h päivät. Eli viimeisen hakuajan mukaan.

Tänään oli miehelle sanottu, että hakuajat täytyisi ilmoittaa tarkemmin. Että jos on ilmoitettu hakuajaksi klo 16.30, ei saa lasta hakea klo 15.00.

Mutta siis miksi? Ymmärrän kyllä, että on turhaan sitten henkilökuntaa varattuna, mutta kun en tarkkaan aina osaa sanoa niin siksi en sitä ole lyhentänyt, koska joskus haetaan vasta klo 16.30. Kun me ei kuitenkaan ylitetä meidän sovittua hoitoaikaa.

Onko muilla näin?

Ja jos nyt alan ilmoittamaan, että haetaan pääsääntöisesti klo 15-16 välillä ja sitten tarvetta olisi myöhempään, niin sitten sanotaan seuraavaksi siitä.

Outoa on. Meillä nimenomaan sanottiin, että hoitoajat ilmoitetaan aikaisimman tuontiajan ja myöhäisimmän hakuajan mukaan. Niinpä meidän lapsella on sovittu hoitoaika klo 7-17, vaikka koskaan ei noin pitkää päivää ole vielä ollut.

no ei voi sanoa kuin WTF ?!?

ihan ihme säätöä pk:lta. tuo on normaalia päivähoitoaikaa , ei vaikuta ruokatilauksiin ja on AINA kyllä ilojuttu,jos lapsi haetaankin ilmoitettua aikasemmin.

toisesta sisään ja toisesta ulos,sanosin.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Onpa outoa että moisesta valitetaan! Koskaan aiemmin kuullutkaan moisesta.
Sen ymmärrän että ilmoitetun haku ajan yli ei mene, mutta että aijemmin ei saisi hakea... Todella outoa.
Kyllä on me ollaan useasti haettu lapset jo kolmelta vaikka listassa olisi merkattuna puoli viisi. Koskaan ei ole sanomista tullut. Outo käytäntö teidän päiväkodissa.

[QUOTE="Lissu";28050984]Outoa on. Meillä nimenomaan sanottiin, että hoitoajat ilmoitetaan aikaisimman tuontiajan ja myöhäisimmän hakuajan mukaan. Niinpä meidän lapsella on sovittu hoitoaika klo 7-17, vaikka koskaan ei noin pitkää päivää ole vielä ollut.[/QUOTE]

Meillä kans näin, päiväkodin pyynnöstä. Luulis että olisivat vain mielissään, jos joku lapsista lähteekin aiemmin kuin ilmoitettu?

No nyt mennään taas metsään,siis päiväkodinn puolesta. Lapsen saa AINA hakea aiemmin kun on ilmoittanut. Tärkeää on tietää lapsen hakuaika ja siitä pidetään kiinni eikä ylitetä,toisinpäin ei asialla ole väliä.
Tietysti eri asia on jos päiväkoti on auki normaalisti klo 17 asti,mutta joustaa tarvittaessa klo 18 erikseen sovittaessa. Jos lapselle on "varattu" hoitoaika klo 18 asti olisi mukava ettei tätä varausta tehdä vain sen vuoksi jos sattuu olemaan kauppapäivä tms. koska sen työntekijän työpanos on pois aamutouhuista päiväkodissa joka päivystää.

Kuulostaa melko joustamattomalta toiminnalta. Kyllä teillä on oikeus hakea lapsi aikaisemmin.

Meilläkin lapsen hoitoaika on ilmoitettu klo 7-17 välille, koska itse olen päiväkodissa töissä ja työajat sekä lapsen hoitoajat vaihtelevat. Pääsääntöisesti lapsi hoidossa 8.45 - 16.00 välillä, satunnaisesti tarvitaan aikaisemmin/myöhemmin.

Varmaan kannattaisi jutella päiväkodin kanssa, että millaiseksi ne hoitoajat kannattaisi sopia näin virallisesti ja minkä verran niissä sitten on joustovaraa. Ymmärrän hyvin, että tosta ilmoitetusta 16.30 ajasta ei tykätä, jos ei sitä käytä. Ainakin meidän pk-ssa välivuorolainen lähtee klo 16 ja sen jälkeen lasketaan tarkkaan lasten/hoitaijen suhde.

Itse kysyin siitä joskus aikaisemmin, kun meillä on pääsääntöisesti hoidon tarve 8-16, mutta satunnaisesti (elikä muutamia kertoja vuodessa) pitää lapset viedä hoitoon jo klo 7.30. Kysyin johtajalta, että mitä kannattaisi tehdä. Hän suositteli paperiin laittamaan ton 8-16, mutta jos on tarvetta tuoda 7.30, niin ilmoittamaan siitä sitten etukäteen. Ainakin meillä toimi loistavasti tällä tavalla.

Tosi outoa. Mistä helkatista sitä aina minuutilleen aikataulunsa tietää. Ja sitä kyllä melkein vaaditaan jos puolesta tunnista natkutaan. Ja tosiaan eri asia jos myöhästyy koko ajan ilmoitetusta ajasta mutta mitä väliä sillä on jos aikaisemmin hakee. Sehän on vain helpotus.

Hei,asutteko eteläsuomen alueella missä hiihtoloma ens vko? Voisiko tämä olla syynä tarkkoihin aikakyselyihin kun henkilökuntaa minimimäärä paikalla niin tiedetään asettaa työvuorot sinne milloin eniten lapsia?

Kiitos vastauksista. Itse tässä ihmeteltiin miehen kanssa.

Huomenna tytöllä on mahdollisesti vapaapäivä, mutta koska se varmistuu vasta aamulla niin en sitä ole tänään ilmoittanut. Jos ei siis toteudukaan. Kai mulle sit aamulla sanotaan, että lapsi ei saa jäädä kotiin, vaikka isi olisi kotona :) Ja siis meillä on hoito varattu joka päivälle, vaikka käyttää n. 16 päivää viikossa. Mutta siksi olen ottanut koko kuukauden hoidon, koska meidän vapaapäivät ei aina ole selvillä etukäteen. Mä kanssa olisin luullut, että pk olisi mielissään, kun haetaan aikaisemmin ja heille jää ns. väljää loppupäivälle.

Vai olisko tuo työntekijä homma syynä, työvuoroja voisi varmaan suunnitella toisella tavalla, jos olisi ilmoitettu, että lapsi haetaan aina 15.00?Nyt on varauduttu siihen, että lapsi haetaan 16.30 eli voi olla, että sen takia pidetään yhtä hoitajaa ns. turhaan töissä..

Mitä :O siis oikeesti ei sais hakee aikaisemmin.. johan on outo päiväkoti. Mulla on ilmoitettu hoito 7.30-16.30 ja jos aamulla vien myöhemmin, ilmoitan siitä koska tietävät ettei oo aamupuurolla. Mut iltap haen aikaisemmin jos pääsen aikaisemmin ja se on ihan ok päiväkodille, tästä on nimittäin keskusteltu pk:ssa äskettäin. Toki en hae päiväuni aikaan ettei häiriinny unet lapsilta, mutta muuten meen hakeen kun ehdin.

Keski-suomessa ollaan ja hiihtolomaviikko on ilmoitettu tytölle lomaviikoksi jo silloin kun se kysely pk:sta tuli.

Ruokailuihin tuo ei ikinä vaikuta, paitsi siis tietenkin jos jää kotipäivälle. Syö aina lounaan ja välipalan päikyssä ja viedään sovitusti. Ainoastaan tämä haku on sellainen, joka elää päivittäin. En voi ilmoittaa varmaksi hakua klo 15, kun joka päivä ei siihen ehditä.

[QUOTE="tiiu";28051001]No nyt mennään taas metsään,siis päiväkodinn puolesta. Lapsen saa AINA hakea aiemmin kun on ilmoittanut. Tärkeää on tietää lapsen hakuaika ja siitä pidetään kiinni eikä ylitetä,toisinpäin ei asialla ole väliä.
Tietysti eri asia on jos päiväkoti on auki normaalisti klo 17 asti,mutta joustaa tarvittaessa klo 18 erikseen sovittaessa. Jos lapselle on "varattu" hoitoaika klo 18 asti olisi mukava ettei tätä varausta tehdä vain sen vuoksi jos sattuu olemaan kauppapäivä tms. koska sen työntekijän työpanos on pois aamutouhuista päiväkodissa joka päivystää.[/QUOTE]

Meillä ei lapsi ole päikyssä sen takia, että kaupassa käydään. Mun työ loppuu aina klo 17.00 ja hoito on siis varattu klo 16.30 asti, koska mies ehtii viimeistään siihen hakemaan. Ei ole siis mitenkään varmuuden vuoksi ilmoitettu hoitoaikaa klo 17.15, että mä ehtisin.

[QUOTE="amalia";28051066]Onko ihan normi päiväkoti vai vuorohoito?[/QUOTE]

Vuororyhmä. Koska ennen oli vuorotyö ja jatkoi vaan samassa ryhmässä vaikka ei enään tarvetta vuorohoidolle. Mutta on tavallaan normaalilla päivälapsen sopimuksella, ei vuorolapsen sopimuksella. Siksi mä olen ajatellut, että asia ok, kunhan ei yitetä sitä sovittua 7 h.

No hmm... aina saa hakea aiemmin ja pitää ylimääräisiä vapaita, ei siinä mitään. Mutta jos meillä on lapsia joista aina ilmoitetaan että hakuaika on esim. klo. 17 ja sit ne kumminkin haetaan JATKUVASTI jo esim. klo. 15.30, niin kyllä me silloin puhumme vanhemmille hakuaikojen tarkentamisesta. Koska yksi lapsi voi vaikuttaa siihen että henkilökuntaa varataan esim. kaksi sinne kello 17 saakka, vaikka todellisuudessa yksi vuorolainen riittäisi siihen vuoroon, kerta ilmoitetut ei koskaan tarvitsekkaan sitä ilmoittamaansa myöhäistä hoitoa. Tietysti on järkevää että mahd. paljon henkilökunta on paikalla silloin kun suurin osa lapsistakin on, siksi ylimiehitys on vähän tyhmää.

Voisko olla että tarkoittivat näin?

Kyllä me melkein viikottain haetaan kuitenkin klo 16.30, kuukaudessa useamman kerran. Siksi ei olla sitä lyhennetty. Pääasiallisin hakuaika on kuitenkin klo 16.00. Siksipä se tuntuu hassulta, jos ilmoitan aikaisemman hakuajan niin me ei pystytä sitten tyttöä aina silloin hakemaan ja tulee "ylityksiä.

Ja juu, aion jutella ryhmän lto:n kanssa tästä. Ja itse vielä syksyllä ehdotti hakuajaksi tuota klo 16.30 kun usein vien tytön vasta lounaalle niin jää leikit kesken jos isi hakee aikaisemmin. Eli lto toivoi syksyllä myöhempää hakuaikaa, vaikka isi aikaisemmin pääsisi. En ymmärrä.

Tosi outoa... Olen itse ilmoittanut lapsilleni kestona 8.30-16.30, mutta hoitopäivät ovat usein ihan jotain muuta. Nämä ovat vain aikaisin vienti ja viimeinen hakuaika. Olen itse päiväkodissa eikä koskaan ole tullut vastaan, että minulle tai minun työpaikallani olisi sanottu vanhemmille liian aikaisin hakemaan tulemisesta. sehän on lapselle vain hyvä asia!
Poikkeus on vuorohoito, jossa nyt työskentelen. Siellä edellytetään, että hoitoajat olisivat suht paikkansa pitäviä päiväajan (06-18) ulkopuolella. Mutta ei sielläkään nipoteta aikaisemmasta hausta.

Kyllä me melkein viikottain haetaan kuitenkin klo 16.30, kuukaudessa useamman kerran. Siksi ei olla sitä lyhennetty. Pääasiallisin hakuaika on kuitenkin klo 16.00. Siksipä se tuntuu hassulta, jos ilmoitan aikaisemman hakuajan niin me ei pystytä sitten tyttöä aina silloin hakemaan ja tulee "ylityksiä.

Ja juu, aion jutella ryhmän lto:n kanssa tästä. Ja itse vielä syksyllä ehdotti hakuajaksi tuota klo 16.30 kun usein vien tytön vasta lounaalle niin jää leikit kesken jos isi hakee aikaisemmin. Eli lto toivoi syksyllä myöhempää hakuaikaa, vaikka isi aikaisemmin pääsisi. En ymmärrä.

Ei kannata aikaistaa ilmoitettua hakuaikaa, kun sitten ne vasta kiukkuisia ovat, jos tulee hoitoajan ylityksiä. Meilläpäin ainakin käsketään laittaa tarpeeksi pelivaraa päivän molemmin puolin, että ilmoitettu hoitopäivän pituus piisaa, vaikka tulisi ylläreitä. Vanhemmat saavat henkilökunnan silmissä "pisteitä", jos hakevat lasta toisinaan aiemmin, jos se on mahdollista, sillä sehän kertoo, että haluavat viettää aikaa jälkikasvunsa kanssa.

No sitten ymmärrän, että heitä harmittaa. Vuorohoidossa kun henkilökunta lasketaan tarkasti. On kurjaa, että henkilökuntaa on silloin poissa, kun olisi enemmän lapsia ja vielä turhaan, kun ei tarvitaan hoitoa ilmoitettuun asti.

No sitten ymmärrän, että heitä harmittaa. Vuorohoidossa kun henkilökunta lasketaan tarkasti. On kurjaa, että henkilökuntaa on silloin poissa, kun olisi enemmän lapsia ja vielä turhaan, kun ei tarvitaan hoitoa ilmoitettuun asti.

No miten mä voin sit ilmoittaa, jos tosiaan ei aamulla mies aina tiedä tarkkaan, että miten hakee?

Uusimmat

Yhteistyössä