Kysymys teille joilla astma ja allergioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astmaatikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astmaatikko

Vieras
Onko teillä sellaista että jos syö jotain makeaa, pullaa karkkia limukkaa jne..(mitkä myös sisältää lisäaineita) niin alkaa ahistaan henkeä? Mulla alkoi noin 3kk sitten, et jos syön muutamankaan karkin esimerkiksi, niin rintaan tulee sellainen "lukkotila" et tarvii haukotella todella syvään tai sitten vetää henkeä syvään. Kävin kerran lääkärissä asian kans ja kerran menin päivystykseen kun meni tosi pahaksi. Astmalääkkeet ei auta tuohon oloon. kortisonikin päällä kun kevätpölyä ilmassa. Auttaa vain kaiken makean syömisen lopettaminen, makuullemeno ja kylmä vesi. Astmaa ja allergiaa tuo on, tiedän sen 20 vuoden kokemuksella, mutta se että mikä sen aiheuttaa, sokeri vai joku lisäaine. Tätä kun ei ole ennen ollut...

olisko punainen väri kyseessä? se saattaa aiheuttaa allergiaa eli e120 (e102, e124, e128,e129) ja sitten soijaa on monessa karkissa (ja ruuassa ylipäätään) eli jos oot sille allerginen niin tsekkaappa tuoteselosteet tarkkaan. Soija eli lesitiini on e471, e426 ja e322 (tuo e322 on usemmiten peräisin soijasta).

Mutta todella hankalaa etsiä aiheuttajaa.. mä epäilen kanssa että oon noille ja nyt viimein ja vihdoin löysin lääkärin joka ottaa asian hoitoon synnytykseni jälkeen syksyllä. Vuosi sitten olin reilun kuukauden lähes syömättä kun tuntui että kaikki tekee oireita, laihdun rajusti jka olin tosi aneeminen. Jätin pois kaikki mille olin vähäkään allerginen ja nyt oon löytänyt edes jonkinlaisen ryokavalion jota pystyn syömään. TK lääkärit eivät kiinnostuneet asiastani, rasvaa ja syö antihistamiinia oli ohje rajuun märkivään ja kutiavaan ihottumaan.

Niin muuten, luin jostakin että limsoista esim FANTA sisältää kalasta tehtyä ainetta ja edes valmistaja ei tiennyt mistä osasta kalaa se valmistetaan (oli iltasanomien tms lisäainejutussa.)

Entä atsovärit? Niitä saa nykyisin taas käyttää vaikkeivät yleisiä olekaan? Olisiko joku niistä.

Esim. Karkkikadun karkit tosin eivät sisällä atsovärejä. (Monessa kaupassa olevat ne itsepalveluirtokarkit ovat Karkkikadulta.)

Eikä candy kingit sisällä atsovärejä.

Googlesta löytyy lista e-koodeista ja kato sieltä mitä sisälsi se josta tuli oireita?! Jos vaikka löytyis joku selvä esim tuo lesitiini.

Onko teillä sellaista että jos syö jotain makeaa, pullaa karkkia limukkaa jne..(mitkä myös sisältää lisäaineita) niin alkaa ahistaan henkeä? Mulla alkoi noin 3kk sitten, et jos syön muutamankaan karkin esimerkiksi, niin rintaan tulee sellainen "lukkotila" et tarvii haukotella todella syvään tai sitten vetää henkeä syvään. Kävin kerran lääkärissä asian kans ja kerran menin päivystykseen kun meni tosi pahaksi. Astmalääkkeet ei auta tuohon oloon. kortisonikin päällä kun kevätpölyä ilmassa. Auttaa vain kaiken makean syömisen lopettaminen, makuullemeno ja kylmä vesi. Astmaa ja allergiaa tuo on, tiedän sen 20 vuoden kokemuksella, mutta se että mikä sen aiheuttaa, sokeri vai joku lisäaine. Tätä kun ei ole ennen ollut...
Sellakka yksin riittää aiheuttajaksi

Yhteistyössä