Kysymys teille, joilla on amme tai kaksi suihkua kylppärissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksawoman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksawoman

Vieras
Ollaan rakentamassa taloa ja laitetaan kylppäriin kylpyamme + 1 tai 2 suihkua.
Perheessämme on 2 aikuista ja 2 lasta (3- ja 6-vuotiaat).
Kysymys teille, joilla on amme kodissanne:

Pitääkö teidän mielestänne nähdä saunasta ammeeseen lasten vahtimisen vuoksi? Minkä ikäinen lapsi voi kylpeä ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa?

Ammeessa itsessäänhän on suihku. Riittääkö sen lisäksi yksi tavallinen suihku vai kannattaako suosiolla laittaa 2 "oikeaa" suihkua?

Meillä perhekoko 2+5 ja kylppärissä kaksi normisuihkua, mutta vain yhtä käytetään. Teinit käy jo kahdestaan saunassa ja minä, mies + pienet peseydytään vuorotellen. Mielestäni lapsia pitää ehdottomasti valvoa ammeessa, mutta tiedän olevani tässä vähän ylihysteerinen :)

Minunkin mielestäni lapsia pitää valvoa (ylihysteerinen ehkä minäkin... ;)), mutta minkä ikäisenä voi jo antaa lasten kylpeä ammeessa ja istua itse rauhassa esim. saunassa heitä vahtimatta? Jos siis saunasta ei ole suoraa näköyhteyttä ammeeseen.

Mun mielestä lapsia pitää valvoa vielä pitkään. Mieti, päästäisitkö heidät uimahalliin valvomatta. Sama riski on hukkua kylpyammeessakin, jopa pahempi, jos vaikka yrittää kuperkeikkaa ja osuu pohjaan tai on muuten niin kapea ettei pääse takaisin sieltä vedestä.

Korkeintaan yksi suihku ammeen lisäksi. Jos käytätte paljon ammetta ja toiset on sillon saunassa ja tulevat sieltä, niin sitten se erillinen suihku myös. Kaks on liiottelua.

Meillä on yksi suihku ja 6 ihmistä tulee sieltä saunasta suht yhtäaikaa, mutta siinä on hyvä opetella veden säästämistä. Jos olis kaks suihkua ja tenavat menee peräkkäin sinne, niin siinähän käy niin, että siellä vain lotrataan. Nyt kun toinen hieroo shampoota ja toinen kastelee omia hiuksiaan, niin tulee taloudellisemmaksi.

Meillä on amme ja erillinen suihku, ammetta on viimeksi käytetty viime kesänä. Kaksi suihkua olisi ollut parempi meidän taloudessa. Meidän saunasta näkee suoraan ammeeseen ja suihkuun.

Meillä on kylppärissä amme + 2 suihkua ja se on musta just hyvä. Yläkerrassa on lisäksi yksi suihku, mutta sitä harvemmin tarvii. Saunassa lasiseinät joten näkee ammeeseen kyllä, mutta saunaan sisään ei silti näy.

Te, joilla saunasta näkee ammeeseen. Onko teillä usein niin, että aikuiset ovat saunassa ja lapset ammeessa? Meillä on ongelmallista sijoittaa amme siten, että saunasta näkee sinne suoraan, joten mietin kaikenlaista, mm. peilin kautta katsomista nyt sen ajan, kun lapset ovat pieniä jne jne..

Me ei koskaan laiteta ammeeseen paljoa vettä jos olemme saunassa ja 3,5 vuotias haluaa kylpyyn ennen meitä.
Ammeessa on lähinnä n 5 sentin loiskutteluvara, näen ja kuulen kyllä saunasta muksun myös.
Osaa meidän lapsi tosin olla varovainen, leikkii kylvyssä leluilla eikä esim juo, nouse seisomaan tai näin ollen myöskään kaatuile kylvyssä.

Te, joilla saunasta näkee ammeeseen. Onko teillä usein niin, että aikuiset ovat saunassa ja lapset ammeessa? Meillä on ongelmallista sijoittaa amme siten, että saunasta näkee sinne suoraan, joten mietin kaikenlaista, mm. peilin kautta katsomista nyt sen ajan, kun lapset ovat pieniä jne jne..

Itseasiassa tuo peilin kautta vahtiminenhan on hyvä idea, jos amme sopii parhaiten sellaiseen kohtaan, johon ei suoraan näe.

[QUOTE="vieras";28199382]Itseasiassa tuo peilin kautta vahtiminenhan on hyvä idea, jos amme sopii parhaiten sellaiseen kohtaan, johon ei suoraan näe.[/QUOTE]

Toimisiko tuollainen oikeasti?

Meillä on kaksi erillistä suihkua ja lisäksi sellainen "piha-amme" eli pikkulapsille tarkoitettu pulikointiamme. Lapset istuvat siinä, kun saunomme ja ammeen voi laittaa vaikka keskelle lattiaa, jotta siihen näkee hyvin. En usko, että lapset jaksavat läträtä ammeessa teineiksi asti, joten tämä on meille paras ratkaisu.

Ei yksin ei. Meilon kuopus 3veenä keikahtanu kaiteen yli kohti kiuasta, onneksi isä sai jaloista kii. Oisittepa nähneet sen korotuksen sen jälkee. Samoin en ymmärrä näitä lauteeseen istutettuja kiukaita.

Olen ollut vieressä, kun 2v kummipoika oli hukkua alle 10cm syvään veteen, joten ei tuo pelko aiheetonta ole.

Mä tein just kylppärirempan saunoineen kellariin ja tässä sylissä kiehnää 4kk ikäinen pian kylpevä pikkuapina. Aikuiset ei meillä kylve, vaan saunoo. Toteutin homman seuraavasti.

Saunassa lauteet on rakennettu siten, että alalauteella on paljon turvallista (ei putoamis- tai polttamisvaaraa) tilaa. Kun lapsi kasvaa, niin voi ihmetellä saunahommia turvallisesti. Suihkuja on kaksi rinnan. Tällä hetkellä muksua tietty kylvetetään parin euron muoviammeessa. Kunhan tuo oppii istumaan kunnolla, eli osaa olla ammeessa itsekseen valvonnan alla, niin muoviammeen voi ottaa saunan puolelle. Kuulemma muksut tykkäävät tuosta ratkaisusta.

Jos kylpyinto jatkuu vähän vanhempana, niin hommaan toisen suihkun alle omilla jaloillaan seisovan ammeen. Ei kuitenkaan mitään kiinteää ratkaisua, koska homma toiminee hyvin noinkin ja muutaman hetken päästä amme on taas turha.

Meillä on pesuhuoneessa kaksi suihkua ja paikka ammeelle, jota ei vielä ole saatu hankittua. Lisäksi yläkerrassa erillinen suihku. Tässä taloudessa asuu vakituisesti kaksi aikuista. Talo on pari vuotta sitten valmistunut, ja halusimme tähänkin taloon noin monta suihkua, vaikka meitä ei ole kuin me kaksi, eikä tule.

Meillä oli vanhassakin talossa pesuhuoneessa kaksi suihkua ja saunasta näköyhteys pesuhuoneeseen, jossa lapsilla oli lasten amme. Ehdottomasti pitää olla näköyhteys saunasta, se helpottaa asioita kummasti, koska muuten pitää jäädä vahtimaan lapsia sinne pesuhuoneeseen.

Meitä on 2+3 enkä näe mitään tarvetta kahdelle suojelulle. Yksi riittää vallan hyvin. Meillä riittää kolmivuotiaaseen, saati isompaan, kuuloyhteys ammeeseen, lapset kun laulavat ihan koko ajan, joten kuulemme kyllä mitä tapahtuu.

Kun me rakennettiin n.8 vuotta sitten, laitettiin amme ja 2 suihkua. toinen ammeelle. tämän kahdeksan vuoden ajan amme ei ole todellakaan turha. n.2 kert viikossa lapset kylpevät sillä aikaa kun saunomme. lauteelta näkee ammeeseen ja esikoinen on jo 9 v. niin voi vähän jo vahtiakin kahta pienempää sisarusta.

siinä on kiva rentoutua joskus itsekin. ja pienen vauvan kanssa aikuinen voi kylpeä yhdessä.

joskus käynyt mielessä että ei kolmaskaan suihku olisi turha mutta ei välttämätön.

Mä olen jostain pari kolme vuotiaasta lähtien antanut lapsen kylpeä niin, etten näe, mutta olen kuuloetäisyyden päässä. Siis ihan oikeasti hyvän kuuloetäisyyden: Etäisyyttä alle 5 metriä koko ajan, ei taustamelua eikä itse tee mitään melua aiheuttavaa (esim. viikkaan pyykkiä, olen koneella tai luen). Eikä tietty ovia välissä ja nurkkaa lukuunottamatta olisi myös näköyhteys.

Mielestäni olen aika varovainen vanhempi, mutta olen kokenut tuon riittäväksi. Asiaan voi vaikuttaa sekin, että meidän lapsella oli pitkään tapana höpöttää tai laulella itsekseen tai tehdä jotain muuta koko ajan kylvyssä ollessaan, joten heti jos ääni katkesi nousin saman tien katsomaan. (Ja siis näköyhteys oli askeleen tai kahden päässä aina.)

Meitä on 2+2. Ja löytyy amme ja 2 suihkua. En ikinä luopuisi toisesta suihkusta. Kun mennään esim. Saunaan. Lapset kastelee itsensä toisen suihkun alla ja itse voi pestä itsensä rauhassa toisessa. Meillä lasiseinä saunan ja pesuhuoneen välillä, josta siis näkee ammeeseen. Saunassa on lauteiden välissä, koko levyinen ns. jalkatila jossa upotettu kiulu. Lapset leikkivät aina siinä kun ovat saunassa. Siinä ei tule niin herkästi kuuma kum ylhäällä lauteilla ja aika kuluu kun kiulun ja sen yläpuolella olevan vesihanan kanssa saa leikkiä. Rakennusaikana en vielä tiennyt miten hyvä juttu tämä onkaan sen on vasta käytäntö näyttänyt. Suosittelen!

Miten voi olla ongelma tehdä näköyhteys saunasta suihkutilaan? Lasiovet ja ikkunat on keksitty. Ikkunan voi halutessaan laittaa myös saunan ja suihkutilan väliseen seinään.

Yhteistyössä