Kysymys: Tiedätkö kuinka paljon sinun hääsi maksoi vieraille?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, että tiedätkö sinä kuinka paljon sinun hääsi tulivat / tulevat maksamaan vieraalle?

Omista kokemuksistani häävieraana, noin sanoa, että minulla on ollut seuraavanlaisia kuluja:

1. Polttarit: morsiamen/sulhasen osuus 50 - 350 euroa + oma kustannus 50 - 150 euroa. Yhteensä 100 - 500 euroa.

2. Juhla-asu: 20 - 200 euroa.

3. Matkakulut juhliin: 10 - 200 euroa.

4. Majoittuminen juhlapaikkakunnalla: 0 - 200 euroa.

5. Lahja: 10 - 100 euroa.

Karkeasti laskettuna minun kuluni häävieraana ovat sijoittuneet hintahaarukkaan 140 - 1200 euroa. No, kaikki kalleimmat / halvimmat kulut eivät ole osuneet samoihin häihin, eli todellinen hintahaarukka lienee jotain 200 - 800 euroa.

Tämä aloitus vain sillä mielellä, että seuraavan kerran kun valitatte siitä, ettei joku ole tullut häihinne / häälahjan arvosta, jne. kannattaa miettiä näitä asioita. Kun tällä palstalla on ollut trendinä sanoa, että häälahjan tulee kattaa edes häätarjoiluihin mennyt summa...

Ai joo, omat (hyvin pienet) hääni maksoivat vieraille noin 20 - 200 euroa. Suurin summa oli anopin, kun hän osti häihin uuden juhlamekon. :D
 
Polttarit oli parikymppiä per lärvi ja koskivat vaan muutamaa vierasta, pukua kukaan ei "joutunut" ostamaan, eli kustannukseksi tuli paikalle vaivautuminen ja mahdollinen lahja, luulen et kaikenkaikkiaan pitkänmatkalaiset maksoivat paikalle tulemisesta n. 50-100€.
 
Häihin on vielä 2 viikkoa, mutta:

Matkakustannukset: 10-50€

Vaatteet: 10-80€

Lahja: 10-50€

Polttareita ei ole, sukulaiset asuvat aika lähellä eivätkä ole sen oloisia, että vaatekaupoilla kiertelisivät. Luulisin, että tuo lahja-arvauskin osuu minulla aika lähelle, eli:

maksimissaan 180€.
 
Kyllä mulla aika hyvä käsitys on. Vaimon suku on kotoisin samalta paikkakunnalta joten heidän kulunsa on häälahjan verran. Mun suku tuli pääosin autoilla ja perhekunnittain bensaa paloi noin 40 litraa ja he olivat vuokranneet pari isoa mökkiä. Muutama kaveri tuli lentämällä ja palasivat kotiinsa aamun ensimmäisellä lennolla ja samoilla silmillä.

Polttarikustannukset rajoittuvat osaltani keskikaljaan jota tosin meni reippaasti. Mun osana oli tienata omat kaljani hieromalla kadulla vastaantulevien naisten jalkapohjia. Tienasin yli oman kulutukseni. Että terveisiä vaan niille leideille, joiden jalat mutanttininjakilpikonna on hieronut Helsingin yössä.
 
Mä oon nyt ihan :O MIKSI? pitäisi miettiä, paljonko häihin osallistuminen maksaa vieraille? Eihän niihin ole pakko osallistua. En ymmärrä, tätä aloitusta. Muoks. ja en koskaan olis niin torvi, että rupeisin vierailta kyseleen, että paljonko meidän häät maksoi sulle? :O
 
Viimeksi muokattu:
Yksi huomio: vieraana voi aina kieltäytyä kutsusta :)

Vastauksena otsikon kysymykseen: en tietenkään voi tietää! Mutta ei sitä mielestäni voi noin ruveta laskemaan. Itse en ole yksissäkään polttareissa ollut, enkä ole toistaiseksi yksienkään juhlien vuoksi joutunut hotelliin majoittumaan. Juhla-asu kai taas on sellainen vaate, joka täytyy aina silloin tällöin päivittää. Tosin kukaan ei kiellä menemästä vanhalla mekolla, ja harva tuskin huomaa saati kiinnittää asiaan huomiota.

Anyway, lahja on mielestäni ainoa jokseenkin pakollinen hankinta, jos häihin on menossa vieraaksi. Jos täytyisi alkaa laskemaan miten paljon matkat maksavat ja onko varaa, kannattaisi tosiaan harkita juhlien väliin jättämistä. Sen sijaan juhlien järjestäjälle on ne tietyt pakolliset kulut, jos ihan omin voimin ei koko kutsuja saa kasaan. Ja siinäkin kukin tekee omien varojensa mukaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514493:
Mä oon nyt ihan :O MIKSI? pitäisi miettiä, paljonko häihin osallistuminen maksaa vieraille? Eihän niihin ole pakko osallistua. En ymmärrä, tätä aloitusta.

Miksi ei saisi miettiä, varmasti olet törmännyt tätäkin hölmömpiin aloituksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514493:
Mä oon nyt ihan :O MIKSI? pitäisi miettiä, paljonko häihin osallistuminen maksaa vieraille? Eihän niihin ole pakko osallistua. En ymmärrä, tätä aloitusta.

Aloituksen punainen lanka oli, ettei kannata vetää sitä kuuluisaa hernettä nenään, mikäli joku ei osallistu polttareihin/ hääjuhlaan / lahjan arvo on hääparin silmissä mitätön.

Harva kun kehtaa sanoa, ettei ole varaa. Syyksi ilmoitetaan mielummin, vaikka kansalaisopiston kudotakurssi...
 
Meillä häät maksoivat osalle vieraista erittäin paljon, koska siinä piti ostaa 5-tähden hotelliin viikon reissu (1200e per nuppi tms, en kyllä muista miten paljon), bussiliput lentokentälle, mahdollisia matkahankintoja, jne. Toki olisi voinut ottaa halvemman hotellin, mutta kaikki päättivät mennä samaan. Yhdelle vieraista maksoimme apurahaa reissulle (opiskelija).

Ollaan itsekin menossa häihin, jotka pidetään ulkomailla. Tähän mennessä kuluja on kyllä tullut kolmelta (650e lennot, 125e yksi yöpyminen ja muista en vielä tiedä, vajaat 300e auton vuokra, 100e mun puku, 20e miehen puvun pesu, häälahjaan mennee 100e, mies osallistui polttareihin 100e ainakin) eli 2000e voisi ainakin tähän varata.
 
10 € ylöspäin ehkä n. 720 € enimmillään. Pakollisia kuluja ei varmaankaan ollut kuin matka ja osa pääsi kimppa kyydillä "ilmaiseksi" Lahjaksikin joku antoi perintö esineen jolle ei rahallista arvoa voi mitata. En kysele kenenkään asujen hintaa, en sitä kuinka paljon he käyttävät omiin kuluihinsa jne. Miksi sen pitäisi kiinnostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514521:
Ei nyt ihan äkkiä tuu mieleen, paitsi nuo morkataan "kaunis pieni elämä-blogia aloitukset". Mutta joo, pohdi ihan rauhassa.

Miksi sinä sitten avaat aloituksen, joka on mielestäsi täysin hölmö? Mutta joo, pohdi sinä vaan rauhassa, mikä aloitus keskustelun arvoinen ja mikä ei. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514493:
Mä oon nyt ihan :O MIKSI? pitäisi miettiä, paljonko häihin osallistuminen maksaa vieraille? Eihän niihin ole pakko osallistua. En ymmärrä, tätä aloitusta. Muoks. ja en koskaan olis niin torvi, että rupeisin vierailta kyseleen, että paljonko meidän häät maksoi sulle? :O

Täällä on aika usein ollut viestejä, joissa järjestävä taho valittaa huonoista/halvoista lahjoista, kun eivät vieraat edes järjestämiskustannuksiaan kata. Ehkä vastaveto sille?
 
[QUOTE="vieras";24514562]Täällä on aika usein ollut viestejä, joissa järjestävä taho valittaa huonoista/halvoista lahjoista, kun eivät vieraat edes järjestämiskustannuksiaan kata. Ehkä vastaveto sille?[/QUOTE]

Ja mitä se kertoo niistä ihmisistä jotka valittaa lahjoista?
 
Kylläpä täällä on paljon vastauksia, että "mitä se mulle kuuluu"!? Jos hääjuhlan järjestää ja vieraita sinne tosissaan tahtoo tulevan, kantsii kyllä tätäkin näkökulmaa vähän miettii. Mutta ehkä tää on tätä nykyajan egoistista kulttuuria. Minä, minä ja vielä kerran minä!
 
Minusta tämä on ihan hyvä aloitus :) Ei tätä kaikki hääparit tosiaan mieti. Meillä meni mieheni kanssa eräisiin häihin yhteensä yli 600 euroa. Olin kaasona, joten oli pikkuisen pakko osallistua (myöhemmin kyllä kaduin kaasoksi suostumista, mutta sukulaissuhteiden vuoksi en voinut enää kieltäytyä). Rahaa meni polttareihin (minun sekä miehen), vaatteisiin, kenkiin, matkoihin (sekä polttarireissut ja häihin meno).
 
  • Tykkää
Reactions: Squawe

Yhteistyössä