Kysymys tokaluokkalaisten vanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

evita

Aktiivinen jäsen
12.07.2005
5 371
24
38
Onko tokaluokkalaisten koululaisten opettajilla tapana välittää kaikki koulusta tuleva tietoa kotiin lapsen kautta? Siis tarkoitan esim. sitä, että lappuset vanhempainilloista tms. annetaan lapselle ja hänen on tuotava ne vanhemmille, eikä asiasta ilmoiteta mitenkään muuten (reissuvihossa esim.)?

Uusi opettaja ei halua entisen open tapaan käyttää sähköpostia eikä sillä laittaa tietoa esim. lasten liikuntatunnilla tarvitsemista tarvikkeista tai muista hankinnoista tai muistakaan asioista. Reissuvihko periaatteessa on, mutta sitä ei käytetä näihin lainkaan (ei kyllä muutenkaan muuten kuin vanhemman aloitteesta).

Opettaja perustelee tätä sillä, että 8 veen on opeteltava hoitamaan omat asiansa eikä hän halua opetella käyttämään sähköpostia (?!) tätä varten.

Ei siinä mitään, homma kyllä hoituu, mutta minua kiinnostaisi tietää onko tämä yleinenkin käytäntö ja miten yleensä tokaluokilla opettajat pitävät yhteyttä vanhempiin.

juuri tulin vanhempainillasta ja olen tyytyväinen lippusiin ja lappusiin kuin sähköpostiin koska aina en pääse koneelle katsomaan ja liput ja laput tulee täytettyä ja reissuvihko lukastua kun lapsi tekee läksyt.

mä olen siis tyytyväinen ettei meiliä tartte käyttää lapsen asioihin :D

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Meillä on reissu vihko, johon ope laittaa viestiä.

Kirjoittaako hän sitten jokaisen lapsen reissariin erikseen viestit, jotka koskevat koko luokkaa - siis esim. vanhempainiltoja, erityisiä retkiä tms.?

Meillä on reissuvihko käytössä, oppilaat liimaavat koulussa opettajan antamat laput siihen.
Ja viestiin laitetaan kuittaus kun sen on nähnyt (nimikirjaimet) samoin myös ope laittaa kun on meijän viestin nähnyt.
Sama systeemi oli käytössä jo ekaluokalla, eli siis oppilaan vastuulla on liimata ja näyttää se vanhemmille. Nyt tokaluokan vanhempainillassa opettaja kehoitti jättämään reissuvihon katsomisen automaattisesti pois ja kysymään oppilaalta että onko jotain.
Liikuntatunneista meille tuli koulun alussa viesti, että liikunta tunnit ovat ulkona sään niin salliessa, jos on huono keli niin ovat sisällä. Varusteina verskat tai tuulipuku ja sisälle t-paita shortsit, meillä on koko varustus kulkenut mukana ei se t-paita ja shortsit paljon siellä paina.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Kirjoittaako hän sitten jokaisen lapsen reissariin erikseen viestit, jotka koskevat koko luokkaa - siis esim. vanhempainiltoja, erityisiä retkiä tms.?

Silloin reissu vihkojen välissä on koneella kirjoitettu erillinen lappu, joka on jokaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja cabi777:
juuri tulin vanhempainillasta ja olen tyytyväinen lippusiin ja lappusiin kuin sähköpostiin koska aina en pääse koneelle katsomaan ja liput ja laput tulee täytettyä ja reissuvihko lukastua kun lapsi tekee läksyt.

mä olen siis tyytyväinen ettei meiliä tartte käyttää lapsen asioihin :D

Minäkin olen tyytyväinen niihin lippusiin ja lappusiin, mutta kun lapsi ei muista niitä aina tuoda kotiin... Ja sitten kun on vain lippusia ja lappusia eikä mitään reissaria tai meiliä käytetä, niin ollaan ihan pihalla välillä kaikesta...

Meillä tulee kerran viikossa viikkokirje, jossa tietoa sen viikon liikuntatunneista yms. Lisäksi lapset saavat joskus erillisiä lappuja retkistä yms. Käytössä myös reissuvihko, mutta siinä ei yleisiä viestejä vaan lasta koskevia viestejä.

Onko tokaluokkalaisten koululaisten opettajilla tapana välittää kaikki koulusta tuleva tietoa kotiin lapsen kautta? Siis tarkoitan esim. sitä, että lappuset vanhempainilloista tms. annetaan lapselle ja hänen on tuotava ne vanhemmille, eikä asiasta ilmoiteta mitenkään muuten (reissuvihossa esim.)?

Uusi opettaja ei halua entisen open tapaan käyttää sähköpostia eikä sillä laittaa tietoa esim. lasten liikuntatunnilla tarvitsemista tarvikkeista tai muista hankinnoista tai muistakaan asioista. Reissuvihko periaatteessa on, mutta sitä ei käytetä näihin lainkaan (ei kyllä muutenkaan muuten kuin vanhemman aloitteesta).

Opettaja perustelee tätä sillä, että 8 veen on opeteltava hoitamaan omat asiansa eikä hän halua opetella käyttämään sähköpostia (?!) tätä varten.

Ei siinä mitään, homma kyllä hoituu, mutta minua kiinnostaisi tietää onko tämä yleinenkin käytäntö ja miten yleensä tokaluokilla opettajat pitävät yhteyttä vanhempiin.
meillä myös näin ekaluokasta lähtien. nyt tyttö tokalla.
Mun mielestä ok!
Otan tarvittaessa yhteyttä opettajaan päin vastoin.

Silloin reissu vihkojen välissä on koneella kirjoitettu erillinen lappu, joka on jokaiselle.

Semmoinen olisikin kätevä juttu, että varmemmin tulisi perille. Reissaria tulee luettua, mutta kun ei siellä ikinä ole mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja maijamehiläinen harmaana:
Meillä on reissuvihko käytössä, oppilaat liimaavat koulussa opettajan antamat laput siihen.
Ja viestiin laitetaan kuittaus kun sen on nähnyt (nimikirjaimet) samoin myös ope laittaa kun on meijän viestin nähnyt.
.

Samoin.

Lappuja on tuonut kotiin, sellaisia palautettavia, niistä ainakin opettaja näkee onko vanhemmat saaneet viestin. Reissuvihkokin on, mutta sitä on käytetty tänä syksynä vain kahden viestin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
.

Samoin.

Tämmöinen olisi minusta hyvä systeemi. Esim. se, että nyt pitää hankkia sisäkengät (niitä ei aiemmin ole vaadittu) tuli ihan uutena tietona, kun lapsi oli ilmeisesti sen(kin) unohtanut kertoa.

Jos siinä reissarissa kerrottaisiin tällaiset asiat, se olisi minusta tosi hyvä. Täytyy esittää opelle, että alkaisi sitä käyttää, jos kerran ei sähköpostia halua käyttää. Minusta 8 veen kuuluu itse huolehtia läksyistä ja pitää huoli vaatteistaan yms., mutta ei hänen minun mielestäni vielä tarvitse kantaa vastuuta siitä, että hänelle osataan ostaa opettajan edellyttämät varusteet tai että vanhemmat osaavat mennä vanhempainiltaan - kai opettaja voisi siitä vähän enemmän kantaa vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
.

Samoin.
Meidän tokaluokkalaisella myös tämä systeemi ja hyvin on toiminut.

Yhteistyössä