Kysymys turvavyöistuimista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
Minkä ikäinen lapsi painaa keskimäärin 36 kg? Entä minkä ikäinen on yleensä 135 cm pitkä? Turvavyöistuinta voi käyttää 36 kg asti. Eikö sen painoinen ja 135 cm pituinen ole koulussa? Käyttääkö joku vielä kouluikäisellä turvavyöistuinta? Missä iässä lapsi viimeistään siirtyy korokkeelle?

Mun lapsi on n.120cm ja 7-vuotias, syksyllä alottaa koulun.

Vielä mahtuu istuimeen ihan hyvin eikä ole mitään vastalauseita esittänyt, istukoon siis vielä jonkin aikaa (pari kuukautta, ehkä? )
Sitäpaitsi, pidemmillä ajomatkoilla usein nukahtaa autossa, ilman istuinta pää retkottaisi epämukavasti...

Tämän syksyn ekaluokkalainen on 20kg ja 119cm ja saa luvan istua ainakin ekaluokan ajan istuimessa. On niin pienikokoinen, että turvavyö tulisi muuten kaulan yli.

Minä olen ollut 36-kiloinen ja 135-senttinen ehkä viidennellä luokalla... Olisi saattanut tulla protesti siinä vaiheessa turvaistuinta kohtaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wera:
Itse aion istuttaa ensin turvaistuimessa, sitten vyöistuimessa niin pitkään kuin mahtuu. Mitä väliä sillä vaikka olisikin kouluikäinen?

No on sillä mun mielestä sikäli väliä, et jos koululainen on jo isompi kuin ekaluokkalainen ja ainoana kavereistaan istuu istuimessa, niin siitä saa toiset helposti pilkan aiheen. Itseäni on niin paljon kiusattu kouluaikana, etten aio tietoisesti tehdä omalle lapselleni mitään sellaista, mistä toiset lapset aivat varmasti kiusaavat. Siksi tässä kyselen kuinka yleistä on, et ekaluokkalainen tai sitä vanhempi istuu vielä turvavyöistuimessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Wera:
Itse aion istuttaa ensin turvaistuimessa, sitten vyöistuimessa niin pitkään kuin mahtuu. Mitä väliä sillä vaikka olisikin kouluikäinen?

No on sillä mun mielestä sikäli väliä, et jos koululainen on jo isompi kuin ekaluokkalainen ja ainoana kavereistaan istuu istuimessa, niin siitä saa toiset helposti pilkan aiheen. Itseäni on niin paljon kiusattu kouluaikana, etten aio tietoisesti tehdä omalle lapselleni mitään sellaista, mistä toiset lapset aivat varmasti kiusaavat. Siksi tässä kyselen kuinka yleistä on, et ekaluokkalainen tai sitä vanhempi istuu vielä turvavyöistuimessa.

TE välitätte lapsenne turvallisuudesta. Ellei muut välitä niin so? Jos muut antaa lastensa mennä rannalle yksin 6-vuotiaana annatko sinäkin ettei vaan kiusattaisi? Tai leikkiä kallojyrkänteellä? Ymmärrän ton kyllä siinä mielessä että ei pueta esim. punaiseen paitaan jos siitä kiusataan tai vastaavaa. Turvallisuusasiat menevät kuitenkin tuollaisen edelle.

Kaikista paras olisi jos pystyisitte antamaan lapsellenne niin hyvän itsetunnon että hän pärjää mahdollisille kiusaajille. Kokonaan et voi siltä lastasi varjella, niin paljon kuin jokainen vanhempi sitä haluaisikin. Aina löytyy joku asia josta kiusataan. Ellei alakoulussa niin yläkoulussa, lukiossa tai viimeistään työelämässä. Parempi opettaa pärjäämään.

meillä joutu tyttö (134/33) siirtymään korokkeeseen kun ei mahtunut turvavyöistuimia takapenkille kahta. ja kun loppui istuimesta korkeus..
menee tokalle syksyllä. lakihan sanoo että alle 135cm pitää istua korokkeella tms.