kysymys yksinhuoltajille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ellu

Vieras
sellasta ajattelin kysyä että miten te yksinhuoltajat pärjäätte joa esim. ootte kotona pienten lasten kanssa? esim 2 taikka 3 lasta.
mitä tukia saatte?
en kyse pelkällä uteliaisuudella vaan sen takia kun itselläni pian sama tilanne..
=(

kotiäitinä ja kaksi alle kolme vuotiasta lasta.
elarit,kuntalisä,lapsilisät, kotihoidontuki ja siihen se lisä osa.
hyvin ollaan pärjätty kun vähällä toimeen tullaan :)

minä saan kotihoidontuen ja siihen sisaruskorotuksen, elatustuen, asumistuen ja lapsilisän. sillä sitkutellaan. kyllä sillä pärjää, mut törsäillä ei voi.. kaksi lasta. kummasti sitä vaan oppii sitkuttelemaan =) syksyllä sit hommiin.

Mulla yks pieni ja muutama iso muksu. Käyn töissä ja olen myös hoitovapaalla. kotihoidontuki, lapsilisät, asumistuki, elatusmaksut ja palkka. Tuleehan niistä kun venyttää, niin pärjätään. Tiukkaa tekee, mutta se ei ole mitään uutta :)

Olen työtön, kaks lasta, työkkärikorvausten lisäksi teen palveluksia, paperihommia ja muuta sellaista, jotta saadaan lisärahaa jolla lyhennän opintolainaa. Minimielarit ja lapsilisät, asumistuki, ja siis työkkärikorvaus lapsikorotuksilla. Ihan hyvin pärjätään ja asutaankin suht leveästi.

En ole kotona vaan lähdin opiskelemaan uutta ammattia. Olen yh ja lapsia 4. Kolme koulussa, yksi hoidossa. Asuntolainaakin on kymmeniä tuhansia.
Käyn töissä joskus. Eli n.7pv/kk. Yleensä silloin kun lapset ovat isällään tai sitten iltaisin kun saan hoitajan kotiin.
Pärjään ihan hyvin kunhan osaa laskea mitä voi jättää ostamatta ja mitä tarvitsee välttämättä. Ruokaa teen paljon itse, välillä leivonkin. Eineksiin ei ole varaa.
Saan palkan lisäksi(palkka n.500?/kk),asumistuen 220?,lapsilisät 679?,elarit 550?,opintotuen 192?,matkatuen 150?. Asumiseen tosin menee 650? ja bensoihin n.300?.

lisään vielä että kyllä oikealla asenteella pärjää, meillä kaikki vaatteet on kirppareilta tai alennusmyynneistä, itselleni harvemmin ostan mitään.
ruokaan meillä panostetaan että on monipuolista ja tarjoukset hyödynnetään.
autoa meillä ei ole.

Mä laskin, että mulle jäisi vuokran jälkeen 800? jos alkaisin yh:ksi. Uskon, että pärjättäisiin oikein hyvin. Tulot olisi siis työmarkkinatuki, lapsilisät yh-korotuksilla, asumistuki ja elatusmaksut kahdesta lapsesta.

Opiskeleva yh täällä, kaksi lasta. Opintotuki, opintolaina, lapsilisä yh-korotuksella, asumislisä ja elatusmaksut. Eipä näillä hirveästi juhlita, mutta eipä olla nälissäänkään. Kulut pysyy kurissa mm. sillä, että autoa ei ole, tarhamaksua ei näillä tuloilla tarvitse maksaa, ruoka on tietysti itse suht edullisesi tehtyä jne.

Yhteistyössä