Kysynpä teiltä, jos äiti joutuu ottamaan rauhoittavia yötä vasten niin miten nukkuminen pitäisi järjestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleeni, kun sanottiin että ei missään nimessä samaan sänkyyn 1-vuotiaan kanssa. Niin mitä te tekisitte jos joutuisitte ottamaan usein yötä vasten rauhoittavan ja lapsella olisi tapana tulla yöllä viereen? Eikä olisi muita nukkumapaikkoja kuin sohva? Entäpä jos joutuu päivällä ottamaan, saisiko silloin olla lapsen vieressä?

Jos usein tarvitsee yötä vasten rauhoittavaa ja päivälläkin pitää nappailla, miettisin pitäisikö lapsen kenties olla hoidossa jossain jossa on vastuullisemmassa kunnossa oleva aikuinen. Lähinnä tästä päiväjutusta ainakin tulee mieleen..

Mutta ei ole doupatun aikuisen homma nukkua pienen lapsen kanssa samassa sängyssä. Sitä ei koskaan voi tietää onko niin tajuttomana ettei huomaa kun tekeekin lapselle vahingossa jotain. Ei itsellä ainakaan tulisi mieleenkään ottaa 1-vuotiasta viereen nukkumaan, tosin eipä ole ongelmana meillä rauhoittavat..

Nukkumapaikka sitten järjestettävä muualta jos pakko on jotain ottaa. Vaikka sieltä sohvalta.

Jos otat rauhoittavia niin nukut niin sikeästi kemiallista unta että et herää yhtä herkästi kuin että olisit "selvä" ja voit vahigossa tukahduttaa siis tappaa lapsesi jos kierähtät tämän päälle unissasi. Sellainen ei todellakaan ole harvinaista ja näitä on käynyt ihan lähiaikoinakin, et pieni on tukehtunu vanhemman alle.

Mä olen kerran ottanut yhden rauhoittavan ja meni kyllä kuuppa niin sekaisin ettei mitään jakoa. Mä en henkilökohtaisesti uskaltaisi siis ottaa pilleriä varsinkaan yötä vasten, mutta en kyllä päivälläkään.

Ja se mun pilleri oli ihan lievä (esilääkitys leikkausta varten, jota jännitin) eli ei ollut edes tujua tavaraa.

Mä nukahdin noin 2 tuntia pillerin napsimisen jälkeen ja mies hoiti silloin lapset kokonaan.

Nukkuminen pitää järjestää niin, että lapsi voi nukkua turvallisesti. Eli niin ettei lapsi nuku rauhoittavia napsineen aikuisen vieressä.

Ja jos niitä rauhottavia tarvii päivälläkin, ehkä jonkun muun pitäisi hoitaa lasta. Tai ainakin olla apuna paikalla.

minä olen ottanut rauhottavia paniikkihäiriööni kun olen mennyt kampaamoon, töissä palaveriin ja ihan lääkärin määräämänä, eikä kukaan ole sanonut tai huomannut mitään (näin luulen), enkä ole kuin rauhoituunut, en nukahtanut tai mitään sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niihin kyllä tulee toleranssi ja pystyy heräämään kesken unen vaikka ottaisikin usein.

Joo toki tulee toleranssi, mutta nukut silti sikeämpää erilaista unta ja on ihan oikeasti iso riski sille että kierähdät lapsen päälle unissasi ja lapsi siihen kuolee.
Ja voisi kysyä että onko sun lapsi hyvässä hoidossa sun kanssa jos rauhoittavia nappailet niin paljon että sulla toleranssi kasvaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Nukkuminen pitää järjestää niin, että lapsi voi nukkua turvallisesti. Eli niin ettei lapsi nuku rauhoittavia napsineen aikuisen vieressä.

Ja jos niitä rauhottavia tarvii päivälläkin, ehkä jonkun muun pitäisi hoitaa lasta. Tai ainakin olla apuna paikalla.

Pameja on määrättyki sen maailman sivu ja resurssipulassa niitä edelleen myönnetään avohoidossa. Oisko kuitenkin serotoniinit bentsoja parempi vaihtoehto lapsiperheen turvallisuutta ajatellen. Niitä tosin käytetään säännöllisesti tietty annos, eikä napsita aina tarpeen tullen.

Niihin kyllä tulee toleranssi ja pystyy heräämään kesken unen vaikka ottaisikin usein.

Joo toki tulee toleranssi, mutta nukut silti sikeämpää erilaista unta ja on ihan oikeasti iso riski sille että kierähdät lapsen päälle unissasi ja lapsi siihen kuolee.
Ja voisi kysyä että onko sun lapsi hyvässä hoidossa sun kanssa jos rauhoittavia nappailet niin paljon että sulla toleranssi kasvaa?

Eiköhän sekin nyt riipu pikkaisen siitä mikä rauhoittava ja millä annoksella on kyseessä.

Ei kaikista rauhoittavista mene kuuppa niin sekaisin, ettei ympärsitöstään mitään tajua.

Miksi? Oletteko ihan itse kokeilleet rauhoittavia ja tiedätte kuinka "sekaisin ja doupatuksi" niistä menee? Kun musta vähän tuntuu että joillakin on eri käsite rauhoittavista kuin itselläni...
Ja ihan perhetyöntekijätkin tietää että olen joutunut ottamaan niitä yöllä ja päivällä jne eikä siitä ole sen kummempaa puhetta tullut.

Ja mä kysyin että miten pitäisi mielestänne nukkua, jos lapsi on omassa sängyssä ja kuitenkin yöllä monesti sieltä tulee viereen.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
minä olen ottanut rauhottavia paniikkihäiriööni kun olen mennyt kampaamoon, töissä palaveriin ja ihan lääkärin määräämänä, eikä kukaan ole sanonut tai huomannut mitään (näin luulen), enkä ole kuin rauhoituunut, en nukahtanut tai mitään sellaista.

ja olen äiti joka hoitaa lapsensa ihan hyvin. Tuskin edes kukaan uskoisi minusta sellaista että syön joskus rauhottavia paniikkihäiriööni. Silloinkin hoidan lapsiani ja lääkärikin sen tietää. Eikä kukaan ole sanonut koskaan ettei lasten hoito ole onnistunut. Kampaamon jälkeen kun menen kotiin normaalisti lasteni tykö.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Jos usein tarvitsee yötä vasten rauhoittavaa ja päivälläkin pitää nappailla, miettisin pitäisikö lapsen kenties olla hoidossa jossain jossa on vastuullisemmassa kunnossa oleva aikuinen. Lähinnä tästä päiväjutusta ainakin tulee mieleen..

Millaisessa kunnossa kuvittelet aikuisen olevan joka on ottanut rauhoittavia?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tai siis rauhoittavan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Pameja on määrättyki sen maailman sivu ja resurssipulassa niitä edelleen myönnetään avohoidossa. Oisko kuitenkin serotoniinit bentsoja parempi vaihtoehto lapsiperheen turvallisuutta ajatellen. Niitä tosin käytetään säännöllisesti tietty annos, eikä napsita aina tarpeen tullen.

En tiedä mitä pamit on, mutta minulla on myös serotoniinit.

Miksi? Oletteko ihan itse kokeilleet rauhoittavia ja tiedätte kuinka "sekaisin ja doupatuksi" niistä menee? Kun musta vähän tuntuu että joillakin on eri käsite rauhoittavista kuin itselläni...
Ja ihan perhetyöntekijätkin tietää että olen joutunut ottamaan niitä yöllä ja päivällä jne eikä siitä ole sen kummempaa puhetta tullut.

Ja mä kysyin että miten pitäisi mielestänne nukkua, jos lapsi on omassa sängyssä ja kuitenkin yöllä monesti sieltä tulee viereen.

En ole kokeillut. Ja toivon ettei koskaan tarviikaan.

Kai ne toisiin vaikuttaa erilailla. Olen tuntenut pari henkilöä, jotka niitä nappaili (toinen ihan oikeasti tarpeeseen, toinen ei) ja kyllä ne aika seis oli monesti.

En tiedä tuosta nukkumisjutusta. Jos se lapsi jatkuvasti tulee viereen, niin voisko sitä lapsen sänkyä siirtää vaikka sun sänkysi viereen? Tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Mä olen ottanut joskus illalla paniikkikohtaukseen 2mg:n Diapamin. Se on rauhoittanut oloa mutta en siitä kyllä ole sekaisin mennyt tai nukahtanut sen takia.

No ei siitä kaksmillisestä kuulu mennäkkään sekasin. Jos kaikille bentsoja käyttäville äideille pitäs määrätä kotiapua niin siinä hukkuisi mummot vaippoihinsa. Mikäli lääkäri on määrännyt niin vahvoja aineita, että unen laatu muuttuu kriittisesti, niin samalla on velvollisuus opastaa pikkulapsen äitiä. Ja ihmettelen, jos sellasessa pöllyssä rupeaa imettämään..

Sellaisessa kunnossa että kaikki ei ole ihan ok jos tarvitsee yötäpäivää rauhoittavia pystyäkseen elämään ja olemaan. Pahoillani olen jos en nyt ole niin nappimyönteinen ihminen, mutta monille ne rauhoittavat tekee samaa kuin pieni hiprakka, ollaan vähän utuisia ja "muualla". Hiukkasen sama kuin tosi väsyneenä. Ei mun mielestä silloinkaan ole ihan täysin vastuussa itsestään eikä välttämättä pitäisi olla 100% vastuussa pienestä lapsestakaan jos se on tilanne johon ei mitään muutosta ole tulossa.

Kysyit mielipiteitä, tässä mun, saat ihan vapaasti olla täysin eri mieltä :)

Ihminen ei välttämättä tajua missä kuosissa on. Onhan sitäkin tutkittu, että äidit, jotka tottuavat väsymykseensä eivät tajua miten väsyneitä ovat eivätkä itse tajua, että suorituskyky laskee. Jos olisi pakko ottaa rauhoittavia / lasi viiniä / olisin todella väsynyt, niin joko joku toinen aikuinen nukkuu lapsen kanssa tai vetäisin pinnasängyn kiinni omaan sänkyyn ja silittelisin lasta pinnoken välistä. Mutta samaan sänkyyn en ottaisi.

Syntien tunnustus:
Minä olen nyt jonkin aikaa nukahtamislääkkeen iltaisella ottanut, en rauhoittavia, mutta nukahtamislääkkeitä (tai siis bentsojahan ne on). Ja kyllä minä herään, jos lapsi herää, voin olla tokkurassa ja väsynyt, mutta tajuissani kuitenkin ja tietoinen ympärillä tapahtuvista asioista. Riippuu herääkö poika pian lääkkeen oton jälkeen vai vasta useamman tunnin jälkeen. Tuo nuorin on sen verran iso, että en ihan hevillä sen päälle varmasti kierähdä. Jos välttämättä on tulossa viereen, niin annan tulla tai jos on pakko tulla, kuten siinä tapauksessa, että poika on pissannut sängyn läpimäräksi. Miehestä olisin enemmän huolissani, että kierähtää päälle, vaikka onkin lääkkeetön.

Mutta en varmaan olisi uskaltanut käyttää näitä lääkkeitä siinä tilanteessa, että lapsi olisi nuorempi ja pienempi. Mutta kahdesta vaihtoehdosta olen valinnut ne lääkkeet. Kun valvoo tarpeeksi monta kuukautta, niin sitä alkaa hiljalleen rukoilla unta tai kuolemaa.

Yhteistyössä