LA kun raskauden kestosta ei mitään tietoa, ultraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toisen ketjun ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toisen ketjun ap

Vieras
Kyselin tuossa toisessa ketjussa, että miten mahdetaan toimia, kun olen raskaana ja menkat eivät edellisen synnytyksen jälkeen vielä ehtineet alkaa. En siis tiedä raskauden kestoa, vaikka luultavasti jotain 4-10 viikon tienoilla ollaan. Luultavasti siis... Testi kumminkin näytti plussaa ja oireita on.

Siis pääsenköhän jotenkin nopeutetusti ultraan vai miten tässä tapauksessa toimitaan? Pakko kai se on ultraan mennä, kun ei muuten olisi mitään tietoa raskauden kestosta? Ja siis pääsenkö sinne heti tyyliin ensi viikolla? Tosin seulontatutkimukset ym. eivät vaikuta siihen, jatkaako raskautta vai ei. Tämä vauva on toivottu! Eli sinänsä ei kiire, mutta oishan se kiva tietää, milloin synnytys suunnilleen on...

Mulla ultrattiin samantein kun ensimmäiselle neuvolakäynnille menin, tosin lääkäri sattui silloin olemaan vapaana eli tuuriakin taisi olla että niin pian pääsin.

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Mulla oli esikoisen jälkeen samatilanne kun sulla. Laskettu määritettiin ultralla ja sillon olin viikolla 10. Et menin pari viikkoa neuvolakäynnin jälkeen ultraan.

Ok, kiitos. Täällä tuntuu ultraan olevan kovasti jonoa tai tunkua ja siksi turhaa ramppaamista siellä yritetään kai välttää. Mutta kaipa sieltä sitten jokin aika löytyy, kun tämän tutkimuksen voi tehdä kätilö, ei tarvita lääkäriä.

Mulla määritettiin raskauden kesto varhaisultralla, kun oli vastaava tilanne menkat ei alkanu imetysaikana ollenkaan eikä siis sen jälkeenkään kun aloin odottaa kakkosta :)

Mulla oli tuollainen tilanne kun raskaus alkoi suoraan keskenmenon jälkeen.

Kannattaa kysyä neuvolasta mitä suosittelevat. Eri neuvoloilla tuntuu olevan erilaisia käytäntöjä - normaalisti pääset aikaisemmin ultraan jossa katsotaan raskauden oikea kesto jotta osaavat ajoittaa nt-ultran paremmin.

Mutta jos et niin siitä nt-ultran tarkkuudesta välitä (niinkuin me emme välittäneet) niin eihän sillä ultralla sitten mitään kiirettä ole :)

Ja onnea raskaudesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja mikä hoppu taas:
Mikäs kiire sitä ekaa ultraa on tehdä? Eiköhän ne siellä äitipolilla tiedä miten toimitaan...

Siis kun en tiedä yhtään, olenko viikolla 4 vai syntyykö vauva huomenna. Esikoinen siis 9 kk ja yhtään kuukautisia ei ole vielä tullut synnytyksen jälkeen. Muuten ei oliskaan kiire...

Kun itse odotin esikoista, en ollut varma hedelmöittymisajankohdasta epäsäännöllisen kierron ja epäselvien menkkojen takia. Ekalla neuvolakäynnillä heitettiin ilmoille vain jokin arvio ja sen mukaan mentiin kunnes eka ultra tuli. Siellä laskettua aikaa aikaistettiin kolmella viikolla.

Kyllähän tuota ylimääräistä ultrausta voi varmasti kysyä, jos haluaa!

Alkuperäinen kirjoittaja naana:
Kun itse odotin esikoista, en ollut varma hedelmöittymisajankohdasta epäsäännöllisen kierron ja epäselvien menkkojen takia. Ekalla neuvolakäynnillä heitettiin ilmoille vain jokin arvio ja sen mukaan mentiin kunnes eka ultra tuli. Siellä laskettua aikaa aikaistettiin kolmella viikolla.

En nyt usko edes, että tämä olisi "ylimääräinen" ultra, sillä en voi sanoa mitään aikataulua raskaudelle, sillä kuukautisia ei ole ollut 18 kuukauteen... Ei siis voi laskea mitään päivää mistään. Oletan tosin, että vatsa näkyisi, jos olisi hirmu pitkällä.

Ota yhteyttä sinne omaan neuvolaasi ja kerro, ettei sinulla ole mitään tietoa, kuinka pitkällä se raskaus on. Ultraan pääset jossain vaiheessa ja siellä määrittävät sitten tarkemmin. Oman neuvolan kautta sinne kuitenkin eteenpäin pääsee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En nyt usko edes, että tämä olisi "ylimääräinen" ultra, sillä en voi sanoa mitään aikataulua raskaudelle, sillä kuukautisia ei ole ollut 18 kuukauteen... Ei siis voi laskea mitään päivää mistään. Oletan tosin, että vatsa näkyisi, jos olisi hirmu pitkällä.

no etkö sä osaa soittaa neuvolaan ja kysyä asiaa? varmaan täällä tiedetään mitä sun tapauksessa tehään.

yleensä ultra pyritään tekemään mahdollisimman nopeesti, mitä varhaisempi ultra sen varmempi laskettu aika, puolivälissä voi olla jopa viikon-kahden heittoja, näin sanottiin mulle. kävin kyllä yksityisellä tekemässä sen (täällä ei ole neuvolassa ultraa)

voihan neukka täti koitta doplerilla saada sydän ääniä kuuluviin silloin ois jotakin hajua kestosta kun ne ei meidän neuvolassa edes koita doplerilla mielellään ennen 12-13 vko kun ei oo takeita äänten kuuluvuudesta tosin viime raskaudessa kuunteli vko:lla 10 ja kuului

Alkuperäinen kirjoittaja alban:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no etkö sä osaa soittaa neuvolaan ja kysyä asiaa? varmaan täällä tiedetään mitä sun tapauksessa tehään.

Joo, joo. Soitan huomenna, kunhan olen ensin kertonut miehelleni, joka on vielä töissä ja täysin tietämätön asiasta. Sanoinkin sen tuossa yhdessä viestissä. Eihän palstalla koskaan kysellä mitään turhia... Ihan mielenkiintoista tietää, miten muilla on toimittu samassa asiassa.
Tack kaikille.

Yhteistyössä