Laaja terveystarkastus koulussa - mitä se tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön vieras

Vieras
Kasiluokkalaisemme sai kutsun laajaan terveystarkastukseen. Kun en itse tiedä näistä mitään, niin osaisko joku viisaampi kertoa, mitä se tarkoittaa?

en kyllä nyt osaa muuta sanoa ku, että meille tehtiin ylä-asteella myös sellanen ja se paperi oli 5 vuotta voimassa sitä siis pysty käyttään ku haki kouluun ja ajokorttin lääkärin tarkastusta ei tarvinnu tehdä jos oli tuo paperi... En tiedä onko sama..

Laajassa terveystarkastuksessa kutsutaan paikalle sekä oppilas että vanhemmat ja tarkastuksen suorittavat sekä terveydenhoitaja että lääkäri. Eli laajan siitä tekee lääkärin ja vanhempien paikalle kutsuminen. Laajat tarkastukset suoritetaan peruskoulussa 1., 5. ja 8.luokilla. Muilla luokilla terveydenhoitaja tekee tarkastuksen oppilaalle. Vanhemmat kutsutaan mukaan myös 3.luokan tarkastukseen, mutta se ei ole varsinaisesti vielä laaja, koska siihen ei osallistu lääkäri (paitsi tietysti tarvittaessa).

T: Kouluth

[QUOTE="Sipuli";22859782]Laajat tarkastukset suoritetaan peruskoulussa 1., 5. ja 8.luokilla.[/QUOTE]

Vanhemmat eivät kai ole paikalla 8. luokalla fyysisen tarkastuksen aikana, vaan ainoastaan haastattelun aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön vieras;22860745:
Meillä ei vanhempia kutsuttu mukaan vaan koulusta tuli vaan lappu vanhemmille jossa kerrottiin tarkastuksen ajankohdasta. Tämä oli siis jo joulukuussa.

Ei meilläkään vanhempia kutsuttu ja kun kysyin pojalta että tulisinko mukaan niin vastauksena ehdoton EI. Mielestäni hyvä kokemus opettaa vastuuta! Tarkastuksesta tosiaan saa mukaansa lääkärin todistukset joita tarvitaan mopo- ajokortteihin!

Saapahan nähdä, miten nämä uudet määräykset vaikuttavat käytännön tasolla, sillä täällä meilläpäin (Etelä-Pohjanmaa) kouluterveydenhuolto on ollut jo monta vuotta todella heikolla tasolla. En tarkoita, että vika olisi ammattihenkilökunnassa mutta resurssipula on näkynyt kouluterkkarin määrässä. Muutamissa pienemmissä kouluissa terkkari on paikalla vain kerran viikossa. Se on liian vähän. Terveystarkastukset ovat olleet joka kolmas vuosi, joka on kasvun ja kehityksen vaiheessa aivan liian harvoin.

Saapahan nähdä, miten nämä uudet määräykset vaikuttavat käytännön tasolla, sillä täällä meilläpäin (Etelä-Pohjanmaa) kouluterveydenhuolto on ollut jo monta vuotta todella heikolla tasolla. En tarkoita, että vika olisi ammattihenkilökunnassa mutta resurssipula on näkynyt kouluterkkarin määrässä. Muutamissa pienemmissä kouluissa terkkari on paikalla vain kerran viikossa. Se on liian vähän. Terveystarkastukset ovat olleet joka kolmas vuosi, joka on kasvun ja kehityksen vaiheessa aivan liian harvoin.

No toi on kyllä aika vähän. Täällä terkkari on yleensä kouluissa ollut paikalla jonkun 3 krt. viikossa? Nyt lukiosta en kyllä ole varma. Mutta joka vuosi on muuten ollut terkkarin tarkastukset, paitsi ysillä ja lukion kakkosella tai kolmosellakaan ei vissiin ole?

Ja meilläkään vanhemmat ei olleet kasilla mukana... paitsi siellä yläasteella on käytäntö muuttunut ainakin silleen että koululääkäri ei tule enää koululle vaan pitää varata aika terveyskeskukseen (eli siis kun meillä aikaisemmin meni niin että ensin oli terkkarintarkastus missä just punnittiin jne., ja sen jälkeen toinen aika missä oli sitte lääkäri joka katto näkökentän ja ehkä kysy jotain ja anto sulle ne todistukset, niin nyt se toinen aika on sit terveyskeskuksessa).

No toi on kyllä aika vähän. Täällä terkkari on yleensä kouluissa ollut paikalla jonkun 3 krt. viikossa? Nyt lukiosta en kyllä ole varma. Mutta joka vuosi on muuten ollut terkkarin tarkastukset, paitsi ysillä ja lukion kakkosella tai kolmosellakaan ei vissiin ole?

Niin, täälläkin muutamissa kouluissa on terveydenhuolto järjestetty paremmin ja jossain kouluissa terkkari taitaa olla joka päiväkin tavoitettavissa/paikalla. Toivoisi vaan tämän käytännön yleistyvän ihan kaikkiin kouluihin.

Meidän lapset ovat käyneet ala- ja yläkoulun aikana terveystarkastuksessa kaksi kertaa ja lääkärintarkastuksessa yhden kerran. Se kuvaa tätä tilannetta mielestäni aika hyvin.

Mun kasiluokkalaisella on tuo tarkistus tässä kuukauden sisällä ja kutsu tuli myös vanhemmille.
Mutta emme aio mennä mukaan, koska on turha kuvitella, että poika puhuisi mitään asioitaan, jos äiti istuis vieressä kuuntelemassa.
Terkkarille laitoin kyllä viestiä , ettei tulla, mutta jos jotakin tärkeää tulee esille, niin ottaa sitten yhteyttä.
Tuskin kovinkaan moni vanhempi menee mukaan noihin tarkistuksiin.

onko tosiaan muuttunut jo noin paljon. mulla ei ole missään ala-asteenkaan koulutarkastuksissa ollut vanhempia mukana. tai no se viidennen luokan tarkastus on ainut jonka muistan. ja joka vuosi ei tarkastuksia edes ollut. kasiluokan tarkastus taas oli vapaaehtoinen eli ne jotka olivat mopokorttia hankkimassa niin sinne menivät. itse menin kyllä jo ajokorttia ajatellen mutta kaikki eivät tosiaan menneet. muistan kun lääkärikin kyseli että joko mulla on mopo ja kun sanoin että ei oo ees tulossa niin ihmetteli miksi tarkastuksessa edes olin

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22908151:
Tuskin kovinkaan moni vanhempi menee mukaan noihin tarkistuksiin.

Alakoulussa kun oli tarkastukset, niin olin vielä mukana, mutta en enää yläkoulussa. Päätös oli minun enkä edes kysynyt lapsiltani, olisivatko halunneet minun tulevan mukaan. Oletan etteivät olisi halunneet.

Asumme pienellä paikkakunnalla eteläisessä Suomessa ja meillä terveystarkastukset on järjestetty joka vuosi. Terveydenhoitaja on aina tavoitettavissa koululta tai puhelimen päästä. Tämä on kuntakohtaista, sillä eikös kunta määrittele, miten nämä tarkastukset pitää järjestää.

Ikävä kuulla, että monilla vanhemmilla näyttäisi olevan sellainen käsitys, ettei sinne tarkastuksiin kannata tulla, kun ei ne lapset siellä mitään puhu.
Silloin kun vanhemmat paikalla, yleensä kysellään vanhemmilta asioista ja ei silloin tarvitsekkaan puhua, jos ei halua. Kun vanhemmat puhuneet, sitten heidät ohjataan pois ja nuori jää sinne yksin, ja voi puhua sitten jos haluaa.
Minä toivoisin kyllä, että vanhemmat tulisivat, jotta yhteistyö voitaisiin saada aikaan. Eikä vasta sitten kun jotain vikaa on havaittu. Olisin halukas keskustelemaan ruokailutottumuksista, liikunnasta, onko vanhemmilla huolta nuoren käyttäytymisestä, miten vanhemmat suhtautuvat alkoholiin, huumeisiin ja tupakkaan, onko nuori jäänyt kiinni..miten nuoren mielenterveys jne. Perheen voimavarat ja heikkoudet jne.
Nuoretkin tarvitsevat vanhempia, vaikka he koviksilta haluavatkin näyttää. 8.luokkalainen ei vielä todellakaan ole "aikuinen" ja ikävä on havaita, ettei moni vanhempi välitä juurikaan siitä mitä lapsi tekee tai miten voi. Vasta sitten kun jotain ongelmia sattuu. Ei olla halukkaita tekemään yhteistyötä terveydenhoitajan kanssa. Luulisi olevan mukavampi soittaa terkkarille kun tuntee hänet.
Rohkeasti vain mukaan laajoihin tarkastuksiin...voi olla positiivinen yllätys.

Terkka

Alkuperäinen kirjoittaja lapista päin;23455522:
Minä en ainakaan ota kasilla vanhempiani mukaan kyseiseen tarkastukseen. Turha ois kuvitella että puhuisin mitään, jos vanhempani olisi siinä vieressä.

Osuipa tämä silmääni. Ei kai kukaan kasiluokkalainen todella halua vanhempaansa sinne mukaan töllistelemään... En menisi mukaan ellei lapseni pyytäisi mitä tuskin tulee tekemään. Meneekö joku oikeasti?

Yhteistyössä