lääkärikomeus: virtsatietulehdus/hyväksikäyttö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpaatutkittiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpaatutkittiin?

Vieras
Heipsan!

Alle kouluikäisenä olin lääkärissä virtsatietulehdusoireiden takia. Sehän se oli, kuten äitinikin epäili, ja antibiootit määrättiin.

Kumminkin, muistan, että kun lääkäri tutki, niin haastatteli vanhemmilta (ja multa?) oireita, ottivat pissanäytteen jne mitä tuossa kuuluukin tehdä. Mutta myös minun pyydettiin ottaa housut pois ja maata selällään tutkimuspöydällä, ja lääkäri katseli paikkojani. Ei koskenut, mutta katsoi, ja piti jaloistani kiinni ja liikutteli niitä, ja käski minun koukistella jalkoja jne.
Mitä hän tutki? Kuuluuko tuo normaalina toimenpiteenä virtsatietulehduksen selvittelyyn, tai muuhun fyysiseen vaivaan?

Epäilikö esim hyväksikäyttöä, jotenkin? Koska äiti myöhemmin sanoi, että lääkäri oli "katsellut häntä jotenkin arvioivasti siihen suuntaan" tms. En muista tarkalleen, mitä ovat vanhemmilta kyselleet jne.
Ja minähän olin tuohon aikaan hyväksikäytetty. Mietin vaan, pystyikö lääkäri sen näkemään jostakin, tai epäilikö, muttei saanut todisteita?

Hienoin typo mitä olen koskaan tehnyt!

Otsikossa kuuluisi olla lääkäriKOKEMUS

Noh... olkoon tuo freudilainen lipsahdus vaikka. (En kyllä muista tyyppiä, mutta ilmeisesti alitajunta muistaa)

Kun minulla oli teininä virtsatietulehdus ( ja vain virtsatietulehdus) mieslääkäri käski minun riisua ylävartalon paljaaksi. Käski myös rintaliivit pois. Tottelin :(

On se varmaan ihan hyvä sinnekin vilkaista, sillä voi olla esim. häpyhuulet kasvaneet yhteen kuten joillekin pikkutytöille käy. Tai on jotain muuta tulehdusta mikä aiheuttaa vaikka kirvelyä virtsatessa. Jos paikat punoittaa, näkee selvästi, että ulkoistakin vikaa sitten...

Minä kävin teininä hakemassa e-pillereitä. Noin 50v naislääkäri/terveydenhoitaja sanoi tutkivansa, työnsi ensin jonkun puikon jossa joku suojus ensin emättimeen ja sitten kakkoseen, ja minä tyhmänä en kehdannut edes kysyä onko normaalia.. Arvatkaa vaivaako edelleen..

Alkuperäinen kirjoittaja Että tämmöstä..;25242079:
Minä kävin teininä hakemassa e-pillereitä. Noin 50v naislääkäri/terveydenhoitaja sanoi tutkivansa, työnsi ensin jonkun puikon jossa joku suojus ensin emättimeen ja sitten kakkoseen, ja minä tyhmänä en kehdannut edes kysyä onko normaalia.. Arvatkaa vaivaako edelleen..

Olitko neitsyt? Neitsyille tehdään sisätutkimus joskus peräsuolen kautta, koska immenkalvo menisi muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Että tämmöstä..;25242129:
Juu olin, mutta molempiin sitten törkki, samalla puikolla. Olisi kyllä helpotus, jos toi olis jollain lailla normaalia.. Nyt jo 36v.

Ei syytä huoleen. Sormilla tehtynä tuo kuuluu normaaliin gynekologiseen tutkimukseen. Et ole ilmeisesti kauheasti lääkärissä käynyt, jos edelleen ihmetyttää...

Heipsan!

Alle kouluikäisenä olin lääkärissä virtsatietulehdusoireiden takia. Sehän se oli, kuten äitinikin epäili, ja antibiootit määrättiin.

Kumminkin, muistan, että kun lääkäri tutki, niin haastatteli vanhemmilta (ja multa?) oireita, ottivat pissanäytteen jne mitä tuossa kuuluukin tehdä. Mutta myös minun pyydettiin ottaa housut pois ja maata selällään tutkimuspöydällä, ja lääkäri katseli paikkojani. Ei koskenut, mutta katsoi, ja piti jaloistani kiinni ja liikutteli niitä, ja käski minun koukistella jalkoja jne.
Mitä hän tutki? Kuuluuko tuo normaalina toimenpiteenä virtsatietulehduksen selvittelyyn, tai muuhun fyysiseen vaivaan?

Epäilikö esim hyväksikäyttöä, jotenkin? Koska äiti myöhemmin sanoi, että lääkäri oli "katsellut häntä jotenkin arvioivasti siihen suuntaan" tms. En muista tarkalleen, mitä ovat vanhemmilta kyselleet jne.
Ja minähän olin tuohon aikaan hyväksikäytetty. Mietin vaan, pystyikö lääkäri sen näkemään jostakin, tai epäilikö, muttei saanut todisteita?

Jos lääkärillä oli syytä epäillä pnetraation tapahtuneen, niin voihan se olla mahdollista. En tiedä, koska omakohtaista kokemusta vähän toisenlaisesta hyväksikäytöstä, kuinka kauan ne jäljet on alle kouluikäisellä havaittavissa ulkoisella tutkimuksella.

Mun sydän särkyy sinunkin puolestasi, maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa pienille.

Noi voi sun... Tuo on ollut aivan normaali ja hyvän tutkimuskäytännön mukainen vastaanotto. Nimenomaan anatomian tarkistus ettei ole esim. juuri yhteenkasvaneet häpyhuulet jotka altistavat tulehduksille tai muuta poikkeavaa. Myös hiivatulehdusta voi olla pikkutytöillä ja katsomalla sekin yleensä diagnosoidaan. Ei kaikesta tarvitse vääntää jotain sopimatonta ja Iltalehden kanteen otsikoita.... Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;25242421:
Noi voi sun... Tuo on ollut aivan normaali ja hyvän tutkimuskäytännön mukainen vastaanotto. Nimenomaan anatomian tarkistus ettei ole esim. juuri yhteenkasvaneet häpyhuulet jotka altistavat tulehduksille tai muuta poikkeavaa. Myös hiivatulehdusta voi olla pikkutytöillä ja katsomalla sekin yleensä diagnosoidaan. Ei kaikesta tarvitse vääntää jotain sopimatonta ja Iltalehden kanteen otsikoita.... Huoh.

Ja heti suoraan anteeksipyyntö ketjun aloittajalle, tähän aikaan ei pitäisi olla muualla kuin nukkumassa näköjään, luin koko viestin väärin... Eli siis sinua oli hyväksikäytetty ja mietit näkikö lääkäri tuossa tutkimuksessa siihen viittaavaa. Siitä on vaikea sanoa mitään. Sinulla on kyllä oikeus pyytää sairauskertomusmerkinnöistä kopiot itsellesi ja lukea mitä lääkäri on kirjannut... Toivottavasti olet saanut apua ja tukea vaikean asian käsittelyyn... Voimia!