lääkärikokemus: virtsatietulehdus/hyväksikäyttö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpaatutkittiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpaatutkittiin?

Vieras
Heipsan!

Alle kouluikäisenä olin lääkärissä virtsatietulehdusoireiden takia. Sehän se oli, kuten äitinikin epäili, ja antibiootit määrättiin.

Kumminkin, muistan, että kun lääkäri tutki, niin haastatteli vanhemmilta (ja multa?) oireita, ottivat pissanäytteen jne mitä tuossa kuuluukin tehdä. Mutta myös minun pyydettiin ottaa housut pois ja maata selällään tutkimuspöydällä, ja lääkäri katseli paikkojani. Ei koskenut, mutta katsoi, ja piti jaloistani kiinni ja liikutteli niitä, ja käski minun koukistella jalkoja jne.
Mitä hän tutki? Kuuluuko tuo normaalina toimenpiteenä virtsatietulehduksen selvittelyyn, tai muuhun fyysiseen vaivaan?

Epäilikö esim hyväksikäyttöä, jotenkin? Koska äiti myöhemmin sanoi, että lääkäri oli "katsellut häntä jotenkin arvioivasti siihen suuntaan" tms. En muista tarkalleen, mitä ovat vanhemmilta kyselleet jne.
Ja minähän olin tuohon aikaan hyväksikäytetty. Mietin vaan, pystyikö lääkäri sen näkemään jostakin, tai epäilikö, muttei saanut todisteita?

Kyllä multakin katsottiin paikat pienenä lapsena ehkä 11v, siis virtsatietulehduksen yhteydessä.
Ei mitään sisätutkimusta tehty...enkä muutenkaan muista tarkemmin. Ei meillä ainakaan mitään epäilty. Kaippa tuo on normaalia, ei oo tullut mieleenikään ihmetellä.

Ilman muuta tuo on hyväksikäyttöä, mutta mahdotonta todistaa. Suomessa saatiin vaivoin tuomio lääkärille joka imi potilaan rintoja. Käräjäoikeus eikä hovioikeus tuominnut lääkäriä, vaan ne katsoivat tissien imemisen kuuluvan normaaleihin tutkimustoimenpiteisiin. Korkeimmasta oikeudesta tuomio tuli, mutta tosi lievä.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194661187625/artikkeli/+tissitohtori+sai+tuomion+seksuaalisesta+hyvaksikaytosta.html

En tarkoittanut, että lääkärin toimet olisivat olleet asiattomia. Muistaakseni ihan asialinjalla oli.
Tarkoitin, että pystyikö hän päättelemään, että _perheessä_ minua käytettiin hyväksi, epäilikö hän ehkä moista, vai onko kyseessä vain rutiinitoimenpide, joka liittyy virtsatientulehdukseen. Kuten "abc"n vastaus vähän viittaa.
Googlaamalla en löytänyt tietoa, että yleensä ihmeemmin katsellaan potilaan priva-alueita tässä yhteydessä, vaan virtranäyte riittää. Siksi heräsi tämä kysymys.

Onko niin, että jos vt-tulehdus on edennyt pitkälle ja olisi esim. munuaisissa, niin silloin jalkojen liikuttelu sattuu ja liikkeet ovat arkoja ja lääkäri yritti selvittää miten kauan olet sairastanut ja onko mahdollisesti syytä epäillä tulehduksen ehtineen munuaisiin?

Onko niin, että jos vt-tulehdus on edennyt pitkälle ja olisi esim. munuaisissa, niin silloin jalkojen liikuttelu sattuu ja liikkeet ovat arkoja ja lääkäri yritti selvittää miten kauan olet sairastanut ja onko mahdollisesti syytä epäillä tulehduksen ehtineen munuaisiin?

Kai sen olisi voinut tutkia ihan housut jalassakin. Aika omituiselta tuo ap:n tutkimus kyllä kuulostaa. Kyllähän sen tulehduksen näkee pissanäytteestä, joten tuskin mitään silmämääräisiä punoituksia tarvitsee tutkia. Eli olettaisin, että lekuri epäili taustalla olevan jotain muutakin.

Tai halusi katsoa onko hiivaa tai muuta epämääräistä joka vois olla mahdollinen tulehduksen aiheuttaja?Näkyykö punoitusta, millaiselta iho ylipäätään näyttää? En oikein usko että olisi epäillyt mitään seksuaalista!
(Muistan ainakin että vaippaikäiset siis tosiaankin pienet vauvat eivät 11 v. etenkin tytöillä olisi herkemmin virtsatietulehdus, joka jouhtuu ulosteen joutmisesta virtsateiden suulle, ja siis sehän nyt luonnollisesti johtuu vaipoista)

Kyllä yleensä tutkitaan lapselta virtsaputken suu ja ulkosynnyttimien alue (ainakin pitäisi) jos pissatulehdusta epäillään. Voi olla muukin tulehdus, tai joskus rakenteiden poikkeavuuksia. Joskus kirvelyn taustalla voi olla vaikka vaan pieni haava alapäässä. Tietenkin on mahdollista, että tarkastettiin vielä normaalia laajemmin, jos oli epäily hyväksikäytöstä. Toivottavasti sait myöhemmin apua, jos tutkineelta lääkäriltä meni ohi hätäsi.

Niin, siis olin alle 6 vuotias tuolloin, en muista tarkemmin.
Ei joutnut hyväkskäyttäjä vastuuseen, koska oli tuolloin itsekin alaikäinen.
Ja vanhemmat tiesi, ja ei kukaan ulkopuolinen huomannut.
Mietin vaan, että olikohan tolla lääkärillä joku epäilys sillon, vai onko pelkkää toiveikkuutta, että kukaan olisi epäillyt mitään.