Lääkärin mielestä lapsiluku ei voi olla täysi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5xipana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laissa sanotaan, että ikää pitää olla 30 vuotta ja 3 lasta. Ei siinä auta se että sulla on 5. Ja ehkäpä sekin lääkäri on nähnyt näitä, joilla elämäntilanne muuttuu ja 10 v päästä uuden puolison tai vaikkei samankin kanssa tullaan takaisin, kun sterilisaatio pitäs purkaa. Eikö olisi mitään muuta keinoa?

Mä kävin maanantaina naistentautien polilla. Menin sillä ajatuksella et ny menee piuhat umpeen. Olin jo 2kk aikaisemmin käynyt neuvolalääkärin kanssa keskustelemassa sterilisaatiosta. Noh, luulin kaiken olevan selvä. Oon 28v ja saanut -03,-04,2x -06 ja 11/10. Kaiken piti olla ok, kunnes lääkäri sanoi etten saa sterilisaatiota koska tulisin kuitenki sitä katumaan. En osannu muuta sanoa kuin- Olen aivan sanaton! Tässä sitä ollaan että hormonikierrukan laittoivat vaihtoehdoksi. Selitteli että oon niin hyvin hedelmällinen ja kaikki kunnossa kropassa... Luulin että kunhan noi 30v tai 3 lasta täyttyy niin saan itse päättää asiasta. Mähän lapseni hoidan, mut EI!!

mikä on mirena?? Voi olla tyhmä kysymys, mutta nähtävästikkin multa on jäänyt ehkäisyvalistus vähemmälle :D

Mulle kertoi terveydenhoitaja ja näytti myös tutkimustuloksia siitä, että hormonikierukka on tilastollisesti yhtä varma ehkäisy kuin sterilointi. Eli semmonen seuraavaksi viidksi vuodeksi ja sit uudestaan sterilisaatiosta keskustelemaan!

Myös kierukan hyvänä puolena se, että menkat itsellä kokonaan loppunut :) Myös lasten välissä sama juttu ja silti raskauduin heti kolmannesta tai neljännestä kierrosta, kun se otettiin pois.

Itse olen 100% varma, etten halua enää lapsia, mutta tuo kierukka on vaan niin paljon mukavampi kapistus, kuin sterilisaatio, että aion sitä uusia hamaan tappiin asti, kunnes vaihdevuodet vie menkat :)

Tuota noin. Ehkäpä se lääkärisi onkin ihan oikeassa. Tietosi ehkäisyvaihtoehdoista ovat kyllä aika suppeat. Kannattaisikohan sun kuitenkin ensin mennä juttelemaan ehkäisyneuvolaan vaihtoehdoista ennen lopullista päätöstäsi?

Niinpä. Jos et luota että muistat ottaa pillerit ja kumikin tuntuu epäluotettavalle, viahtoehtoja on:
Mirena hormonikierukka, ehkäisyteho 5vuotta, ei tarvitse muistaa ottaa mitään pillereitä, etuna kk-vuotojen harveneminen, monilla loppuu kokonaan. Jos pillerit ovat sulle sopineet, sopinee hormonikierukkakin, varsinkin kun hormonivaikutus varsin paikallinen, imeytyminen systeemiverenkiertoon minimaalista.

Kuparikierukka, jonka ehkäisyteho perustuu pelkkään mekaaniseen alkion kiinnittymiseen, mutta ilman hormoneita, jos sellaisen muodon haluaa.

Ehkäisykapselit, asetetaan ihon alle, ei edelleenkään tartte muistaa ottaa pillereitä

Nuvaring ehkäisykierukka, emättimeen asetettava yhdistelmäehkäisyvalmiste, joka tulee vaihtaa 3 vko välein, jonka jälkeen tulee vuoto, mutta ei siis päivittäin tartte muistaa.

Menepä uudelleen lääkäriin keskustelemaan näistä.

Itse voin suositella steilisaatiota, kävin tistana lämpöpallohoidossa, samalla tehtiin essuremenetelmällä sterilisaatio, toipumiseen ei menny kauaa, ei reikiä mahassa tms. kivut on ollu menkkakipujen luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ÅLÖ;23721311:
No, mun mielestäkin sä meet uudelle lekurille puhumaan aiheesta. 5 lasta on paljon ja ei helvetti, kuka saatana muu kuin sinä ja miehes on oikeutettuja päättämään teijen elämästä. Mulla neljäs raskaus menossa ja oon fyysisesti jo hyvin kulunut raskauksiin, vaikka raskaudet sijoittuu 10v sisälle!

Ja kuinka paljon teillä on varaa lapsiin, kun 5 nyt alle 6v kasvaa isoiksi, alkaa kuluttaa rahaa enemmän. Se lapsilisä ei oikeasti tule kattamaan paljoakaan kun alkaa teini-ikä. Musta tälläseen ei voi mikään lääkäri ja muut ihmiset sanoa mitään, jos äiti/isä näkee omat voimavarat, oman elatuskyvyn ja oman näkemyksen perheen koosta olevan kasassa. Sterilisaatio on lopullinen, mutta myös varma ja ei ainakaan hormonaalisen ehkäisyn haittoja tarvitse kokea.

5 lasta on vähän. Missään tapauksessa ei kannata tehdä sterilisaatiota. Voi hyvinkin olla, että saatte vielä 5-8 lisää ennen kuin olet nelikymppinen. Sterilisaatio on sama kuin surmaisi tulevaisuuden lapset, eikä sellaista voi antaa itselleen anteeksi.

Lääkäri vielä sanoi et olet nyt vain väsynyt kun kaikki on pieniä, se mieli muuttuu kun kasvaavat...Joo, mutta kuten joku jo kirjoittikin, ne kaikki pitäs myös elättää ihan aikuisiksi saakka.. miehelläni on firma ja minä en muita töitä tee, enkä tule tekemään kuin nuo firman paperi hommat..Eli tulot ei tästä kasva, menot kylläkin... En näe mitään järkeä tehtailla kymmentä lasta (en edes sitä kuudetta) ja sitten syödään halvinta ruokaa ja lapsilla ei ole varaa harrastaa.. Toisekseen nytkin saa miettiä miten ois kaikkien kanssa myös kahden keskeistä aikaa, enempään ei rahkeet riitä!

Mulla on lääkäri yksityiselle nyt kesäkuun lopussa ja pitää vielä kysyä nuita kierukoita ja jutella...kuitenkaan muista sitä poistaa ja padam! taas on vauva tuloillaan...:D

[QUOTE="Jep";23721400]Muoks edelliseen, kuparikierukan ehkäisyteho perustuu siis tietenkin alkion kiinnittymisen ESTÄMISEEN=)[/QUOTE]

Osittain kyllä. Pääasiallinen tarkoitus on estää hedelmöittyminen.

Lääkäri vielä sanoi et olet nyt vain väsynyt kun kaikki on pieniä, se mieli muuttuu kun kasvaavat...Joo, mutta kuten joku jo kirjoittikin, ne kaikki pitäs myös elättää ihan aikuisiksi saakka.. miehelläni on firma ja minä en muita töitä tee, enkä tule tekemään kuin nuo firman paperi hommat..Eli tulot ei tästä kasva, menot kylläkin... En näe mitään järkeä tehtailla kymmentä lasta (en edes sitä kuudetta) ja sitten syödään halvinta ruokaa ja lapsilla ei ole varaa harrastaa.. Toisekseen nytkin saa miettiä miten ois kaikkien kanssa myös kahden keskeistä aikaa, enempään ei rahkeet riitä!

Mulla on lääkäri yksityiselle nyt kesäkuun lopussa ja pitää vielä kysyä nuita kierukoita ja jutella...kuitenkaan muista sitä poistaa ja padam! taas on vauva tuloillaan...:D
Heh, tässä on vielä paljon aikaa ja ehdit raskautua ennen lääkäriä. :vampire:

Ei se kierukan teho lopu kuin salaman iskusta kun se 5 vuotta tulee täyteen eli aika totaalisesti saat sen unohtaa että paksuksi pamahdat unohduksen takia. Varsinkin kun siinä on kontrollit vuoden välein niin kyllä sielä aikakin muistutetaan kun alkaa olla vaihto lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23721389:
Itse voin suositella steilisaatiota, kävin tistana lämpöpallohoidossa, samalla tehtiin essuremenetelmällä sterilisaatio, toipumiseen ei menny kauaa, ei reikiä mahassa tms. kivut on ollu menkkakipujen luokkaa.

kerrotko tarkemmin lyhyesti, ja kauanko toipumisaika, olitko vuodepotilaana?
Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko lisää;23721458:
kerrotko tarkemmin lyhyesti, ja kauanko toipumisaika, olitko vuodepotilaana?
Kiitos!

aamulla päiväkirurgiselle menin 9.30, leikkuriin menin vähän vaille 11 ja kotiin pääsin vaille 3. eka ja toka päivänä joutu ottamaan buranaa, kivut oli pienemmät kuin oletin.
nukutus kesti vissii pari tuntia. vatsalihakset on ollu kipeemmät kuin operoitu alue, jostain syystä.

Yhteistyössä