lääkärin mielipide minipillereistä ja mun aurallisesta migreenistä oli..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "simpukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"simpukka"

Vieras
kävin lääkärissä kun halusin vaihtaa pois cerazette minipillerit koska mun mielestä ne lisäs migreenikohtauksia. lääkärin mielestä se ei oo mahdollista että minipillerit vaikuttais migreeniin vaan oli sitä mieltä että johtuu siitä kun olen hiljattain lopettanut imetyksen ja hormonit on miten sattuu. määräs vaan toisen merkkiset minipillerit... ööö oon nyt hieman pihalla eikös nuo toisetki sitten pahenna migreeniä jos nuo edellisetki teki sen?

[QUOTE="simpukka";23755843]kävin lääkärissä kun halusin vaihtaa pois cerazette minipillerit koska mun mielestä ne lisäs migreenikohtauksia. lääkärin mielestä se ei oo mahdollista että minipillerit vaikuttais migreeniin vaan oli sitä mieltä että johtuu siitä kun olen hiljattain lopettanut imetyksen ja hormonit on miten sattuu. määräs vaan toisen merkkiset minipillerit... ööö oon nyt hieman pihalla eikös nuo toisetki sitten pahenna migreeniä jos nuo edellisetki teki sen?[/QUOTE]

Ei välttämättä jos niissä on eri hormonia

Minipillereitä voi käyttää jos on migreeni, aurallinen tai ei. Ei liene vaikutusta migreeniin niillä. Hetki sitten loppuneella imetyksellä toki voi olla kuten arvelikin. YHDISTELMÄpillereitä, joissa myös esterogeeni, ei voi käyttää, ne voi pahentaa migreeniä ja auralliselle aiheuttaa jopa aivoinfarktin.

Hmm...mulle puolestaan oma tk-lääkäri on sanonut, että olen migreenini kanssa ns. ongelmatapaus ehkäisyn suhteen, kun hormonaaliset valmisteet eivät käy. Mulla on synnytyksien jälkeen migreenit vain pahentuneet, enkä itsekään maalaisjärjellä voisi kuvitella lykkääväni hormoneja tilannetta sotkemaan. Nyt sitten vakavasti mietin sterilisaatiota, mikä on niin lohduttoman lopullista, mutta omassa tilanteessani näyttää olevan se ainoa "oljenkorsi".

Mulle tää migreeni diagnoosi on aika uus. Alkoi vajaan vuoden toisen lapsen syntymän jälkeen. Harvoin niitä migreenikohtauksia kuitenkin tulee. Ainoastaan sen olen huomannut että stressi ja niskajumit saa migreenin tulemaan useammin. Joten on tieysti vaikea arvioida että johtuko lisääntyneet migreenikohtaukset cerazettestä vai siitä että mulla oli siihen aikaan paha niskajumi. Cerazette on ainoa kokemus mitä mulla on hormoniehkäisystä...

Mulla on tismalleen sama tilanne. Migreeni tuli ekan kerran toista lasta odottaessani ja sen vuoksi olin sairaalassa tarkkailussa. Varsinaista diagnoosia ei tehty, laitettiin vain kotiin. Stressin olen minäkin huomannu aiheuttavan migreenin. Särky on aina samalla puolen päätä. Niskoja olen minäkin epäillyt. Minipillereitä en ole uskaltanut aloittaa, koska yhdistelmät eivät sopineet minulle. Imetän vielä.

Mulla ei minipillerit lisänny migreenikohtauksia, mutta hormonikierukka aluksi kylläkin. Muutaman kuukauden jälkeen tasoittui. Eli voi kai niissä eroja olla eri valmisteissa, vaikka olis sama hormoni. En tiedä, mutta vähän tietämätön lääkäri mun mielestä migreenin suhteen.

mä koen migreenin vieläkin joka kerta erittäin pelottavana asiana vaikka nyt tiedän ettei se varsinaisesti ole mitään vaarallista, etenkin aurat on tosi pelottavia mun mielestä. päänsärkyä ei tule välttämättä joka kerta. usein saattaa tulla vaan pelkkä aura. siks olis jotenkin inhottavaa jos nämä toisetkin minit rupeais lisäämään kohtauksia.

[QUOTE="simpukka";23758042]mä koen migreenin vieläkin joka kerta erittäin pelottavana asiana vaikka nyt tiedän ettei se varsinaisesti ole mitään vaarallista, etenkin aurat on tosi pelottavia mun mielestä. päänsärkyä ei tule välttämättä joka kerta. usein saattaa tulla vaan pelkkä aura. siks olis jotenkin inhottavaa jos nämä toisetkin minit rupeais lisäämään kohtauksia.[/QUOTE]

Toi, että päänsärkyä ei tule joka kerta, viittais enemmän niskajumiin kuin oikeaan migreeniin. Itsellä aurallinen migreeni, ja kokemusta myös noista pelkistä auroista. Aurat loppui kun sain niskat auki akupunktiolla. n. 1 kk synnytyksen jälkeen eka kunnon migreeni kohtaus vuosiin ja toka muutaman viikon päästä edellisestä. Cerazetella ei ollut ainakaan mun osalla vaikutusta, koska viimesen 2 vuoden aikana, mulla on ollut yhteensä 4 migreenikohtausta.

Gyne määräsi mulle helvetillisiin viikon kestäviin oviskipuhin Femoden merkkisiä e-pillereitä.
Mulla kuitenkin todella usein kuukautisten aikana monena päivänä migreeni, ja nyt muistan jostain lukeneeni, että noi pillerit voi lisätä tota migreeniä.
Viimeks oon syönyt e-pillereitä n 13v sitten ennen esikoista, eikä sen jälkeen oo ollut mitään hormonaalista ehkäisyä. Ikää mulla tulee kesällä 42v, joten määrätäänkö edes yleensä näin "vanhalle" pillereitä vuosien tauon jälkeen.

[QUOTE="...";23758065]Toi, että päänsärkyä ei tule joka kerta, viittais enemmän niskajumiin kuin oikeaan migreeniin. Itsellä aurallinen migreeni, ja kokemusta myös noista pelkistä auroista. Aurat loppui kun sain niskat auki akupunktiolla. n. 1 kk synnytyksen jälkeen eka kunnon migreeni kohtaus vuosiin ja toka muutaman viikon päästä edellisestä. Cerazetella ei ollut ainakaan mun osalla vaikutusta, koska viimesen 2 vuoden aikana, mulla on ollut yhteensä 4 migreenikohtausta.[/QUOTE]

niskajumia se lääkärikin epäili ensin joka tuon migreeni diagnoosin antoi. mutta sitten kun kerroin miten paljon suvussa on aurallista migreeni niin lääkäri olikin yhtäkkiä sitä mieltä että mullakin on varmasti migreeni. omalla äidilläni lähes aina särytön migreeni. ite en ollekaan tiedä mitä pitäis ajatella. Niskajumista olen kärsinyt jo 10-vuotta eikä niihin ole tämmöisiä oireita ennen liittynyt.. mutta voihan se niskajumi toki pahentua vuosien myötä varsinkin kun joutuu paljon lasta kantamaan, ei aina imetä niin hyvissä asennoissa jne...

joskus mä kyllä suuresti epäilen lääkäreitä/gynekologeja näissä pilleri asioissa. Melkeen jokaisella lääkärillä on vähän eri mielipide asiaan mitä pillereitä voi kenellekkin määrätä. Moni lääkäri määrä huoletta ye-pillereitä aura migreeni potilaillekin.

esim mä sain yasminellet lääkäriltä josta puhkes kamala aurallinen migreeni. Ennen noita pillereitä en siis sairastanut migreeniä ollenkaan. e-nevolan lääkärille kun tuon kerroin lääkäri totes heti että jatkossa en saa muuta kuin minipillereitä,hormonikierukkaa tai kapselit. Kerran sitten tuosta huolimatta yks tk lääkäri määräs huoletta mulle qlaira ye pillerit vaikka ties tuosta migreeni jutusta.

millä ne lääkärit oikein meinaa et ihmisen pitäis ehkäistä jos ei kierukoita voi/halua ottaa tai kumi ei vaan toimi...?? Eikä nuori lapseton ihminen sterilisaatioonkaan voi heti rynnätä.

[QUOTE="ihime";23758444]millä ne lääkärit oikein meinaa et ihmisen pitäis ehkäistä jos ei kierukoita voi/halua ottaa tai kumi ei vaan toimi...?? Eikä nuori lapseton ihminen sterilisaatioonkaan voi heti rynnätä.[/QUOTE]

miten se kumi ei vaan toimi?
onhan ne ikäviä ja epäkäytännöllisiä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23758631:
miten se kumi ei vaan toimi?
onhan ne ikäviä ja epäkäytännöllisiä jne..

mul on lateksiallergia. lateksittomia kumeja on vaan 3 eri merkkiä ja ne on kaikki kooltaan ja muodoltaan samanlaisia. eli ne on liian suuria ja istuu huonosti miehelle. eli paikoiltaan luiskahtamisen vaara on ja ne tuntuu muutenkin oudoilta, kun olis ison jätesäkin kanssa hommissa... lisäks mulla on jäänyt lapsen syntymän jälkeen limakalvot tosi ohueksi ja kuivaksi ne hankautuu helpolla rikki. ei auta rasvaamiset sen sellaiset siihen ollenkaan.

En tiedä, auttaako asiaa, mutta näin vuosien päästä on hyvä tietää:

"Tanskalainen tutkija, joka arvosteli hormonien antamista vaihdevuosi-ikäisille naisille, sai lääkeyhtiöiltä oikeustoimilla uhkailevia kirjeitä, vaikka tuolloin oli jo näytetty varmasti toteen, että lääkkeet olivat vahingollisia. Kun toinen tanskalainen tutkija julkaisi kahdesti vakuuttavaa näyttöä siitä, että uudemmat ehäisypillerit (Yaz tai Yasmin), aiheuttavat enemmän verisuonitukoksia kuin vahemmat pillerit, hän sai vastaansa kiihkeän vastarintaryöpyn kollegoiltaan, jotka nostivat palkkioita Bayerilta. Tutkimukset, joiden mukaan uudet lääkkeet eivät olleet vaarallisia, olivat Bayerin rahoittamia."
siv. 312 kirjassa T-L ---näin lääketeollisuus on tuhonnut terveydenhuollon. Peter C. Goetzsche.

Yhteistyössä