Lääkärin työ on mahdottoman helppoa:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22037687]Eipä tuo kovin vaativalta työltä kuullosta jos varastomies pystyy hoitamaan terveyskeskuslääkärinvirkaa ilman koulutusta pelkän nokkeluutensa turvin.[/QUOTE]

Oleellinen kysymys kuitenkin lienee se, että kuinka hyvin sen viran pystyy hoitamaan, eikä se että pystyykö sen hoitamaan vai ei.

Ja ei nyt mitenkään pahalla, mutta terveyskeskusten toiminta on välillä tavallisella "minulla on flunssa"-päivystyspotilaalla sellaista, että ei siinä välttämättä huomaa sen enempää tk kuin potilaskaan, että onko lääkärillä koulutusta ja kokemusta vai ei :whistle:

Minä tuon jutun luettuani ajttelin, että tulipan nyt viimeinkin ihan käytännössä toditettua se, ettei läkärit ole jumalasta seuraavia... Taitaa syödä tämä vähän ammattikunnan itsetuntoa -toivottavasti :)

[QUOTE="vieras";22039559]Lehdessähä oli juttua, että hoitajat olivat huomenneet "lääkärin" ammattitaidottomuuden ja laittaneet hänelle vain "helpot" potilaat.[/QUOTE]
Lääkäripulaa voisi siis helpottaa perustamalla uuden lääkäriaseman "Hoitsu & Varastomies" toimipisteitä eri puolille maata :xmas:

Mut joo, minä kyllä arvostan lääkäreitä.

En usko, että tk-lääkärin homma mitään rakettitiedettä ole! Täällä Suomessa on vaan tapa tehdä joka asiasta niin niin vaikeaa. Pitää oikein mainostaa kuinka vaikeaa hommat on. Ei varmaan monikaan uskalla sanoa ihan rehellisesti asiasta. Eli homman hankaluudesta on vaikea saada netistä luotettavaa tietoa.

[QUOTE="vieras";22037687]Eipä tuo kovin vaativalta työltä kuullosta jos varastomies pystyy hoitamaan terveyskeskuslääkärinvirkaa ilman koulutusta pelkän nokkeluutensa turvin.[/QUOTE]

Ei ole siinä tapauksessa potilaatkaan olleet kovin vaativia. Näitä tyypillisiä "minulla on näppy naamassa" tai "haluan virustautiin antibioottikuurin". Valepotilaita siis.

Mä luin jostain että hän olisi käyttänyt numeroa 99999 eikä edes se herättänyt tarpeeksi epäilyksiä :D

Ennen kandit, joilla ei ollut vielä omaa sv-numeroa, käyttivät juuri tuota 99999-numeroa. Tämä oli käytössä vielä silloin, kun tämä ko. varastomies esitti lääkäriä.
Itse olen työni puolesta ollut kyseiseen tyyppiin puhelinyhteydessä ja nähnyt hänen tekstejään enkä voi väittää hänellä olevan varaa kehua työnsä helppoudella, niin avuttomalta ja tietämättömältä vaikutti.

Kävin oikealla lääkärillä näyttämässä kainalossani olevaa mielestäni omituista pattia. Hän lähetti erikoislääkärille ultraääneen joka totesi että kyseessä on olkaluu. Olin helpottunut mutta kyllä oli tuon erikoislääkärin ilme näkemisen arvoinen.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Juu kaikki joiden mielestä valelääkärit on ihan ok ilman koulutusta niin jättäkää ihmeessä menemättä. Me oikeat potilaat otamme mielellämme vastaan vapautuvat ajat joita nyt jonotamme. Ja kun ei tiedä mistään mitään niin kaikkihan vaikuttaa menevän hyvin kun ei esim tiedä mikä meni pieleen. Että ensi kerran kun on vaivaa niin nettiin vaan. Ei niitä antibiottejakaan juuri tartte, luontaistuotekauppa ja homeopatia auttaa vähintäään yhtä hyvin. Samoin jos tarttee jotain pikkukirusgiaa niin Osko Soininvaaraha aikoinaan keksi että kellosepät olisivat lositokirugeja. Jättäkää siisä ihmeessä menemättä lääkäriin kun vaihtoehtoja on!

Onpas ärsyttävä keskustelu. Ihmeellistä lääkärihalveksuntaa (=kateus).

Toki tuo valelääkäri on joten kuten selvinnyt lääkäripestinsä kanssa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka ammattitaidolla hän on homman hoitanut. Ette ihan oikeasti voi olla niin tyhmiä, että kuvittelette kenen tahansa tekevän tuota työtä yhtä hyvin koulutuksen määrästä riippumatta. Kyllä minäkin voisin naapurin piltille kirjoittaa esimerkiksi antibioottikuurin korvatulehdukseen, jota hänellä ei edes ole. Äiti olisi tyytyväinen, kun tulehdus "paranee", sillä mistä hän tietäisi, ettei sitä koskaan ollutkaan. Ja jos olisin tarpeeksi idiootti, sanoisin "diagnoosini" jälkeen, että tämähän on ihan helppoa hommaa. Voi luoja teitä...

Totta kai käytännössä melkein kuka tahansa pystyisi toimimaan tk-lääkärinä. Siinä vähän kuuntelis keuhkoja ja sydäntä ja sanois, että flunssa tää vaan on tai vähän painelis nilkkaa, että ei se oo ku nyrjähtäny. Mutta se ei todellakaan tarkoita, että oikea lääkärin työ olisi helppoa, missä pitää löytää oikeat diagnoosit. Se voi olla, että kotiin lähtisikin potilas keuhkosyövän tai murtuneen nilkan kanssa.

Juu kaikki joiden mielestä valelääkärit on ihan ok ilman koulutusta niin jättäkää ihmeessä menemättä. Me oikeat potilaat otamme mielellämme vastaan vapautuvat ajat joita nyt jonotamme. Ja kun ei tiedä mistään mitään niin kaikkihan vaikuttaa menevän hyvin kun ei esim tiedä mikä meni pieleen. Että ensi kerran kun on vaivaa niin nettiin vaan. Ei niitä antibiottejakaan juuri tartte, luontaistuotekauppa ja homeopatia auttaa vähintäään yhtä hyvin. Samoin jos tarttee jotain pikkukirusgiaa niin Osko Soininvaaraha aikoinaan keksi että kellosepät olisivat lositokirugeja. Jättäkää siisä ihmeessä menemättä lääkäriin kun vaihtoehtoja on!

Jep, kävin viimeksi vuosia sitten, lapsetkaan eivät käy, ei tule mitään diagnooseja allergioista jne kun ei vain hanki niitä. Kaikista pikku rään valumisista tai mahapuruista, ei kannata valittaa. vaan kestää kuin nainen, näin tottuu kaikkeen. Kyllä niitä antibiootteja tulee hanaveden mukana, me kaikki niitä kiskomme kun suojmessa niitä syötetään muita maita enemmän.

adhd parantuu kun kakaralle sanoo, että "turpa kiinni".yksi ihminen ei voi puhua koko ajan vaan suurimman osan aikaa pitää kuunnella.

Mä en tajua, miten kukaan pitää lääkärin ammattia helppona. Ja etenkään tk-lääkärin. Jollain erikoislääkärillähän nyt varmaan helppoa onkin, kun tarvii hallita vaan yksi osa-alue (heh, heh, pelkistän juu, en oo ihan tosissani), mutta oon aina ihmetelly tk-lääkäreitä, että asiakkaat on välillä 0-100, vaivat flunssasta diabetekseen... että kuinka paljon niiden täytyy tietää ja osata. Vaikka välillä tuleekin tunne, että ei ne osaakaan, niin aina oon avun saanu tai lähetteen eteenpäin.

[QUOTE="vieras";27381822]Totta kai käytännössä melkein kuka tahansa pystyisi toimimaan tk-lääkärinä. Siinä vähän kuuntelis keuhkoja ja sydäntä ja sanois, että flunssa tää vaan on tai vähän painelis nilkkaa, että ei se oo ku nyrjähtäny. Mutta se ei todellakaan tarkoita, että oikea lääkärin työ olisi helppoa, missä pitää löytää oikeat diagnoosit. Se voi olla, että kotiin lähtisikin potilas keuhkosyövän tai murtuneen nilkan kanssa.[/QUOTE]

tk-lääkäri lähettää muualle jos ei ole varma.
siellä muualla taas on erikoistuttu ja tarvitsee tietää pienestä alueesta.

[QUOTE="vieras";27381737]Onpas ärsyttävä keskustelu. Ihmeellistä lääkärihalveksuntaa (=kateus).

Toki tuo valelääkäri on joten kuten selvinnyt lääkäripestinsä kanssa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka ammattitaidolla hän on homman hoitanut. Ette ihan oikeasti voi olla niin tyhmiä, että kuvittelette kenen tahansa tekevän tuota työtä yhtä hyvin koulutuksen määrästä riippumatta. Kyllä minäkin voisin naapurin piltille kirjoittaa esimerkiksi antibioottikuurin korvatulehdukseen, jota hänellä ei edes ole. Äiti olisi tyytyväinen, kun tulehdus "paranee", sillä mistä hän tietäisi, ettei sitä koskaan ollutkaan. Ja jos olisin tarpeeksi idiootti, sanoisin "diagnoosini" jälkeen, että tämähän on ihan helppoa hommaa. Voi luoja teitä...[/QUOTE]

mutta just noinhan suomessa pätevätkin lääkärit toimivat. suomessa kirjoitetaan esim. anbiootteja moninkertaisesti esim. korvatulehduksiin jne. kuin missään muualla.

[QUOTE="just";28641600]mutta just noinhan suomessa pätevätkin lääkärit toimivat. suomessa kirjoitetaan esim. anbiootteja moninkertaisesti esim. korvatulehduksiin jne. kuin missään muualla.[/QUOTE]

Joten miksi viedä lasta lääkäriin? Ihan siitä ilosta että kuulee että on korvatulehdus, vaikka eiköhän sen tiedä muutenkin jos kuumeinen lapsi valittaa korvaa. Kyllä kotonakin voi antaa kipulääkettä.

Moni työnantaja vielä nykyäänkin vaatii päivän parin poissaoloista lääkärintodistuksen. Pakkohan siinä on lääkärille mennä ja sanoa, että "minulla kova nuha ja kuumetta, tarvitsen pari päivää sairaslomaa". Sen sairaslomatodistuksen kirjoittamiseen ei lääkärin ammattitaitoa tarvita, pelkkä titteli riittää. Jos oireet pahenevat, niin seuraava taho voisi olla oikea lääkäri.

Mun mielestä juuri tk-lääkärin homma on vaativinta lääkärin hommaa, kun pitää tietää kaikesta jotain ja pysytellä ajan hermolla, jotta kykenee karsimaan ne erikoissairaanhoitoa kaipaavat potilaat. Sairaalalääkärit osaa lähinnä se oman alansa, eli hallittava tietomäärä on kapeampi, mutta syvempi.

Tän vuoden lääkikseen päässeiatä odotan tulevan pLjon mainioita silmälääkäreitä.

Mun mielestä juuri tk-lääkärin homma on vaativinta lääkärin hommaa, kun pitää tietää kaikesta jotain ja pysytellä ajan hermolla, jotta kykenee karsimaan ne erikoissairaanhoitoa kaipaavat potilaat. Sairaalalääkärit osaa lähinnä se oman alansa, eli hallittava tietomäärä on kapeampi, mutta syvempi.

Tän vuoden lääkikseen päässeiatä odotan tulevan pLjon mainioita silmälääkäreitä.

Olen vähän samoilla linjoilla. Tk-lääkäreiden pitää tietää hirveästi lääkkeistä, niiden yhteisvaikutuksista, vaikutuksista labra-arvoihin jne. Erikoislääkärit sairaaloissa eivät yleensä ota kantaa kuin oman erikoisalansa asioihin ja siirtävät kaiken muun avopuolelle.

Ei varmasti asiantuntevana lääkärinä olo ole helppoa. Elinikäistä kouluttautumista. Asiantuntijan kyllä tunnistaa, mm. urheiluvammoihin erikoistunut erikoislääkäri teki niin uskomatonta työtä, pelasti minut terveyskeskuslääkärin kynsistä joka oli lähettämässä minua leikkaukseen. Ilman leikkausta paranin ja tuli vielä entistä ehompi. Leikkauksessa oli suuri vaara vielä elinikäisiin komplikaatioihin, olisi voinut mennä toimintakyky kokonaan.

Tavan pulliaisen on vaikea ymmärtää mitä on jos kirjoitetaan turhia reseptejä ja antibiootteja. Minulle on terveyskeskuksissa kirjoitettu 3 antibioottikuuria, en syönyt yhtäkään niistä ja tulin itsestään terveeksi.
En ole lääkäri mutta työskentelen sairaalassa. Ei ole mitenkään kevyttä mennä huoneeseen jossa on MRSA-potilas tai ESBL.
Eihän se nuorena haittaa, mutta sitten kun vanhenet ja saat jonkun sairauden, eikä siihen auta enää mitkään lääkkeet... Niin hurraa vaan.

Yhteistyössä