Lääkärit ja reseptin kirjoittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Mitäs mieltä olette sellaisesta, että kun käyttää lasta lääkärissä, pyytää samalla lääkäriltä myös itselleen reseptiä..?

Mieheni kävi viikko sitten poikani kanssa lääkärissä, jolla oli poskiontelontulehdus. Lääkäri hoiti lapsen ja kirjoitti antibiootit. Mieheni oli itse samassa taudissa, ja ollut viikon antibioottikuurilla, joka jo loppunut, mutta oireet jatkuivat. Hän näytti lääkärille vanhaa reseptiään ja kysyi olisiko tämän mahdollista uusia kuuri, koska tauti vaan jatkuu. Lääkäri vastasi miehelleni "ettei miellellään hoida aikuisia". Piste. Lopulta kuitenkin laittoi uuden kuurin kertauksena reseptiin - ja veloitti tästä TÄYDEN käyntimaksun (40€) - lapsen maksun lisäksi (joka sekin 10 minuutista 70€..).

Ymmärrän joo periaatteen, että pitäisi varata omat ajat vartavasten. Mies ei kuitenkaan saanut aikaa mistään eiliselle ja koska tosiaan kuurikin oli jo olemassa, päätti uskaltaa kysyä lääkäriltä asiaa siellä samalla ollessaan. Mutta jotenkin vaan mun mielestä kohtuutonta ottaa kokonainen maksu - kun ei joutunut edes millään tavalla miestä tutkimaan, sen kun kirjoittaa vaan vanhaan reseptiin pari merkkiä. Vähän rahastuksen makua...

Kunnallisella onnistuu helpommin, tai jos on tuttu yksityislääkäri vähän niinkuin omalääkärinä. Mutta vähän nihkeästihän ne random yksityislääkärit usein noihin suhtautuu, kun niille maksetaan vaan siitä ajasta ja aika on rahaa, vaikka tuossa tapauksessa nyt tietysti aikaa ei mennytkään. Mutta pian saisi sitten alkaa uusimaan joka ikisen reseptin ilmaiseksi ja tutkimaan samalla kaikki vaivat kaikilta.

No se vähän riippuu. Jos menee terveyskeskuslääkärille, voi sitä samalla kysyä myös omista vaivoista (ja olen kysynytkin).

Mutta ymmärrän kyllä, että lastenlääkäri ei halua ottaa aikuisia (kai siinä voi olla jotain vakuutuskysymyksiäkin tms...).

Joo, kuten sanoin, mäkin ymmärrän, periaatteessa. Kohtuullista on myös mun mielestä ottaa reseptinkirjoituspalkkio, vastaava kun esim. puhelinresepteissä.
Mutta täysi käyntimaksu......

Ja ei, mua ei harmita tämä asia rahallisesti, miehen vakuutus sen maksaa, mutta periaate vaan..

Me oltiin mieheni kanssa lääkärillä kun hänellä oli kädessä jotain sähkörataongelmia. Itelläni oli antibioottikuuri päällä poskionteloihin mut korvat oli lukossa. Pyysin lääkäriä katsomaan korviini ja katsoi ihan mielellään. Reseptiä en saanut koska hänen mielestään se antibiootti mikä mulla oli menossa auttais korviinkin. Ei ollut siis mitään ongelmaa, ja yksityisellä. Oli kyllä naislääkäri.

Me oltiin mieheni kanssa lääkärillä kun hänellä oli kädessä jotain sähkörataongelmia. Itelläni oli antibioottikuuri päällä poskionteloihin mut korvat oli lukossa. Pyysin lääkäriä katsomaan korviini ja katsoi ihan mielellään. Reseptiä en saanut koska hänen mielestään se antibiootti mikä mulla oli menossa auttais korviinkin. Ei ollut siis mitään ongelmaa, ja yksityisellä. Oli kyllä naislääkäri.

Joo, mä kanssa jotenkin kuvittelin, että lääkäri voisi toimia näin.. kun näkee selvästi että toinenkin perheestä on samassa taudissa. Mites sitten esim. silmätulehduksen kanssa, jos olet jo saanut tartunnan lapselta? Kehtaatteko pyytää lapsen lääkäriä kirjoittamaan reseptin itsellenne myös?

Sen lääkärin täytyy kuitenkin kirjata todennäkösesti reseptin kirjoittaminen ja perusteet ylös potilastietoihin. Meillä (hammashuollon puolella kylläkin mut luulisin potilasohjelmien olevan suht samantapasia) ainakin potilaalla täytyy olla aika, että tietoja voi kirjata ylös. Eli sen täyty todennäkösesti tukkia se aika johonkin väliin, kirjata tiedot ylös (koska jos jotain häikkää tulis, täytyy olla kirjallinen dokumentti mitä on tehty..) ja käynnit pitää kuitata, jota ainakaan meidän ohjelmalla ei periaatteessa voi tehdä laskuttamatta. Nollille laskun saa kyllä laitettua, mutta siitä taas voi tulla sitten sanomista jos se huomataan..

Meillä tietojärjestelmä on sellainen että kun kirjataan hoito toteutuneeksi, niin sitten laskutushenkilölle menee siitä tieto ja lasku tulee. Ja nykypäivänä oman oikeusturvan takia on pakko kirjata asiat ylös! Ilmoitan tästä laskuasiasta aina vanhemmalle jos suostun hoitamaan lapsen käynnin yhteydessä, ettei tule yllätyksiä. Käyntimaksu on 17 e.
Osa vanhemmista yrittää kiertää käyntimaksun hoidattamalla lasten käynneillä omat asiansa. Harvoissa tapauksissa 20 min ajalla pystyy hoitamaan koko perheen ilman että seuraavalle tulijalle varattu aika tuhlautuu. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Joskus toki kurkkaan toisen sisaruksen korvan samalla, mutta jos siellä sitten muhiikin liimakorva tms, niin sitten ollaankin jo aikataulusta ihan jäljessä...Omat ajat ja hyvät hoidot kunniaan. Pelkkä aivoton reseptin kirjoitus ei ole hyvää hoitoa mielestäni!

Joo, mä kanssa jotenkin kuvittelin, että lääkäri voisi toimia näin.. kun näkee selvästi että toinenkin perheestä on samassa taudissa. Mites sitten esim. silmätulehduksen kanssa, jos olet jo saanut tartunnan lapselta? Kehtaatteko pyytää lapsen lääkäriä kirjoittamaan reseptin itsellenne myös?

No sitten varataan molemmille se aika. Mahdollisesti eri paikoista (jos lapsi käy siis lastenlääkärillä).

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri vastaa;22474157:
Meillä tietojärjestelmä on sellainen että kun kirjataan hoito toteutuneeksi, niin sitten laskutushenkilölle menee siitä tieto ja lasku tulee. Ja nykypäivänä oman oikeusturvan takia on pakko kirjata asiat ylös! Ilmoitan tästä laskuasiasta aina vanhemmalle jos suostun hoitamaan lapsen käynnin yhteydessä, ettei tule yllätyksiä. Käyntimaksu on 17 e.
Osa vanhemmista yrittää kiertää käyntimaksun hoidattamalla lasten käynneillä omat asiansa. Harvoissa tapauksissa 20 min ajalla pystyy hoitamaan koko perheen ilman että seuraavalle tulijalle varattu aika tuhlautuu. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Joskus toki kurkkaan toisen sisaruksen korvan samalla, mutta jos siellä sitten muhiikin liimakorva tms, niin sitten ollaankin jo aikataulusta ihan jäljessä...Omat ajat ja hyvät hoidot kunniaan. Pelkkä aivoton reseptin kirjoitus ei ole hyvää hoitoa mielestäni!

Kuten sanoin, ymmärrän hyvin periaatteen. Mutta olko mielestäsi siis alkuperäisen kertomuksen lääkärin toiminta ok? Ja se 40 lasku? Mites se silmätulehdusasia?

Yhteistyössä