Lääkeet odotusaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annica
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annica

Jäsen
27.06.2006
36
0
6
Laitoin aiemmin jo kysymyksen tuonne odotusaikaan, muttei tullut kuin yksi vastaus sinnepäin. Joten olisiko täällä jo yli kolmekymppisissä äitejä joilla on edes jotain lääkityksiä (perussairauksia) ja mites käy odotusaikana?
Onko kukaan ennen raskautta käynyt keskustelemassa asiasta (itse olen menossa kyllä) - kokemuksia?

Onko jotkut lääkkeet kielletty kokonaan vaiko vaihdettu tai annosta pienennetty?

Mulla nyt ainakin kilpparilääkkeet on joita ei voi lopettaa, allergialääkkeet, jaa, ehkä pienentää muttei lopettaa - nenä menee heti umptukkoon. Mahalääkkeitäkin on, mutta närästykseen nyt voi käyttää raskaudenkin aikana gavisconia, mutta onko kellään kokemusta allergialääkkeistä raskaudenaikana - tai mistä nyt vaan.

Entä kun panadol ei auta ja muut särkylääkkeet on kai kiellettyjä?

Toista lasta odottaessa minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin raskauden aikana pikkuhiljaa. Kolmannessa raskaudessa kilpirauhaslääkitystä nostettiin hieman raskauden lopussa, arvoja seurattiin tiheämmin kuin normaalisti.

Synnytyksen jälkeen otettiin heti taas kilpirauhaslabrat ja annosta taas täytyi nostaa. Kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen, olinkin jo mennyt liikatoiminnan puolelle ja lääkitystä taas vähennettiin. Aika moista pelailua mulla oli tuo lääkitys raskauden ja imetyksen aikana. Nyt on taas palattu "normaalliin arkeen".

Mulla oli jos jonkinlaista lääkitystä, kun ensimmäisen kerran aloimme miettiä lapsentekoa mieheni kanssa. Söin silloin mieliala-, verenpaine- ja migreenilääkkeitä. Kävin juttelemassa ihanan gynen kanssa, joka vakuutti minut siitä, ettei huolta ole. Monia lääkkeitä voi käyttää raskaudenkin aikana, tai sitten on olemassa vastaavia lääkevalmisteita joilla sairauksia voidaan hoitaa raskausaikananakin.

Kinkkisemmiksi minulla osoittautui nuo migreenilääkkeet (olen raskaana nyt rv21). Lääkitys lopetettiin kokonaan ja olen pärjännyt suht hyvin. Kohtauksia on ollut vain muutama.

reippaasti vaan asiantuntijan kanssa keskustelemaan. Varmasti lääkehuolesi ratkeavat.

Allergialääkkeitä, jotka sopivat raskauden aikana, niitä löytyy vaihtoehdoiksi asti. Itse käytin siitepölyallergiaan nenätippoja, varalla tabletteina joku noista zyrtec-'kopiosta'.

Lisäksi käytin piikkejä veritulpan estoon, synnytyksen jälkeen Marevania samaan tarkoitukseen.

Toisen raskauden viikolla 30 jouduin autokolariin, jossa minulle tuli avomurtuma polveen, joka leikattiin ja toisesta jalasta murtui jalkapöydän luu (lensin autosta ulos, kun katto irtosi). Särkylääkkeitä löytyy muitakin kuin paracetamol-valmisteet, ovat aika paljon vahvempia ja kalliimpia... joten kannattaa kokeilla ekaksi tarpeen vaatiessa isojakin määriä paracetamolia, mullakin pahimmillaan kolme kertaa päivässä 2*500 mg para-tabsia noin kolme viikkoa putkeen. Mutta juttele asiasta lääkärin kanssa.

Vaikka nyt toisen raskauden aikana jouduin syömään lääkkeitä enemmän kuin koskaan eläissäni (antibioottikuuri*5 (sappikivet, 2*virtsatietulehdus, huonosti paraneva haava), allergia, särkylääkkeet, peräpukamat,verenohennus, hiivatulehdus*2) minulla on nyt 2kk terve tyttö. Ja toivottavasti ei myöhemminkään mitään ilmene.

Lääkkeissä on onneksi tänä päivänä valinnan varaa ja tietokin lisääntyy koko ajan ja monet 'vanhat lääkkeet' on todistettu turvallisiksi jo moneen kertaan.

Henrietta: kerroit että käytit piikkejä veritulpan estoon, kerrotko enemmän asiasta?!

Mulle ei pilleri koskaan oo sopinu ja suvussa tulppavaaraa, joten myös siksi raskaus pelottaa, sehän moninkertaistaa tulppariskin pillereihin verrattuna.
:'(

Sain veritulpan polvitaipeeseen vuonna 2002 ja sen syyksi löydettiin APC-resistenssi, joka periytyy toiselta puolelta (en tiedä kummalta).

Raskauden aikana pistin hepariinipiikkejä rv:stä 24 alkaen kerran vuorokaudessa, annoskokoa nostettiin noin rv 30. Synnytyksen jälkeen Marevan-hoito 6 vko.

Tämä koettu nyt kahdessa raskaudessa (poika 4/05, tyttö 7/06). Asiasta ei muita ongelmia kuin tuo itsensä pistäminen. Ja nyt toisessa raskaudessa vietin rv:t 30-36 pyörätuolissa, kun jalat olivat paketissa.

Tuosta veritulppariskistä kannattaa keskustella neuvolassa, gynekologilla tai äitiyspolilla, jos se huolestuttaa. Itselläni synnytyssairaala vaihtui aluesairaalasta yliopistolliseen tämän takia... ja ehkä vähän muutenkin.

E-pillereiden käyttö loppui veritulppaan, sen jälkeen käytössä minipillerit, ehkäisypiikki ja seuraavaksi luultavimmin hormonikierukka. Niistä ei ole mulla ollut ongelmia.

Yhteistyössä