I
Ihmettelijä
Vieras
Joudut suorittamaan TK-palvelusta opiskeluaikana ja silloin eteesi tulee abortin hakijoita, joille joudut kirjoittamaan lausunnon abortin saamiseksi. Mitä silloin teet?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja niin:Alkuperäinen kirjoittaja Niin:Ja "lääkiksessä" et takulla joudu tekemään, lääkärinä se voi tulla vastaan. Mutta valitsemalla alan sopivasti, tuskin tarvitsee edes miettiä asiaa. Ymmärtääkseni myös tässä lääkärit tekevät yhteistyötä niin, että käytännössä tällaisia asioita hoitamaan ei pakoiteta ketään omaatuntoa vastaan.
Ei mutta opinnoista ei selviä ellei tämänkin toimenpiteen hallitse. Sinulla .on sitäpaitsi eettinen velvollisuus lääkärinä hoitaa vaikka se olisi vastoin sinun uskoasi
Onko tosiaan niin, että abortin tekeminen kuuluu lääketieteen opintoihin jo perusopintovaiheessa?! Tekeekö yleislääkärit abortteja?! Siis tyyliin terveyskeskuksissa?! Luulin, että se on erikoistuneiden lääkäreiden hommaa...
Kyllä ne kanditkin kuule käy sen gynejakson. Abortteja tehdään myös lääketieteellisistä syistä ei vain koska äiti haluaisi sen.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja niin:Alkuperäinen kirjoittaja Niin:Ja "lääkiksessä" et takulla joudu tekemään, lääkärinä se voi tulla vastaan. Mutta valitsemalla alan sopivasti, tuskin tarvitsee edes miettiä asiaa. Ymmärtääkseni myös tässä lääkärit tekevät yhteistyötä niin, että käytännössä tällaisia asioita hoitamaan ei pakoiteta ketään omaatuntoa vastaan.
Ei mutta opinnoista ei selviä ellei tämänkin toimenpiteen hallitse. Sinulla .on sitäpaitsi eettinen velvollisuus lääkärinä hoitaa vaikka se olisi vastoin sinun uskoasi
Onko tosiaan niin, että abortin tekeminen kuuluu lääketieteen opintoihin jo perusopintovaiheessa?! Tekeekö yleislääkärit abortteja?! Siis tyyliin terveyskeskuksissa?! Luulin, että se on erikoistuneiden lääkäreiden hommaa...
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja niin:Alkuperäinen kirjoittaja Niin:Ja "lääkiksessä" et takulla joudu tekemään, lääkärinä se voi tulla vastaan. Mutta valitsemalla alan sopivasti, tuskin tarvitsee edes miettiä asiaa. Ymmärtääkseni myös tässä lääkärit tekevät yhteistyötä niin, että käytännössä tällaisia asioita hoitamaan ei pakoiteta ketään omaatuntoa vastaan.
No ei kyllä kuulu ainakaan käytännössä, eri asia on punkteeraukset ym. Mieheni on erikoislääkäri, ei oo tehnyt aborttia koskaan!
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
No sitä minäkin, abortin suorittaminen ei siis kuulu lääketieteen perusopintoihin. Täällä taas porukka esittää omia mielipiteitään "faktoina" *huoh*.
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
Alkuperäinen kirjoittaja minsku:se on hauskaa et jos kertoo olevansa tällä palstalla jotain muuta kuin lähihoitaja niin kukaan ei usko. Mäkin kerran kerroin ammattini niin tultiin sanomaan että tossa ammatissa sulla ei olisi aikaa olla tällä palstalla ja et kävisi baarissa ym. Enää en edes viitsi mainita koko ammattia täällä. Kyllä näköjään vieläkin joku lääkärin ammatti tekee ihmisestä yli ihmisen joka ei voi esim kirjoittaa kaksplussaan kysymyksiä koska tulisi etsiä vastauksia jostain fiksummasta paikasta. Se vaan on niin että tänne on helppo kirjoittaa kysymys ja sit löytyy inhimillisiä vastauksia ja kokemuksia. kyllä ne faktat etsii sitten jostain ku on vähän pohjakeskusteluja käyty. Ja voin sanoa että abortti riippuu siitä mille linjalle lähdet suuntautumaan. Aika monessa yhteydessä toi abortti joudutaan opettelemaan mutta työelämässähän sun ei tarvitse mihinkään kätilöopistolle hakea töihin jos et halua abortteja tehdä. ja se on niin että aborttia ei tarvitse lääkärin tehdä jos ei halua. kyllä siihen hommaan löytyy monta muuta lääkäriä jolle se ei tuota mitään ongelmaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
No sitä minäkin, abortin suorittaminen ei siis kuulu lääketieteen perusopintoihin. Täällä taas porukka esittää omia mielipiteitään "faktoina" *huoh*.
Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
Minulle kirjoitti lähetteen terveyskeskuslääkäri, koska omalääkäri oli vielä suorittamassa opintojaan, eikä siis valmistunut.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
Minulle kirjoitti lähetteen terveyskeskuslääkäri, koska omalääkäri oli vielä suorittamassa opintojaan, eikä siis valmistunut.
*huoh* jälleen. Kyllähän nyt LÄHETTEITÄ kirjoitetaan terveyskeskuksissa, mutta itse toimenpiteen suorittaa erikoistunut lääkäri. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Miten ymmärtäminen voi joskus ollakin näin vaikeaa...?
Jep. Tämä on kieltämättä hassu palsta. Harva varmaan uskoo edes sitä, että mitä minä olen opiskellut elämässäni. Olen sinkkunainen, jolla ei ole lapsia, joten on ollut aikaa perehtyä kirjoihin. Olen tosiaan jo sen verran vanha, että vaikka täällä sanottaisiin mitä negatiivista minun pyrkimiseeni, asia ei minua mitenkään hetkauta. Tavallaan tämä palsta on ajankulun palsta. Ajattelin alunperin, että jospa tavoitaisin jonkun lääkärin tätä kautta, joka osaisi sanoa asiaan jotain. Sitten tiedän senkin, että ehkä kysymykseni nosti tunteet joillakin pintaan. No mutta en ajattele mitenkään pahalla. Jokainen saa sanoa mielipuiteensä.Alkuperäinen kirjoittaja minsku:se on hauskaa et jos kertoo olevansa tällä palstalla jotain muuta kuin lähihoitaja niin kukaan ei usko. Mäkin kerran kerroin ammattini niin tultiin sanomaan että tossa ammatissa sulla ei olisi aikaa olla tällä palstalla ja et kävisi baarissa ym. Enää en edes viitsi mainita koko ammattia täällä. Kyllä näköjään vieläkin joku lääkärin ammatti tekee ihmisestä yli ihmisen joka ei voi esim kirjoittaa kaksplussaan kysymyksiä koska tulisi etsiä vastauksia jostain fiksummasta paikasta. Se vaan on niin että tänne on helppo kirjoittaa kysymys ja sit löytyy inhimillisiä vastauksia ja kokemuksia. kyllä ne faktat etsii sitten jostain ku on vähän pohjakeskusteluja käyty. Ja voin sanoa että abortti riippuu siitä mille linjalle lähdet suuntautumaan. Aika monessa yhteydessä toi abortti joudutaan opettelemaan mutta työelämässähän sun ei tarvitse mihinkään kätilöopistolle hakea töihin jos et halua abortteja tehdä. ja se on niin että aborttia ei tarvitse lääkärin tehdä jos ei halua. kyllä siihen hommaan löytyy monta muuta lääkäriä jolle se ei tuota mitään ongelmaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Miiamariia:Jep. Tämä on kieltämättä hassu palsta. Harva varmaan uskoo edes sitä, että mitä minä olen opiskellut elämässäni. Olen sinkkunainen, jolla ei ole lapsia, joten on ollut aikaa perehtyä kirjoihin. Olen tosiaan jo sen verran vanha, että vaikka täällä sanottaisiin mitä negatiivista minun pyrkimiseeni, asia ei minua mitenkään hetkauta. Tavallaan tämä palsta on ajankulun palsta. Ajattelin alunperin, että jospa tavoitaisin jonkun lääkärin tätä kautta, joka osaisi sanoa asiaan jotain. Sitten tiedän senkin, että ehkä kysymykseni nosti tunteet joillakin pintaan. No mutta en ajattele mitenkään pahalla. Jokainen saa sanoa mielipuiteensä.Alkuperäinen kirjoittaja minsku:se on hauskaa et jos kertoo olevansa tällä palstalla jotain muuta kuin lähihoitaja niin kukaan ei usko. Mäkin kerran kerroin ammattini niin tultiin sanomaan että tossa ammatissa sulla ei olisi aikaa olla tällä palstalla ja et kävisi baarissa ym. Enää en edes viitsi mainita koko ammattia täällä. Kyllä näköjään vieläkin joku lääkärin ammatti tekee ihmisestä yli ihmisen joka ei voi esim kirjoittaa kaksplussaan kysymyksiä koska tulisi etsiä vastauksia jostain fiksummasta paikasta. Se vaan on niin että tänne on helppo kirjoittaa kysymys ja sit löytyy inhimillisiä vastauksia ja kokemuksia. kyllä ne faktat etsii sitten jostain ku on vähän pohjakeskusteluja käyty. Ja voin sanoa että abortti riippuu siitä mille linjalle lähdet suuntautumaan. Aika monessa yhteydessä toi abortti joudutaan opettelemaan mutta työelämässähän sun ei tarvitse mihinkään kätilöopistolle hakea töihin jos et halua abortteja tehdä. ja se on niin että aborttia ei tarvitse lääkärin tehdä jos ei halua. kyllä siihen hommaan löytyy monta muuta lääkäriä jolle se ei tuota mitään ongelmaa.
Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
*huoh* jälleen. Kyllähän nyt LÄHETTEITÄ kirjoitetaan terveyskeskuksissa, mutta itse toimenpiteen suorittaa erikoistunut lääkäri. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Miten ymmärtäminen voi joskus ollakin näin vaikeaa...?
Totta kai. Mutta tarkoitin nyt, ettei omalääkäri voinut kirjoittaa edes lähetettä, koska ei ollut vielä valmistunut lääkäriksi. Siis pakollisella harjaantumisjaksollaan. Ei ole lukemisessa mitään vikaa. Terveyskeskuksessa työskennellässään valmistumisen jälkeen joutuu varmasti sitten tekemään tuollaisiakin lähetteitä.
Alkuperäinen kirjoittaja Miiamariia:Jep. Tämä on kieltämättä hassu palsta. Harva varmaan uskoo edes sitä, että mitä minä olen opiskellut elämässäni. Olen sinkkunainen, jolla ei ole lapsia, joten on ollut aikaa perehtyä kirjoihin. Olen tosiaan jo sen verran vanha, että vaikka täällä sanottaisiin mitä negatiivista minun pyrkimiseeni, asia ei minua mitenkään hetkauta. Tavallaan tämä palsta on ajankulun palsta. Ajattelin alunperin, että jospa tavoitaisin jonkun lääkärin tätä kautta, joka osaisi sanoa asiaan jotain. Sitten tiedän senkin, että ehkä kysymykseni nosti tunteet joillakin pintaan. No mutta en ajattele mitenkään pahalla. Jokainen saa sanoa mielipuiteensä.
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:Alkuperäinen kirjoittaja Miiamariia:Jep. Tämä on kieltämättä hassu palsta. Harva varmaan uskoo edes sitä, että mitä minä olen opiskellut elämässäni. Olen sinkkunainen, jolla ei ole lapsia, joten on ollut aikaa perehtyä kirjoihin. Olen tosiaan jo sen verran vanha, että vaikka täällä sanottaisiin mitä negatiivista minun pyrkimiseeni, asia ei minua mitenkään hetkauta. Tavallaan tämä palsta on ajankulun palsta. Ajattelin alunperin, että jospa tavoitaisin jonkun lääkärin tätä kautta, joka osaisi sanoa asiaan jotain. Sitten tiedän senkin, että ehkä kysymykseni nosti tunteet joillakin pintaan. No mutta en ajattele mitenkään pahalla. Jokainen saa sanoa mielipuiteensä.Alkuperäinen kirjoittaja minsku:se on hauskaa et jos kertoo olevansa tällä palstalla jotain muuta kuin lähihoitaja niin kukaan ei usko. Mäkin kerran kerroin ammattini niin tultiin sanomaan että tossa ammatissa sulla ei olisi aikaa olla tällä palstalla ja et kävisi baarissa ym. Enää en edes viitsi mainita koko ammattia täällä. Kyllä näköjään vieläkin joku lääkärin ammatti tekee ihmisestä yli ihmisen joka ei voi esim kirjoittaa kaksplussaan kysymyksiä koska tulisi etsiä vastauksia jostain fiksummasta paikasta. Se vaan on niin että tänne on helppo kirjoittaa kysymys ja sit löytyy inhimillisiä vastauksia ja kokemuksia. kyllä ne faktat etsii sitten jostain ku on vähän pohjakeskusteluja käyty. Ja voin sanoa että abortti riippuu siitä mille linjalle lähdet suuntautumaan. Aika monessa yhteydessä toi abortti joudutaan opettelemaan mutta työelämässähän sun ei tarvitse mihinkään kätilöopistolle hakea töihin jos et halua abortteja tehdä. ja se on niin että aborttia ei tarvitse lääkärin tehdä jos ei halua. kyllä siihen hommaan löytyy monta muuta lääkäriä jolle se ei tuota mitään ongelmaa.
Kannatan ehdottomasti kysymistä ihan virallisilta tahoilta eli sieltä yliopistosta vaikka. Onnea opiskeluille.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja anna:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:aborttia sun ei tartte opinnoissasi tehdä, mutta aborttilähetteitä pitää kirjoittaa tk:ssa, laittaa kierukoita ja kirjoittaa pillerireseptejä. Jos et tuohon pysty niin silloin älä hae. Potilailla on oikeus saada lääkäriltä tarvitsemansa hoito.
Totta kai. Mutta tarkoitin nyt, ettei omalääkäri voinut kirjoittaa edes lähetettä, koska ei ollut vielä valmistunut lääkäriksi. Siis pakollisella harjaantumisjaksollaan. Ei ole lukemisessa mitään vikaa. Terveyskeskuksessa työskennellässään valmistumisen jälkeen joutuu varmasti sitten tekemään tuollaisiakin lähetteitä.
Eihän kukaan täällä ole väittänyt, etteikö tk-lääkärit joutuisi lähetteitä kirjoittamaan. Miksi siis intät siitä? Sen sijaan täällä on väitetty, että perustutkintovaiheessa lääketieteen opiskelijoiden tulee oppia suotittamaan abortti itsenäisesti, joka on täyttä p*skaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:On muuten aika vänkä juttu se, että lääkäri voi kieltäytyä tekemästä aborttia perutellen sen uskonnollisella vakaumuksellaan, mutta hoitaja ei voi samasta syystä kieltäytyä hoitamasta aborttiin tullutta potilasta...