Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Suomessa on monia pieniä sairaaloita, joissa synnäri ja naistetaudit on yhdistetty ja aborttiasioita joutuu tahtomattaankin kohtaamaan. Miulle tämä ei ole ongelma, mietin vaan.
Edelleen se on hoitajan kohdalla samalla lailla valintakysymys kuin lääkärilläkin. Työhaastattelussa voi mainita, ettei halua hoitaa keskeytyspotilaita, työn sitten joko saa tai ei. Kukaan ei tahtomattaan siihen tilanteeseen joudu.
Ei pidä paikkaansa, ettei noihin tilanteisiin joudu. On työpaikkoja, joissa esim osastolla on vuorossa yksi kätilö ja kun kyse pitkäviikkoisista keskeytyksistä, niin se ainoa kätilö hoitaa keskeytyspotilaan automaattisesti.
Kun ollaan jo pitkällä raskaudessa eli keskeytystä ei voida tehdä kaapimalla, niin silloinhan nainen synnyttää sikiön alateitse eli keskeytys on kuin synnytys ja silloin voi toki kestää useamman päivänkin ennenkuin "synnytys" käynnistyy. Silloin toki joku sellainenkin voi tilanteeseen törmätä joka näitä asioita ei halua hoitaa.
Mutta, kun keskeytys on siis jo alkanut lääkkeiden annolla muiden toimesta tunteja/päiviä aiemmin niin minusta tämä ei enää olekaan mikään omantunnonkysymys jos tuota naista hoitaa jonka kohtu juuri tyhjenee. Eihän naista voi hoitamattakaan jättää, ei sekään olisi kristillistä. Eli perushoitoa osastolla toki on omantunnonmukaista antaa tällekin potilaalle ja kärrätä saliin kun sikiö alkaa syntyä. Ei naista pidä heitteille ja hoidotta jättää.
Sillehän minä en mitään voi jos joku on paperit täyttänyt, esilääkkeet antanut ja homma on käynnissä ja minä työvuorossa siinä loppuvaiheessa sitten sattumalta. mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Joku vielä ehdottomampi ja tiukempivakaumuksinen tyyppi ei takuulla hakeudu töihin näille osastoille tai vaihtaa työpaikkaa jos vakaumus muuttuu kesken kätilönuran näihin asioihin liittyen.