Lääkkeet ja alkuraskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut turhaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut turhaan?

Vieras
Saatan jännittää nyt ihan turhasta, mutta tein just plussatestin ja kyseessä on meidän esikoinen. Oon pyrkinyt oleen vauvan yritysajan tarkkana siitä, että aina ennen migreenilääkkeen ottamista teen negatiivisen raskaustestin. Migreenilääkitykseni on siis semmoinen jota ei raskaana voi käyttää. Olen viikon sisään joutunut käyttämään migreenilääkitystäni ja tänään tein plussatestin. Kuinka varhaisessa vaiheessa lääke voi aiheuttaa vaaraa sikiölle? Onko tästä vaaraa jo silloin, kun raskautuminen ei näy vielä testissäkään?

En jaksa uskoa että yhdellä tabletilla in merkitystä suuntaan tai toiseen. Migreenilääkkeiden ongelma on lähinnä se että ne saattaa supistaa verisuonia ja heikentää istukan verenkiertoa. Ja tästä huolimatta nykyisin esim
Sumatriptaania voi hätätilanteessa käyttää(tämän tiedon sain teratologisesta tietopalvelusta kun alkuraskaudessa sinne soitin) Viikko ennen positiivista testiä ei ole istukkaa tai sen verrnkuertoa joten siitä en olisi huolissaan.

Voimakkaaseen migreeniin olen ottanut plussaa edeltävästi frovatriptaania. Edellinen migreenilääkitykseni oli sumatriptaani, mutta ei se valitettavasti minulla tehonnut. Ajoittain olen joutunut käyttämään myös tulehduskipulääkettä (naprokseeni), joskin vauvan yrityksen alusta olen yrittänyt pärjätä kivun kanssa mahdollisimman pitkään pelkällä parasetamolilla. Toivon todella, ettei ennen (varhaista) plussaamista otetut migreenilääkkeet vaikuta vielä sikiöön. Ja että kuuluisin siihen onnellisten joukkoon, joilla migreeni väistyy raskauden myötä..

Yhteistyössä