Labrakoeasiaa! Kuinka kauan mahtaa olla voimassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
yksityisen lääkärin kirjottama lähete labrakokeisiin? Ainakin jos tk:sta saa lähetteen se on voimassa 3kk, mut mites se menee noitten kanssa?
Ja ihan julkiseen labraan oon siis menossa, pääsee halvemmalla..

Enpä osaa vastata kysymykseesi, mutta sen verran kysyn Sinulta että oletko varmistanut että saat otattaa verikokeet julkisella puolella? Että omahoitajasi tms on laittanut ne terkkarin järjestelmään? Kun monella paikkakunnalla yksityisellä määrättyjä labroja ei oteta julkisella puolella.

En mä koskaan ole katsonut yksityisten lähetteiden päivämääriä. Jos potilaalla sellainen on, se on mun mielestä voimassa ja sen mukaan teemme pyynnöt. Potilashan ne itse maksaa, joten jos lääkäri on jossain vaiheessa todennut, ettei niitä tarvita enää, mutta potilas itse silti ne haluaa, niin sitten myös saa.

Alkuperäinen kirjoittaja labrantäti;28873589:
Enpä osaa vastata kysymykseesi, mutta sen verran kysyn Sinulta että oletko varmistanut että saat otattaa verikokeet julkisella puolella? Että omahoitajasi tms on laittanut ne terkkarin järjestelmään? Kun monella paikkakunnalla yksityisellä määrättyjä labroja ei oteta julkisella puolella.

Ainakin Turussa otetaan ja potilas saa vastaukset ja laskun suoraan kotiinsa :). Me laitetaan ne sitten itse sinne järjestelmään yksityiseltä saadun paperilähetteen mukaan.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja labratäti;28873609:
Ok, teillä on hyvä systeemi, jos potilas maksaa hinnaston mukaan. Meillä Kuopiossa ei edes oteta, jos potilas tulee privaattipuolen pyynnön kanssa.

Me ollaan niin ahneita, että kaikki eurot kelpaa :D.

Niin ja mä siis lisään että se mun lähete on lähes vuoden vanha, mulla kun oli sovittu kontrolli vuoden päästä ja sain lähetteen valmiiksi että voin käydä kokeissa ennen vastaanottoa. Mietin vaan aletaanko mussuttaan jos huomataan et päiväys on vuoden takaa.

Kaikki Tykslabin toimipisteet ottaa vastaan yksityisellä lähetteellä. Kaikkein pienimmät voivat hetken sitä ihmetellä, jos heillä ei ole näitä montaa käynyt :D. Mutta sen siis pitää onnistua ihan missä tahansa paikassa. Eri asia on sitten taas se, jos pyydetyt tutkimukset on niin erikoisia, ettei niitä voi ottaa kuin sairaaloiden yhteydessä olevissa labroissa. Mitä sulta on pyydetty? (Jos siis haluat kertoa :) )

[QUOTE="a.p";28873647]Niin ja mä siis lisään että se mun lähete on lähes vuoden vanha, mulla kun oli sovittu kontrolli vuoden päästä ja sain lähetteen valmiiksi että voin käydä kokeissa ennen vastaanottoa. Mietin vaan aletaanko mussuttaan jos huomataan et päiväys on vuoden takaa.[/QUOTE]

Jos joku siitä mussuttaa, niin selität saman kuin tässäkin, että se on päivätty sen vuoksi vuosi sitten, kun silloin viimeksi kävit lääkärissä ja että nyt pitää ottaa vuosikontrolli.

[QUOTE="a.p";28873662]Nää on peruskauraa, kilppari ja rautajuttuja, et ei sen puoleen liene ongelmaa :)[/QUOTE]

Juu ei ongelmia :) Ongelmia tuottaa lähinnä ne, mitkä pitää tutkia puolessa tunnissa tai pakastaa heti jne. Eli mihin vaan voit mennä ja jos meinaavat, ettei onnistu, niin sanot että kaikki Tykslabin toimipisteet ottavat näytteitä yksityisen lähetteellä, ja se on fakta :D.

Olen työskennellyt yksityisessä labrassa. Meillä sääntönä oli, että lähete on voimassa vuoden. Yli vuosi sitten määrätyt kokeet voidaan kyllä ottaa potilaan pyynnöstä, mutta Kela-korvausta ei yli vuoden vanhasta lähetteestä saa. Tiedä sitten, miten julkisella puolella suhtautuvat näihin...

[QUOTE="Hoitsu";28873678]Olen työskennellyt yksityisessä labrassa. Meillä sääntönä oli, että lähete on voimassa vuoden. Yli vuosi sitten määrätyt kokeet voidaan kyllä ottaa potilaan pyynnöstä, mutta Kela-korvausta ei yli vuoden vanhasta lähetteestä saa. Tiedä sitten, miten julkisella puolella suhtautuvat näihin...[/QUOTE]

No tässä on vielä muutama viikko ennen ku vuos tulee täyteen, ja tarkotus ois mennä ens viikolla :)

[QUOTE="Hoitsu";28873678]Olen työskennellyt yksityisessä labrassa. Meillä sääntönä oli, että lähete on voimassa vuoden. Yli vuosi sitten määrätyt kokeet voidaan kyllä ottaa potilaan pyynnöstä, mutta Kela-korvausta ei yli vuoden vanhasta lähetteestä saa. Tiedä sitten, miten julkisella puolella suhtautuvat näihin...[/QUOTE]

Yksityislähetteellä otetuista labroista ei saa kelakorvausta, jos ne otattaa julkisella puolella. Eli nämä ei mene kelan tietoihin mitenkään :).

Uusimmat

Yhteistyössä