Lahden seudun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Täällä odotellaan myös esikoista ja Päksiin mennään synnyttämään. LA on joulukuussa, rv 30 menossa jo. =)

Np-ultran teki meillä kätilö, eikä mennyt maksua.. Muutama viikko sitten käväisin päivystyksessä ultrassa, maksulappu tuli parin päivän päästä. Niin ja lääkäri teki tutkimuksen.

Minäkin tänne tuun mukaan :P Kävin np:ssä viime viikolla,ja oli vielä lääkärin tekemä ja luulin että se maksaa, mut ei tarvinut mitään maksaa kun se oli seulontaan kuuluva tosiaan, niin sanoi se potilastoimiston nainen. Ainoastaan päivystyskäynnistä olen maksanut tähän mennessä odotusaikana. Nyt en odota postissa muuta kuin erikoislääkärin päätöstä siitä ettö joudunko käyttämään raskauden loppuvaiheessa hepariinia..

Saas nähdä kuin kauan tuo vierailijakielto on voimassa päksissä... Tiedän, että meidän mummot ja papat kyllä haluaisi tulla jo sairaalaan katsomaan vauvaa. No pääasia, että sentäs lapsen isä ja sisarukset saa tulla käymään osastolla.

Vähän alkaa jo synnytys pyörimään mielessä, kun laskettuun aikaan 2kk. Toivon vaan etten joutuisi 4 hengen huoneeseen, jossa siis olisi kokoajan 4 henkeä. Viimeksi oli ihanaa olla 4 hengen huoneessa, mutta meitä oli yhden päivän ajan 3 äitiä ja muuten 2, ekan yön taisin kyllä itseasiassa olla täysin yksin. Toki jos huonekaverit on mukavia jne niin onhan niistä sitten juttuseuraa, mutta nuo huonekaverit ei ees moikannut saati, että olisivat mitään jutellut. Verhot tiukasti kiinni oman vuoteen ympärillä. No katsotaan mikä on omavointi, ollaanko sitä juttutuulella vai ei :laugh:

anskuuuu: Mitä? Onko päksissä vierailukielto?? Luulin että ainoastaan synnäritutustumiset on jäissä, mutta eikö mummit ja vaarit saa tulla vauvaa katsomaan?

Yksi tuttu oli ollut siellä vastikään synnyttämässä ja oli ollut 5 hengen huoneessa... Tuntuu jotenkin täydeltä... :)

Julietta: Etelä-Suomen Sanomat kerto viime viikolla näin:

Päijät-Hämeen keskussairaalan synnytysosastolle asetettiin perjantaina vierailukielto edessä olevan rs-virusepidemian pitämiseksi aisoissa. Kielto merkitsee sitä, että vastasyntyneiden vuodeosastolle numero 64 pääsevät vain terveiden vastasyntyneiden isät, erikseen nimetyt tukihenkilöt sekä sisarukset.

Ymmärtäisin tästä ainaskin, et isovanhemmatkaan ei pääsis kattomaan vastasyntynyttä, ainoastaan isä + sisarukset (ymmärtäisin tässä, et vauvan sisarukset, ei vanhempien).

Voin toki olla väärässä, mutta tältä näyttää nyt. En tiedä, mihin asti tuo on voimassa, sitä tarina ei kerro :D

Tuossa lehtijutussa haastateltu immeinen sairaalasta totesi vielä, että tuo rs-virusepidemia ois pahimmillaan ennen ja jälkeen vuodenvaihteen, joten oon ihan varautunut siihen, että tuo vierailukielto on voimassa joulukuussakin. Tosi harmillista, vaikka ihan ymmärrettävää, itse ainakin enemmän jotenkin "pelkään" tota rs:ää kuin possulunssaa.

Apua, viiden hengen huone??? Mä aattelin, että siellä on varmaan aika hiljaista joulukuussa, mutta ainakin meidän perhevalmennuksessa jossa on joulukuun ja tammikuun lasketut ajat, niin ryhmä oli suurin mitä koskaan ollut... Ja suurin osa vielä meidän ryhmän lasketuista ajoista tais muistaakseni vielä olla juurikin joulukuun puolella.

Mulla pari vuotta sitten eräissä verikokeissa tuli tulokseksi että olis kohonnut tulppariski, ja nyt ne samat arvot ei ollutkaan enää positiivisia^^ Nyt sitte toinen lääkäri miettii mitä pitäisi tehdä, kun äitiyspolin lääkäri näytti olevan tuloksesta ihmeissään. Hepariini on verenohennuslääkettä.

Rapunen, ok.

Rs-viruksesta. Meidän esikoinen sairastui rs-virukseen ollessaan juuri täyttänyt 3kk (heti tammikuun 2008 alussa). Tauti tuli meille niin rankkana, ettei tyttö pystynyt juuri hengittämään ja jouduimme olemaan Päksissä viikon. Se oli tosi kurjaa. Asuttiin tytön kans tosiaan sellaisessa parin neliön kopissa, tyttö häkkisängyssä letkuissa, minä vieressä hetekalla. Ei sellaista toivo kenellekään. :( Onneksi tyttö selvisi taudista, mutta pitkään siinä meni sekä ennen että jälkeen sairaalassaolon, että kaikki oli kunnossa. Käsittääkseni tauti tulee erittäin rankkana aina joka toinen vuosi, eli 2010 alkuvuosi voisi olla siis rajua tautiaikaa..

Huomenna sokerirasitukseen (esikoisesta oli arvot koholla, siksi nyt jo tässä vaiheessa). Toivottavasti on kaikki ok.

nosto! =)

Juu, hyvä vaan että yrittävät pitää tommoset epidemiat kurissa. Ehtiihän ne mummit ja vaarit nähdä vauvelia sitten kun pääsee kotiin. Tuntuu vaan että aika olisi kovin yksinäistä jos ei saa ketään vieraita käydä... luulen kyllä että puuhaa riittää kyllä pientä ihastellessa ja lepäämisessä. vai mitä? =)

Täytyy vissiin lähteä töihin... se ois sitten 5. viimeinen työpäivä....!!!!! :D

Tuosta vierailusta...

Kyllä siellä saa mummot ja muut käydä vierailuaikana. Näin ainakin kaksi kuukautta sitten oli.

Muoks. Luin päivämäärän väärin, tuohan on siis tullut sen jälkeen tuo kielto? :ashamed:

Yksi lahtelainen ilmoittautuu tähän. Plussasin perjantaina, joten olettaisin, että jotain 4+6 menossa, mutta voi olla kyllä enemmänkin. Mites tässä nyt toimitaan, milloi olette soittaneet neuvolaan/tk. Olen kaksi testiä tehnyt,mutta voisihan sen terkka jossain varmistaa kai vai miten. Vähän hämmennyksissä muutoinkin asian kanssa, vaikka ihan toivottu on tämä esikoinen. Ikää on 31. Mietin myös varhaisutraa, kun tuo aika niin epäselvä, onko suosituksia???Onpa taas sekavaa juttua kerrakseen, mutta ehkä kuvaa tunnelmiakin....

Mä soitin edellisessä raskaudessa neukkuun ajan rv.6. Mut sit vasta sain ajan ku ois ollu kahet menkat olleet. Eli rv 8 oli mulla ensimmäinen neuvola, ja np-ultra oli rv 12, siihen se sit jäikin, pidemmälle en päässyt. Toivottavasti nyt pääsis synnyttämäänkin asti. :D

Minä soitin ajan heti, kun plussasin, mutta ekan ajan sain viikolla 8+.
Jokos teille muille on sovittu sikainfluenssarokotusaikoja? Mulla se olis 16.11., mutta en vieläkään tiedä, otanko sitä vai en...

Piipa rv 14+6

Neuvolaan soittamisesta: Mä soitin heti plussapäivänä, en malttanu odottaa :laugh: Plussapäivä oli 10.7. ja ajan sain heinäkuun vikalle viikolle (en muista ekaa annettu aikaa, kun jouduttiin se myöhemmin muuttamaan, oisko ollu 30.7?)

Sikainfluenssarokotteesta: En meinaa ottaa rokotetta, ellei neuvolassa/lääkärissä saada mua tosi vakuuttuneeks siitä, et siinä ei oo riskejä. Oon yrittäny selvitellä kovasti, miten paljon sitä on ehitty tutkia, mutta kiirehän siinä on ollu.. En siis taida uskaltaa. Rokote pitäis mun käsittääkseni kyl olla ilmanen, koska raskaana olevat kuuluu automaattisesti siihen riskiryhmään. Satavarma en ole, mut näin järkeilisin.

Neuvolasta Ihan mielenkiinnosta, (uskallatteko paljastaa) missä neuvolassa käytte? Meillä neuvola on metsäkankaalla, 400m kotiovelta :D Kaverin on kuljettava bussilla tonttilasta keskustaan ja sitä se monesta kiroaa toisen pienen lapsen kanssa. Meillä siis aika hyvä tilanne :)

Eipä täällä kummempaa, normielämää. Kovasti odotan, et työt loppuis, jään talvilomalle 27.11. ja siitä sitten pois töistä kokonaan. Tää lokakuun loppu on ihan hullua, nyt 8. päivä töissä menossa putkeen ja vielä ois 11 päivää jäljellä. Huh, kunnon rutistus. Selän kanssa on ollu sen verran kipuongelmaa, et saa nähä joutuuko marraskuussa jäämään jossain vaiheessa saikulle. Mut se on sen ajan murhe, sitä parhaani mukaan oon yrittäny välttää.

Hali87 & Pähkinä 18+5

Mä en edes tiiä mihin neuvolaan kuulun, asemantaustassa asun. Täytyy kai ens viikolla sinne neuvolaan soittaa. Saa ton viivan vielä vahvistumaan, tänään kyllä näytti jo lupaavalta. Huomenna vielä yks, sit keskiviikkona pitäs menkkojen alkaa, mutta näillä näkymin ei ole alkamassa. :D

Mä käyn Nastolan neuvolassa. Onko muita tältä suunnalta?

Mä en kans tiedä tuosta rokotteesta. Mietin, että mitäs jos nyt jättäis ottamatta rokotteen ja sitten, jos epidemia iskisikin oikein kunnolla, pyytäisi rokotteen. Ja vastaavasti jos sitä ei näkyisi, ei siis ottaisi rokotusta lainkaan. Vai saavatko raskaana olevat rokotteen myöhemminkin, vai onko se niin, että "jos et nyt ota, et saa ollenkaan". Ilmainen rokote käsittääkseni on.

Ensimmäisen neuvola-ajan sain rv8+4 muistaakseni, vaikka taisin soittaa sinä samaisena päivänä kun plussasin...en malttanut odottaa.. :whistle:

Rokotetta en ota. Sillä kannalla olen ainakin vakaasti ollut, juurikin siitä syystä että sitä ei mielestäni ole tutkittu tarpeeksi.

Itse kuulun Nastolan äitiysneuvolan piiriin.

Tänään kävin ekalla neuvola-ajalla ja viikkoja on 9+0 neuvolan mukaan (omien laskujen mukaan 8+6) Varasin sen heti plussattuani (tai siis yritin, mutta nla-täti oli lomalla joten venähti viikolla se ajan varaaminen). Sydän äänet saatiin jo kuulumaan (th:n mukaan ei pitäisi vielä kuulua niin helposti kun mulla löyty heti ja selvänä) joten ultrattiin ja on mahdollista että olisin jo lähempänä 13 viikkoa, mutta varmaa ei osannu sanoa kun ei varsinaista koulutusta ultralaitteisiin th:lla ollut, joten se selviää sitten np-ultrassa...

Rokotetta en ole ottamassa näillä näkymin, monella tutulla ollut tuo tauti jo ja hyvin siitä on sairaammatkin selvinneet kotihoidolla. Ja mä en kauheasti luota siihen rokotteeseen tai sen hyöty/haittavaikutuksien suhteeseen, kun oon lukenu mitä kaikkea se sisältää... Nyt vaan en löydä enään sitä pakkausselostetta kun en muista rokotteen nimeä jotta voisin sen ettiä tähän...

Heinolassa käyn tarkastuksissa, ultrat ja synnytys onkin sitten päitsyssä.

liittyä mukaan..

Olen 24 vuotias nainen lahdesta ja aviomies on samanikäinen. Meillä on poika 12/07 ja nyt tämän toisen lapsen laskettu aika on 7.1.2010. Asutaan nikkilässä omakotitalossa ja käyn launeen neuvolassa.

Odotus on sujunut hyvin,vaikka nyt on rasituksessa alkanut supistella. Yritän mahdollisuuksien mukaan lepäillä ja ottaa rennosti. Nyt mulla siis viikkoja 28+5

Onko muita äitejä täältä launeen/nikkilän suunnalta? :)

Tuosta sikaflunssa rokotteesta on ollut paljon puhetta,en itsekkään tiedä otanko sitä. Neuvolassa ei ole puhuttu siitä mitään vielä.. toisaalta pelottaa että onko se turvallinen vauvalle.!

Sannis ja patu rv 28+5

Yhteistyössä