Läheisen mielenterveysongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";27163550]Raivostuttavaa vaan kun ihmisten huolta ja hätää ei oteta tosissaan.[/QUOTE]

Huoli ja hätä aika usein otetaan tosissaan. Valitettavasti jos perusteita pakkohoidolle ei ole niitä ei hoitohenkilökuntakaan voi keksiä. Aikuisen ihmisen itsemääräämisoikeus vain on niin suuri, yksiselitteisesti se ei ole hyvä, mutta ei täysin huonokaan asia.
Mielenterveysongelmat ovat usein siitä ikäviä että ihmiseltä puuttuu tunne sairaudesta tai mieli ei todellisuudessa edes halua parantua.

Huoli ja hätä aika usein otetaan tosissaan. Valitettavasti jos perusteita pakkohoidolle ei ole niitä ei hoitohenkilökuntakaan voi keksiä. Aikuisen ihmisen itsemääräämisoikeus vain on niin suuri, yksiselitteisesti se ei ole hyvä, mutta ei täysin huonokaan asia.
Mielenterveysongelmat ovat usein siitä ikäviä että ihmiseltä puuttuu tunne sairaudesta tai mieli ei todellisuudessa edes halua parantua.

Perusteita hoidolle on, mutta se on taas eri juttu näkevätkö ne sairaalassa tämän. Ihminen osaa sairaanakin esittää tarpeen vaatiessa "normaalia".

Mitä voi tapahtua ja kenelle, jos joku epäilee häntä vainottavan tai kuvattavan?

Miksi tuollainen ihminen on vaara toisille? pakkohoitoon voi määrätä jos on muille vaaraksi.

Luulen, että olet provo.

[QUOTE="aloittaja";27164289]Perusteita hoidolle on, mutta se on taas eri juttu näkevätkö ne sairaalassa tämän. Ihminen osaa sairaanakin esittää tarpeen vaatiessa "normaalia".[/QUOTE]

Totta kai osaa ja mielisairaat ovat hyvin usein älykkäitä. Hoitava taho voi hyvinkin nähdä tarpeen hoidolle, mutta perusteita pakkohoidolle ei kuitenkaan ole, sairaan on itse esitettävä uhkaus siitä että on vaaraksi itselleen tai läheisilleen ja siitä on oltava todiste, jotakin muuta kuin se että läheinen sanoo hänen uhanneen tehdä sitä tai tuota.

Alkuperäinen kirjoittaja en oikein ymmärrä;27164296:
Mitä voi tapahtua ja kenelle, jos joku epäilee häntä vainottavan tai kuvattavan?

Miksi tuollainen ihminen on vaara toisille? pakkohoitoon voi määrätä jos on muille vaaraksi.

Luulen, että olet provo.

Voi kuule kun tämä kuvaaminen ja vainoaminen on vain osa tätä juttua. Tämä henkilö ei ole ollenkaan tässä maailmassa, käyttäytyy todella harhaisesti, niin onko hyvä että kulkee tuolla "vapaana" kun ei yhtään tiedä mitä saa päähänsä?

Voit puolestani siirtyä seuraavaan ketjuun jos et usko tämän olevan totta. Meillä täällä kun on ihan tosissaan huoli läheisestä ja haluaisimme hänelle apua.

Itsellä kanssa läheinen sairasatui ja vaikka yritettiin viedä hoitoon niin ei otettu todesta. Oli käynyt lääkärissä joka vain sanoi että seurataan ja hiukan lääkkeitä katsoi. Lopuksi tarvittiin ulkopuolisen ilmoitus ja sieltä sitten suorilta sairaalaan, eikä päässytkään enää pois heti. Nyt normaali kunnossa, mutta seuranta on edelleen päällä. Hyvä että ulkopuolinen tämän teki, koska meitä ei uskottu. Tosin vaaraa hänestä ei koskaan ollut itselle tai muille, mutta käytös epäilyttävää.

Totta kai osaa ja mielisairaat ovat hyvin usein älykkäitä. Hoitava taho voi hyvinkin nähdä tarpeen hoidolle, mutta perusteita pakkohoidolle ei kuitenkaan ole, sairaan on itse esitettävä uhkaus siitä että on vaaraksi itselleen tai läheisilleen ja siitä on oltava todiste, jotakin muuta kuin se että läheinen sanoo hänen uhanneen tehdä sitä tai tuota.

En enää ihmettele yhtään näitä perhesurmia yms kun avunsaanti on näin vaikeaa. Kun jotain tapahtuu niin kädet levällään ihmetellään että mites tässä näin kävi, miten kukaan ei huomannut ihmisen hätää ajoissa?

Tässä kuviossa on vaan pienet lapsetkin mukana, senkin puoleen huolettaa. Ei ole koskaan käyttäytynyt uhkaavasti heitä kohtaan, mutta kun ihminen on mieleltään sairas niin kukaan ei voi mennä takuuseen hänen teoistaan.

[QUOTE="aloittaja";27164352]Voi kuule kun tämä kuvaaminen ja vainoaminen on vain osa tätä juttua. Tämä henkilö ei ole ollenkaan tässä maailmassa, käyttäytyy todella harhaisesti, niin onko hyvä että kulkee tuolla "vapaana" kun ei yhtään tiedä mitä saa päähänsä?

Voit puolestani siirtyä seuraavaan ketjuun jos et usko tämän olevan totta. Meillä täällä kun on ihan tosissaan huoli läheisestä ja haluaisimme hänelle apua.[/QUOTE]

ketään ei auta millän tavalla pakottaminen hoitoon jos ei siihen itse tunne tarvetta. sellainen ihminen ei toivo kenellekään parasta, joka toista väkisin vie hoitoon.

minusta sinäkään et välttämättä ole ihan terve. et varmasti pitäisi siitä että sinua pakkohoitoon viedään.

Itsellä kanssa läheinen sairasatui ja vaikka yritettiin viedä hoitoon niin ei otettu todesta. Oli käynyt lääkärissä joka vain sanoi että seurataan ja hiukan lääkkeitä katsoi. Lopuksi tarvittiin ulkopuolisen ilmoitus ja sieltä sitten suorilta sairaalaan, eikä päässytkään enää pois heti. Nyt normaali kunnossa, mutta seuranta on edelleen päällä. Hyvä että ulkopuolinen tämän teki, koska meitä ei uskottu. Tosin vaaraa hänestä ei koskaan ollut itselle tai muille, mutta käytös epäilyttävää.

Mikä tämä ulkopuolinen taho oli joka teki ilmoituksen? Oudolta tuntuu ettei läheisiä ihmisiä uskota, kun huoli on kova..

[QUOTE="aloittaja";27164382]Mikä tämä ulkopuolinen taho oli joka teki ilmoituksen? Oudolta tuntuu ettei läheisiä ihmisiä uskota, kun huoli on kova..[/QUOTE]

Ei yhtään outoa. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun jostain tehdään hullu perinnön tai talon tai jonkun muun syyn takia. suku voi olla pahin.

[QUOTE="niin";27164378]ketään ei auta millän tavalla pakottaminen hoitoon jos ei siihen itse tunne tarvetta. sellainen ihminen ei toivo kenellekään parasta, joka toista väkisin vie hoitoon.

minusta sinäkään et välttämättä ole ihan terve. et varmasti pitäisi siitä että sinua pakkohoitoon viedään.[/QUOTE]

Voi kuule, sairastunut ihminen ei useinkaan itse koe olevansa sairas, ja ei näinollen halua mitään apua. Kaikki mielenterveyspotilaat pitäisi siis laskea kadulle kun tuntevat itse olevansa kunnossa?

Menehän sinä nyt jo provoilemaan muualle.

[QUOTE="aloittaja";27164368]En enää ihmettele yhtään näitä perhesurmia yms kun avunsaanti on näin vaikeaa. Kun jotain tapahtuu niin kädet levällään ihmetellään että mites tässä näin kävi, miten kukaan ei huomannut ihmisen hätää ajoissa?

Tässä kuviossa on vaan pienet lapsetkin mukana, senkin puoleen huolettaa. Ei ole koskaan käyttäytynyt uhkaavasti heitä kohtaan, mutta kun ihminen on mieleltään sairas niin kukaan ei voi mennä takuuseen hänen teoistaan.[/QUOTE]

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Vaikka hoitoalalla olenkin kokemus psykiatrisesta puolesta on oikeastaan pelkästään läheisen näkökulmasta. Avun saanti on vaikeaa jos ongelmainen ei itse sitä apua hae. Vaikeaa se voi olla myös silloin jos sitä hakee "väärästä paikasta" eli paikasta jossa mielenterveys ongelmista ei ole kokemusta.

No näinhän se sitten meni että kotiin päästivät sairaalasta kun osasi siellä käyttäytyä normaalisti. Pitää kuulemma odotella että ihminen on siinä kunnossa ettei jaksa edes lääkäreille esittää normaalia..

Alkuperäinen kirjoittaja en oikein ymmärrä;27164296:

Luulen, että olet provo.
Jopa pakko-oireinen ihminen voidaan määrätä pakkohoitoon. Ilmeisesti on riski, että hän pesee itsensä tai lapsensa kuoliaaksi.

Ja siellä hullujenhuoneella istuneena voin valaista sulle vainoharhaisen vaarallisuutta.
Eräs tyyppi selitti, että hän kuulee kilometrin päähän, kun hänestä puhutaan pahaa, ja että naapuri on näin tehnyt. Mutta vielä hän sitä puukolla tirvaisee kylkiluiden väliin, niin..
Ja selitti, että hänellä "on molemmissa silmissä stereonäkö, ja hän pystyy lukemaan kirjasta molempia sivuja yhtä aikaa" tms. kummia juttuja.

Mutta tämäkin tyyppi onnistui kai esittämään lääkärille niin tervettä, että käveli ulos parin päivän päästä.

Ei sitä koskaan tiedä, milloin äänet käskevät kostaa tai puolustautua, kun uskoo, että joku aikoo pahaa.

[QUOTE="aloittaja";27164682]No näinhän se sitten meni että kotiin päästivät sairaalasta kun osasi siellä käyttäytyä normaalisti. Pitää kuulemma odotella että ihminen on siinä kunnossa ettei jaksa edes lääkäreille esittää normaalia..[/QUOTE]

kyllä ne varmaan on antanut eka lääkkeet ja sitten varanneet ajan seuraavalle käynnille. Ainakin me saatiin apua tosin potilas itse sitä myös halusi. En usko että kaikki hörhöt tappaa perheitään jos osaavat hakea apua myös itse. Se joka osaa puhua sairaalanhenkilökunnan pyöryksiin on yleensä psykopaattisia tai muulla tavalla skitsoja. TÄLLÖIN se ammattitaito on kullanarvoinen. Vainoharhaiset kyllä tunnistaa jo kaukaa, ovat etäisiä ja eivät halua keskutella.

kyllä ne varmaan on antanut eka lääkkeet ja sitten varanneet ajan seuraavalle käynnille. Ainakin me saatiin apua tosin potilas itse sitä myös halusi. En usko että kaikki hörhöt tappaa perheitään jos osaavat hakea apua myös itse. Se joka osaa puhua sairaalanhenkilökunnan pyöryksiin on yleensä psykopaattisia tai muulla tavalla skitsoja. TÄLLÖIN se ammattitaito on kullanarvoinen. Vainoharhaiset kyllä tunnistaa jo kaukaa, ovat etäisiä ja eivät halua keskutella.

Ei saanut lääkkeitä, lääkärin toteamuksen mukaan tarvetta hoidolle ei ole, koska ei siellä ollessaan puhunut vainoharhoistaan sanallakaan ja käyttäytyi muutenkin normaalisti. Pitää vain odottaa että sekoaa kokonaan, sitten vasta saamme apua.

Yhteistyössä