Läheisen "vasikoiminen", moraali. Tehdä oikein vai väärin, miten sinä tekisit, mitä sinä olet tehnyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Onko merkitystä teon vakavuudella vai mikä vain lakia rikkova teko ylittää kynnyksen ja ilmiannat läheisesi?

Kunhan pohdin tässä viimeaikaisten uutisten valossa. Joku oli 33 vuoden jälkeen ilmiantanut läheisensä, kun ei enää kestänyt syyllisyyttä, kyseessä oli pienen pojan katoaminen ja murha.

Jos läheisesi pyörittäisi huumebisnestä, ilmiantaisitko hänet?
Ajaisi päihteiden vaikutuksen alaisena, usein tai vain kerran?
Osallistuisi pahoinpitelyyn?
Varastaisi?
Tappaisi?
Kiristäisi?

Mulla ei ole tähän vastausta.

Kenen vain läheisen kohdalle näitä ajattelenkin, ei ole selvää, mitä tekisin.
Uskoisin ilmiantavani ainakin taposta tai muusta ihmishenkeä vaarantavasta toiminnasta.

Jos kyseessä olisi jotain lievempää, en tiedä.
Jos vaikkapa vankila uhkaisi (yleensä tosin taitaa ehdollinen olla todennäköisempi lievemmissä teoissa), miettisin sen seurauksia, menisikö vielä huonompaan suuntaan siinä seurassa vai loppuisiko rikollinen käyttäytyminen?

Näihin tunnelmiin.

mä olen miettinyt tätä kysymystä, nyt varsinkin, kun sain lapsen, eli mitä tekisin, jos saisin lapsestani selville noita asioita... enpä tiedä, en todellakaan tiedä... muiden läheisten kohdalla täytyis kai miettiä teon vakavuutta... hankalaa hankalaa.

Antaisin ilmi. En nyt varastamista, ja pahoinpitelyssä riippuu tilanteesta.. Onko itse alottanut tilanteen? Kenet on pahoinpidellyt; lapsen, vanhuksen = antaisin heti ilmi

Olisi tosi hienoa jos voisi sanoa, että olen Aina Rehellinen ja en katsoisi mitään rikettä tai rikosta läpi sormien. Mutta ei.

Jos taksikuskina toimiva neljän lapsen isä lähtisi kännissä rattiin - ai kamala. Olisi pakko ilmoittaa, ettei vahingoita muita mutta vahingoitanko siinä itse heidän toimeentuloaan? Onko se edes minun ongelmani?

Murhaa en voisi pitää sisälläni, mutta jos murhaaja olisi oma lapseni? En tosiaan tiedä.

Tosin lapseni kun varasteli alakouluikäisenä mm. auki olevasta korttipakasta yhden kortin; kiikutin pojan kauppaan, ja pistin selittämään teon, ja pyytämään anteeksi.

Kerran poliisit toivat pojan kotiin, kun oli jäänyt varastelusta kiinni. Kiitin poliiseja kovasti.

Lapseni tietävät oikean ja väärän, ja sen' että teoilla on aina seuraamukset. En ole koskaan sulkenut silmiäni vääriltä teoilta, mutta en myöskään hyviltä teoilta!

Ei siis mulle ole väliä, kuka se ihminen on; jos on tehnyt väärin, niin siitä joutuu vastuuseen

Antaisin ilmi eli olisin vasikka. Mikä vain teko mikä rikkoo suomen lakia on sellainen jonka vuoksi ilmiantaisin ja olen niin tehnytkin.
Rikoksen teolla on AINA uhri, riippumatta siitä kuka tekijä on. Olen itsekin ollut rikoksen uhri (varkaus), samoin läheiseni (pahoinpitely, vapaudenriisto, tapon yritys) ja nämä kokemukset ovat lisänneet entisestään sitä ajatusta että mistään rikoksesta ei pidä päästä kuin koira veräjästä.

Olisi tosi hienoa jos voisi sanoa, että olen Aina Rehellinen ja en katsoisi mitään rikettä tai rikosta läpi sormien. Mutta ei.

Jos taksikuskina toimiva neljän lapsen isä lähtisi kännissä rattiin - ai kamala. Olisi pakko ilmoittaa, ettei vahingoita muita mutta vahingoitanko siinä itse heidän toimeentuloaan? Onko se edes minun ongelmani?

Murhaa en voisi pitää sisälläni, mutta jos murhaaja olisi oma lapseni? En tosiaan tiedä.

Ja seuraavalla kerralla kun känniääliö on taas ratissa, voi sinun lapsesi jäädä auton alle, ja menettää henkensä

Mieheni kohdalla en ilmiantaisi mistään muusta kuin sellaisesta joka johtaisi eroon eli esim. julmasta lapseen kohdistuvasta teosta.
Muut ilmiantaisin kyllä, jos siitä ei oma turvallisuus vaarantuisi.

Mieheni kohdalla en ilmiantaisi mistään muusta kuin sellaisesta joka johtaisi eroon eli esim. julmasta lapseen kohdistuvasta teosta.
Muut ilmiantaisin kyllä, jos siitä ei oma turvallisuus vaarantuisi.

Oho! Eli ero tulis lapseen kohdistuvasta julmasta teosta ja sen ilmoittaisit? Onko muita tekoja mitkä johtaisi eroon ja josta ilmoittaisit? Murha? Tappo? Pahoinpitely? Raiskaus?

Herranen aika. Miehelläsi on melkoinen valta sinuun.

Varastaminen...riippuu siitä mitä varastaa ja keneltä.

Huumebisneksestä ilmiantaisin. Samoin toistuvasta kännissä ajamisesta.

Tappo - ehdottomasti vasikoisin.

Pahoinpitely; tilannesidonnaista. Jos vaikka itseään tai lapsiaan on puolustanut, ja vetänyt hyökkääjää kunnolla pataan, niin en ilmiantaisi. Melkein mikä tahansa muu pahoinpitely on sellainen, että kyllä mä vasikoisin.

Kiristäminen; en tiedä. Kyllä kai. En osaa juuri nyt ajatella mitään esimerkkitapausta.

Ihan sama, olisiko kyseessä oma mies, oma veli, omat vanhempani, vai kuka.

Jos vaikka mieheni ajaisi autoa humalassa, käräyttäisin varmasti. Ihan hänen oman turvallisuutensa ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden takia soittaisin poliisille, jos auto liikkuisi pihasta postilaatikkoa kauemmas. Jos mahdollista, jättäisin kyllä kertomatta miehelle, että soittaja olin minä. Samoin, jos kyseessä olisi lapseni, enkä olisi saanut häneltä avaimia pois. Mieheltä mun on turha edes yrittää, jään kakkoseksi ilman muuta, kun se on yli puolitoista kertaa kokoiseni.

Tiedän miehen olleen kerran mukana pahoinpitelyssä, pieksivät kaverinsa kanssa yhdessä miehen, joka oli väkivaltainen sen kaverin äitiä kohtaan. Siitä en ilmoittanut, ei käynyt (kovin) pahasti, minusta tyypillä oli syytäkin saada turpaansa eikä äijä itse koskaan tehnyt ilmoitusta.

Varastamisesta en todennäköisesti ilmoittaisi, sillä se ei uhkaisi kenenkään turvallisuutta sinänsä. Mutta jos se olisi miehellä tapana/se veisi jotain arvokasta, jättäisin hyväkkään ja saattaisin siinä tapauksessa ilmoittaakin poliisille ihan vittumaisuuttani. Jos alaikäinen lapseni jäisi kiinni varastamisesta, käräyttäisin hänet ilman muuta, että saisi mahdollisuuden oppia tavoille. Aikuiselle yrittäisin puhua järkeä, mutta en käräyttäisi, ellei olisi kyse autovarkaudesta/mökkimurrosta tms. isommasta. Muuten Siperia opettakoon.

Tappamisesta... Jos joku raiskaisi pienen tyttäremme ja mies tappaisi raiskarin, pitäisin suuni kiinni, hyvä, etten kävisi vielä päälle kusemassa. Jos mies tappaisi jonkun random-tyypin, ottaisin hatkat, soittaisin poliisille ja katoaisin tenavien kanssa, sillä miehellä olisi jokin ruuvi niin löysällä, että en tuntisi oloani turvalliseksi hänen kanssaan. Sama koskisi aikuistuneita lapsiani. Jos oma jälkikasvuni hakkaisi jonkun hengiltä nakkarin jonossa, niin jo vain saisi kestää seuraukset.

Kiristämiseen todennäköisesti puuttuisin vain puheella ja järkeen vetoamalla.

En ilmiantais missään tilanteessa eli vasikkaa musta ei saa tekemälläkään.
Tämä ei tarkoita että mä hyväksyisin rikollisen puuhastelun. Itte toki yrittäisin puuttua läheiseni tekemisiin ja puhua järkee.

Oho! Eli ero tulis lapseen kohdistuvasta julmasta teosta ja sen ilmoittaisit? Onko muita tekoja mitkä johtaisi eroon ja josta ilmoittaisit? Murha? Tappo? Pahoinpitely? Raiskaus?

Herranen aika. Miehelläsi on melkoinen valta sinuun.

Täytyy myöntää että raiskaus olisi toinen josta vasikoisin ja jättäisin.

Perusteleppa tuo viimeinen lauseesi.

Tosin lapseni kun varasteli alakouluikäisenä mm. auki olevasta korttipakasta yhden kortin; kiikutin pojan kauppaan, ja pistin selittämään teon, ja pyytämään anteeksi.

Kerran poliisit toivat pojan kotiin, kun oli jäänyt varastelusta kiinni. Kiitin poliiseja kovasti.

Lapseni tietävät oikean ja väärän, ja sen' että teoilla on aina seuraamukset. En ole koskaan sulkenut silmiäni vääriltä teoilta, mutta en myöskään hyviltä teoilta!

Ei siis mulle ole väliä, kuka se ihminen on; jos on tehnyt väärin, niin siitä joutuu vastuuseen

Kolmekymppinen mies kuoli putkaan Vantaalla | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

mä olen miettinyt tätä kysymystä, nyt varsinkin, kun sain lapsen, eli mitä tekisin, jos saisin lapsestani selville noita asioita... enpä tiedä, en todellakaan tiedä... muiden läheisten kohdalla täytyis kai miettiä teon vakavuutta... hankalaa hankalaa.

Mä luulen, että läheisten kohdalla miettisi myös sitä, että onko teko sellainen, joka mahdollisesti toistuisi, jos hän ei jäisi kiinni. Omien lasten kohdalla ilmiantaisisin ehkä kaikkein helpoiten, koska siihen liittyy myös kasvatukselliset tekijät.

Yhteistyössä