lähes 4v kotihoitoon vauvan synnyttyä?hyvät ja huonot puolet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miia

Vieras
HEI!

Kinastelemme mieheni kanssa siitä mitä tehdään. Esikoinen ollut päiväkodissa 1v3kk alkaen ja on tykännyt kovasti olla siellä. Kotipihalla kun ei ole kavereita. Nyt hän on lähdes 4 vuotta ja meille on syntynyt vauva. Hän on edelleen ollut päiväkodissa tämä ensimmäisen kuukauden, mutta olen itse ajatellut ottavani hänet kotiin minun ja vauvan kanssa. Hän on joutunut nyt samassa päiväkodissa uuteen ryhmään eikä jää sinne mielellään eikä hoitajatkaan kuulemma ole kivoja. Hän on ollut nyt siellä 3 pvä viikossa.

Mieheni mielestä villiviikarin paikka on päiväkodissa vaikka joka päivä. Hän ei kuulemma halua sitä, että kun tulee töistä kotiin, täällä odottaa lopen uupunut vaimo, joka vain valittaa miten kurjaa elämä on.

Itse olen sitä mieltä, että pärjään kyllä kahden kanssa ja tällä hetkellä itselläni on koko ajan ohuono omatunto, kun esikoinen on päiväkodissa ja minä vauvan kanssa kotona. Tiedän, että raskasta se varmaan tulee olemaan, koska meillä ei ole hoitoapuja saatavilla ja esikoinen on todella aktiivinen lapsi. Silloin en pääsisi koskaan mihinkään esim. lääkärireissuille tai pankkiasioille päiväsaikaan tms.

Teenkö hallaa lapselle jos otan hänet pois tuttujen kaverien luota?Korvaako mahdollinen seurakunnan kerho tuon ikäisen kaverien tarpeen, koska meillä ei naapurustossa asu hänen ikäisiään kavereita?

Kertokaa kokemuksia niin hyviä kuin huonojakin!

Meillä tyttö oli siihen saakka 1-2 pv hoidossa kunnes jäin kotihoidontuelle. Nyt on seurakunnan kerhossa, muskarissa, kahviloissa olen itsekin aktiivinen kävijä eri jutuissa ja ellei muuta niin mennään uimaan. Nyt pikkusiskostakin on paljon seuraa ja leikkikaveria, mutta sillon kun sisko oli vielä pieni oli nämä hoitokaverit kaikki kaikessa, tosin oli alle 3v ettei ollut seurakunnan kerhoja käytettävissä.

Minä pitäisin vielä hoidossa niin kauan kun mahdollista ja sitten jos jäät kotiin niin sitten pois hoidosta, vauva on isompi ja on jo sitten hänestäkin seuraa ja jos menet heti takasin töihin niin on tuttu hoitopaikka edes toiselle.

mä otin 4,5 vuotiaan kotiin kun toka synty, halusin että lapsi saa olla vielä kotona rauhassa hetken ennen kuin alkaa sit eskari/koulu rumba.. ja oli oikeesti paras vuosi ikinä :)
meillä oli tosi kivaa keskenämme, jokainen päivä oli erilainen ja oli ihanaa vaan herätä aamuisin ja miettiä että mitähän sitä tänään keksis..

Meillä esikoinen jatkoi kuopuksen synnyttyä 1,5 kuukautta kokopäiväisenä ja sitten jatkoi puolipäiväisenä 5 kuukautta.
Ja kesällä jäi sitten kotiin meidän kanssa ja meni nyt takaisin kun esikoulu alkoi.
On nyt max.8 päivää kuukaudessa kokopäiväisenä.

meillä pohditaan ihan samaa...täällä Espoossa poistuu vielä Espoo-lisäkin jos pidän esikoisen päiväkodissa....joten se edesauttaa kotiinjäämispäätöstä. Mies kyllä vastustaa.

Tottakai kotihoitoon, ei siinä ole mitään huonoa. Jos lapsella on tylsää niin sekin on vaan oppimista, aina ei voi ollla kavereita ja on osattava leikkiä myös yksin ja keksittävä niitä leikkejä. Ihmeen heikoksi miehesi sinua ajattelee, ei kai lapsia kannata tehdä ollenkaan jos masentuu kun he ovat molemmat kotona.

Meillä on tuo 3v3kk ollut aina kotona. Pikkuveli on 1v3kk. Tuon isomman lapsen kanssa tuntuu välillä haastavalta keksiä touhua. Meillä käy isompi yksin srk-kerhossa ja jumpassa. Sen lisäksi käydään mm. avoimessa päiväkodissa ja puistossa. Joka päivälle saa jotakin kehitellä. Hulluksi tultais kaikki, jos vaan kotona pyörittäis. Helpommalla itse pääsee, jos päiväkodissa jatkaa. Mä henk.koht suosin kyllä sitä linjaa, että kaikki lapset hoidetaan kotona jos kotona itse ollaan.

Meillä on 5v. parina päivänä hoidossa ja ennen eskarin alkua jää moneksi kuukaudeksi kotiin. Ottaisin heti kotiin jos olisi kavereita muuallakin kuin päivähoidossa.

Mä otin keskimmäisen pois hoidosta kun kuopus syntyi. Tyttö oli silloin 4v 4kk.
Todellakin KADUTTI kun lopetin hoitopaikan. Tyttö viihtyi ryhmiksessä ja puhui aina kavereista. Aloitti sitten srk kerhon josta ei tykännyt yhtään+ aika oli todella huono 8.30-11.30 (vauvan nukkumisen kantilta), eikä kerhossa saanut tietenkään lounasta kuten hoitopaikassa olisi saanut. Eli vaivaa tuli huomattavasti enemmän tosta kerhosta, ja tyttö ikävöi vanhoja hoitokavereita. Pihalla ei ollut saman ikäistä seuraa, joten toi kerho oli ainoa paikka jossa oli kavereita ja suurin osa heistä oli nuorempia..
Itse tunnet lapsesi parhaiten, mutta mun tyttö on tosi sosiaalinen ja kaipas toimintaa+ikäistään seuraa. Ja vauvan kanssa ei pystynyt tekemään sellaista mikä olis ollut kivaa kuten uiminen jne. Mieti tarkkaan!!!!!

Jospa lapsesi kävisi puolipäiväisesti hoidossa? Tai vaikka kahtena-kolmena päivänä viikossa? Saisi touhuta kavereiden kanssa ja sinä saisit keskittyä vauvaan, ja toisaalta teille jäisi 4-5pvää viikossa olla yhdessä kotona?

meillä oli juuri tuo tilanne, esikoinen oli juuri täyttänyt 4 kun kuopus syntyi, enkä hetkeäkään ajatellut sysätä häntä minnekään hoitoon. .nautimme kaikki rauhallisesta ajasta kotona, lämmöstä, läheisyydestä, kiireettömyydestä, ulkoilusta ja minä lasten kasvattamisesta =) en vaihtaisi päivääkään tuosta ajasta pois =)

Mä en ymmärrä, miksi täytyisi pitää lasta "virikehoidossa", kun on kerran mahdollisuus olla kotona. Meillä 3 vuotias on toistaiseksi kotona ja aloittaa tod.näk. syksyllä hoidossa. Ihan hyvin ollaan pärjätty seurakunnan kerholla ja harrastuskerholla ja leikkipuistossa tavataan myös muita lapsia.

Meillä on nyt ekaluokkalainen ollut eskariin asti kotona pienemmän veljen kanssa ja mitään "haittaa" kotihoidosta en ainakaan vielä oo huomannut olleen.
Asutaan kyllä kaupungissa ja poika oli kerhossa 3-5v kolme kertaa viikossa sekä kavereita oli sekä pihalla että mun ystävillä samanikäisiä lapsia.

Tilanne siinä eri ettei esikoinen ollut missään vaiheessa päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Mä en ymmärrä, miksi täytyisi pitää lasta "virikehoidossa", kun on kerran mahdollisuus olla kotona. Meillä 3 vuotias on toistaiseksi kotona ja aloittaa tod.näk. syksyllä hoidossa. Ihan hyvin ollaan pärjätty seurakunnan kerholla ja harrastuskerholla ja leikkipuistossa tavataan myös muita lapsia.

No vaikka just sen takia, ettei ikäistä seuraa ole puistoissa, kerhoja ei ole jne. 3-vuotias on kuitenkin eri asia kuin 4-6-vuotias.

Meille syntyy vauva helmikuussa ja mä aion kyllä pitää pojan päiväkodissa siitä huolimatta. Yli puoli vuotta jonotettiin erityisryhmään paikkaa enkä aio kyllä luopua siitä ihan helpolla. Ehkä 4 päivää viikossa - systeemillä, mutta muuten poitsu "saa" jatkaa tuota päiväkotia :/ Tyttö on eskarissa ja hänkin "saa" jatkaa myös tuon eskariajan ulkopuolella, koska jo pelkkä kesä oli yhtä tuskaa, koska likka ikävöi joka päivä kavereitaan :ashamed: :ashamed: En halua enää rikkoa sitä kaveriporukkaa, koska sitten he menevät samaan kouluun syksyllä :D

Yhteistyössä