Lähihoitaja HOI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi lähihoitajan koulutuksella pitäisi saada parempaa palkkaa? Tutkinto kestää about 2 vuotta ja koulutukseen pääsee melkein kuka vaan (esim. se myrkyttäjä-eukko) ja sitten naristaan palkasta.Oma valinta!

Lähihoitajatutkinto kestää kolme vuotta ja se mainitsemasi "myrkyttäjä-eukko" on kylläkin sairaanhoitaja koulutukseltaan ;)

Hammashoitajana olen eli siis työhön kuuluu toimenpiteissä "avustamista" (oma hommahan siinä hoitajalla on eli avustaminen on sillä tavalla väärä sana) varataan oikeat instrumentit ja tarvikkeet valmiiksi, hoidetaan potilaiden välissä tasojen ja potilastuolin desinfektio, huomiodaan potilasta, kirjataan tietokoneelle potilaiden statukset, annetaan uutta aikaa ja päivän lopuksi välinehuoltoa ja koko hammashoitohuoneen desinfiointi.

[
mä en edes viitisi sanoa et vaateliikkeessä on raskaampi olla töissä kuin päiväkodissa,vastuuta siellä on ihan varmasti yhtäpaljon kuin päiväkodissa? kaitset siis niitä asiakkaita ettei heille käy mitenkään,annat heille ruuan,käytät potalla ja vaihdat vaipat sen jälkeen laitat heidät päiväunille? :)

mulla lähinnä naurattaa kommenttisi, "päiväkodeissa on helppoa olla töissä (vrt. vaatemyyjän hommaan)" verrattuna vaatemyyjään? tämä oli tämän vuoden paras mitä olen kuullut :D :D todellakin ymmärsin ettet tarkoittanut vanhustenhoitajaa! vähän sama kuin sinä tekisit 20 lasta ja hoitaisit niitä 2 kaverisi kanssa päivät tai sitten että katselisit tangoissa roikkuvia vaatteita ja näyttäisit niitä ostajille ja vetelisit viivakoodin läpi.[/quote]

Minuakin nauratti sun kommenttisi.Itse aloit vähättelemään myyjän työtä.Ärsyttää lähihoitajien narina huonosta palkasta.Piste.

Siis lähihoitaja en ole, mutta oon ollu päiväkodissa töissä ja voin sanoo, että ihan hirveetä hommaa. (siis mulle, jolle se ei sovi ollenkaan)

Isommat lapset haistattelee ja niitä ei saa aisoihin kauan alalla olleetkaan lastentarhanopettajat ja lähihoitajat yms. Pienempiä puet ja potatat, syötät ja nostelet kaiken päivää. Kamala melu kokoajan ja pitäis vielä hermot pitää koko päivän.

Että joka sanoo, että on helppoo hommaa, niin menee vaan päiväks tutustuun ja sanoo sitten, onko helppoo. huh.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Siis lähihoitaja en ole, mutta oon ollu päiväkodissa töissä ja voin sanoo, että ihan hirveetä hommaa. (siis mulle, jolle se ei sovi ollenkaan)

Isommat lapset haistattelee ja niitä ei saa aisoihin kauan alalla olleetkaan lastentarhanopettajat ja lähihoitajat yms. Pienempiä puet ja potatat, syötät ja nostelet kaiken päivää. Kamala melu kokoajan ja pitäis vielä hermot pitää koko päivän.

Että joka sanoo, että on helppoo hommaa, niin menee vaan päiväks tutustuun ja sanoo sitten, onko helppoo. huh.

Minä olen ollut työharjoittelussa ja tykkäsin.

Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
[
mä en edes viitisi sanoa et vaateliikkeessä on raskaampi olla töissä kuin päiväkodissa,vastuuta siellä on ihan varmasti yhtäpaljon kuin päiväkodissa? kaitset siis niitä asiakkaita ettei heille käy mitenkään,annat heille ruuan,käytät potalla ja vaihdat vaipat sen jälkeen laitat heidät päiväunille? :)

mulla lähinnä naurattaa kommenttisi, "päiväkodeissa on helppoa olla töissä (vrt. vaatemyyjän hommaan)" verrattuna vaatemyyjään? tämä oli tämän vuoden paras mitä olen kuullut :D :D todellakin ymmärsin ettet tarkoittanut vanhustenhoitajaa! vähän sama kuin sinä tekisit 20 lasta ja hoitaisit niitä 2 kaverisi kanssa päivät tai sitten että katselisit tangoissa roikkuvia vaatteita ja näyttäisit niitä ostajille ja vetelisit viivakoodin läpi.

Minuakin nauratti sun kommenttisi.Itse aloit vähättelemään myyjän työtä.Ärsyttää lähihoitajien narina huonosta palkasta.Piste.
[/quote]

hyvä homma että sait naurut päivääsi,kuin myös =) en ole vähätellyt lähinnä edelleenkin nauratti se että "lähihoitajalla on helppoa esim vaatemyyjän verrattuna",tuo oli mun mielestäni jo niin hauskasti sanottu että oli pakko kommentoida :D :D itse en ole palkastani koskaan narissut,todella tyytyväinen olen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

Minä olen ollut työharjoittelussa ja tykkäsin.
No hyvä sulle. Tarkotinkin vaan, että ei siinä LIIAN helpolla pääse, kun joku sano, että hoitajat vaan juoruaa pihalla ja kahvittelevat ja syövät tauoillaan. Kyllä siitä varmasti joku tykkääkin, ei siitä ollut kyse, vaan työn vaativuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Miksi lähihoitajan koulutuksella pitäisi saada parempaa palkkaa? Tutkinto kestää about 2 vuotta ja koulutukseen pääsee melkein kuka vaan (esim. se myrkyttäjä-eukko) ja sitten naristaan palkasta.Oma valinta!

Lähihoitajatutkinto kestää kolme vuotta ja se mainitsemasi "myrkyttäjä-eukko" on kylläkin sairaanhoitaja koulutukseltaan ;)

Minä kyllä valmistun kyseiseen ammattiin 1v8kk koulutuksella :whistle:
Ja hommathan vaihtelee ihan paikasta riippuen. Jossain tehdään samoja hommia sairaanhoitajien kanssa (paitsi iv-lääkitys), jossain vain perushoitoa.

siis täh? sehän oli sairaanhoitaja se myrkyttäjä-hoitsu....
ja lh-koulutus kestää 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:

Minä kyllä valmistun kyseiseen ammattiin 1v8kk koulutuksella :whistle:
Ja hommathan vaihtelee ihan paikasta riippuen. Jossain tehdään samoja hommia sairaanhoitajien kanssa (paitsi iv-lääkitys), jossain vain perushoitoa.

Tarkoitin ihan peruskoulupohjalta nuorisoasteen koulutuksena suoritettuna.

SIlloin ku viimeks tein lh työtä, niin työnkuvaani kuului mm. perushoitoa, vaipanvaihtoa, suohkutusta, saunotusta, lääkkeiden jakoa, saattohoitoa, insuliinin pistoa, lihakseen pistämistä, verinäytteiden otto (suoninäytteet), lääkkeiden jakoa ym ym...lista on loputon. Ihan kiva työ on, joskin raskasta, varsinkin vuodeosasto työ...

Alkuperäinen kirjoittaja TÄH?:

Ja vielä lisäyksenä edelliseen, että lh-koulussakin on pääsykokeet, joten ei sinnekään ihan kuka vaan tunnu pääsevän...

Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheinä-81:
Alkuperäinen kirjoittaja TÄH?:

Ja vielä lisäyksenä edelliseen, että lh-koulussakin on pääsykokeet, joten ei sinnekään ihan kuka vaan tunnu pääsevän...

Niin on monellakin kaverilla peruskoulun jälkeen haaveet mureni koska eivät päässeet toivomaansa kouluun :/

Minä olen lähihoitaja ja työskentelen kotihoidossa. Tykkään TOOOOOSI paljon työstäni ja palkka on mielestäni ok. Joskus on kiirettä ja joskus taas ei. Ihan miten sen nyt ottaa... Itsekin pystyy tekemään aika pitkälle sen kiireen jos haluaa ja alkaa häslätä... Enkä valita pienistä jutuista. Eli nautin todella työstäni enkä koe sitä raskaana vaan kutsumuksena.

[/quote]

No joo,ei ne pääsykokeet aina kerro kaikkea.Kaveri jätti koulun kesken,koska oli liian herkkä ja kaikkea muuta kuin lähihoitaja....:) Voin vaan kuvitella millaista porukkaa siellä on opiskelemassa kun alalla on kova pula ja työntekijöitä tarvitaan.

Peruskoulun jälkeen pyrkivillä ainakin on pääsykokeet..mulla ei ollu'pääsykokeina'vuonna 2002 aikuispuolelle muuta ku ryhmä joku haastattelujutska ja yksityiskeskustelu open kans"miksi haluat tähän kouluun...jne.." Ja mulla koulu kesti 2v2kk,kun oli jo aiempi tutkinto alla,sai siis hyväksilukuja :) Mut joo..tää nyt viisti hieman kys.asiaa,mut silti...

Töissä mäkin olen ollu vuodeosastolla,kotihoidossa ja päiväkodissa. Kaikissa oli hyvät ja huonot puolensa,mutta ehkä mie tykkäsin eniten olla kotihoidossa.Sai ajella pitkin pitäjää,ja vanhuksilla oli kuitenkin sen verran vielä toimintakykyä,että pystyi itsekin jotain tekemään.

Palkkaus oli paras kotihoidossa,kun sen just sattui nousemaan siinä kun olin siellä,muistaakseni =)

Alkuperäinen kirjoittaja TuiKKu:
Peruskoulun jälkeen pyrkivillä ainakin on pääsykokeet..mulla ei ollu'pääsykokeina'vuonna 2002 aikuispuolelle muuta ku ryhmä joku haastattelujutska ja yksityiskeskustelu open kans"miksi haluat tähän kouluun...jne.." Ja mulla koulu kesti 2v2kk,kun oli jo aiempi tutkinto alla,sai siis hyväksilukuja :) Mut joo..tää nyt viisti hieman kys.asiaa,mut silti...

Töissä mäkin olen ollu vuodeosastolla,kotihoidossa ja päiväkodissa. Kaikissa oli hyvät ja huonot puolensa,mutta ehkä mie tykkäsin eniten olla kotihoidossa.Sai ajella pitkin pitäjää,ja vanhuksilla oli kuitenkin sen verran vielä toimintakykyä,että pystyi itsekin jotain tekemään.

Palkkaus oli paras kotihoidossa,kun sen just sattui nousemaan siinä kun olin siellä,muistaakseni =)

mä kävin kans aikuislinjan tutkinnon, selvisin myös vähän lyhemmällä opiskelumäärällä. Meillä kyl oli pääsykokeet....

Vastaan alkuperäisen kysymykseen vaikka tää ketju onkin tainnu mennä tappeluksi.

Olen siis lähihoitaja ja töissä päivystyspoliklinikalla+sairaankuljetusekssa.
Menen töihin seittemäksi ja heti ensimmäisenä vuodeosastolle ottamaan potilaista painot ja sydänfilmit. Sen jälkeen aamukahville. Kahvin jälkeen on haavahoitoja,ompeleiden poistoa,korvahuuhteluita+lääkäreiden avustamista(jotkut verikokeet,tipanlaitot,lihakseen pistot+muut potilaan tutkimiset jotka poliklinikalle kuuluu esim.sydänfilmit). Vastaan tarvittaessa puhelimeen,otan potilaita vastaan jne. Ja tähän päälle keikat jos ambulansille tulee hälytys. Ja jos potilas tuodaan ensiapuun,hoidetaan se siinä itse loppuun lääkärin kanssa. Tätä samaa jatkuu ilta yhdeksään asti jolloin jään kotivaralle. Eli nousen vaan ambulanssi keikoille. Työpäivälle mittaa 7-21+ jos keikkoja yöllä.

Seuraavana aamuna töihin klo7,samat hommat jatkuu. Klo 14 jään varalle ja oon varalla 21 asti,silloin vaan ambulanssikeikat kuuluu työhön. Klo 21 taas töihin ja päivystän poliklinikalla yön. Aamulla seittemältä loppuu 48h työvuoro ja alkaa 4-5 päivän vapaat.

Ja kyllä,haluaisin lisää palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
Päiväkodissa hoitajat vaan juoruaa keskenään,säännölliset kahvi- ja ruokatauot ym,

Kanttaisikohan kenties olla mieluummin hiljaa, jos sinulla on pelkkää mutu-"tietoa" ko. asiasta...?

Minä olen ollut päiväkodissa pienten (alle 3v) osastolla töissä, eikä siellä todellakaan ehtinyt juoruta yhtään mitään edes oman ryhmän hoitajien kanssa. Kerran me lähdettiin vapaa-aikana ulos syömään, että opitaan tuntemaan toisemme, koska töissä ei ehtinyt koskaan puhumaan (muusta kuin lapsista ja niihin liittyvistä asioista).

Säännölliset kahvi- ja ruokatauot -OIH, se olisikin mukavaa. Vaan kun hoitajat syövät lasten kanssa. Oman ruuan sai aina syödä kylmänä, kun molemmilla puolilla istui 1+ vuotiaat pikkuiset, jotka tarvitsivat jatkuvaa apua ja syöttämistä, ja välillä sai pompata ylös auttamaan jotakuta muuta...
Kahvinkin "sai" usein juoda lapsiryhmässä, tai sitten juosten kusten kahvihuoneessa.

Pienten ryhmässä on sitten vielä "mukava" vaipanvaihtorutiini, kun pääset vaihtamaan aina ulos mentäessä ja sisääntullessa n. kymmenen pienen vaipat, ja tarvittaessa tietty muulloinkin.

Ulkona sitten et ehdi paljon muuta tehdä kun kiertää lapsen luota toiselle ja pyyhkiä räkäisiä neniä, ja sitten kiekka alkaakin jo alusta. Eikä pidä unohtaa hiekan putsaamista silmistä ja hiuksista jne.

En valita, itse olen ammattini valinnut. Halusin vaan kertoa, kun sinulla oli niin vääränlainen kuva lastenhoitajan työssä. Mutta onhan toki HM:n myyjän työ paaaaljon raskaampaa ja vastuuta on paljon enemmän (toki on kamalampaa jos vaatteille tai rahoille tapahtuu jotain, kuin jos ihmiselle tapahtuu jotain...) :-D

Ai niin, piti vielä sanoa, että isompien ryhmässä varmaan hoitajat ehtivät jutella hiukan enemmän keskenään, ja joskus saattaa näyttää, että he eivät muuta teekään, mutta kyllä heillä on silmät selässä ja lapset mielessä kuitenkin koko ajan (ainakin hyvällä hoitajalla).

3-vuorotyössä, perushoitoa (pesut, vaipan vaihto. syöttämiset) Lääkkeiden jako, anto ja seuranta. Siirtämiset vuoteesta pyörätuoliin ja vessaan ja toisinpäin. Seurustelua, kuuntelua, lohduttavaa olkapäätä. Kuntoutusta. Vatsantoimitusta. Väkivallan kohtaamista. Yllättäviä tilanteita. Kuoleman kohtaamista. Omaisten kanssa tiivis yhteydenpito. Lääkärikierrot jos sairaanhoitaja ei paikalla. Jatkuva kouluttautuminen tarpeen,oman ammattitaidon ylläpito.

Työskentelen vanhuspuolella. Työpäivä riippuu ihan vuorosta :). Saatan jopa istua koneen äärressä koko työpäivän ja tehdä työvuorolistoja ym paperihommia. Näin 1-2 vuoroa listassaan.
Silloin tällöin myös lääkkeenjakoa koko päivä. Tähän sisältyy myös reseptien tsekkaamiset ym jutut.
Kerran viikossa vien labrat koneelle ja tarvittaessa kaston tulokset.
Pestään, puetaan, laitetaan vaippaa, käytetään vessassa. Jaetaan ruokaa, syötetään. Kerätään astioita. Nostetaan sängystä, viedään sänkyyn. Työnnetään tuolissa (g tai pyörä), saatetaan kävelevää. Saunotetaan. Pistetään lihakseen tai ihonalle. Hoidetaan haavoja. Lääkitään tarvittavia lääkityksiä normaalien lisäksi. Hoidetaan asiakkaiden asioita. Ulkoilutetaa, luetaan lehtiä, lauletaan, pelataan, askarellaan jne. Käydään kylillä, käydään röntgen ym reissuilla.
Vastailen puhelimeen=omaisten ja yhteistyötahojen kysymyksiin.
Valvon lääkkeenottoa. Valvon liikkumista ja karkailua. Rauhottelen, sovitten, hyssyttelen. Kuuntelen, juttelen. Olen välillä äiti, sisko ja lapsi. Kuuntelen haukkumista, olen revittävävänä ja hakkattavana. Olen filippiiniläinen ja tarpeen mukaan mikä vaan...
Niin ja ulkoilutan koiraa :D .

Listaa voisi jatkaa lopputtomiin. Työ on hyvin monipuolista ja haastavaa. Vanhukset ovat kuin lapsia, välillä niin mahdottoman rasittavia, mutta ah niin ihania. Minä nautin työstäni :D .

Mitä tulee palkanlisää, niin ihan varmasti jokainen on halukas nostamaan omaa palkkaa, jos siihen tilaisuus tulee.
Vastuu ja vaatimus on kyllä hyvin työpaikkakohtainen, ei läheskään aina ammattinimkekohtainen, juttu. Kyllä vastuu kuuluu näkyä myös palkassa!

Yhteistyössä