Lähihoitaja vai Sairaanhoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammlei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammlei

Vieras
Ajattelin lähteä lukeen jommank umman, mutta kumpi ois "parempi" ja monipuolisempi tai siis kummalle töitä helpommin?
Lähihoitajaksi vois opiskella oppisopimuksella, mutta sh sit ihan normaali kouluna.

Auttakaa minua, lähihoitaja 180op sairaanhoitaja 210op

Jos sulla on lukio alla, niin sairaanhoitajaksi. Jos muuten molemmat työt kiinnostavat. Entä lääkäriksi? Jos et tiedä alasta niin voit kokeilla hoitoapulaisena oloa.

miten ovat käytönnössä erilaiset, oon kyllä lukenu koulujen kuvauksia, mutta silti on vielä epäselvä et kumpaan haluisin.
Onko kukaan päässy oppisopimuksella sairaanhoitajaksi.

Ajattelin tosiaan vaihtaa ihan alaa, valmistun it-tradenomiksi kohta,mutta ei se ollukaan mun ala vaik niin luulin.
hoitoalalla ei kyllä kauheen hyvät palkat oo, mut joku sinne silti vetää

Riippuu mitä haluat? lähihoitajana työskentelen päiväkodissa, muita olisi sijoituspaikkoja voisi olla mm. sairaala ja vanhustyö, mutta sit taas sairaanhoitajana palkka on parempi, työnkuva on sitä sairaanhoitoa.. et jos sairaanhoitoalasta olet kiinnostun nii ehdottomasti sairaanhoitajaksi, mut jos joku muu terveysalaan kuluva nii sit voi lähihoitaja olla hyvä.. Sairaanhoitajalla on enemmän vastuuta, mm lääkityksen hoito kuuluu useimmissa paikoissa sh:lle ku sit taas lh:lle kuuluu ne alusastiat yms..

niin onhan mulla lukio pohjana ja joulun jälkeen Amk pohjanen tuo it-tradenomi puoli ja sh puolella saisin perusopinnot hyväksiluettua pois joka ois kai noin 50-70op.

Ja haluisin ihan sairaalaan töihin, osastolle, ensiapuun, ambulanssiin. Mieluiten just tohon ensiapupuolelle.
Lääkäriksi oon halunnu jo ihan pienenä, mutta sen verran tunnen jo itseäni että en "jaksa" lukea niin pitkälle.

kannattaako tehdä noin ( niinkuin john makuupussi) että lukis eka oppisopimuksella lähihoitajaksi ja sit jatkais sairaanhoitajaksi?

Vai meneekö lähihoitajan tutkinto ns. hukkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mammeli:
niin onhan mulla lukio pohjana ja joulun jälkeen Amk pohjanen tuo it-tradenomi puoli ja sh puolella saisin perusopinnot hyväksiluettua pois joka ois kai noin 50-70op.

Ja haluisin ihan sairaalaan töihin, osastolle, ensiapuun, ambulanssiin. Mieluiten just tohon ensiapupuolelle.
Lääkäriksi oon halunnu jo ihan pienenä, mutta sen verran tunnen jo itseäni että en "jaksa" lukea niin pitkälle.

No sitten EHDOTTOMASTI sairaanhoitajaksi! ;)

kannattaako tehdä noin ( niinkuin john makuupussi) että lukis eka oppisopimuksella lähihoitajaksi ja sit jatkais sairaanhoitajaksi?

Ei se mun mielestäni ainakaan hukkaan mene. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat toimii kuitenkin niin lähekkäin ja anoppini(sh) piti tätä ihan fiksuna. Täällä vain ei tahdo saada opiisopimuksella ainakaan paikkoja...ainakaan, kun itse erikoistun sairaanhoitoon..

Taitaa olla ihan muutamia opintopisteitä, mitä saat hyväksiluettua. Ehkä jotain yritystalouden perusteita jne. Mutta kannattaa ihan ehdottomasti lähteä lukemaan sairaanhoitajaksi. Lähihoitajia taidetaan nykyään ottaa vähemmän ja vähemmän tuonne erikoissairaanhoidon piiriin. Enemmänkin tuonne vanhuspuolelle ja päiväkoteihin.

Ei kannata, koska sh-opinnoissa ei kuitenkaan paljon anteeksi saa lh-koulutuksesta. Hukkaan se ei mene, mutta jos et jaksa kauaa lukea, niin miksi tuhlata ensin aikaa lähisopiskeluihin ja sitten vasta lukea toinen mokoma sh:ksi?

onko naisia lääkintävakseina kuin paljon?

en itsekään vielä tiedä tarkkaan mistä saisin lh oppisopimuspaikan, mutta ajattelin kysyä.

toisaalta oon itsekseni miettyny että ehkä kuitenkin toi sh, mutta halusin kuulla mielipiteitä teiltäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kannata, koska sh-opinnoissa ei kuitenkaan paljon anteeksi saa lh-koulutuksesta. Hukkaan se ei mene, mutta jos et jaksa kauaa lukea, niin miksi tuhlata ensin aikaa lähisopiskeluihin ja sitten vasta lukea toinen mokoma sh:ksi?
Lähihoitajat lukee ihan yhtälailla sen 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi kuin lukiosta tulleetkin.

Mut eihän lääkintävaksin koulutusta enää edes ole mun käsittääkseni? Korjatkaa jos olen väärässä... Ja jos halua amppariinkin, niin kyllä ne otta mielummin sinnekin sh:n, valitettavasti...

kiitos kaikille jotka ootte vastanneet ja kyllä mie taidan kallistua tuohon sh puoleen, pitää vaan ens keväänä hakea kouluun ja toivoa että sinne pääsisin. viime keväänä mietin että hakisin, mutta se sitten jäi ja nyt vähän harmittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut eihän lääkintävaksin koulutusta enää edes ole mun käsittääkseni? Korjatkaa jos olen väärässä... Ja jos halua amppariinkin, niin kyllä ne otta mielummin sinnekin sh:n, valitettavasti...

Ei taida tosiaan enää olla tuollaista koulutusta

Sairaanhoitajalla on enemmän paperitöitä ja vastuuta. Esim. osastolla voi olla niin, että olet yksin sairaanhoitajana lähihoitajien joukossa ja olet vastuussa lähihoitajienkin työstä.

Olisiko sellainen vaihtoehto mieluinen, että kokeilisit hakea ambulanssiin oppisopimuksella lähäriksi? Vaikea on päästä, muttei mahdotonta kuitenkaan. Jos saisit työpaikan lanssista ja tekisit firmalle duunia, niin sh:na jos vielä haluat toimia, on hyvät mahdollisuudet päästä lanssiin, uudelleen kouluttautumisesi jälkeen. Monesti niihin mennään juuri suhteilla, koska ambulanssi on suosittu työpaikkana ja niitä on vähän, niin melkolailla täytyy olla joko pitkä työkokemus ja hyvät suositukset tai sitten jollain tavalla tuttu firmanpyörittäjä, joka antaa sitten vähän niinkuin ohi jonon paikkaa.

Sairaanhoitajaksi siinä tapauksessa kannattaa hakea, jos tosiaan on muitakin haaveita toimia, kuin tuo ambulanssi. Lähihoitaja tekee käytännössä monestikin sh:n duunia, valvonnan alaisena, mutta se ei välttämättä ole hyvä asia, vaikka kuulostaisikin kivalta, vastuulliselta. Koska ne lähihoitajan duunitkin ovat tehtävä, joka on sitä perushoitoa pitkälti.
Keskussairaalat ja yliopistolliset ovat alkaneet myöskin vetämään sitä linjaa, että perushoitajien virkoja täytetään nykyisin sh:n vakansseilla, joten lähihoitajat työllistyy todennäköisemmin jonnekkin muualle, kuin sinne. Tk:n vuodeosastot, toimintakeskukset, vanhustalot. Jos siis on isommat sairaalat haaveena, niin sh silloin.

Yhteistyössä