Lähihoitajaksi opiskelleet/opiskelevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ammatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi ammatti

Vieras
Oma ala ei enää työllistä ja nyt täytyisi miettiä uutta ammattia. Olen ymmärtänyt että hoitoalalla on suht hyvin töitä ja niinpä olen ajatellut hakeutua lähihoitajakoulutukseen.

Oon käynyt viimeksi kouluja 15 sitten ja opiskelemaan lähtö mietityttää. Te jotka olette opiskelleet alaa, niin kertokaa opinnoistanne. Oliko helppo saada opiskelupaikka? Minkä tyyppistä opiskelu on, mitä siellä opetetaan? Paljonko tulee kotona tehtäviä juttuja, kuinka pitkiä opiskelupäivät ovat, kuinka pitkiä työharjoittelujaksoja opintoihin sisältyy? Mihin olette suuntautuneet ja kuinka olette työllistyneet, entä oletteko jatkaneet opintoja pidemmälle?

Nämä jutut nyt lähinnä kiinnostais. Omasta tuttavapiiristä ei kukaan ole opiskellut alaa, joten pakko kysellä täältä. :)

Kunhan et palkan (vaikka onkin huono) takia lähde kouluttautumaan. Hyviä ja aitoja hoitajia tarvitaan!Hakijoita oli noin 200, joista valittiin 40, ja niistä tuli kaksi luokkaa.Päiväopiskeluna on tosi helppoa, tosin kirjallisia töitä tulee aika paljon. Jos on reipas ja aidosti kiinnostunut, niin harjoittelupaikoista saa varmasti töitä!Meillä harjoittelut olivat kerrallaan 5viikkoa.

Mä en itse ole lähihoitaja, mutta jotain tuosta tiedän.. eräs kaverini opiskeli juuri 10 kotiäitivuoden jälkeen itsensä lähihoitajaksi. Tässä osoitteessa on ihan hyvin tietoa siitä mitä opinnot sisältävät:

SLaL - Lhihoitajakoulutus

Kaverini opiskeli ammatti-instituutissa jonkinlaisessa aikuiskoulutuksessa. Työharjoitteluja on varmaankin 1-2/vuosi, ja ne ovat kestoltaan jotain 4-6 viikon väliltä. Töitä löytyy ihan varmasti, ainakin jos on valmis työskentelemään esim. vanhainkodissa tai ihan sairaalan normi-vuodeosastoilla.

Viimeksi muokattu:
Itse opiskelin aikuisopiskeluna ja sinne mun käsittääkseni pääsee aika hyvin. Opinnot kestivät 2,5 vuotta ja en sanoisi kovinkaan rankaksi. Päivät olivat yleensä 8:30-15:45 mutta sitten oli paljon itsenäisen opiskelun päiviä jolloin kouluun ei tarvinnut tulla, eli oli oikeastaan vapaata ja sai tehdä tehtäviä kotona. Itse en hirveästi tehtäviin ja kokeisiin panostanut ja silti mulla on ihan hyvä päättötodistus, 2 ja 3 suurimmaksi osaksi, asteikko siis 1-3. Työharjoittelut meillä oli 3-5 viikkoisia ja harjoitteluja oli muistaakseni 7 tai 8.

Itse valmistuin tosiaan joulukuussa ja jäin melkein saman tien äitiyslomalle niin työllistymisestä en osaa sanoa.

Kiitoksia vastanneille! Pelkän palkan takia en tietenkään alalle halua, mutta jos lähden opiskelemaan uutta ammattia, niin yksi edellytys on, että töitä löytyy. Oon tehnyt yli 10 vuotta toimistohommia ja vuoden lopussa haettiin työpaikka konkurssiin, ja omaa ammattitaitoa vastaavaa työtä ei tunnu tästä kaupungista löytyvän.

No ei sinne hoitoalalle ihan pelkän työllistymisen kannalta kannata kouluttautua. Kyllä siihen pitää jonkun sortin "kutsumus" olla, että jaksaa tehdä raskasta työtä huonolla palkalla ( esim. vanhuspuolella, jossa eniten työvoimapulaa ). Itse olen valmistunut -98 eli viime vuosituhannella ja nyt käyn vain lisäkoulutuksena yhden "erikoistumisjakson" lisää monimuotokoulutuksena ja oman opiskelun varaan tulee todella paljon. Tenttejä ei ole, paitsi lääkelaskujen kertaus, mutta oppimistehtäviä sitten useampikin ja niillä on todella suuri painoarvo numeroissa. Työharjoittelut on 8 / 7 viikkoa. Monimuoto-opiskelussa käyn vain 2 kertaa viikossa lähitunneilla 17 -20. Eli motivaatiota ja itsekuria pitää olla, että jaksaa jaksaa välipäivinäkin availla kirjoja... :whistle:

Täällä pohjoisessa työllistymisestä ei niin ole takeita. Jos töihin pääsee niin ne ovat jotain pätkiä suurimmaksi osaksi. Tiedän täällä monia lähihoitajia jotka eivät ole työllistyneet, ja jos ovatkin niin pariksi kuukaudeksi kerrallaan, täällä päin vakituinen työpaikka on vain haave. Etelässä sitten varmaan ihan oikeasti on hoitajapula ja työllistyminen helppoa.

Suositan kyllä lukemaan sairaanhoitajaksi niin on mielekkäämpi työnkuva ja parempi työllistyminen. AMK:ssa on sekä aikuis- että nuorten puolella koulutuksia, koulu antaa ihan kivasti myöten tehdä keikkaa työn ohessa ettei tarvitse opintotuilla kituuttaa, ja toisaalta jos sulla on jo työhistoria, voit saada ansiosidonnaista opiskeluun.

Suositan kyllä lukemaan sairaanhoitajaksi niin on mielekkäämpi työnkuva ja parempi työllistyminen. AMK:ssa on sekä aikuis- että nuorten puolella koulutuksia, koulu antaa ihan kivasti myöten tehdä keikkaa työn ohessa ettei tarvitse opintotuilla kituuttaa, ja toisaalta jos sulla on jo työhistoria, voit saada ansiosidonnaista opiskeluun.

No vanhuspuolella ainakin työnkuva täysin sama. Et itse en kyllä koe et olis mielekkäämpi.Lääkehoitoa vaan enemmän. Mä en ainakaan lue sairaanhoitajaksi, meinaan kyllä kouluttautua enemmän. just vanhustyön erikoisammattitutkinto tai geronomiksi.

Täällä pohjoisessa työllistymisestä ei niin ole takeita. Jos töihin pääsee niin ne ovat jotain pätkiä suurimmaksi osaksi. Tiedän täällä monia lähihoitajia jotka eivät ole työllistyneet, ja jos ovatkin niin pariksi kuukaudeksi kerrallaan, täällä päin vakituinen työpaikka on vain haave. Etelässä sitten varmaan ihan oikeasti on hoitajapula ja työllistyminen helppoa.

Ei niitä vakituisia paikkoja taida missään olla kamalasti. Meillä on tällä hetkellä töissä sijainen joka on ollut yli 4 vuotta ilman katkoa (äitiysloman, hoitovapaan, virkavapaan sijaisuuksia...) ja toinen joka on ollut vuoden, myös ilman katkoja.
Itse sain vakituisen paikan reilun vuoden (katkeamattoman) sijaisuuden jälkeen. Jäädessäni äitiyslomalle tuli sijainen joka teki äitiyslomani, hoitovapaani, toista äitiyslomaani muistaakseni lähes 3 vuotta (ilman katkoja) kunnes aukeni vakituinen paikka jonka sai (ja silloin töihin tuli se nyt 4 vuotta ollut...).

Eli sijaisiakin tarvitaan kovasti, ei hoitoala pyöri pelkillä vakituisilla työntekijöillä.

Yhteistyössä