lähihoitajaopiskelijan ohjaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Meille tulossa työpaikalle opiskelija ja pitäis nyt töissä päättää kuka hänet ottaa ohjattavaksi. (esimies ei näitä päätä meillä vaan keskenämme pitää päättää) Viime kerralla kun meillä oli opiskelija niin mä olin näytön vastaanottaja ja huhheijaa kun siinä olikin vaan hommaa yksin.
Meillä ei oikein kukaan ole innokas opiskelijaa ohjaamaan ja joukossa on työntekijöitä jotka ei ennen ole ohjannutkaan. Mäkään en nyt haluaisi koska olen viimeksi tosiaan ottanut sen näytön vastaan.
Kuinka teillä muilla, ootteko työpaikalla vuorotellen ottaneet opiskelijan?
Jos joku ihana jaksais vastata niin tosi kiitollinen mä oon! :)

meillä kaikki ohjaavat mielellään. Lähihoitajat ohjaavat lähihoitaja opiskelijat ja sairaanhoitajat sh-opiskelijat. Meillä ei ole asiasta riitaa, koska vuorotellaan. Itselläni ollut parin vuoden aikana 2 opiskelijaa (sh-opiskelijaa ) Meillä esimies pitää kirjaa kuka on ohjannut, niin ei tule mitään sellaista että yksi joutuisi monta kertaa peräkkäin ohjaamaan. Minulle ohjaaminen ei ole mitenkään vastenmielistä, eikä työlästä. tokihan sh-opiskelijoiden ohjaaminen on hiukan erilaista kuin lähihoitajien ( ei ole näyttöjä ) ja kirjalliset osiotkin mielestäni järkevämpiä.

Muistakaa, että silloin kun opiskelija tulee työpaikallenne niin älkää hänen kuullen puhuko noita juttuja, ettette ole kovin innokkaita hänen tulostaan. Itse olin viime keväänä vanhusten hoitolaitoksessa harjoittelussa ja siellä todellakin tuli selväksi kuinka taakkana opiskelijat ovat. Huono maku jäi paikasta ja työstä muutenkin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieläkin harmittaa;24746340:
Muistakaa, että silloin kun opiskelija tulee työpaikallenne niin älkää hänen kuullen puhuko noita juttuja, ettette ole kovin innokkaita hänen tulostaan. Itse olin viime keväänä vanhusten hoitolaitoksessa harjoittelussa ja siellä todellakin tuli selväksi kuinka taakkana opiskelijat ovat. Huono maku jäi paikasta ja työstä muutenkin. :(

Niin täys peesi tälle.

Oliko tällänen alotus jo eilen?

Meillä ohjataan vuorotellen, se mistä on hiukan itselläni sanomista on se että mulle on osunut aina ne ekat harjottelut, eli suurinpiirtein pystymettästä tulleita opiskelijoita. Joiden kanssa käydään kädestä pitäen esim pesut. Heitä alkuvaiheen opiskelijoita on oikeasti rankempi ohjata kuin vaikka valmistuvia jotka on suurinpiirtein työkavereita vierellä (ei siis tietenkään teetetä töitä niinkuin olisi jo työntekijä). Koskaan ei ole ohjausvelvoitetta vain yhdellä, vaan on aina nimettynä korvaava ohjaaja ja opiskelija kulkee kaikkien mukana, alkuun toki vain yhden kanssa. Meillä avopuolella kun on ihan hyvä että näkee muidenkin kuin ohjaajan työtavat. Opiskelijoita meillä on oikeastaan koko ajan vuoden ympäri. Eikä muuten saada mitään rahallista korvausta tuosta hommasta vaan ne menee työnantajan (kaupunkin) pohjattomaan kassaan ilmeisesti.

Öööö Siis miksi ei haluta ohjata? :O Vai pelkääkö ne "vanhemmat sisaret", että voisivat opiskelijoilta oppia jotain uutta... :whistle: ;) :D Paperihommiakaan tiemmä ole niin paljon, ettei niitä jaksa tehdä. Enkä mä ole töissä ollessa kokenut niitä mitenkään tiellä oleviksi. Meille sattui sinä aikana kovinkin työteliäitä tyttöjä, jotka teki rutiinit ilman sen parempaa kädestä pitäen neuvomista ja heistä oli suuri apu.

[QUOTE="kirppu";24746365]Niin täys peesi tälle.[/QUOTE]

Multa kans peesi. Paska maku jäi yhdeltä harjoittelujaksolta tk:n vuodeosastolla. Tuli hyvin selväksi, että olen tyhmä kun kyselen, laiska kun en osaa HETI (ilman opastusta ym) ja ikävä taakka kaikin puolin.
Tiedän, etten ole sellainen, koska muissa harj.paikoissa tuli pelkkää positiivista palautetta ja nyt 1,5v valmistumisen jälkeen olen vakityössä.

Aiemmassa työapaikassa ne opiskelijat olivat pääsääntöisesti vuorotellen ohjauksessa. Ja sitten etukäteen sovittiin, että jos oma ohjaaja on eri vuorossa tai vapaalla tms niin että kuka ottaa opiskelijan sitten mukaansa.

Muistakaa, että mitä paremmin sen opiskelijan saatte perehdytettyä "talon tavoille", sitä nopeammin saatte hänestä hyvän työparin! :)

Yhteistyössä