Lähihoitajat!Olis kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Jos haluat vastata..
Missä oot töissä, jos ammatti on lähihoitaja?
Oliko opiskelut mielestäsi vaikeat, mikä vaikeinta?
Palkankin saa sanoa, vaikka se ei miulle pääasia olekaan.

Onko mikään suuntautuminen fyysisesti kevyempää, ehkä asiakaspalvelu ja tiedonhallinta? Kukaan suuntautunut siihen?

Tuo as.palv. ja tiedonhallinta ehkä kiinnostais eniten, tai sitten se lasten ja nuorten puoli. Olisinko liian vanha jos lähes kolmikymppisenä lähtisin lähihoitajaksi opiskelemaan?

Onko kukaan opiskellut oppisopimuksella lähäriksi?

mutta töihin pitäisi syksyllä lähteä.Vuodeosastolla,sairaalassa,kotihoidossa on raskasta.
Päiväkodissa olin harjoittelussa opiskeluaikana,eikä tuntunut läheskään niin rankalta.
Itsekin miettinyt,josko vaihtaisi suuntatumista vanhustyöstä.
Vaikka juuri kävisi tuon asiakaspalvelun tai sitten kokonaan muulle alalle.
Palkka ja työajat on sen verran huonoja tässä hommassa vanhuspuolella.
Miettisin vielä sinuna...Ja jos oikeesti kiinnostaa,niin asiakaspalvelu sitten,mutta töitä ei taida olla niin paljon tarjolla?

Just tuota ajattelin, että lähärille riittäis ainakin töitä..en vaan oikein muutakaan keksi, tai oo oikein osannut päättää.

Aika huono syy lähteä ko. hommaan!! On sen verran rankkaa ja "kutsumusta" vaativaa kuitenkin, että jaksaa. Ja noi asiakaspalvelupuolen jne tehtävät on lähäreille kivenalle. Sitä hommaa on eniten vanhuspuolella - siellä pätee, vois sanoo melkein että, työntekijän markkinat.
Itse olen yksityisessä palvelutalossa töissä, palkka 1511e/kk ja lisät.

jos oisin ollu viisaampi ni en ois koskaan opiskellu lähihoitajaksi. Niin paska palkka ja kiitostakaan et työstä saa. Mutta kyllä kunnallisella puolella palkka taitaa olla lähempänä 2000 euroa + lisät.

No siis oon kyllä aina ollu semmoinen että haluan muita auttaa, oon vaan aika ujo niin oon vähän arastellu sosiaalialan työtä. Eikä tää kuuden vuoden lasten kanssa kotonaolo oo ainakaan auttanut ujouteen, mut ajattelin silti rohkaistua.

Saa toki muitakin ammattiehdotuksia laittaa:)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse olen yksityisessä palvelutalossa töissä, palkka 1511e/kk ja lisät.[/QUOTE]

Lähihoitajan koulutuksella suostut tekemään töitä tolla palkalla?

Itse teen töitä kehitysvammaisten kanssa. Työ ei ole fyysisesti raskasta.
Ja peruspalkka kvtes:n mukaan on 1940€/kk +lisät

Aika huono syy lähteä ko. hommaan!! On sen verran rankkaa ja "kutsumusta" vaativaa kuitenkin, että jaksaa. Ja noi asiakaspalvelupuolen jne tehtävät on lähäreille kivenalle. Sitä hommaa on eniten vanhuspuolella - siellä pätee, vois sanoo melkein että, työntekijän markkinat.
Itse olen yksityisessä palvelutalossa töissä, palkka 1511e/kk ja lisät.

Minä saan opiskelijana, eli epäpätevänä yksityisellä puolella reilun 1600e +lisät!! Jos olet ammattiisi valmistunut et voi suostua noin huonoon palkkaan!!

Niin ja ap:lle, itse aloitin koulun viime vuonna tammikuussa, eli olin melkein 32v. Meidän luokalla vanhin täytti syksyllä 50, että aivan mainiosti voit ikäsi puolesta lähteä opiskelemaan. Mitä olen jutellut meidän oppisopimusopiskelijoiden kanssa, niin heillä on huomattavasti rankempaa ja itseopiskelua vieläkin enemmän; josko sitä on jo meillä täyspäiväisillä opiskelijoillakin. Rankinta on tähän mennessä ollut kodin ja koulutehtävien yhdistäminen, pienet lapset ei anna juuri opiskelurauhaa.. Mutta kaksi vuotta on lyhyt aika, kyllä tästä selviää! Itse en lähtisi lapsi-nuorisopuolelle, kun omiakin pieniä vielä on. Erikoistun sairaanhoitoon ja huolenpitoon, puoli vuotta vielä että valmistun. Vanhuspuoli lienee rankimmasta päästä, tosin eroa on onko esim. kotihoidossa vai vuodeosastolla. Itse teen työtä kehitysvammapuolella, tykkään eikä ole liian raskasta.

Jos haluat vastata..
Missä oot töissä, jos ammatti on lähihoitaja?
Oliko opiskelut mielestäsi vaikeat, mikä vaikeinta?
Palkankin saa sanoa, vaikka se ei miulle pääasia olekaan.

Onko mikään suuntautuminen fyysisesti kevyempää, ehkä asiakaspalvelu ja tiedonhallinta? Kukaan suuntautunut siihen?

Tuo as.palv. ja tiedonhallinta ehkä kiinnostais eniten, tai sitten se lasten ja nuorten puoli. Olisinko liian vanha jos lähes kolmikymppisenä lähtisin lähihoitajaksi opiskelemaan?

Onko kukaan opiskellut oppisopimuksella lähäriksi?

Töissä yöpartiossa kunnalla.
>Palkka n. 2000e + lisät.
Et ole liian vanha.

Kiitos paljon vastauksista!

Tuo kans mietitytti, kun olin työharjoittelussa päiväkodissa suht samanikäisten osastolla mitä omat lapset on, niin oli se aika hulinaa ja sama kun jatkui sitten kotonakin, niin oli siinä aika väsy olo.

Mä opiskelen oppisopimuksella. reilu vuosi opiskelua takana. Olen kotipalvelussa ollut nyt reilu 2.5 vuotta töissä. Mielestäni ei ole rankkaa, päin vastoin antoisaa ja ihanaa, kun saa liikkua eikä tarvitse olla yhdessä paikassa kiinni. Opiskelumuotona oppisopimus on ihan ykkönen. Saat normi palkkaa ja kuukaudessa on suunnilleen yksi viikko koulua. Itse en ole tuntenut, että olisi näin rankka opiskella vaikka 3 lasta työllistää myös kotona. Koulutehtäviä saan tehdä myös työ ajalla, joten kaikki ei jää kotia. palkka on 1750 ja lisät päälle.

Olen its evalmistunut lähihoitajaksi ensihoidon puoleltapitkälle yli 10 vuotta sitten, eikä se sillon ainakaan mitään rakettitiedettä ollut, eli kyllä tyhmempikin pärjäs jos vähän piti korvia auki. Tein lanssitöitä n. 7 vuotta, kunees tein lapsen ja jäin sitä hyömyä pois niistä töistä sopimattomien työvuorojen takia, joita ei saatu pomon kanssa neuvoteltua pinen lapsen äidille inhimilliseksi. Tykkäsin kyllä työstäni ja sitä olisin halunnut tehdä "loppuikäni". Sitten tein ihan eri alan keikkahommia ja sijaissuuksia, kunnes menin paikalliselle vanhaikodille töihin. Palkka oli ihan kvtes ( se vajaa 1900€ ) + lisät. Tykkäsin siitäkin kyllä ja sielläkin olis saanu kyllä olla vakituisena sijaisena vaikka maailman tappiin, mutta siellä meni selkä lopullisesti vuodessa ( eli selkä alko oireilla ensi kerran jo tuolla lanssitöissä, mutta pystyin silloin jatkamaan ) ja nyt olen uudelleenkoulutuksessa tuohon aspaan ( käyn siis vaan tuon erikositumisjakson, koska lähäripohja on jo olemassa ). Eli en malta kuitenkaan alaa jättää, koska koen sen jotenkin kutsumukseksi ja haluan jotenkin pysyä siinä kiinni, vaikka terveys vaatii kevyempää työtä. Eli selkä ja moni muukin paikka on koetuksella ainakin osastotyyppisessä työssä.

En tiedä miten tuossa aspassa sitten pärjäisit, josmolet niin ujo, ettet saa sanaa suusta, sillä yleensähän aspaan suuntautuneet istuu joko "lasiluukulla" tai tekee osastosihteerin hommia, jossa siinäkin pitää tietty vähintään soitella välillä ympäri ämpäri ja hoidella potilaiden asioita. Tai jos haluat, niin voihan sitä saneluitakin kirjotella, jolloin olet "totaalisen yksin" hommasi kanssa. ;)
Meidän ryhmässä on myös opparilla opiskelevia, jotka on esim. yksityisten lääkäriasemien vastaanotossa ja lähtenyt ihan alusta asti lukemaan lähäriksi ja suuntautuvat sitten työpaikan mukaan vaan aspaan.

Itse valmistuin lasten ja nuorten puolelta ja voin sanoa, että ei se työ aina ole ruusuilla tanssimista. Meillä esim. harjoittelijat luulevat, että työmme on helppoa, mutta todellisuus on ihan muuta. Työ on muutakin kuin pihalla perään katsomista, ruokailuja sekä nukkaria. Vasu-keskusteluja, vetovastuu viikottain, palavereja, koulutusta yms. Omat haasteensa tuovat S2- lapset sekä erityislapset. Tässä vasta osa pelkästään lastenhoitajan työstä. Samalla tavalla pitää löytyä kutsumusta ammattiin lasten ja nuorten puolella.

Itse en ole katunut päivääkään, että lähdin 3n lapsen äitinä aikoinaan opiskelemaan lähihoitajaksi.
Opiskelun sekä perhe-elämän yhdistäminen onnistuu. Siinä tosin vaaditaan pitkää pinnaa, mutta lopussa kiitos seisoo.

Ite aloittanut lähihoitajan opinnot 41 v:na :) Ensi syksynä valmistun sairaanhoidon-ja huolenpidon ko:sta.Töitä tuntuu riittävän,kesänkin nyt ja muutkin loma ajat ollut töissä,palkka -5% taulukkopalkasta ( n.1840 € )

Itse vasta opiskelen lähihoitajaksi, mutta vanhuspuolella olen eniten kerryttänyt kokemusta harjotteluiden ja kesätöiden muodossa.

Tykkään vanhuspuolella työskentelystä. Palkka kai on aina liian pieni, oli työ mitä hyvänsä. Vammaispuoli kiinnostaisi myös.

Ensi vuosi on osaamisalaopintoja ja olen valinnut sairaanhoidon ja huolenpidon, koska sen pohjalta pääseepi melkeinpä minne vain töihin.

Opiskelu tai työnteko ei mielestäni ole rankkaa, koska hommasta tykkään. Nykyään on hyvät työkiertosysteemit ja töitä paljon eri puolilla tarjolla lähihoitajille, joten jos alkaa jokin työpaikka tuntua yksitoikkoiselta, niin sitä voi aina vaihtaa.

Täällä on kunnallisella puolella peruspalkka 1940€ ja siihen vielä lisät päälle. Mulla vähennetään palkasta 2% kun en ole vielä valmistunut.

Et ole liian vanha opiskelemaan, on sua vanhempiakin opiskelemassa. Jotkut on yli 50v.

No siis oon kyllä aina ollu semmoinen että haluan muita auttaa, oon vaan aika ujo niin oon vähän arastellu sosiaalialan työtä. Eikä tää kuuden vuoden lasten kanssa kotonaolo oo ainakaan auttanut ujouteen, mut ajattelin silti rohkaistua.

Saa toki muitakin ammattiehdotuksia laittaa:)

pystytkö pesemään aikuisen ihmisen ulosteet? ottamaan virtsanäytteen mieheltä? katetroimaan? piikittään? naiselta emättimestä näyte jos vaaditaan? nää kaikki valitettavasti kuuluu vanhuspuolella hommaan...

pystytkö pesemään aikuisen ihmisen ulosteet? ottamaan virtsanäytteen mieheltä? katetroimaan? piikittään? naiselta emättimestä näyte jos vaaditaan? nää kaikki valitettavasti kuuluu vanhuspuolella hommaan...

Eipä taida yleensä LH joutua katetroimaan, sitä harvoin tulee eteen ja töissä sen olen huomannut hoituvan SH/TH toimesta. Vaipat/ulosteasiat tietysti vanhusten kanssa ovat osa työvuoroja.

Kukaan ei vielä maininnut mielenterveyspuolta, se harvemmin on fyysisesti raskasta mutta työnantajien mukaan moni ei kestä sitä henkisesti. Itselleni se oli suosikkiala LH töistä, juuri siksi, ettei joudu fyysisesti itseään uuvuttamaan ja luonteeltani sovin siihen työhön.

Minulle opinnot olivat helpot, mutta olenkin keskivertoa nopeampi opiskelija ja on lukupäätä ja jatkan opintojani. Kyllä siellä koulussa moni "tavallinen" opiskelija tuskaili lääkelaskujen kanssakin vaikka laskut olivat lähinnä buranan puolittamisia.....

[QUOTE="Hoitaja";24020801]Eipä taida yleensä LH joutua katetroimaan, sitä harvoin tulee eteen ja töissä sen olen huomannut hoituvan SH/TH toimesta. Vaipat/ulosteasiat tietysti vanhusten kanssa ovat osa työvuoroja.

[/QUOTE]

no mulla noita kyllä on. ja valitettavasti opiskeluaikana jo tuli homma tutuksi.... ihan sillä kysyin että onko ap valmis moiseen.. opiskeluaikana kuitenkin joutuu kaikkea harjoittelemaan, vaikka suuntautuis sit lapsiin.

Yhteistyössä