Lähihoitajat!Olis kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuosta työn fyysisestä raskaudesta... Olen aikaisemmin tehnyt aika paljon siivoustöitä, eli kyykkinyt, raahannut painavia siivousvälineitä ja mattoja (kotisiivouksessa), jätesäkkejä jne. Ei ole työ ainakaan vanhuspuolella ollut läheskään yhtä rankkaa fyysisesti. Taukojakin on ehtinyt pitää ihan sopivasti.

Jos ap et säikähdä eritteiden näkemistä ja suhtaudut kanssaihmisiin inhimilliesti ja kunnioittavasti, niin suosittelen lähihoitajaksi opiskelua jos ala yhtään kiinnostaa. Töitä kyllä riittää, ja varsinkin aikuisopiskelijat tuntuvat olevan kysyttyjä tekijöitä - suhtautuminen ihmisiin ja työhön sekä tiimityökyvyt ovat usein aivan toisenlaisia kuin alle parikymppisillä.

mä aoitin tänä vuonna opiskelut ja olen 43, meidän luokassa on monta vuoden sisällä 50 täyttävää. Toivottavasti työtilanne säilyy hyvänä ja löydän töitä kun valmistun puolentoista vuoden päästä.

Omasta puolestani voin koulutusta suositella, ihan mielenkiintoisia ja arkipäiväänkin liittyviä asioita opiskellaan, opiskelu on vaihtelevaa eli tehdään paljon asioita eikä vain istuta luennoilla.. Työpaikkojakin on monia monia erilaisia, itse olen viihtynyt vanhusten palvelutalossa jossa on kohtuullisen hyväkuntoisia asukkaita.. esimerkki aamuvuorosta: aamulla herätellään vanhukset ja tehdään aamupesut (pikkupesut eli alapää suihkutellaan ja hampaiden pesussa avustetaan ym.), tämän jälkeen tarjoillaan aamupala päiväsalissa + annetaan aamulääkkeet.. ennen lounasta on aikaa seurustella vanhusten kanssa, siistiä vanhusten asuntoja, pyykinpesua ym. Sitten onkin se lounas ja lounaan jälkeen viedään osa vanhuksista wc:hen ja kenties pienille päiväunille.. aikaa jää vanhusten viriketoiminnalle tai muille hommille (kuten lääkkeidenjako dosetteihin, siivousjuttuja, kirjausta) ja päivä päättyy raporttiin ja kahvihetkeen..

Vaippoja tietysti "joutuu" vaihtamaan, mutta jos olet lapsellesi vaippoja vaihtanut niin eipä tuo paljon kummempaa ole.. Meillä ei joudu muuta ns. ällöä tekemään :) eli harvemmin oikeastaan kuitenkaan työssä on esimerkiksi katetrointia ja pahojen haavojen hoitoa ym. sillä sairaanhoitajat yleensä tekevät ne työt (eikä niitä juuri palvelutaloissa ole)..

Akuutilla vuodeosastolla olen myös ollut harjoittelussa ja se vaatiikin aika paljon enemmän.. itselleni vaikeimmaksi koitui kuoleman näkeminen ja vainajan laitto, joten minusta ei sellaiselle osastolle olisi. Myös pahoja painehaavoja ja vakavasti sairaita siellä on ja jos olet yhtä herkkä näille kuin minä niin se ei ole este lukea tähän ammattiin, koska niin kuin jo mainitsin: työpaikkoja löytyy laidasta laitaan!

Missä oot töissä, jos ammatti on lähihoitaja? Lastensuojeluyksikössä ohjaajana
Oliko opiskelut mielestäsi vaikeat, mikä vaikeinta? ei vaikeaa, kunhan jaksoi vaan olla tunneilla mukana ja hiukkasen kuunnella :)

Lapsiin ja nuoriin suuntauduin.

[QUOTE="vieras";24031670]mä aoitin tänä vuonna opiskelut ja olen 43, meidän luokassa on monta vuoden sisällä 50 täyttävää. Toivottavasti työtilanne säilyy hyvänä ja löydän töitä kun valmistun puolentoista vuoden päästä.[/QUOTE]

Missä aloitit opiskelun?

Vanhustyössä.
Opiskelut oli todella helpot, mikään ei ollut vaikeaa. Ihan heittämällä läpi. Harjoitteluissa piti olla niin nöyrää opiskelijaa, et välillä se ärsytti. Palkka karvan alle 1900 ilman lisiä.

Ai, tähän oli tullu vielä lisää vastauksia, kiitos uusista kommenteista!

Juu, no mie sanoin siel keskustelussa että sitä lähihoitajalinjaa nyt mietin ja kaiketi nyt seuraavaksi, kun nuo haut ja muut on tälle syksylle jo menny, niin koittasin työharjottelupaikkaa löytää missä sitten saisin vielä varmistusta tälle koko päätökselle+sitten jos sinne kouluun/oppisopimukseen joskus pääsis niin kaipa noista harjotteluista on jotain hyötyä.Ainakin itelle.

Olen töissä lähihoitajana, mutta opiskelen uutta alaa.
Olen suuntautunut mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöhön mutta työskennellyt lähinnä vanhustyön puolella. Opiskelu ei ollut mielestäni vaikeaa.
Mielestäni työ on raskasta sekä henkisesti että fyysisesti.
Peruspalkka vähän yli 2000, sisältää yhden ikälisän.

Jos hoitoalalle innostut lähtemään niin suosittelen opiskelemaan sairaanhoitajaksi, on sitten enemmän valinnanvaraa tehtävissä ja paremmat etenemismahdollisuudet. Opinnot eivät kuitenkaan kestä mitenkään ratkaisevasti kauemmin.

Valmistuin lähihoitajaksi nyt 1.6 ja suuntauduin vammaistyöhön. Nyt olen kesäkuun loppuun saakka töissä hoitotiimissä, missä hoidetaan hengityshalvauspotilasta (trakeostomia hänellä). Heinäkuun työkuvioita en tiedä (töitä siis on samalla firmalla, mutta en vielä tiedä minkälaista!) ja elokuuksi menen sitten kehitysvammaisten ryhmäkotiin kesälomansijaisuuden tekemään.

Heh, ja meidän luokalta vanhin valmistunut on 55-vuotias... Eli et ole liian vanha :)

Yhteistyössä