Lähihoitajat ovat vaaraksi potilaille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysehän oli opettajien huolesta lähihoitajaopiskelijoiden opiskelutaidoista ja sopeutumisista työelämään.

Lähihoitajat itsessään ovat ammattilaisia aloillaan.

On todella huono asia, että soveltuvuuskokeet on poistettu! Ne pitäisi ehdottomasti ottaa takaisin ja siitäkin huolimatta kouluun pääsee alalle sopimattomia. Ei lähihoitaja-koulutus ole sellainen, että sinne sopii kaikki ja sinne mennään kun muualle ei päästä. Ei alalle tarvita mitään yhteiskuntaan sopimattomia narkkareita tms.

Itse olen vanhuspuolella töissä ja kyllä olen nähnyt näitä jotka eivät alalle sovi. Tiuskitaan vanhuksille ja hoito on huolimatonta. Kuvottavaa tuollainen. Myös opiskeluaikana näin niitä jotka eivät alalle sovellu, mutta niin vain pääsivät koulutuksen läpi.

En pidä myöskään pidä tuosta ap tyylistä yleistää kaikki lähihoitajat huonoiksi. Kun asia ei näin ole. Mätiä omenia on jokaisella alalla, valitettavasti. Hoitoalalla se on vain todella surullista ja jopa vaarallista kun on kyse ihmishengistä.

Oli kyllä aika järkyttävää luettavaa.
Väkisin runnotaan täysin epäkelpoja tyyppejä läpi koulutuksen, josta voi sitten siirtyä hoitamaan pikkulapsia tai vakavasti avuntarpeessa olevia vanhuksia.

En kyllä ole ikinä ajatellutkaan, että lähihoitajan ammatti olisi joku kutsumus. Aika harva ammatti ylipäänsä on.

Mä inhoan myös termiä "kutsumusammatti". Siis joo jollain yksittäisellä henkilöllä voi olla todella vahva ideologia auttaa afrikan lapsia; lukee itsensä lasten lääkäriksi ja lähtää Lääkärit ilman rajoja-järjestön kautta Mosanbikiin telttalääkäriksi. Mutta se että aletaan kutsumaan yleisesti lääkärin ammattia "kutsumusammatiksi", niin se on kyllä paskaa. Suurin osa lääkikseen hakevista nuorista hakee sinne koska aihe kiinnostaa. Heille on jo usealle pitkän aikaa sitten alettu perheen ja sukulaisten toimesta iskostaa ajatusta lääkiksestä. Ehkä hänen isänsä ja äitinsäkin ovat sen käyneet. Hyvä koulumenestys ja kilpailuvietti näyttää, että pääsen sinne minne monet muut eivät pääse.... Kerrotaan nuorelle että lääkärinä saat arvostusta kanssaihmisiltä ja korkean palkan. Ja niin sitä sitten lääkikseen haetaan. Mistään "kutsumuksesta" ei ole tietoakaan.

Opetusvirastosta voi kerätä ne työntekijät, eivät tarvitse lisää palkkaa, kun kuukausipalkka juoksee koko ajan jokatapauksessa. Kuka ne valintaohjeet kehitteleekään?

Yhteistyössä