lähihoitajat yms!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kysyisin vaan,että mikä teidät on saanu alalle? Ja jos ootte vanhainkodissa töissä, millasta työ on? Istutteko viihdyttämässä vanhuksia ja kävelytätte pihalla tai käytävillä vai teettekö vain ne hommat,mitä on "määrätty" kellon mukaan tehtävän? Ja mitä tarkalleen koko työ sisältää?

Ihan uteliaisuudesta kysyn,en mitenkään pahalla.

Mietin aikoinaan poissulkevalla menetelmällä, että mitä EN halua lähteä opiskelemaan. Lukiota ei takana, joten en voinut hakea suoraan korkeakouluun. Joten nyt keväällä viimeinkin valmistun lähihoitajaksi, korkea aikakin kun ikää 24 :whistle:

Haluaisin jatko-opiskella hieman eri tehtäviin, mutta toisaalta lähihoitajan työssä on hyvänä suuri valinnanvapaus - voi tehdä keikkatöitä oman tahtinsa mukaan ja etenkin kun on pienen lapsen äiti, ei tarvitse sitoutua kokopäivätyöhön ma-pe.

Vanhainkoti ei ole oikein mun juttu, kun niissä joutuu yleensä niska limassa raatamaan, tykkään kotihoidosta, jossa lämpsytellään kävellä ympäri katuja eri paikkoihin ja työ on aika leppoisaa :)

Eli kotihoito on sitä kun väliin näkee tuolla kaduilla nuoria ihmisiä lykkimässä pyörätuolissa istuvaa vanhusta tai tukee toisen kävelyä? Mitä muuta kotihoitoon liittyy? Kaupassakäyntiä, asioiden hoitamista yhdessä vanhuksen kanssa? Miten usein tuollanen kotihoitaja käy vanhuksen luona ja jos ei tartte käydä asioilla,ni mitä sillon tehdään?

Anteeks kauhea utelu,mutta kiinnostaa kovasti kun niin monet opiskelee lähihoitajaksi ja oon mieltäny sen lähinnä noiden vanhusten hoitamiseen.. Hienoa,että monella riittää innostus auttaa niitä,jotka ovat jo "osansa" yhteiskuntaa kohtaan tehneet. Itse mietin,että jaksaisko samaa työtä tehdä vaikka aito halu auttaa löytyykin.

Itse aloitin hoitajaopinnot 17- vuotiaana, kai se sit oli se ala mikä sattu sillon kiinnostamaan. Olen ollut tk:n vuodeosastolla ja vanhainkodeissa töissä lasten syntymien välissä. En voi kehua et työ itessään on kovin viihdyttävää, työkaverit on kivoja ja ilmapiiri hyvä, siksi viihtynyt töissä. Mut on ne vanhuksetkin herttasia väliin, tulee niin hyvää kommenttiä välistä heiltä, et sekin piristää päivää. Rskastahan se työ itessään on..en usko, että jään alalle, sitten kun lapset isompia, voisin ajatella lähteväni opiskelemaan toista alaa. Mut työtilanne on hyvä hoitajilla, pätkätöitä löytyy hyvin..Työhön kuuluu aamulla auttaminen pukemisessa+ aamupesuissa, ruokailussa avustaminen, lääkkeidenotossa avustaminen, saunottamista+suihkuttamista,mittauksia (verensokeri, verenpaine jne), pissanäytteenottoja jne. Mitähän sitä kaikkee muuta..

Mie sain innostuksen lähtee opiskelemaan lähihoitajaksi kun olin yhden kesän hoitoapulaisena vanhainkodissa. Se tuntui just omalta jutulta, mistä mie tykkään, auttaa apua tarvitsevia.
Sitten valmistuttuani lähihoitajaksi, oon ollu töissä terveyskeskuksen hoivaosastolla. Siellä oli tosi kiire melkeen koko ajan.
Vanhustenpalvelutalossa oon kannssa ollu töissä. Siellä oli meno leppoisempaa. Ehti hyvin jutustella vanhusten kanssa, käydä ulkona ja keksiä kaikkea toimintaa.

lh kotipalvelussa tekee vanhukselle mm. ruokaa, pienet siivoukset, haavahoidot, avustaa esim.kylpemisessä, asioilla, seurustelee,tarkkailee vanhuksen vointia ja sairauksiin liittyviä as. jne. Itse en ikinä pystyisi töissä menemään "riman alta" kaikki työt tehdään mitä nähdään ja vielä enemmänkin. Nykyään hoitoalalla ollaan hukassa jos tekee vain "vähäsen".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli kotihoito on sitä kun väliin näkee tuolla kaduilla nuoria ihmisiä lykkimässä pyörätuolissa istuvaa vanhusta tai tukee toisen kävelyä? Mitä muuta kotihoitoon liittyy? Kaupassakäyntiä, asioiden hoitamista yhdessä vanhuksen kanssa? Miten usein tuollanen kotihoitaja käy vanhuksen luona ja jos ei tartte käydä asioilla,ni mitä sillon tehdään?

Anteeks kauhea utelu,mutta kiinnostaa kovasti kun niin monet opiskelee lähihoitajaksi ja oon mieltäny sen lähinnä noiden vanhusten hoitamiseen.. Hienoa,että monella riittää innostus auttaa niitä,jotka ovat jo "osansa" yhteiskuntaa kohtaan tehneet. Itse mietin,että jaksaisko samaa työtä tehdä vaikka aito halu auttaa löytyykin.
Kotihoito on ihan asiakkaan pesua suihkussa, pukemista, ruuan valmiiksi asettamista ruokailua varten (ei kokkaamista), lääkkeen jakoa ja antamista, hoitotoimenpiteitä. Siinä samalla "seurustellaan". Ei siivota, ei käydä kaupassa, ei ole aikaa ulkoilla.

Nämä henkilöt, jotka työntävät rullatuoleja ulkona ovat yleensä henkilökohtaisia avustajia tai vammaisavustajia.

Jotenkin tuo ala kyllä käy nyt kiinnostamaan entistä enemmän kun lukee teidän kokemuksia.Kauan opiskelut kestää?Ja tietenkin kuinka hyvin hoitajan palkalla tulee toimeen?Kamala kysymys,mutta pakko sitä rahaakin on ajatella kun on lapsia liuta kotona. =)

Alkuperäinen kirjoittaja edelleen ap:
Jotenkin tuo ala kyllä käy nyt kiinnostamaan entistä enemmän kun lukee teidän kokemuksia.Kauan opiskelut kestää?Ja tietenkin kuinka hyvin hoitajan palkalla tulee toimeen?Kamala kysymys,mutta pakko sitä rahaakin on ajatella kun on lapsia liuta kotona. =)

hyviä vastauksia oletkin jo toimenkuvasta saanut=) 3 vuotta yleensä opiskelut kestää, saattaa 2 vuodessa selviytyä, riippuu taustoista.... palkka reilu 1700+ lisät..

Mä aloin kiinnostua äitini kautta hoitotyöstä. Hän oli sairaalassa sisätautien osastolla ja ajattelin, että sairaalassakin on niin monta eri vaihtoehtoa missä voi työskennellä lähihoitajana. Kun sitten pääsin kouluun ja oli sairaalajakso niin se siitä sitten. Ajattelin, että sairaalassa en tule työskentelemään ikinä! Kamala kiire koko ajan ja kaikki asiat painaa päälle ja ei ehdi/pysty tehä mitä haluais eli oleilla potilaiden kanssa, kun vaan sen pakollisen ajan. Päiväkotijakso oli merkittävä koska silloin loksahti asiat kohdilleen. Siellä osaan olla normaali oma itseni, ei tartte teititellä tai miettiä miten puhuu "asiakkaalle" tai siis toki ei voi mitä vaan puhua, mut sairaalassa eri asia. Niinpä olen ollut 10v päiväkodissa töissä ja sitä haluan tehdä jatkossakin.

Olen ollut vanhainkodeissa ja vuode/hoivaosastoilla töissä. Teen ne hommat, mitkä on "pakko" ja sit kun on aikaa, käyn ulkona asukkaiden kanssa tai pidän viriketuokioita sisällä. Viriketuokioita pidetään (tai on ainakin minun työpaikoissa pidetty) ainakin kerran päivässä (riippuu päivästä). Silloin luetaan lehtiä, lauletaan, jumpataan tms. Työhön sisältyy perushoito, lääkehoito, (siivous joissakin paikoissa), viriketuokioiden pitäminen. Palkka vaihtelee.. Yksityisellä eri kuin kunnallisella. Kyllähän sillä pärjää, mut eipä paljoa jää käteen pakollisten menojen jälkeen. Opiskelin 2 vuotta (olen ylioppilas). Kahteen vuoteen sisältyi 8 työssäoppimisjaksoa (tosi hyvä!).

Alkuperäinen kirjoittaja SähköhellaElla:
No meillä kotihoidossa ainakin pestään, pyykätään, käydään kaupassa, vaihdetaan vaippoja, siistitäänyms.perushoitoa.Ulkoiluttamiseen/seurusteluun ei ole aikaa :/

Aika monessa paikassa palvelut on ulkoistettu eli itse en ole juurikaan joutunut pyykkäämään tai käymään kaupassa, vaan ruokatarvikkeet tulee tilauksesta jne.

Itse kun olen nyt pääosin viikonlopputöissä, niin siellä tehdään ne perusaamutoimet eli annetaan lääkkeet, avustetaan pukeutumisessa ja wcssä jokaisen oman tarpeen mukaan, laitetaan aamupalaa.. sen aikaa näissä kuitenkin kestää, ottaen huomaan siirtyminen paikasta toiseen että kun kahdeksalta lähtee kuudelle aamukäynnille, olen ollut vasta puolilta päivin takaisin. Eihän minulla mikään kiire ole, mutta klo 11 aamukäynnille :/

Vielä tuosta toimenkuvasta esim. kotipalvelussa. Täytyy huomioida että suurissa kaupungeissa esim. kotipalvelu ei enää käy kaupassa, vaan ruoka tilataan kaupasta ja se tuodaan kotiin, kun taas maaseudulla ehkä vielä käydään kaupassakin. Samoin siivous on ulkoistettu monissa suurissa kaupungeissa, kun taas maalla kotipalvelu luultavasti vielä siivoaakin. Kiire on kova, ja monta paikkaa on käytävä päivän aikana. Lisäksi hoitajalla jatkuvasti huono mieli kun ei voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi.

Tuosta potilaiden tai asukkaiden virkistyksestä sen verran, että kyllä se kuuluu toimenkuvaan, että mahdollisuuksien mukaan järjestetään virkistystä potilaiden elämään päivittäin. Muutenkin työ on kokonaisvaltaista ja siinä hoidetaan koko ihmistä ja vuorovaikutus potilaan kanssa on tosi tärkeää joka hetki.

mulla on ollu nii kauan ku muistan haavena työskennellä nuorten parissa.. esim. perhekodit, jne.. ja lukio ei kiinnostanu, menin 15v opiskelee lähihoitajaksi ja nyt on tullu tehtyä pari lasta ja ajatuksena jatkaa opinnot sinne "unelmaan" eli sosionomiksi...

Olen ollut 3vuotta töissä vanhustenpalvelutalossa. Työ on asukaskohtaista eli lähtee asukkaan tarpeista. missä kaipaa apua. Yleensä ottaen puemme,riisumme,suihkutamme, kuivattelemme tai autamme vessa käynneillä, hoidamme lääkkeet(ostamiset,jakamiset) teemme hoidollisia toimenpiteitä,huolehdimme ruuasta ja juomasta. Kaiken tämän aikana juttelemme asukkaiden kanssa ja samalla teemme huomioita että kaikki on hyvin. Yritämme parhaamme mukaan turvata kaikille turvallisen ja hyvän vanhuuden, kykyjemme mukaan. Harmi kyllä yleensä "perushuolenpito" vie paljon aikaa emmekä pysyt niin paljoa juttelemaan ja ulkoilemaan asukkaiden kanssa ku haluaisimme.
Itse pidän työstäni. Vanhoilta ihmisiltä saa paljon. ja kun ihmiset ovat aikoinaan tehneet työnsä minun eteeni on minusta hienoa auttaa heitä vuorostani.

Yhteistyössä