Lähihoitajat!!!

[QUOTE="yyhoo";27773790]No silloin vuonna miekka ja kilpi kun itse opiskelin, niin ei oikeastaan mikään. Nyt kun reipas vuosi sitten kävin yhden erikoitumisjakson lisää, niin ehkä vaikeinta oli päästä kärryille siitä pirskatin näyttösuunnitelmasta (elämäni eka ja vika) ja niistä kriteeripalluroista, mitä niistä ajettiin takaa (kun osa tuntui, että ne ei liittynyt millään tavalla koko jaksoon)... No mutta kun ne aukes, niin aukes sanainen arkkunikin... :D[/QUOTE]

Ai niin, kun se työn haastavuuskin piti laittaa... No ehkä haastavinta on se, että meidän näkemys asiakkaan tilasta, hoidosta tai hoidontarpeesta tai muusta avuntarpeesta ei vastaa omaisten näkemystä. Eli yhteisen sävelen löytäminen omasten kanssa sen mummelin tai pappelin hoidossa on välillä erittäin haastavaa ja joskus on turvauduttava jopa esimieheen... Ja kun ihmisillä on niin vanhanaikainen käsitys siitä, mitä se "kodinhoitaja" tekee nykyään, niin se aiheuttaa erilaisia... hmmm ei voi sanoa konflikteja, mutta pientä vääntöä kuitenkin, että mitä me tehdään ja mitä me ei tehdä. Ja tätäkin on joskus setvitty jopa sen meidän esimiehen toimesta, kun on oikein vaativa omainen vastassa.

• Tykkää
Reactions: Tallu -
Olis kiva nähdä kuinka ap sais laitettua katetrin eräälle ihmiselle ku siinä ei meinannu sairaanhoitajakaa onnistua. Lähihoitaja sitä ensiksi yritti, mutta ei onnistunu. Ja tuskin on ainoa tapaus joka on vaikia katetroitava. Vaikka tietää ne perusteet kuinka se tehdään (kyllä oon katetroinu) niin ei se pakosta aina niin yksinkertaasta oo.

Mun itten kohdalla on niin, että monesti on ennen tietokonekuvausta röntgenhoitaja todennu ettei edes yritä laittaa kanyylia vaan hakee lääkärin sen laittamaan.

Itte lähihoitajan koulutuksesta sen verran, että ei se vaikiaa oo siis teoria yms. Vaikiaa on ollu yhdistää opiskelu, osa-aikaanen työ ja perhe-elämä. Ja omat vaikeutensa toki toi rannemurtuma ja 10 viikon sairasloma. Kyllä ne suurimmat haasteet tulee harjootteluus ja työelämäs.

letku sinne pissi hommeliin!

Olis kiva nähdä kuinka ap sais laitettua katetrin eräälle ihmiselle ku siinä ei meinannu sairaanhoitajakaa onnistua. Lähihoitaja sitä ensiksi yritti, mutta ei onnistunu.
Mutta eihän sitä katetria lähetä laittamaan ilman harjoittelua. Jokaisen hoitsun taidot karttuu työtä tehtäessä, sehän on jokaiselle selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä kerra;27773935:
Niin, valmistut pian. et ole vielä valmis :) et siis ole lähäri. mähän voisin tolla logiikalla ruveta puhumaan kaikkien ekonomien suulla. ja tässä on vielä uusi vuosi aikaa hankkia humalassa saikkua :)

Vähän asian vierestä, tunnen henkilön joka on vuosia tehnyt lähärin hommia ilman minkäänlaista koulutusta alalle! Silti on tehnyt kaikki hoitotoimempiteet mitä muutkin työpaikallaan!

Kuinka monen muun ammatillisen peruskoulutuksen kohdalla täällä jatkuvasti arvioidaan, onko koulutus älyllisesti vaativaa vai ei? En muista täällä koskaan riekutun, että höhöö, kuka vaan selviää leipuri-kondiittorin koulutuksesta tai että kenestä tahansa on artesaaniksi, tyhmien hommaa.

Harva koulutus on oikeasti sellainen, ettei siitä normaalilla älyllä ja ahkeruudella selviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27773978:
Vähän asian vierestä, tunnen henkilön joka on vuosia tehnyt lähärin hommia ilman minkäänlaista koulutusta alalle! Silti on tehnyt kaikki hoitotoimempiteet mitä muutkin työpaikallaan!

Mäki tiän tällääsiä ihmisiä.

Ja missähän kohtaa mä oon puhunu kaikkien lähihoitajien suulla? Viittaan tuon harmaan vikinään.

"Hoitaja, joka tekee samat työt kuin lähäri ,mutta ilman koulutusta" - tarkoitat varmaan hoitoapulaisen nimikkeellä työskentelevää. Voivat joissakin paikoissa tehdä lääkkeenannon näytön,jolloin voivat tehhä lääkehoidollisia tehtävviä, muutoin eivät saisi koskea lääkkeisiin. Tai siis näin meiän kaupungin kunnallisella puolella.

Kuinka monen muun ammatillisen peruskoulutuksen kohdalla täällä jatkuvasti arvioidaan, onko koulutus älyllisesti vaativaa vai ei? En muista täällä koskaan riekutun, että höhöö, kuka vaan selviää leipuri-kondiittorin koulutuksesta tai että kenestä tahansa on artesaaniksi, tyhmien hommaa.

Harva koulutus on oikeasti sellainen, ettei siitä normaalilla älyllä ja ahkeruudella selviä.

Niinpä! Ap on yks niistä jotka jatkaa typerien yleistyksien levittämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774044:
En vai? Miksi halusit nähdä mun laittavan elämäni ensimmäisen katetrin?
Ja jos et tiennyt niin katetrin laittaminen on hankalaa jopa sairaanhoitajille, jos sitä ei ole käytännössä tehnyt töissään säännöllisesti. Eikös sitä teille lähärikoulussa opetettu?

Voi pyhä yksinkertaasuus sun ajatuksia. Aika helvetin tyhmä pitää ihmisen olla jos luulee, että ei vuosien kokemuksella voi hoitajalle tulla uusia haastavia tilanteita vastaan.

Siis oletko sä Horuksen silmä mikä ammatiltasi? Et ole hoitaja, mutta tiedät tasan tarkkaan mitä se työ on..? Eli?
Ja siis tämä ei liity mitenkään aloitukseen, kunhan kiinnostaa =)

Mun mielestä vaikeinta oli opetella ihmiskehoa ja sen toimintaa, varsinkin latinaksi. Myös erilaisten sairauksien ominaispiirteet juuri sillä tietyllä ihmisellä- miten ihminen itse joko geeninen tai oman toiminnan vaikutuksesta vaikuttaa siihen miten sairaus ilmenee, millaisia oireita ja miten oireet helpottavat.

Myös etiikan osa- alueet olivat haastavia. Eivät "vaikeita", mutta monta kertaa työelämässä joutuu miettimään etiikan kannalta asioita, koska ihminen, sairaus, perhe, ympäristö..kaikki vaikuttavat kaikkeen ja se miten hoitaja hoitaa, millaista toiminta on, pohjautuu osaltaan myös etiikkaan.

Teknisinä suorituksina erilaiset toimenpiteet, pistäminen hankalaan kudokseen ( jos esim. subkutaanitilaa ei ole havaittavissa, niin minne pistän..), vaikeat haavahoidot, tikkien/hakasten poisto kun tikit/hakaset ovat painautuneet ihoon/ mätänevään kudokseen,jne.

ja mikä vaikeinta työssä: jatkuva potilaan tilan arviointi: milloin potilas pitää esittää lääkärille, milloin pitää hapettaa, milloin antaa mitäkin lääkettä, milloin lähettää päivystykseen, milloin ilmoittaa omaiselle että nyt on korkein aika tulla antamaan jäähyväiset..
Erittäin hankalia tilanteita tulee työssä koko ajan. Tuntuu todella tyhjentävältä, että joku ( tiedän että monin on sitä mieltä) sanoo lh:n työn olevan helppoa, että se ei vaadi älliä ja koulutuskin on yhtä helppo kuin ala- asteen 3. luokka :|

• Tykkää
Reactions: Tallu - ja chrissy
Niinpä! Ap on yks niistä jotka jatkaa typerien yleistyksien levittämistä.

"Typerien yleistyksien"? Koko keskusteluhan lähti siitä kumpaan koulutukseen kannattaa hakea sairaanhoitajan vai lähihoitajan. Ja sinä muistaakseni aloit väittämään ettei ole mitään eroa ammattiopiston koulutustasolla verrattuna ammattikorkeaan. Molemmat vaativat samat älylliset ponnistelut. Vaikka todennäköisesti lähihoitajakoulutuksen tehtäviä pääsee läpi pelkällä kyvyllä pohtia asioita laajasti, mutta ammattikorkeassa voidaan vaatia hieman kovemmin kirjojen lukemistakin.

Itse olen akuuttisairaalan sisätautiosastolla töissä lähihoitajana. Työ on haastavaa koska ihmiset ovat vakavasti ja äkillisesti sairaita. Me lähihoitajat ollaan niitä jotka kentällä tekevät hoitotyötä ihmisten parissa. Vastuu on suuri voinnin tarkastelussa ja arvioinnissa. Jos akuutti hätä on, pitää itse osata arvioida kuinka paljon voi tehdä itse heti ja milloin pitää osata hakea vastaava hoitaja heti paikalle, on tiedettävä mitkä merkit voivat kertoa vakavasta komplikaatiosta, mitkä asiat infotava heti vastaavalle hoitajalle jne. On tiedettävä esim. verenpaineista vointiin liittyviä asioita yms.

Vastuu ja haastavuus lienee työpaikkakohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27773932:
Mutta eihän sitä katetria lähetä laittamaan ilman harjoittelua. Jokaisen hoitsun taidot karttuu työtä tehtäessä, sehän on jokaiselle selvää.

Niin, koulutus antaa pätevyyden, työkokemus osaamisen. Ja hoitsu on ikuinen opiskelija, jolla täytyy mielestäni luonnostaan olla kiinnostusta alaansa kohtaan.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774093:
"Typerien yleistyksien"? Koko keskusteluhan lähti siitä kumpaan koulutukseen kannattaa hakea sairaanhoitajan vai lähihoitajan. Ja sinä muistaakseni aloit väittämään ettei ole mitään eroa ammattiopiston koulutustasolla verrattuna ammattikorkeaan. Molemmat vaativat samat älylliset ponnistelut. Vaikka todennäköisesti lähihoitajakoulutuksen tehtäviä pääsee läpi pelkällä kyvyllä pohtia asioita laajasti, mutta ammattikorkeassa voidaan vaatia hieman kovemmin kirjojen lukemistakin.

Missä mä tuollaasta oon väittäny? En kyllä yhtää missää.

Mä kirjootin siihen ketjuun alunperin siitä, että riippuu työpaikasta kuinka paljo noiden ammattien työt on samaa tai eroaa toisistaan. Sä siihen tulit irvistelemään, että kuka tahansa idiootti pääsee lähihoitajakoulutukseen ja koulutus on pelkkä läpihuutojuttu. Tätä sun irvimistä mä täs ihmettelen enkä missää kohtaa väittäny, että sairaanhoitajakoulutus on yhtä helppoa ku lähihoitajakoulutus.

[QUOTE="Silakka";27774026]"Hoitaja, joka tekee samat työt kuin lähäri ,mutta ilman koulutusta" - tarkoitat varmaan hoitoapulaisen nimikkeellä työskentelevää. Voivat joissakin paikoissa tehdä lääkkeenannon näytön,jolloin voivat tehhä lääkehoidollisia tehtävviä, muutoin eivät saisi koskea lääkkeisiin. Tai siis näin meiän kaupungin kunnallisella puolella.[/QUOTE]

Ei mikään hoitoapulainen, vaan ihan lähihoitajan palkalla duunia tehnyt henkilö jonka työnkuva on ollut täysin sama mitä työpaikan lähihoitajien. On tehnyt yksin vastuuvuoroja, antanut pistoksia jne.

Missä mä tuollaasta oon väittäny? En kyllä yhtää missää.

Mä kirjootin siihen ketjuun alunperin siitä, että riippuu työpaikasta kuinka paljo noiden ammattien työt on samaa tai eroaa toisistaan. Sä siihen tulit irvistelemään, että kuka tahansa idiootti pääsee lähihoitajakoulutukseen ja koulutus on pelkkä läpihuutojuttu. Tätä sun irvimistä mä täs ihmettelen enkä missää kohtaa väittäny, että sairaanhoitajakoulutus on yhtä helppoa ku lähihoitajakoulutus.

Hahaa! Mä sanoin etä mielestäni lähihoitajan koulutus ei vaadi älyllisiä ponnisteluja. Missään en väittänyt että kuka tahansa idiootti sinne pääsee. Eikö alalle ole soveltumistestit? Älykkyystestit toki puuttuu. Se oli vaan mun mielipiteeni että koulutus ei ole tasoltaan vaativaa.

Ainiin, sen unohdin sanoa, että se vasta ammatitaitoa onkin kun tuntee oman vastuunsa. Ilman koulutusta en tekisi mitään lääke yms. hommia, koska haluan taata myös selustani lain edessä. Ja kyllä hoitajan kuin hoitajankin koulutuksessa on haastavaa ymmärtää ihmiskeho ja sen toiminta ja mikä sairaus vaikuttaa mitenkin. Etiikasta ja moraalista puhumattakaan, jotka ohjaavat meidän hoitajien jokapäiväistä työtä.

• Tykkää
Reactions: nuusa
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774162:
Ei mikään hoitoapulainen, vaan ihan lähihoitajan palkalla duunia tehnyt henkilö jonka työnkuva on ollut täysin sama mitä työpaikan lähihoitajien. On tehnyt yksin vastuuvuoroja, antanut pistoksia jne.

Toivottavasti ei tee enää. Ammattiliittoja saattaisi moinen toiminta ja työsopimus kiinnostaa.

Siis oletko sä Horuksen silmä mikä ammatiltasi? Et ole hoitaja, mutta tiedät tasan tarkkaan mitä se työ on..? Eli?
Ja siis tämä ei liity mitenkään aloitukseen, kunhan kiinnostaa =)|

Omasta ammatistani tai koulutuksesta en ala tällä palstalla mitään kertomaan, viisainta niin =) Mutta lähihoitajan työstä tiedän teoriapuolella ja käytännönkin puolelta yhtä sun toista. Syitä on monia, yksi niistä lieneen se että olen naimisissa lähärin kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774162:

Eli siis valehoitaja, joka kuuluisi "käräyttää"? ;) Samoin se ko työapaikka, koska pitää tällasta ihmistä töissä varmaan hyvinkin tietoisena hänen koulutksensa tasosta.. :whistle:

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä

Yhteistyössä