Lahja papalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Hassu tilanne tuli eteen, kun minun pappani on luvannut antaa asuntovaununsa, jota ei enää tarvitse minun perheeni käyttöön, eli rahasta ei silloin puhuttu mitään. Nyt kun papereita alettiin laittamaan kuntoon, hän sanoi että itse ei vaunusta meiltä mitään pyydä, mutta että maksaisimme sisarelleni 1000e, kun hän ei nyt saa muuten mitään, eikä tilanne olisi tasa-arvoinen. Vaunu on 1980-luvulta, hinnan arvioisin normi markkinoilla olevan 2000e luokkaa. Mä jäin nyt vähän haavi auki, kun en osannut arvata tilannetta. Toki tajuan, että myös sisarelleni jotain annettaisiin, mutta en arvannut itse joutuvani maksumieheksi. Ja papalleni alunperin ehdotinkin, että voidaan vaunu ihan ostaa, jollain sopivalla hinnalla. Silloinhan olisi kyseessä virallinen kauppatilanne, mutta tällöinkin ajattelin että puhutaan satasista, ei tonnista. Oonko nyt outo, kun tää ei tunnu reilulta, vai oonko vain sokea et oikeastihan tää on ihan reilua? Mitä mieltä muut? Mä en nyt oikein tiedä miten suhtautua. Jos esim. siskoni ostaisi porukoiltani auton 1000e jonka arvo olisikin oikeasti 2000e, niin en mä kyllä odottaisi, et mulle sit maksettaisi tonni ihan noin vain. hmmmmm?????

Kieltämättä aika yllättävää. Asuntovaunuista en tiedä mitään, joten tohon hintaankaan en osaa sanoa mitään.

Pimeenäkö pappa meinasi teidän maksavan vai onko siskon oikein tarkoitus kirjata tuloihin toi summa? Nää rahajutut sisarusten kesken on aina hankalia. Mitä teidän vanhemmat asiasta meinaa?

Mulla ei koskaan tullut mieleenkään pyytää isovanhemmilta eikä edes omilta vanhemmilta mitään kalliita juttuja, kun tiesin heidän olevan säästäväisiä, mutta pienituloisia. Omillani opiskelin lukion jälkeisen ajan. Joskus toki jonkun setelin sain "ruokarahaa" kotoa. Sisko kun aloitti amiksen, pyysi ja sai mummolta kalliin läppiksen, taisi olla vielä markka-aikaa, kun hinta oli 10 000. Kun tarvitsi opintoja varten! Siinä vaiheessa olin ihan että häh, meneeköhän tää nyt ihan reilusti... gradunkin väänsin atk-luokan koneilla. Eivät vaan olleet vanhemmat sen enempää kuin mummokaan tulleet ajatelleeksi, että minä konetta oisin tarvinut. Kun puheeksi otin, kysyivät tartteisinko minäkin...

Mitähän tää kaikki sepustus tähän liittyy? Ehkä pappa on yrittänyt ajatella asiaa molempien kannalta reilusti, mutta vähän hassultahan tuo kuulostaa. Ettei olisi vain alkavaa dementiaa tai jotain?

JOs annat vain pimeesti siskollesi rahaa, eikä siitä jää mitään todistetta, niin sitten kun pappaasi ei enää ole, niin siskosi voi saada vielä perinnönjaossa hyvitystä siitä, että sä olet saanut ennakkoperintönä asuntovaunun. Sinuna tekisin ihan vain kauppakirjan pappan kanssa asuntovaunusta enkä sotkisi siskoa siihen kauppaan mitenkään.

Pappa yrittää tasoittaa, että molemmat saisivat yhtä paljon. Jos sinä saat 2000 € arvoisen vaunun tonnilla ja sisaresi saa tonnin, niin molemmat olette silloin hyötyneet tuhat euroa. Fiksu ele verrattuna moniin vanhempiin, jotka elättävät yhtä (loisivaa) aikuista lastaan muiden kärvistellessä omillaan. En toki väitä, että teillä olisi tästä kyse.

Toteutuksen suhteen on sitten eri asia. Oletko valmis laittamaan tonnin asuntovaunuun, salliiko taloudellinen tilanne tai onko vaunu muuten sinulle tonnin arvoinen? Jos vastaus on ei, kiität kauniisti, selität tilanteen ja kieltäydyt vaunusta. Jos taas kyllä, teette isäsi kanssa kauppakirjat, joissa asia todetaan (vaunun arvo ja myyntihinta) ja toisaalta ISÄSI tekee sisarellesi lahjakirjan, josta ilmenee lahjan suuruus. Verottajalla voi toki olla jotain sanottavaa näihin kuvioihin, kannattaa selvittää, minkälaisilla papereilla tulee halvimmaksi. Lahjavero ja ennakkoperintövero taitavat tosin olla saman suuruiset, tosin vaunun kohdalla isäsi voisi pidättää käyttöoikeuden itsellään kuolemaansa saakka, mikä alentaa perinnön arvoa ainakin vähän. Käteisen kohdalla homma ei toimi ;)

Meillä siis vanhempi sisareni maksattaa vanhemmillani laskut, joihin omat tulot eivät rellestämisen ja kalliiden vaatteiden jälkeen enää riitä. Vaikeahan se on kieltäytyä maksamasta pienen lapsenlapsen lääkäri- tai lääkekuluja. :P

Entä perintöverot? Jos mitään ei laiteta paperille niin tuohan voi pahimmillaan näyttää verottajan näkökulmasta siltä, että olet saanut 2000€ arvoisen ennakkoperinnön ja siskosi ei mitään. Oletko valmis maksamaan verot myös siskosi osuudesta?

Minusta tuo vain oisi tasapuolista, et te tavallaan ostatte papalta asuntovaunun.. tekisin teinä virallisen kauppakirjan ja siihen liitteeksi tieto että pappa lahjoittaa 1000€ siskollesi.

Alkuperäinen kirjoittaja entä verot?;22068788:
Entä perintöverot? Jos mitään ei laiteta paperille niin tuohan voi pahimmillaan näyttää verottajan näkökulmasta siltä, että olet saanut 2000€ arvoisen ennakkoperinnön ja siskosi ei mitään. Oletko valmis maksamaan verot myös siskosi osuudesta?

Vai katsottaisiinko se lahjaksi? Arvoltaan alle sen mitä saa ilman veroa lahjoittaa.

No jösses! Jos sinä saat 2000 euron vaunun, niin tottakai siskollesi kuuluu sinun maksaa puolet sen arvosta, tai anna vaunu siskollesi ja ota itse tonni! Ihme siipeilijä olet!

Yhteistyössä