Lahjavero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peke123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peke123

Vieras
Hellou,

Sain isältäni suurehkon summan ennakkoperinnöksi, jotta pääsen velkakierteestä eroon. Verottaja mieltää ennakkoperinnön käsittääkseni lahjaksi eli josta pitäisi maksaa lahjavero. Asiasta tehtiin lahjakirja, jossa maininta, että otetaan huomioon kyseinen lahja perinnönjaossa. Koko summa meni heti velkojen maksuun eikä ihan edes riittänyt. En olisi selvinnyt veloista ilman tätä ennakkoperintöä.

Nyt ongelma on siis lahjavero mikä minun ilmeisesti pitäisi maksaa verottajalle, mutta minulla ei yksinkertaisesti ole varaa siihen sinä aikana kun se pitäisi verottajalle maksaa.

Minkälaisia sanktioita tulee, jos en lahjaveroa maksa.

Jos unohdan asian, niin entä sitten jos sitten myöhemmin vuosien päästä kun tulee perinnönjako ajankohtaiseksi, niin miten verottaja suhtautuu tähän ennakkoperintöön eli lahjakirjaan silloin?

Vanheneeko tämä asia jossain vaiheessa? Eli että en joudu enää X vuoden päästä maksamaan lahjaveroa sanktioineen vaikka asia tulisikin sitten perinnönjaon aikana verottajan tietoon?

Jos vanhenee niin missä ajassa?

Entä jos sattuu huonosti ja isäni kuolisikin vaikka muutaman vuoden päästä, niin minkälaiset sanktiot tulee siitä, että en ole lahjaveroa ajallaan maksanut?

Olen juuri pääsemässä kuiville velkavankeudesta, niin ei kai todella ole nyt niin, että joudun verojen takia ottamaan jälleen lisää velkaa?

Entä jos ilmoitan lahjasta myöhemmin kun olen päässyt veloista eroon ja säästöjä kertynyt sen verran, että pystyn veron maksamaan?

Miten verottaja sen ottaa, ovatko ymmärtäväisiä ja arvostavat, että lopulta ilmoitin ja maksan sen mitä normaalisti kuuluu vaan osoittavatko kiitollisuuttaan rehellisyydestäni ja pätkäsevät sanktiot päälle, koska ilmoitin asiasta liian myöhään.

Jos verottaja huomaa vaikka 4 vuoden päästä, että en ole maksanut lahjaveroa, niin minkälaiset sanktiot siitä tulee? Sanotaan, että minun olisi pitänyt maksaa vaikka 2000 euroa lahjaveroa, niin onko summa kaksinkertainen, koska en ole ilmoittanut vai missä summissa "sanktiot" pyörii?

Olisi kannattanut pyytää rahat käteisenä. Ei kai sun auta kun alkaa säästämään ja maksat sitten kun on säästössä sen verran. Ei verottaja yksittäisten ihmisten pankkitilejä ala penkomaan, jos ei saa tietää tapahtuneesta. Mutta se on varma että asia tulee julki jossain vaiheessa, joten parempi hoitaa pois. Pyydä lisää rahaa isältäsi, käteisenä, ja maksat sillä lahjaveron pois.

Pankit ovat velvollisia ilmoittamaat suurehkot (raja muutamissa tonneissa) yksityisten väliset rahansiirrot ja tilillepanot verottajalle. Tällä yritetään karsia rahan pesua ja veronkiertoa. Eli jos rahat ovat siirtyneet pankissa, on ihan mahdollista tai jopa todennäköistä että niistä menee tieto myös verottajalle. Sieltä tulee sitten aikoinaan kyselyä rahojen siirrosta.

Siitä en osaa sanoa katsotaanko ilmoittamattomuus petokseksi vai pienemmäksi rikkeeksi, mutta jotain sanktiota/veronkorotusta siitä tulee. Muutenhan kukaan ei ilmoittaisi mitään, jos ilmoittamatta jättämisestä ei tulisi rangaistusta.

Eikö olisi järkevintä jos isäsi olisi lahjoittanut sen verran enemmän, että sillä olisi saanut lahjaveronkin maksettua? Ei tarvitsisi sun elää pelossa ja ottaa riskiä kiinni jäämisestä. En myöskään ymmärrä miten niin sulla ei olisi varaa veron maksuun. Jos sulla on ollut paljon velkoja niin niihin on mennyt rahaa, ja nyt kun velat on maksettu on ko. summa käytettävissä taas. Ja se vero on varmasti vain murto-osa siitä mitä velkasi tekivät, kyllähän verottajan kanssa voi tehdä maksusuunnitelman niin ettei kaikkea tartte kerralla maksaa.

Ole yhteydessä verotoimistoon ja sovi asia. Ole rehellinen, kerro tilanteesi ja katsokaa yhdessä, miten homma olisi paras hoitaa. En jaksa uskoa, että kun itse on aktiivinen ja rehellinen, verottaja haluaisi sinua uudelleen kuseen. Heille kuitenkin on tärkeintä, että pystyt maksamaan ne verot edes joskus.

Kyllä verotoimistosta tulee ihan lasku siitä lahjaverosta, kahdessa osassa maksettava (parin kk välein eräpäivät). Saatiin lahja vanhemmilta kesäkuussa, lasku tuli loppuvuodesta.

Yhteistyössä