Laihdutus raskaana, jollain lääkärin mielipiteitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tein aamulla positiivisen raskaustestin. BMI on 32 eli vakava ylipaino. Olen lahduttanut nyt 6kk ja paino on pudottunut hyvää ja turvallista tahtia.

Raskaana laihduttamisesta on netissä ja hoitohenkilökunnalla (neuvola) paljon eriäviä mielipiteitä. Soitin sinne ja kyselin ja minusta TH:lla ei ollut tarjota mitään faktaan perustuvaa aiheesta. Olen tilannut ajan lääkärille aiheesta, mutta se on yli kk päästä. Onko joku saanut lääkärinohjeita aiheesta? Sanotaan, että terveiden elintaojen kautta voi laihtua, mutta haluaisin jatkaa vaivalla oppimallani kalorivajeellakin, olenhan reippaasti ylipainoinen.

Nyt puhutaan siis painonpudotuksesta, joka perustuu kaiken turhan välttämiselle, jokapäiväiselle liikunnalle ja 1500 kalorin päiväsaannille.

Ensimmäisessä neuvolassa selviää asia. Kyllä mielestäni saa lievällä kalorivajeella olla, jos vain ravintoaineita saa tarpeeksi (purkista loput) ja kyseessä suuri ylipaino. Itse laihduin 8 kg alkuraskauden pahoivoinnin vuoksi ja kerran oli 2 viikon jakso, milloin ei vatsassa pysynyt muut kuin nestemäiset. Silti syntyi terve lapsi. Eli en laihduttanut, mutta laihduin pakosta.

[QUOTE="vieras";26411799]Tein aamulla positiivisen raskaustestin. BMI on 32 eli vakava ylipaino. Olen lahduttanut nyt 6kk ja paino on pudottunut hyvää ja turvallista tahtia.

Raskaana laihduttamisesta on netissä ja hoitohenkilökunnalla (neuvola) paljon eriäviä mielipiteitä. Soitin sinne ja kyselin ja minusta TH:lla ei ollut tarjota mitään faktaan perustuvaa aiheesta. Olen tilannut ajan lääkärille aiheesta, mutta se on yli kk päästä. Onko joku saanut lääkärinohjeita aiheesta? Sanotaan, että terveiden elintaojen kautta voi laihtua, mutta haluaisin jatkaa vaivalla oppimallani kalorivajeellakin, olenhan reippaasti ylipainoinen.

Nyt puhutaan siis painonpudotuksesta, joka perustuu kaiken turhan välttämiselle, jokapäiväiselle liikunnalle ja 1500 kalorin päiväsaannille.[/QUOTE]

Vakava ylipaino? Ihan normaalia ylipainoahan toi on, joskin ei sitä lievintä lajia. Säästä laihduttaminen tulevaisuuteen ja syö 2000 kaloria päivässä. Nyt sulla on tärkeämpää mietittävää kuin sun kohtuullinen ylipaino.

Esim raskausdiabetesohjeissa kaloritavvoite on 1600-1800 päivässä. Jos liikut paljon niin tuo 1800 päivässä. Niillä kaloreilla paino pikkaisen pyrkii laskemaan dikä se haittaa.

Mulla oli BMI enemmän ja lekurit kiels laihuttamasta. Ainoastaan nousua piti varoa. Siinäkävi niin että söin kyllä mut paino laski ja siitä tuli monesti sanomista. Kaikki sano ettei saa laihuttaa. Vauva oli ok ja keskikokoa. Vei minusta tehokkaasti ravintoa.

Sulla on raskaus ihan alussa, varmasti voit jatkaa tuonne lääkärikäyntiin asti samalla linjalla kuin tähän asti. Huolehdit vaan monipuolisesta ruokavaliosta. Ja onnea vielä plussasta! :)

Ristiriitaista tietoa tuosta raskausajan laihduttamisesta. Pyri siihen, että painosi pysyy samana koko raskausajan. Tällöin myös laihdut, sillä vauvan synnyttyä kilosi tipahtavat. Mihinkään painonpudotukseen ei kannata ryhtyä eikä yksittäisiä tutkimuksia uskoa.

Hm, eli ainut lääkäriltä saatu kommentti on laihdutuskielto.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että on hankala aihe tutkia, koska tuo tutkittavien ryhmä pitäis sisällään odottavat äidit ja tutkittava asia olisi potentiaalisesti vaarallinen sikiölle.

Kaverilla la elokuun alussa ja painoa ei ole tullut raskaudessa yhtään lisää, päinvastoin lähtenyt 3kg.

Hän on todella todella ylipainoinen. Tuskin suurta kalorivajetta kannattaa pitää. Syöt terveellisesti, ei herkkuja tms.

Jos syöt normaalia, terveellistä kotiruokaa ja laihdut sillä, niin asiasta ei pitäisi olla haittaa. Mutta sinuna kyllä nostaisin ne kalorit vähintään siihen 1600kcal/pvä. Ja liikuntaa saa toki harrastaa niin pitkälle kuin kykenee.

Onnea raskaudesta! :D

Itse mietin niitä aikuisen ihmisen rasvakudokseen sitoutuneita (ympäristö)myrkkyjä, jotka sitten rasvakudoksen sulaessa lähtevät liikkeelle elimistössä saaden aikaan kaikenlaista harmia. Päätyykö osa niistä laihdutettaessa sikiön kudoksiin? Itse laihduin imetyksen aikana ja olen miettinyt saikohan lapsi haitallisia aineita maidon mukana? Syö ainakin paljon kasviksia, tuoreita kasviksia, jotka monet poistavat myrkkyjä pissan mukana, eikös parsa ole sellaista.

Voit jatkaa samalla tavalla laihdutusta ainakin siihen lääkäriaikaan asti. :)

Itselläni oli lievä ylipaino ennen raskautta ja raskauden alussa paino tippui ensin 5 kiloa ja nousi sen jälkeen 7 kiloa yli lähtöpainon. Sairaalasta kotiutuessäni paino olikin sitten 7 kiloa vähemmän, kuin aloituspaino. :)

Kuumimmat

Yhteistyössä