Laihdutus raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja punkero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

punkero

Vieras
Moikka

Onko haittaa jos vähän laihduttais raskausaikana? Mulla on ylimääräistä ja en haluais saada kiloja nyt raskausaikana. Mulla sellainen käsitys että vauva ottaa ravintonsa äidin läskeistä jos äiti niuhottaa? Tarkoitus olisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti mutta kaikkea vähän, eli suoraan sanoen laihduttaen. Näin painoni pysyisi samassa loppuun saakka ja tavallaan sitten synnytyksen jälkeen näkisi sen tuloksen että onkin sitten 8-10kg keveämpi? Meneekö se noin?

Ajattelin keskustella tästä myös neuvolassa, olen vielä aika alussa ja kilot ovat toistaiseksi ainakin pysyneet poissa...

laihdutustahan ei suositella, melkeinpä kielletään.

Sinuna en siihen ryhtyisi, keskittyisin kuitenkin siihen, mitä syö.

Itse olen kohta raskausviikolla 15 ja kilo on tippunut, vaikka en ole kertaakaan oksentanut, olen syönyt normaalisti, joskus jopa enemmän, mutta vähentänyt sokerin ja suolan syömistä - eli karkit, shipsit jne. Painoindeksi siis 29 ennen raskauden alkua.

Ystäväni - myös aika pyöreä alkoi lihomaan vasta 6-7 kuukaudella, eli siihen asti lapsi oli ottanut tarvitsemansa myös äidin läskeistä, tai äidin syömästä ruuasta, miten sen nyt ottaa, mutta oli siis koko ajan syönyt normaalisti, mutta terveellisemmin.

Itse siis ajattelin syödä terveellisesti ja kohtuullisesti, mutta en pitää itseäni nälässä, mutta en myöskään syödä kahden edestä.

Imetyshän itseasiassa sitten laihduttaa käsittääkseni enemmän, kuin raskaudenaikana yrittäminen.

No, tästä taas löytyy varmaan mielipiteitä yhtä paljon kuin on naisia.

No nimenomaan eli itsekin keskityt siihen mitä syöt ja olet laihtunut tavallaan koska sulle ei ole kiloja vielä tulllut. Eiköhän se ole sama asia että syö terveellisesti =laihtuu jos ennen on herkutellu enemmän. En minäkään aio pitää itseäni nälässä vaan kun nälkä yllättää, popsin vaikka porkkanoita, tomaatteja jne vähäkalorista. Toki joka päivä teen ruoan, aamulla puuron jne mutta en ämppää mielettömästi.

Imetys laihduttaa, tiedän sen mutta kivempi se olis jos jo raskausaikana sais näitä ylimääräisiä pois :)

Minäkin olen tässä viime vuosina lihonut vielä lisää, aiemmin oli pikkuisen liikaa painoa. Eli nyt ajattelin, että jotain tässä pitää tehdä, herkkujen vähiin jättäminen tuskin vaikuttaa pahasti raskausaikana, enkä tosiaan mitään laihdutuskuuria aio pitää. Joitain ei näytä imetyskään laihduttavan, muuten? Eräs ystäväni joka on samaa kaliiberia kuin minä (lievästi ylipainoa) sen sijaan laihtui kymmenisen kiloa imetyksen aikaan!

Eikö sinulla hyvä punkero ole ollut MITÄÄN MUUTA ajankohtaa laihduttaa kuin raskausaikana?? Kaikki muut ajankohdat elämässä olis loistavia, paitsi raskausaika!! Toivoisin, ettet ajattelisi sitä noin. Terveellisesti PITÄÄ syödä ja painonnousua pitää välttää mutta laihduttaminen on niin väärä sana kuin voi olla.

Minulla menossa 36. raskausviikko, painoa on tullut lisää n. 4 kg ja mielestäni tämä tapa on ollut äärettömän hyvä. Eli en sinällään ole laihtunut mutta en ole antanut itselleni lupaa syödä kahden edestä ja kerätä painoa kymmeniä kiloja. Tämä on vieläkin haastavampaa tavallaan kuin laihduttaminen, raskaus kestää kuitenkin niin pitkän aikaa ja syömisissä on aina otettava myös toinen huomioon, se joka masussa kasvaa.

ei kannata käyttää sanaa laihduttaminen. Mä ainakin pyrin siihen, että paino ei nousisi raskauden aikana lainkaan liikunnan ja ruokavalion ansiosta. Synnytyssairaalaan jää varmaan n. 10 kg; eli lopputulos siinä tapauksessa on 10 kg hoikempi kuin ennen raskautta, laihduttamatta! Painoindeksini on 34 ja nyt aluksi (viikolla 16) on paino laskenut kilon verran. Ei tosiaan huvittais ottaa tähän päälllä pariakymmentä lisäkiloa kannettavaksi, vaikka niistä nopeasti pääsisi eroonkin. Olenkin nyt lisännyt liikuntaa ja onneksi ruokavalionkin olen saanut pidettyä terveellisenä, eli mitään epäterveellisiä mielitekoja ei ole ilmaantunut.

Tsemppiä!

Hei!

Olen kylläkin normaalipainoinen, mutta itselläni lähti ensimmäisen kolmanneksen aikana -3kg, kun seurasin vain raskausajan ravintosuosituksia. Eli jätin alkoholin, mehut, limut, karkit pois ja korvasin toisella lämpimällä aterialla riisin/pastan/perunan vihanneksilla. Lisäsin myös hedelmiä mitä ennen en syönyt juuri ollenkaan. Syön siis 5-6 kertaa päivässä, josta aamiainen, lounas ja päivällinen ovat reiluja. Kannattaa myös siirtyä kokojyvätuotteisiin, tummaan riisiin ja pastaan ja lisätä kasviksia ja vihanneksia. Juo paljon vettä. Itse harrastan liikuntaa kolmesti viikossa noin 1,5h kerralla.

Hahahaaa....

Okei, en missään nimessä "laihduta", en en en! Mä vaan syön sillai ettei painoni nouse ja liikun. Sehän ei missään nimessä tarkoita laihduttamista. Huooooh....

Näkkyypä monet noin tekevän ja se ei muuten todellakaan onnistu kuin syömällä erittäin terveellisesti ja kevyesti. Ja liikkuen. Eli samoin kuin laihdutettaessa. Mulla on ensimmäisen kerran motivaatiota ajatella omaakin terveyttä nyt kun olen raskaana joten se ei voi olla huono asia jos painoni ei nouse koska ylimääräistä on jo omasta takaa. Halusin vaan kuulla muiden kommentteja ja aika hassusti jotkut on kyllä vastanneet mutta osalle kiitos asiallisesta vastauksesta. Ja varsinkin siitä että tosiaan se on mahdollista pitää paino samassa loppuun asti :)

Punkerolle:
Itsekään en pidä kolmen kilon pudotusta laihdutuksena, vaan sitä, että keho etsii sen "normaali"painon kun ruokavalio muuttuu terveellisemmäksi. Keskustelimme tästä neuvolassa ja terkkari oli samaa mieltä. On kuitenkin eri asia,mistä ne kalorit tulevat. Itselläni tuskin kaloreiden määrä on pienentynyt vaan juuri ravinnon koostumus on muuttunut. Pidät vain huolen, että syöt kolme pääateriaa (aamiainen, lounas, päivällinen) sekä kaksi tai kolme välipalaa ja yritä liikkua enemmän. On hienoa, että olet ajatellut painoasi ja pyrit terveellisempään ruokavalioon nyt kun olet raskaana. Näin sinulle voi tulla uusi elämäntapa joka jatkuu sitten raskaudenkin jälkeen. Tsemppiä!

Minä en tietoisesti todellakaan laihduttanut raskausaikana, mutta painoa kertyi vain 800g. Kun ei tullut alkoholia lipiteltyä, eikä krapulasafkoja syötyä,niin paino tasaantui. Suurin syy luultavasti on se, että elämäntavat tasaantuivat ja vuorokauteen tuli rytmi ja vauvakin oli vain 2500g syntyessään. Nestettä ei kerääntynyt juuri ollenkaan, joka myös vaikutta painoon. painoindeksini oli odottamaan ruvetessa 27 ja nyt kun vauveli on 5kk, niin se on 26. Kiitos vauvamme, joka suostuu nukkumaan päivällä vain ja ainoastaan liikkuvissa vaunuissa...Neuvolassa olivat tyytyväisiä koko raskausajan, sillä sanoivat, että nykyään naisille kertyy hirmuiset määrät kiloja raskausaikana ja tällöin useimmiten myös vauvat kasvavat kohdussa kohtuuttoman suuriksi. Hoikalla naisella normaali painonnousu raskausaikana on 15kg, tukevimmilla tietysti vähemmän.. Minulle olisi "saanut" tulla n.5kg..

Nii justiis.... Ku aattelee miten kauheet määrät alkoholissakin on kaloreita nii kyllä sen poisjäänti sun muut epäterveelliset vaikuttaa paljon siihen miten painon kanssa käy. Elikkä mä jatkan tällä kevyellä linjalla, onneksi on motivaatiota!! Olen myös alkanut tekeen tosi pitkiä kävelylenkkejä (10km). On vaan kiva kävellä ja samalla haaveilla tulevasta vauvasta jne... hassua :)

Kun nyt opettelen terveet elintavat ja säännölliset ateriarytmit niin kyllä ne iskostuu tonne päänuppiin ja haluaa sitten lapsenkin opettaa terveellisiin ruokailutapoihin. Ja liikuntaa en jätä enää koskaan, voi miten hyvän olon se tuo!! Ja ylimääräiset läskit kun tässä samalla häviää (mulla on 8kg ylimääräistä...) niin jo on sitten energinen olo synnytyksen jälkeenkin kun itse on hoikkana eikä tarvi ainakaan kiloja sitte murehtia vaan voi täysillä keskittyä vauvan hoitoon ja oman itsensä hyvinvointiin jatkaen samoja terveellisiä raskausaikana opittuja ruokailutapoja ja liikkumista :)

Ei varmaan kukaan voi väittää etteikö olisi kiva olla kaunis, hoikka ja ennen kaikkea tyytyväinen energinen äiti?

Laihdutus on tosiaan väärä sana. Kyse on elämäntapojen muutoksesta, kun aletaan syödä terveellisemmin ja liikutaan enemmän. Ja terveelliset elämäntavat ovat pelkästään hyödyksi vauvalle ja raskaana olevalle äidille. Sivutuotteena paino voi tippua tai pysyy samoissa lukemissa koko raskausajan.

Ystävältäni putosi terveiden elämäntapojen ansiosta 9 kg raskausaikana. Vauvalle oli paremmin tilaa olla kohdussa loppuaikana, kun äidin läskit eivät painaneet häntä ja synnytyskin sujui hyvin äidin paremman fyysisen kunnon ansiosta.

Tsemppiä aloittajalle. Tee juuri niin kuin olet suunnitellutkin.

Oli pakko kommentoida vaikken (enää) olekkaan odottaja.

Suunnitelmasi kuulostaa mielestäni hyvältä. Oma painoindeksini oli muistaakseni 34 kun tulin raskaaksi. En edes tietoisesti alkanut muuttamaan elintapoja, ei vaan tehnyt mieli mitään epäterveellistä! Söin terveellisesti ja ekan 5kk aikana olikin jo 7kg tippunut. Neuvolassa sanottiin että se on ihan ok, kun kerran on mistä laihtua. Eri asia tosiaan olisi ollut jos olisin näännyttänyt itseäni jollain 1000kalorin kuurilla koko raskauden. Valitettavasti jää edelleen kysymysmerkiksi kuinka paljon olisin laihtunut/lihonut koko raskauden aikana sillä pienokaisemme syntyi rv.20.

Sellaista juttua, minkä vuoksi raskausaikana laihduttamista ei suositella ei tässä nyt ole vielä mainittukaan, eli kun paino laskee elimistöhän polttaa ylimääräistä vararavintoa eli rasvaa. Ongelma on siinä, että raskasmetallit ym. meille haitalliset aineet varastoituvat rasvakudokseen ja rasvan palaessa nämä lähtevät liikkeelle ja päätyvät myös sikiöön.

Ruokavalion järkeistäminen ei varmasti ole pahitteeksi, mutta kyllä sitä painoa ehtii pudottaa synnytyksen jälkeenkin.

Tuo on pelottelua, sama kuin imetyksen kohdalla että jos sillon laihduttaa, siirtyy muka jotain myrkkyjä vauvaan. Ei nuo pidä paikkaansa. Miten kuitenkin syntyy terveitä lapsia vaikkei painoa tulis grammaakaan? Tiedän eräänkin tapauksen joka oli normaalipainoinen tullessaan raskaaksi eikä hänelle tullut kilon kiloa koko raskausaikana. Melko laihalta hän loppuvaiheessa kyl näytti, mutta terveen lapsen sai. Tää tyyppi ei tosin tarkoituksella noin tehnyt, jostain syystä se paino vaan ei noussut.

Oon ihan saletti siitä että kun syön kevyesti mutta ravinteikkaasti ja liikun, painoni ei nouse mutta vauvakaan ei saa mitään myrkkyjä vaan kasvaa niinkuin pitääkin. Näin mä ainakin uskon ja kyllähän sen järkikin jo sanelee...

Tuohon laihtumiseen liittyen kyselisin seuraavaa: naputtavatko kauheasti neuvolassa ja mimmoisesta ylipainosta? Pituutta on nuo vaatimattomat 160 cm ja painoa n. 72 kg. Nyt on kyllä tainnut tippua tuonne 70 kg. 3 raskauskuukautta on nyt takana. Olen aina ajatellut, että olen varmaan neuvolatätien hampaissa jatkuvasti tuon painoni takia. Olen kyllä ns.hyväkuntoinen.

Minäkään en varsinaisesti laihduta, ja olen ollut vähän huolissanikin kun paino on tippunut. Olen kyllä ykännyt muutaman kerran raskauspahoinvoinnin takia, mutten niin usein, että se laihtumiseen vaikuttaisi. Alkoholi on tietty jäänyt kokonaan pois, mutten niin kauhiasti juonut ennenkään, viikottain valkkaria kuitenkin.

Syön terveelisesti 3 ateriaa päivässä + välipalat ja teen pitkiä kävelylenkkejä (8-10 km) useamman kerran viikossa. Näin kyllä ennen raskauttakin. Juoksemaan en suurten (luomu H-kuppi) rintojen takia kykene, varsinkaan kun ne nyt raskauden myötä aristavat aika lailla. Uiminen ja joku raskausjumppa vois olla kivaa, eikös uinti ole ekojen 12 viikon jälkeen sallittua? Olisko muilla aristavat ja/tai suuret rinnat omaavilla muita liikuntavinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja punkero:
(mulla on 8kg ylimääräistä...)

ohoh.. anteeksi en oikein voi muutakaan kommentoida.
Olet noin huolissasi tuosta 8kg:stä?? ite oon n.177cm pitkä ja painoa on 98kg et ei ihan jää kahdeksaan kiloon ja en ole huolissani, muuten kuin että toivottavasti sokerirasitustestissä ei ole häikkää... painoindeksi on ollu eka neuvolassa 31. muutamia kiloja olen laihtunut, joka varmaan johtuu työn muuttumisesta vähän rankemmaksi eli rappusten juoksua. ite suhtaudun niin et jos on nälkä, syön. En ala niuhottamaan, mutta mietin kyllä mitä suuhuni laitan. Jos tekee mättöä mieli syön, mutta pitää muistaa se ettei tarvi joka ilta mässyttää mitään roskaruokaa karkkia, sipsiä tms...

Sitä piti vielä sanomani että en halua loukata tms. ketään tuolla kommentillani, ja tiedän ja uskon että jokaiselle joka tuntee itsensä ja kilonsa, jokainen ylimääräinen on liikaa, mutta että ei kannattaisi ihan liiankaan vakavasti niihin suhtautua...

Niin ja tavoite on itselläkin että tulisi mahdollisimman vähän kiloja odotusaikana, mutta pitänee hyväksyä ne mitkä tulee. Ja tsemppiä kuitenkin odotukseen.. =)

Aloittajalla taitaa olla vähän enemmänkin murehtimisen aihetta kuin raskauskilot, kun tosiaan oikeasti pähkäilee laihduttamista raskausaikana kun ylimääräistä on vain 8 kg. Ja miksi ihmeessä kysyt muiden mielipiteitä kun itse tunnut parhaiten olevan asiasta selvillä?

Anteeksi nimimerkki humpuukia. Halusin vain kuulla muiden mielipiteitä. Se tosin voi pitää paikkaansa että vaikka jokainen olisi ollut eri mieltä kanssani, silti jatkaisin näin. Kiva kuitenkin että monet pitivät tätä ihan asiallisena ratkaisuna. Tokihan en voi tietää pystynkö pitämään kilot poissa, kyllä näyttää nytkin olevan nousussa vähän vaikken kahmalokaupalla syökään, mutta pyrin siihen ettei nouse ainakaan kovin montaa kiloa.

Väitätkö ettei 8kiloa ylimääräistä ole huono asia? Vaikka olen painoindeksini puolesta normaalipainon ylärajoilla, silti tunnen etten voi hyvin koska ylimääräistä ON. Varsinkin vatsan seudulla mikä ei ole terveydelle edes hyväksi!

Katson nyt miten menee eikä maailma romahda vaikka saisinkin kiloja reilusti, mutta en anna siihen lupaa ainakaan nyt joten tällä asenteella niitä tulee varmaankin jonkun verran muttei mielettömiä.

hyvä punkero, tuo "nykyinen ajatusmaailmasi" on jo mukavempaa luettavaa, vähä niinku et yritetään et ei tuu mut jos kuitenki tulee ni sit ne tulee.. =) kuten itse aiemmin kirjoitin että "tiedän ja uskon että jokaiselle joka tuntee itsensä ja kilonsa, jokainen ylimääräinen on liikaa" et se on jokaisen oma asia et kuinka paljon se häiritsee.. ja mulla itellä on kaikki myös vatsan seudulla... et sillä minä en ainakaan pahaa sinulle tarkoittanut.

Kyllä väitän, ettei 8 ylimääräistä kiloa RASKAUSAIKANA ole mitään. Ne ehtisit pudottaa lapsesi synnyttyäkin. Jos vain huolehtisit siitä, ettei kovin paljoa tulee raskausaikana lisää. Jos sinulla on niin huono olo itsesi kanssa, olisit tehnyt asialle jotain jo ennen raskautta, luulisi oman huonon olon olevan jo tarpeeksi iso motivaatio.

Sinä olet vähän ketjun kehityttyä muuttanut sanontatapojasi, puhuit kuitenkin otsikossakin selvästi LAIHDUTTAMISESTA josta minun karvat nousi pystyyn. Puhuit ensimmäisessä viestissäsi myös "niuhottamisesta". Näitä sanoja kartan raskausaikana mutta tosiaan jatkossa olet puhunut jo erilailla ja ne ajatuksesi hyväksyn. Koskaan ei ole huono asia syödä terveellisesti, mutta syö kuitenkin reilusti. Tulet huomaamaan, ettei paino välttämättä nouse vaikka söisit reilumminkin, kun siellä on toinenkin ottamassa osansa ravinnosta.

Hyvää raskausaikaa!

Tärkeintä kuitenkin on, että saat tarpeeksi kaloreita päivän mittaan, mutta se, että muutat saman määrän kaloreita terveellisempään suuntaa mitä aiemmin, karistavat kiloja. On todellakin väliä sillä, että mistä se päivittäinen kalorimäärä koostuu, koska tarvitsen vitamiineja ja suojaravintoaineita päivittäin ja se varmasti hoituu, kunhan syöt tarpeeksi monipuolisesti.
Minusta on hienoa, että joku herää edes tässä vaiheessa miettimään mahdollisia ylikiloja. Vaikka aloittaja sanoo olevansa normaalipainon ylärajoilla eikä varsinaisesti ylipainoinen, on hienoa, että hän miettii miten voisi parantaa ruokatottumuksiaan, että kilot pysyisivät kurissa tai jopa hieman tippuisivat. Itse olin raskauden alussa 65,5kg ja 169cm pitkä. Pelkällä ruokavalion muutoksella painoni on nyt (rv16) 63kg. Neuvolassa oltiin samaa mieltä siitä, että koska väsymystä ei ole, arvot ovat hyvät ja ruokavalio on muuttunut on painoni etsinyt sen "normaalin". Eli vaikkia olinkin selvästi normaalipainoinen lähdössä, painon pudotus ei haitannut. Mitä omassa ruokavaliossa sitten muuttui:
1. Alkoholin, limujen, mehujen nolla linja. Juomana pelkkä vesi
2. ennen en syönyt hedelmiä juuri ollenkaan, nyt aamulla kiwi, välipalana 2banaania ja yksi omena ( c-vitamiinia tarvitaan)
3. vaihdoin joka toiselle aterialle riisin/pastan/perunan vihanneksiin, joten vihannesten määrä kasvoi
4. syön 5-6 ateriaa päivässä, eli ruokailurytmini parani
5. en ole syönyt tämän neljän kuukauden aikana kuin yhden kerran karkkia, eli karkit ja shipsit pannassa.

Tällä hetkellä saan varmasti saman kalorimäärän vuorokaudessa, voi olla että jopa enemmän kuin ennen, mutta ravinnon laatu on parantunut huomattavasti, joten paino todellakin putoaa huomaamatta. Toki tiedän, että paino minulla tulee joka tapauksessa nousemaan, mutta se ei tapahdu entisiin tottumuksiin sortumalla vaan kilot tulevat vain raskuden takia, joten sillä ei ole mitään merkitystä minulle. Eli tässä tapauksessa mitä omat kiloni ovat karisseet, voidaan paremminkin puhua painon hallinnasta kuin laihtumisesta ja luulen, että alkuperäisellä kirjoittajallakin on tämä tähtäimenä.

Tsemppiä painonhallintaan ja terveelliseen odotukseen :)

Tuo ei kyllä voi pitää paikkaansa että terveellisellä ruoalla laihtuu ja epäterveellisellä ei, vaikka kokonaiskalorimäärä olisi molemmissa sama. Kyllä se juju on siinä että syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu, koostui se ravinto sitten suklaasta ja pullasta tai hedelmistä ja leivästä/ruoasta jne. Huono olohan epäterveellisestä ravinnosta tulee, ja terveys kärsii, mutta silläkin tyylillä laíhtuu. Sitä en tosin itse suosi missään nimessä.

Kyllä minä edelleen puhun laihduttamisesta. Koska sitä se on. Terveellisesti syöden ja liikkuen laihdun. Eli pidän painoni kutakuinkin ennallaan vaikka vatsani kasvaa. Ja syön vähän vähemmän kuin mitä normaali peruskulutukseni on.

En silti näe nälkää vaan syön paljon proteiinipitoista ruokaa niin olo on kylläinen.

Tsemppiä kaikille :)