Laihtumisesta haittaa vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muhku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muhku

Vieras
Minulla diagnosoitiin raskausdiabetes kohta kolme viikkoa sitten. Sen jälkeen olen noudattanut ruokavaliota ja mittaillut verensokereita päivittäin. Arvot pysyvät kurissa, kun syön normaalia ruokaa enkä mätä herkkuja naamariin. Vielä muutama viikko sitten söin illalliseksi suklaakeksejä, nyt ruisleipää, kinkkua, kasviksia ja hedelmiä.

Nyt sitten näyttää siltä, että painoni putoaa. Alkuraskaudessakin noudatin suht terveellistä ruokavaliota, koska herkut eivät maistuneet. Silloinkin painoni laski hieman, joten kokonaisuudessaan painoa oli viime neuvolakäyntiin mennessä tullut 1,3 kiloa. Nyt en tiedä tarkkaa tilannetta, koska kotivaaka näyttää mitä sattuu, ja neuvolan puolueettomalle vaa'alle pääsen vasta parin viikon päästä.

Kysymykseni kuuluukin, onko mahdollisesta laihtumisestani haittaa vauvalle? Painoa oli jo ennen raskautta "riittävästi", BMI 33. Mielestäni syön nyt paaaljon terveellisemmin kuin ennen rd-diagnoosia, koska karkit ja muut herkut ovat jääneet pois. Tuntuu vain, että en yksinkertaisesti jaksa syödä niin paljon leipää ja muuta ruokaa kuin ohjeissa on määrätty, joten varmaankin alitan suosituksia hieman. Tuntuu vain, että parempi tämäkin kuin se, että saan turhaa energiaa herkuista - nytpä ainakin vitamiinien ja muiden ravintoaineiden saanti pitäisi olla turvatumpi.

Syön kunnon aamiaisen, muroja, maitoa ja hedelmiä, tuhdin koululounaan salaatteineen ja leipineen sekä illalla ruisleipää, kasviksia ja hedelmiä. Olen aiemminkin laihtunut noudattamalla tämäntyyppistä ruokavaliota: herkut vain pois ja liikuntaa lisää.

Olenko nyt vain tyytyväinen, että paino ei nouse (ja jopa hieman laskee?!) vai pitäisikö olla huolissaan vauvasta?

Muhku ja Pömppiäinen 29+1 (niin paljonko jo?)

Kiitos vastauksesta. Kysyin asiaa myös diabeteshoitajaltani. Hänen mukaansa jos ei ole nälkä = syö riittävästi, ja virtsan ketoaineet ovat vain satunnaisesti plussalla, ei ole haittaa siitä, että paino laskee. Pikemminkin hyötyä. Liikkuminen sallittua, jopa suotavaa.

Yhteistyössä