Laihtuuko 2v näillä eväillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
aamupala n.½dl maitoa,leipään ja omenaan ei edes koskenut
lounas n.1rkl lihakastiketta,muutama maissinjyvä n.1dl maitoa
välipala ei ottanut edes maitoa
päivällinen n.1rkl lihakeittoa,n.1dl maitoa
iltapala ½karjalanpiirakka,pari haukkua banaanista,neljännes kiiviä,n.1dl maitoa

Ja todellakaan ei pitäisi laihtua,muutenkin paino miinuksella.Aina on ollut aika pieni ruokanen,mutta ihan hyvällä halulla syönyt,nyt menee närppien tuokin vähä....kuinka vähällä pieni voi pärjätä,tätä jatkunut nyt jotai 3 viikkoa...huoh.

Punnitse niin näet!

Meillä kotona laiha (paino -15%) ja minä ainakin seuraan painoa kotona. Meillä on vaatimuksena ettei paino saa tippua YHTÄÄN missään vaiheessa, tämä siis lääkäreiltä tullut. Ja pakko mun on seurata painoa. Ja mun on pakko pakottaa tyttö myös syömään, koska muuten paino tippuu todella nopeasti.

meidän 5v poika on AINA ollut pieniruokainen. Ruualla syönyt aina maksimissaan yhden pienen perunan ja pari lihapullaa.. ihan pikkusena pari lusikallista ruokaa ja maha (muka) täysi.

Nyt on jo 5v, edelleen pieniruokainen mutta syö monipuolisesti ihan kaikkea salaatista kokolihaan joten en ole enää huolissani. On hoikka (19kg) mutta pitkä (121cm) joten ainakaan pituuskasvuun pieniruokaisuus ei ole vaikuttanut..

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä. Minä olen tullut tulokseen että mielummin hyvin vähän kaikkea, kuin paljon yhtä lajiketta.

tuolla vauhdilla taitaa nestevajausta tulla. Eihän tuossa ollut kuin 3.5dl maitoa. Tuplamäärä taitaa olla minimi maitotuotteissa ja kyllä nestettäkin pitää tulla.

Mutta välillä lapsi tuntuu menevän pyhällä hengellä ja välillä sitten tankataan. Mutta 3 viikkoa kuulostaa ihan kamalalta, mä en kyllä olisi seurannut noinkaan pitkään (erityisesti juomisen takia)

Niin onko lapsella lempiruokia?
Tai vaihtaisitko välillä ruuan vähän raskaanpaan?
Entäs vaihteletko usein ruokia? Entäs tarjoatko ruuan aina mössönä? vai erillisinä ruokina lautasella, niin että saa valita?
Tarjoa erilaisia hedelmiä, rahkoja, ja juustoja yms. siis siihen lisäksi.
Eikö muka oikeesti syö väleissä yhtään mitään? ei pientäkään murusta?

nim. toisen nirson pienen hennon tytön äiti

Eikö tuossa tapauksessa pitäisi jo vaihtaa takaisin korvikkeeseen, jotta lapsi saa edes jotain ravinteita? Nan-maidossakin kun on tuplasti kaloreita tavalliseen maitoon verrattuna. Ja on öljyt ja kaikki lisättynä.

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini täälläkin;22826287:
Punnitse niin näet!

Meillä kotona laiha (paino -15%) ja minä ainakin seuraan painoa kotona. Meillä on vaatimuksena ettei paino saa tippua YHTÄÄN missään vaiheessa, tämä siis lääkäreiltä tullut. Ja pakko mun on seurata painoa. Ja mun on pakko pakottaa tyttö myös syömään, koska muuten paino tippuu todella nopeasti.

Miten pakotat,ei kai nyt väkisin voi suuhun työntää... lahjontakaan ei ole nyt toiminut,aiemmin jos on temppuillut olen saanut syömään lupaamalla jälkkäriksi esim. rusinoita...Nyt närppii 5-6 pikkulusikan kärjellistä,sanoo kiitos ja poistuu pöydästä,eikä tuu takas vaikka mitä tekis. Maitoa nyt yleensä menee vain tuo 4-5dl,aina ollut vähän juova. Huolissani just sen takia et paino oli 2v neuvolassa -13...en olis yhdestä tai kahdesta päivästä,mutta kun tää jatkuu ja jatkuu,edes suosikkiruuat ei maistu. Yleensä menee ruokaa n.1-1½dl.

Niin onko lapsella lempiruokia?
Tai vaihtaisitko välillä ruuan vähän raskaanpaan?
Entäs vaihteletko usein ruokia? Entäs tarjoatko ruuan aina mössönä? vai erillisinä ruokina lautasella, niin että saa valita?
Tarjoa erilaisia hedelmiä, rahkoja, ja juustoja yms. siis siihen lisäksi.
Eikö muka oikeesti syö väleissä yhtään mitään? ei pientäkään murusta?

nim. toisen nirson pienen hennon tytön äiti

Ei maistu edes lempiruuat! Ei syö mitään mössöä,ei ole saanut puoleen vuoteen muussata.Hedelmiä ei välillä suostu syömään ollenkaan,jugurttia tai juustoa ei syö yleensä koskaan. Ei syödä ruokaaikojen välissä mitään.

En teidä, toimiiko vielä tuon ikäiselle, mutta meillä on sovittu, että niin monta lusikallista on syötävä, kuin on ikävuosia.. meillä kanssa lapsi, jolla välillä todella nirsoja kausia, mikään ei maistuisi.. Laita lautaselle montaa eri ruokavaihtoehtoa ja koita opettaa, että kaikkea pitäisi ainakin maistaa.. Ja jälkkäriä vasta, kun on sovitun määrän syönyt. Meillä nykyään lähes kaikki menee helpommin, kun päälle töräyttää ketsuppia ;)

Auttaisko, jos tekisitte lapsen kanssa yhdessä jotain ruokaa? Vaikka suolaisen piirakan. Omia leipomuksia oli ihana syödä lapsena. Pyydätte vaikka mummun kahville ja syötte sitä piirakkaa ja kehutte kuinka hyvää se on!

Rahkapirtelö nesteyttäis hieman lasta. Soseuttimella tai blenderillä sotket appelsiini-ananasmehua ja maitorahkaa sekä jäätelöä. Nätistä mukista kivoilla koristeilla vois upota hyvin.

Kannattaa ottaa lapsi mukaan keittiötouhuihin ja tehdä ruokailusta ihana kokemus. Panosta kattaukseen ja rauhalliseen tunnelmaan, niin että te aikuisetkin nauttisitte. Älä näytä lapselle, että stressaat hänen syömättömyyttään.

Kuulostaapa tutulta ap :hug: ymmärrän huolesi hyvin, kun itse olen saman asian kanssa huolehtinut 3v. Meillä on täällä kotona kanssa tosi hoikka pieni poika ja juurikin tuossa 2-2.5v hujakoilla näytti ett ruokaa ei mee juurikaan mitään, mut nyt lähempänä 3 v on alkanut yllättäen syömään melkeen joka ruualla lautasen tyhjäksi, tai ainakin melkeen=) On koko pienen ikänsä ollut huono ruokanen ja paljon pienempi kuin muut ikäisensä, syntyessäänkin kyllä vain 2065g ja 44cm. 2.5V neuvolassa oli 10.4kg ja 88cm.. Nyt on jostain kummasta innostunut syömisestä, en tiedä vaikkuttaako asiaan et hänen pikkusiskonsa on hyvä syömään ja katsooko sit "mallia".

Pakottaa ei voi tiedän, mut meillä on joskus käytetty surutta lastenohjelmia hyväksi, varsinkin iltapuurolla, et kun muuten on ollut vähällä ruualla, niin on ainakin saatu iltapuuro menemään kun on katsonut piirrettyjä:saint:

Meillä tyttö oli myöskin tuommonen pienempänä. Aamupalalla saattoi mennä neljä kurkkusiivua ja lasi maitoa ja sillä sitten pärjäsi lounaaseen, jolloin ei myöskään ruoka kelvannut, ellei sattunut olemaan makaronia.. Vettä sentään lapsi joi, ettei tarvinnut nesteen saantia miettiä.

Tyttö on oikeastaan vasta nyt ekaluokalla oppinut syömään. Päiväkodissa ollessaan ei myöskään syönyt, paitti ehkä eskarin loppupuolella alkoi jo semmoinen uteliaisuus uusiakin makuja kohtaan. Nyt kun puoli vuotta koulua on takana, niin typykän lempiruokaa on esimerkiksi kalakeitto, johon ei aiemmin meinannut koskeakaan. Ikä teki tehtävänsä :)

Mä yritin myös kaiken maailman kikkakolmoset lahjuksista pakottamiseen. Että en mä osaa auttaa, sympatiseerata vaan.

Meijän kaks vuotias teki tota kesällä. Mutta sittenkun grillasin itelleni pihvin ja leikkasin itelleni tomaattia, kurkkua ja paprikaa.. niin se maistui. Ja tietty mun lautaselta.
Taaperoilla on noita vaiheita. Ei ne nälkään kuole :)
Tiedän, että tuo on rasittavaa. Nyt toi esikoinen on 2v8kk ja söis kokoajan.
Tuo kausi meni ohi aika nopsaan.. oisko ollu pari viikkoa-

Meille sanottiin neuvolassa, että kyllä taapero syö kun sillä on nälkä. Samoin juomisen suhteen.
Ei kannata Stressata. PAITSI jos lapsi ei jaksa mitään tehdä ja on todella kiukkuinen.

meidän tyttö on päässyt pulskistumaan tässä talven aikana, tai sitten on ollut kamala kasvu kausi kun ruokaa menee ihan hulluna. tuntuu että pistäisi rajottaa välillä, touhukas tyttö muuten.

94cm 15,3kg (2v neuvolassa kesällä 88cm 13,8kg)

kiitos kaikista neuvoista ja vinkeistä,toivotaan et olis tosiaan vaan joku kausi. Aiemmin en ole niin ollut huolissaan kun on ihan hyvin käyrällään kasvanut ja nuo syömättömyydet kestänyt 1-2 päivää. Neuvolassa sanottiin ettei tarvii olla tosta vähäjuomasuudesta huolissaan,kun pissaa normaalisti ja on muuten ihan vireä ja hyvinvoiva,maitoa menee vain 4-5dl vrk,joskus harvoin hörppää myös vettä.

meidän tyttö on päässyt pulskistumaan tässä talven aikana, tai sitten on ollut kamala kasvu kausi kun ruokaa menee ihan hulluna. tuntuu että pistäisi rajottaa välillä, touhukas tyttö muuten.

Mä tuossa aiemmin laitoinkin oman pojan 2.5v mitat... Ja ei millään pahalla mut miten luulet tämän nyt auttavan tätä tämän ketjun huolestunutta äitiä..

Oiskos parempi tehdä tämmöisestä ihan oma aloitus?:headwall:

tyttö oli 2v neuvolassa 92cm ja 11,8kg,nyt 2v2kk veikkaisin 94cm ja n.12kg,meil ei ole kovin hyvä puntari,mutta siis vähemmän kuin 12½kg.

Yhteistyössä