Lainojen kanssa elämisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eevin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lainan jälkeen jää elämiseen sen verran että hyvin pärjätään. Mutta meidän lainamäärä kuukaudessa pienenee koko ajan, eli nyt aluksi on tiukempaa, mutta ei me silti kädestä suuhun eletä.

ei jää ylimääräiseen mitään. ihan omista säästöistä joudun ottaa, jos haluan matkalle tai jotain muuta ylimääräistä kivaa.

siis ruokaan ja asumiseen ja laskuihin riittää tulot mutta säästöstä ylimääriset.

toi 1200?/kk on talo laina, et päälle viel asumiskustannukset. laskettiin ukon kans että kyllä me pärjätään. kai muutkin ihmiset maksaa omakotitaloa, ainakin kaikki tutut niitä on laittanut =) ja tulotkin pitäis olla keskitasoa

Asumiskulut on kohtuulliset silloin jos ne eivät ylitä 40% talouden nettotuloista. Asumiskuluihin lasketaan kaikki mitä asumiseen liittyy eli lainanhoito, sähkö, vesi, kotivakuutus jne...

Meillä jää alle tuon 40%, joten tilanne on hyvä.

Meillä on pienet kuukausierät (tosin eipä ole isot lainatkaan), 500e/kk ja siinä on kaks autoo ja talo. Ylimääräistä jää törsättäväks asti, kun ei osaa säästääkään. :ashamed:

Aika paljolta kuullostaa tuo 600 euroa extraa. Riippuu tietenkin tuloista ja muista menoista, meillä vaan ei onnistuisi. Varsinkin, kun oon sen tyyppinen ihminen, että stressaa rahasta, niin ei ikinä onnistuisi meillä. Ero vaan tulis, jos raha-asiat jatkuvasti ahdistais. Oon saanu neuvon näiltä lamavuosina veloissa olleilta, että kannattaa jättää sitä pelivaraa, ettei mene ahdistuksen puolelle. Sitä neuvoa oon noudattanu ja nauttinu myös elämästä nyt enkä sitten kun talo on maksettu.

Alkuperäinen kirjoittaja eevin äiti:
toi 1200?/kk on talo laina, et päälle viel asumiskustannukset. laskettiin ukon kans että kyllä me pärjätään. kai muutkin ihmiset maksaa omakotitaloa, ainakin kaikki tutut niitä on laittanut =) ja tulotkin pitäis olla keskitasoa

Onkai teillä korkokatto? Jos ei, niin kannattaa laskea korkoihin muutama % extraa ja miettiä onko edelleen varaa maksaa lainaa, jos korot nousee jonkun verran?

Talolainaa maksetaan 1600e/kk ja sitten kaiken maailman muita lainoja/velkoja maksellaan ja ne ottaa pirusti päähän. Tuo talolaina on ok mutta kaikki muu ylimääräinen lyhentely sais jäädä!

Mulle koko elämä on lainaa vain. Enkä siis puhu rahallisesta lainasta. Asuntolainaani otin pitkän maksuajan ihan vaan sen takia, että ajattelin tässäkin elämässä vähän elääkin. Eiköhän tämä kämppä kata maksamattomat asuntolainat, jos potklaisen tyhjää ennenkuin olen koko lainan maksanut pois. Toki maksan enemmän korkoja, mutta ei ne vähäiset korot mua siellä arkussakaan ilahduta. Eli laina-aika ja lainan määrä siten, että on varaa elääkin.

Yhteistyössä