Laiska lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Ketuttaa

Vieras
Mitä ihmettä teen, kun lapsi on pian kolme vuotias, eikä halua syödä itse. Osaa kyllä, tosin motorisesti aika kömpelö, eli lusikalla vieläkin vaikeuksia, mutta haarukalla ruoka menee paremmin. Jos en auta, niin lapsi istuu ja haaveilee pöydässä vaikka tunnin, eikä edes halua aloittaa. Niinpä syyllistyn syöttämiseen, kun en voi hyväksyä sitä, että kasvava lapsi jää ravinnotta. Jäätelön syömisessä lusikalla ei tarvitse apua, eli osaisi jos haluaisi. Ottaa niin pattiin, kun toista pitää passata. Jos lopetan auttamisen/syöttämisen kertarysäyksellä, niin kuinka kauan lapsi pärjää lähes ravinnotta ja onko se paras tapa pakottaa syömään. Jollekin muullekin on varmasti käynyt näin, joten vinkkiä kaivataan... Kiitos!

ei lapsi niin tyhmä ole, että tappaisi itsensä nälkään. älä syötä enää, kun kerran lapsi itsekin osaa (niinkun sen jäätelönkin). voi olla muutaman päivän syömättä, mutta siihen ei vielä kukaan kuole. juo kuitenkin varmaan ihan itse? eli huolehdit siitä, että vaikka ruokaa ei menisikään niin maitomuki tyhjennetään joka aterialla. maidolla tai muulla juotavalla ei kuitenkaan korvata syömisiä, vaan kun muki on tyhjä ja jos ei ruoka kelpaa niin sitten pois pöydästä. kyllä se oppii.

Itselläni ei kokemusta ole mutta monesti on sanottu että jos ei vain jaksa/viihti tehdä asioita joita jo osaisi niin sitten ollaan ilman eli jättäsin vain ruuatta.Kamalaltahan se tuntuu mutta jos ei muu auta niin ei.
Se vasta kamalaa on jos passataan kokoajan ja sitten kouluikään ehtiessä vieläkin pitää tehdä se asia lapsen puolesta.Olen nimittäin nähnyt tämmösenkin tapauksen.

Minäkin olin laiska lapsi. minäkään en syönyt itse, osasin kyllä. ei ollut nälkä. Sain nokkosilla selkään, kun en syönyt. Eikä se saanut minua syömään eikä se tehnyt minusta ahkeraa. minä vain olen laiska ja kelvoton. tai sitten minulla on ADHD

Kummalta laiskuus on periytynyt?

No palkinnon pitäisi olla hyvä porkkana,ruuan pitäis myös olla hyvää.
Ei taida olla tarpeeksi nälkä...
Jos kieltäydyt vaan auttamasta ja syöt samalla itse, toivottavasti syötte yhteisiä aterioita... niin eiköhän se esimerkin voimasta.

Äiti ei voi syöttää kun syö itse ja isot syö jo itse ja tokihan lapsesi haluaa olla iso.
Sinnikkyys palkitaan... :hug:

Jep, aina syödään yhdessä. Isi papattaa illat ja äiti päivät, että olet jo NIIN ISO, että sinun pitää itse syödä. Ei ole paljon vaikutusta, vaikka lahjoisi jälkiruokakeksillä. Lapsi on todella hyvä syömään, eli syö valtavia portsuja, jos vain auttaa. Joskus valittaa nälkäänsä ja olen IHAN VARMA, että nälkäisenä syö itse, mutta eieieieiei....

Yhteistyössä