Laiton häätö, vuokralaisen oikeudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystäväiseni mun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ystäväiseni mun

Vieras
Tilanne on tämä; ystäväni ei pystynyt maksamaan vuokriaan sairausloman takia, kela siis vitkutteli kuukausia rahojen maksussa. Vuokralaisella jäi maksamatta joulukuun vuokrasta puolet ja tammikuun vuokra kokonaan. Eli joulukuun vuokrasta oli myöhässä puolet noin 1,5kk ja tammikuun vuokra oli myöhässä 5pv. Maksut on nyt hoidettu eikä rästivuokria enää ole.
Tällä ajalla vuokranantaja ehti laittaa kaksi häätöilmoitusta, ensimmäinen piti hakea jostain kihlakunnanvirastosta, lappu oli vuokranantajan itse laatima. Toinen lappu tuli muutama päivä sen jälkeen kun vuokralainen ja vuokranantaja olivat sopineet, että vuokralainen saa asua asunnossa kun hoitaa rästit pois, tämäkin lappu siis vuokranantajan itse laatima. Tällöin vuokrat oli siis jo maksettu.
"Häätöilmoituksessa" luki, että asunto pitää olla tyhjänä seuraavana päivänä, tämäkään ei ole ihan virallinen käytäntö?

Vuokranantaja haluaa vuokralaisen nyt vain pois asunnosta mutta eihän nämä ole laillisia häätöilmoituksia. Eikä edes varoituksia. Eikö ennen häätöä pidä tulla kaksi kirjallista varoitusta ja virallinen häätölappu viranomaisilta? Vuokrat on ajantasalla eikä edes viivästyneet kovinkaan paljoa niin eihän vuokranantaja voi kuin purkaa vuokrasopimuksen ja odottaa sen puolivuotta että vuokralainen lähtee asunnosta? Muuta keinoahan sillä ei ole?

Huoneenvuokralaki koskee ihan jokaista sekä firmoja että yksityisiä vuokranantajia.
Eli takana on paljon muutakin kuin pari vuokraa maksamatta.
Jos kaveri on vähävarainen niin ottakoot yhteyttä sosiaalivirastoon ja sitä kautta hankkikoot apua tuossa tilanteessa.

Laissa sanotaan;
Kun vuokranantaja on irtisanojana, hänen on annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus, jossa on mainittava sopimuksen päättymisajankohta ja irtisanomisperuste. Irtisanomisaika on 6 kk, kun vuokrasuhde on ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden. Tätä lyhyemmissä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on 3 kk. Näitä aikoja ei voi sopimuksin lyhentää.
Jos irtisanomisen perusteena on pyrkimys saada vuokra kohtuuttomalle tasolle, tai jos irtisanomista on pidettävä vuokralaisen kannalta muutoin kohtuuttomana eikä irtisanomiselle ole hyväksyttävää syytä, vuokralainen voi vaatia tuomioistuimelta irtisanomisen julistamista tehottomaksi. Kanne on nostettava kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun irtisanominen on saatu tiedoksi. Vaihtoehtoisesti vuokralainen voi tällaisessakin tilanteessa vaatia jäljempänä mainittua vahingonkorvausta sopimuksen päättymisen vuoksi.
Jos irtisanomiselle ei ole hyväksyttävää syytä, vuokralainen voi vaatia sopimuksen päättymisen johdosta vahingonkorvausta mm. muuttokustannuksista ja uuden asunnon hankintakustannuksista. Lisäksi vuokralaisella on oikeus saada korvauksena enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaava määrä huoneiston vaihtamisen aiheuttamasta haitasta. Vuokralainen voi nostaa vahingonkorvauskanteen 3 vuoden kuluessa sopimussuhteen päätyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Huoneenvuokralaki koskee ihan jokaista sekä firmoja että yksityisiä vuokranantajia.
Eli takana on paljon muutakin kuin pari vuokraa maksamatta.
Jos kaveri on vähävarainen niin ottakoot yhteyttä sosiaalivirastoon ja sitä kautta hankkikoot apua tuossa tilanteessa.

Takana ei ole muuta kuin nämä kaksi viivästystä. Ja sosiaalivirastosta haki rahaa vuokriin mutta ei saanut. Nyt rahat juoksee siis normaalisti joten vuokrat tulee taas sovittuun päivään mennessä.

Vuokranantaja on yksityinen. Ja näyttävästi aika v-mäinen. Ei ymmärtänyt ollenkaan vuokralaisen tilannetta ja luulee, että voi tuosta nuin vaan heittää vuokralaisen pois kämpästä. Toisessa häätölapussa luki, että asunto pitää olla tyhjä ja siivottuna 12.1. mennessä, vaikka tammikuun vuokra on maksettu! Ihme hommaa.

http://www.kuluttajaliitto.fi/files/547/Vuokraopas_Suomen_Kuluttajaliitto.pdf

sivu19.

Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus

Vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen mikäli vuokralainen laiminlyö vuokranmaksun. Käytännössä vuokran tulee olla maksamatta useamman kuukauden ajalta, jotta purkamisen edellytys täyttyy. Vuokranantajan ei tarvitse antaa erillistä varoitusta, mikäli purkaa vuokrasopimuksen maksamattomien vuokrien vuoksi. Haasteen tiedoksianto käy purkuilmoituksesta, joten vuokranantajan kannalta on nopeinta haastaa vuokralainen oikeuteen vuokranmaksun laiminlyöntien johdosta. Jos vuokralainen lain vastaisesti luovuttaa huoneiston hallinnan tai siirtää vuokrasopimuksen toiselle, syntyy vuokranantajalle oikeus purkaa vuokrasopimus. Vuokranantajan on kohtuullisessa ajassa toimittava, jotta purkuoikeus säilyy. Tässäkään tapauksessa ei vuokralaista tarvitse erikseen varoittaa purkuoikeuden käyttämisestä. Purkuoikeus syntyy myös jos vuokralainen käyttää huoneistoa muuhun tarkoitukseen tai muuten kuin vuokrasopimuksessa on sovittu. Yleisin tällainen vuokrasopimuksen purkamisperuste lienee kuitenkin huoneistossa vietetty häiritsevä elämä. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi kovaäänistä ja toistuvaa musiikin soittamista, muuta metelöintiä, naapureita häiritsevää alkoholinhuuruista juhlimista jne. Merkitystä on myös sillä, mihin vuorokauden aikaan häirintä tapahtuu. On huomattava, että vuokralainen vastaa myös vieraidensa ja perheenjäsentensä aiheuttamasta häirinnästä. Purkuperuste edellyttää toistuvaa piittaamattomuutta naapureista eivätkä tavanomaisesta elämisestä aiheutuvat äänet voi aiheuttaa vuokrasuhteen purkamista. Mikäli vuokranantaja

Vuokralaista on hyvin, hyvin vaikea saada pois ja 1,5kk ei riitä kun on jo maksanut niin ei varmasti, joten kaverilla ei huolta. Vuokranantaja yrittää ottaa oikeuden omiin käsiin ja siitä seuraa kovat rangaistukset jos omin lupine yrittää tai tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuokralaista on hyvin, hyvin vaikea saada pois ja 1,5kk ei riitä kun on jo maksanut niin ei varmasti, joten kaverilla ei huolta. Vuokranantaja yrittää ottaa oikeuden omiin käsiin ja siitä seuraa kovat rangaistukset jos omin lupine yrittää tai tekee.

Onko taustalla jotain muuta? Onko tullut varoituksia? Tai yksi mahdollisuus on, että vuokranantaja haluaa panna asunnon myyntiin.

"Vuokranantaja on yksityinen. Ja näyttävästi aika v-mäinen. Ei ymmärtänyt ollenkaan vuokralaisen tilannetta" Itse olen vuokranantaja ja vituttaa suunnattomasti jos joutuu tappelemaan vuokrista. Asunto on ainoa "säästö"kohde vanhuuden varalle, eli lyhennän vuokralla lainaa... ja kun vuokralainen ei maksa vuokraa, joudun sopimaan pankin kanssa lyhennys vapaista kk ja maksan vain korot. Tein sen virheen että en ottanut ollenkaan vuokratakuuta, mutta en tee samaa virhettä toiste. Joten kolikolla on aina kaksi puolta...

mut irtisanottiin asunnosta ja on 1kk aikaa muuttaa, olen saanut 2 huomautusta "metelistä" toinen on täysin aiheeton ja vittumaisen naapurin tekemä, naapuri ite ryyppää ja riitelee akkansa kanssa melkein joka päivä ja kun minä en suosu päästään sitä meille niin uhkailee häädöllä ja nyt sit torstaina kävi vuokraemäntä tuomassa irtisanomislapun. Onko mulla vaan kuukauden irtisanomisaika?? oon aivan paniikissa tällähetkellä koska en todellakaan vietä hirveää elämää, joskus otan kaljaa ja on muutama kaveri kylässä mutta muuten elän tyttöni kanssa rauhallisesti! Auttakaa mua ja antakaa neuvoja miten toimin??

[QUOTE="ansku";22391128]mut irtisanottiin asunnosta ja on 1kk aikaa muuttaa, olen saanut 2 huomautusta "metelistä" toinen on täysin aiheeton ja vittumaisen naapurin tekemä, naapuri ite ryyppää ja riitelee akkansa kanssa melkein joka päivä ja kun minä en suosu päästään sitä meille niin uhkailee häädöllä ja nyt sit torstaina kävi vuokraemäntä tuomassa irtisanomislapun. Onko mulla vaan kuukauden irtisanomisaika?? oon aivan paniikissa tällähetkellä koska en todellakaan vietä hirveää elämää, joskus otan kaljaa ja on muutama kaveri kylässä mutta muuten elän tyttöni kanssa rauhallisesti! Auttakaa mua ja antakaa neuvoja miten toimin??[/QUOTE]

ei todellakaan voi irtisanoa tuollaisella irtisanomisajalla. yksistään alaikäinen lapsi tuo lisäaikaa asumiselle.

"Vuokranantaja on yksityinen. Ja näyttävästi aika v-mäinen. Ei ymmärtänyt ollenkaan vuokralaisen tilannetta" Itse olen vuokranantaja ja vituttaa suunnattomasti jos joutuu tappelemaan vuokrista. Asunto on ainoa "säästö"kohde vanhuuden varalle, eli lyhennän vuokralla lainaa... ja kun vuokralainen ei maksa vuokraa, joudun sopimaan pankin kanssa lyhennys vapaista kk ja maksan vain korot. Tein sen virheen että en ottanut ollenkaan vuokratakuuta, mutta en tee samaa virhettä toiste. Joten kolikolla on aina kaksi puolta...
Sama täällä! Otin riskin tietoisena, että tuleva vuokralainen on ennenkin tupannu jättää maksamatta, mutta annoin armon käydä oikeudessa, kun tarvitsin kiireesti vuokralaisen ja tämä tyyppi asunnon, oletin, että eipä ole paljoa varaa heittäytyä hankalaksi. Ekat 4 kk meni tosi hienosti, nyt vuokra 3 vkoa myöhässä, piti maksaa viime viikolla, ei näy, ei kuulu, taitaa mennä tosi pitkään... ei kauheasti lämmitä, jos tulee yhtäkkiä monen kuukauden vuokrat kerralla, kun tämä ihminen on kuulemma tavannut ennenkin tehdä, koska itse saan laskea senttejä ja toinen sen kun porskuttaa. Kyllä todella vituttaa.

Tuohon edelliseen viitaten, se vuokra sitten lopulta tuli, tosin piti käydä 3 puhelinkeskustelua ja vaihtaa muutama tekstari, selityksiä löyty, lopuksi runsaat, vilpittömän tuntuiset anteeksi pyynnöt. No, taas ollaan samassa tilanteessa, se tyypillinen venkoilijoiden selitys että "maksan tänään". Jo vain, siitä on viikko, eilen selitys, että kun sirukortissa oli jotain vikaa, ei pystynyt maksamaan maksuautomaatilla, pikapankilla kortti tuntui toimivan. No, pikapankiltahan voisi nostaa rahaa ja viedä sen pankkiin ihan itse eli tämmöistä takkuamista nyt sitten tuntuu olevan ja tätä varmaan riittää kunnes ne vuokrat jää maksamatta kokonaan.
Kysympä nyt teiltä, tietyn tyyliset vuokralaiset: MIKÄ siinä on, että juuri sen vuokran voi katsoa kiireettömäksi, että sen kyllä joutaa maksamaan. ??? Käsitän kyllä, jos ihminen on sairaalakunnossa ja niin pahassa, ettei pysty edes pyytää ketään tuttua hoitamaan asioita, mutta kun tuntuu olevan vallalla ajatus, että vuokranantajat on jotain riistäjäporukkaa, jotka vaan nettoaa silmittömiä summia ja "mikä niillä vuokrilla nyt niin kiire oli". Olisin ihan mielelläni antanut käyttää asuntoani, kivan kokoinen ja hyvällä paikalla, mutta kunhan tämä episodi joskus päättyy, kämppä menee myyntiin eikä ikinä ainuttakaan vuokralaista, että saa porukat ihan itse syyttää itseään asunnottomuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä edelleen;23200039:
Tuohon edelliseen viitaten, se vuokra sitten lopulta tuli, tosin piti käydä 3 puhelinkeskustelua ja vaihtaa muutama tekstari, selityksiä löyty, lopuksi runsaat, vilpittömän tuntuiset anteeksi pyynnöt. No, taas ollaan samassa tilanteessa, se tyypillinen venkoilijoiden selitys että "maksan tänään". Jo vain, siitä on viikko, eilen selitys, että kun sirukortissa oli jotain vikaa, ei pystynyt maksamaan maksuautomaatilla, pikapankilla kortti tuntui toimivan. No, pikapankiltahan voisi nostaa rahaa ja viedä sen pankkiin ihan itse eli tämmöistä takkuamista nyt sitten tuntuu olevan ja tätä varmaan riittää kunnes ne vuokrat jää maksamatta kokonaan.
Kysympä nyt teiltä, tietyn tyyliset vuokralaiset: MIKÄ siinä on, että juuri sen vuokran voi katsoa kiireettömäksi, että sen kyllä joutaa maksamaan. ??? Käsitän kyllä, jos ihminen on sairaalakunnossa ja niin pahassa, ettei pysty edes pyytää ketään tuttua hoitamaan asioita, mutta kun tuntuu olevan vallalla ajatus, että vuokranantajat on jotain riistäjäporukkaa, jotka vaan nettoaa silmittömiä summia ja "mikä niillä vuokrilla nyt niin kiire oli". Olisin ihan mielelläni antanut käyttää asuntoani, kivan kokoinen ja hyvällä paikalla, mutta kunhan tämä episodi joskus päättyy, kämppä menee myyntiin eikä ikinä ainuttakaan vuokralaista, että saa porukat ihan itse syyttää itseään asunnottomuudesta.

Laita samantien häätöön se vuokralainen. Koituu muuten harmia,tuttavani odotteli luottavaisesti vuokria,anto paperit vuokralaiselle viime keväänä et vuokra sopimus on irtisanottu. Siitäkään huolimatta vuokralainen ei välittäny,syksyllä haettii käräjäoikeudelta häätöpaperit. Nyt vihdoin ku sen vuokralaisen ois pitäny lentää siitä kämpästä,ni sossu oli sekaantunut asiaan ja ulosottomiehen kautta saanut lisäaikaa tämän kuun loppuun. Mutta tämä päätös on lain vastainen koska tuttavani on pidetty näistä asioista jäävinä,hän sai lapun muuttopäivän muuttamisesta samana päivänä kun vuokralaisten olis pitäny jo kanniskella tavaroitaan ulos ja käräjäoikeuden päätöstä ei saa muut tahot mennä kumoamaan,koska tästä on aiheutunut harmia vuokranantajalle (vuokralaisella on vuokrarästiä kertynyt lähes 5000e) tästä syystä kehoitin tuttavaani tekemään kantelun oikeuskanslerille virkavirheestä. Kumma ettei sossu auttanut kyseistä vuokralaista kun vuokrat alkoivat olla rästissä,mutta sit ku niil on häätölappu kädessä,ni sitte puututaan asiaan. Vuokralainen on koko ajan sanonut maksavansa yms. Selityksiä on piisannu. Pahin valhe ehkä se,että hän(siis vuokralainen) on töissä,tuttavani soitti tähän ns.työpaikkaan,juu se kyseinen ihminen ei oo ollu enää 3:een vuoteen siellä,sai 3 vuotta sitten lopputilin,,. Varokaa te kaikki jotka kämppänne vuokraatte,ottakaa selville luottotiedot yms. ja takuu vuokra ehdottomasti.

Onko paperissa puhuttu häädöstä vai vuokrasuhteen purkamisesta? Häätöä ei voi vuokranantaja tehdä, mutta sopimuksen hän voi purkaa jos sen ehtoja, kuten tässä vuokranmaksu, ei noudateta.

Yhteistyössä