"laiton" huostaanotto! kehen voi ottaa yhteyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossujen uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulta vietiin lapsi ollessani pois kotoa. Syynä että riitelin lapsen kanssa puhelimessa ja muksu oli muutaman tunnin kotona yksin, miehen ollessa asioilla ja lapsi sai paniikkikohtauksen perheriidan jälkeen. Lapsellani on mielenterveysongelmia ja ahdistusoireita kuten paniikkihäiriötyyppistä käyttäytymistä. Hän oli soittanut poliisin paikalle koska puhelmestaan oli puheaika loppunut, eikä ketään aikuista saanut kiinni kohtauksen aikana. Nyt sossu on ilmoittanut minun olevan pahasti alkoholisoitunut. En ole, mutta suostun syömään antabusta ja käymään aa ssa koska minulle ei tuota ongelmaa olla selvänä esim puolta vuotta tai vuottakaan. Paniikkihäiriö minulla on, senkin hoidatin osastolla että on lääkitys kunnossa ja kykenen hoitamaan asiani. Nyt soittelen neuvoja asianajajalta kuinka edetä. Minusta huostaaminen kiireellisenä oli perusteeton ja väärään tietoon perustuva.

Minulta vietiin lapsi ollessani pois kotoa. Syynä että riitelin lapsen kanssa puhelimessa ja muksu oli muutaman tunnin kotona yksin, miehen ollessa asioilla ja lapsi sai paniikkikohtauksen perheriidan jälkeen. Lapsellani on mielenterveysongelmia ja ahdistusoireita kuten paniikkihäiriötyyppistä käyttäytymistä. Hän oli soittanut poliisin paikalle koska puhelmestaan oli puheaika loppunut, eikä ketään aikuista saanut kiinni kohtauksen aikana. Nyt sossu on ilmoittanut minun olevan pahasti alkoholisoitunut. En ole, mutta suostun syömään antabusta ja käymään aa ssa koska minulle ei tuota ongelmaa olla selvänä esim puolta vuotta tai vuottakaan. Paniikkihäiriö minulla on, senkin hoidatin osastolla että on lääkitys kunnossa ja kykenen hoitamaan asiani. Nyt soittelen neuvoja asianajajalta kuinka edetä. Minusta huostaaminen kiireellisenä oli perusteeton ja väärään tietoon perustuva.

Eiköhän tossa ole lapseen liittyvät asiat. jos lapsella psyykkisiö ongelmia ja on esim. todettu vaaraksi itselleen tai muille tai kotona puitteet turvattomat, niin eikö se ole lapsen edun mukaista sillon, ja miksi ei olisi?

tosi "kiva" ettei ihmiset usko minkälaisia sossut on. minun kohdalla ne teki huostaanoton tarpeettomasti , tai siis lapseni kohdalla. myös toisen paikkakunnan sossu näin minulle sanoi!!
ja ku ne minun lapsuuden ja nuoruuden tietää että "hurjapää" oon ollu niin niitä saatanan papereita ne kyttää ja keksii omiaan. ilmeisesti entinen laitosnuori ja vaikean lapsuuden elänyt ei voi/osaa kasvattaa lasta!

luin Tekstisi ja tiedän tunteesi. Minulla sama tilanne ja niin hemmetin tallottu olo menneisyyden takia. Voimia.

Ei käy kateeksi sosiaalityöntekijöitä. Erittäin haastava työ ja asiakkaat harvemmin kiittää. Kovin moni sossun tädin asiakas on näemmä täällä kokenut, että heitä on kohdeltu väärin. Kuinkakohan moni vanhempi, jolta lapsi on huostaanotettu, on ollut kiitollinen huostaanotosta ja on pitänyt sitä täysin aiheellisena? Luulisin, että aika harvinaista. Ehkä sen takia teitä on vaikea uskoa.

Mun on oikeasti tosi vaikea uskoa ns. turhiin huostaanottoihin..ennemminkin se on niin että ei oteta huostaan vaikka tarvis ja tarjotaan vaan avotukipalveluja..jos niitäkään...
Ikävä kyllä nämä sossutammat valehtelevat ja mustamaalaavat täysin tunteettomasti, osalla ei varmaan ole omia lapsia, koska silloin ei pystyisi toimimaan näin. Onkohan tädeillä säännölliset lääkärintarkastukset? Tarkoitan tässä sitä kuuppaa...

• Tykkää
Reactions: Puhero
Vierestä seuraan tapausta, jossa äidillä skitsofrenia, huumeriippuvuus eikä kykene hoitamaan raha-asioitaan. Kun eläke tulee, se parissa päivässä myös häviää. Loppukuun kerjää vippejä muilta, joita ei tietenkään takaisin maksa.

Lapsi on huostassa, lapsella ADHD, uhmakkuushäiriö, aivovammasta johtuvia käytöshäiriöitä ja raivokohtauksia.

Ja äiti on ehdottomasti sitä mieltä, että hän on hyvä äiti ja lapsi on otettu häneltä pois väärin perustein. Vaikka kaikki lapsen ongelmat ei välttämättä johdu raskaudenaikaisesta altistuksesta huumeiden, viinan ja lääkkeiden sekakäytölle, niin ei ne tilannetta parantaneetkaan ole. Äiti ei myöskään tunnista lapsensa tarpeita, esim. nälkää tai vilua, vaan reagoi asioihin sen mukaan, miten itse tuntee. Jos vaikka äidillä on itsellään kylmä, laittaa lapselle villatakin villapaidan päälle, vaikka lapsi on jo valmiiksi hiestä märkä.

Luulen, että moni "hyvä lapsensa menettänyt äiti" ei vaan näe niitä ongelmia, mitä muut näkee ja pitää itsestään selvinä huostan perusteina.

Sikäli mikäli jotain aihetta huostaanottopäätöksen kyseenalaistamiseen tapauksessasi on, kehottaisin ottamaan yhteyttä ensinnäkin johonkin asiansa osaavaan juristiin sekä huostaanotettujen lasten vanhempien erilaisiin järjestöihin ja tukiryhmiin. Hiukan netistä tutkimalla löydät itsekin sopivat tahot, joiden puoleen kääntyä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotim aa/2008/08/683278
Uusi virasto vahtimaan hoitolaitoksia
MTV3- Pauli Poutanen

Peruspalveluministeri Risikko lupaa tiukentaa yksityisten, sosiaalipalveluita tarjoavien laitosten valvontaa. Ministeri lupaa, että parannuksia nykytilanteeseen tulee kun uusi lupa-ja valvontavirasto aloittaa toimintansa ensi vuonna.

Viime kesän insuliinisurmat sekä vast'ikään paljastuneet Merikartanon hoivakodin väärinkäytökset ovat virittäneet kiivaan keskustelun hoitopalveluiden valvonnasta.

Yksityisten hoitolaitosten valvonta on jo pitkään ollut Suomessa retuperällä. Hoitolaitosten määrä kasvaa jatkuvasti, mutta hoidon laatua ei ehditä valvoa.

Peruspalveluministeri Paula Risikon (kok.) mukaan asioihin on tulossa parannusta. Ministeri kertoo MTV:n uutisille, että sosiaalipalveluiden valvonta tehostuu, kun Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) ja Sosiaali-ja terveysalan tuotevalvontakeskus (STTV) yhdistyvät ensi vuoden alussa Lupa- ja valvontavirastoksi.

Netti-tvKatso Paula Risikon haastattelu (toim. Pauli Poutanen)

Virastoon perustetaan sosiaalipalveluiden valtakunnallinen valvontayksikkö. Se kootaan siirtämällä runsas kymmenen virkaa lääninhallituksista virastoon.

Sosiaalipalveluiden valvontayksikkö aloittaa työnsä 2010. Sen tarkoitus on tehostaa sosiaalipalveluiden, kuten vanhusten palvelukeskuksien valvontaa ja vähentää byrokratiaa lupa-asioissa. Lisäksi sen virkamiehillä on mahdollisuus tehdä yllätystarkastuksia hoitolaitoksiin.

Sosiaali-ja terveysministeriöstä kerrotaan myös, että virastoon halutaan tietojärjestelmä, johon voidaan keskittää kuntien hankkimista sosiaalipalveluista, kuten vanhusten hoitolaitoksista tehdyt valitukset.

Toisin kuin terveydenhuollosta tehtyjä kanteluita, niin sosiaalipalveluista tehtyjä valituksia ei tällä hetkellä koota keskitetysti mihinkään.

Valtakunnallisen lupa ja valvontaviraston tehtävät sosiaalipalveluiden vahtikoirana määritellään tarkemmin alkusyksystä, kun viraston toimintarajat määräävä laki menee eduskunnan käsittelyyn. ...........

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotim aa/2008/08/683278
Uusi virasto vahtimaan hoitolaitoksia
MTV3- Pauli Poutanen

Peruspalveluministeri Risikko lupaa tiukentaa yksityisten, sosiaalipalveluita tarjoavien laitosten valvontaa. Ministeri lupaa, että parannuksia nykytilanteeseen tulee kun uusi lupa-ja valvontavirasto aloittaa toimintansa ensi vuonna.

Viime kesän insuliinisurmat sekä vast'ikään paljastuneet Merikartanon hoivakodin väärinkäytökset ovat virittäneet kiivaan keskustelun hoitopalveluiden valvonnasta.

Yksityisten hoitolaitosten valvonta on jo pitkään ollut Suomessa retuperällä. Hoitolaitosten määrä kasvaa jatkuvasti, mutta hoidon laatua ei ehditä valvoa.

Peruspalveluministeri Paula Risikon (kok.) mukaan asioihin on tulossa parannusta. Ministeri kertoo MTV:n uutisille, että sosiaalipalveluiden valvonta tehostuu, kun Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) ja Sosiaali-ja terveysalan tuotevalvontakeskus (STTV) yhdistyvät ensi vuoden alussa Lupa- ja valvontavirastoksi.

Netti-tvKatso Paula Risikon haastattelu (toim. Pauli Poutanen)

Virastoon perustetaan sosiaalipalveluiden valtakunnallinen valvontayksikkö. Se kootaan siirtämällä runsas kymmenen virkaa lääninhallituksista virastoon.

Sosiaalipalveluiden valvontayksikkö aloittaa työnsä 2010. Sen tarkoitus on tehostaa sosiaalipalveluiden, kuten vanhusten palvelukeskuksien valvontaa ja vähentää byrokratiaa lupa-asioissa. Lisäksi sen virkamiehillä on mahdollisuus tehdä yllätystarkastuksia hoitolaitoksiin.

Sosiaali-ja terveysministeriöstä kerrotaan myös, että virastoon halutaan tietojärjestelmä, johon voidaan keskittää kuntien hankkimista sosiaalipalveluista, kuten vanhusten hoitolaitoksista tehdyt valitukset.

Toisin kuin terveydenhuollosta tehtyjä kanteluita, niin sosiaalipalveluista tehtyjä valituksia ei tällä hetkellä koota keskitetysti mihinkään.

Valtakunnallisen lupa ja valvontaviraston tehtävät sosiaalipalveluiden vahtikoirana määritellään tarkemmin alkusyksystä, kun viraston toimintarajat määräävä laki menee eduskunnan käsittelyyn. ...........

Juu juu, ainahan ne huostaanotot on perusteettomia, sossut kiusaa, sijaisvanhemmat on lapsenryöstäjiä ja kiusaajia, kriisiperheet vielä kauheampia otuksia ja kaikki vaan vainoaa oikeasti sopivia vanhempia.

Eikös näin ole? :D

Suurin osa ihmisista jotka väittävät, että lapset otettiin pois ja eivät ole tehneet mitään ja valittavat valehtelevat, Oma äitini valehteli silmät päästään kuinka hyvä äiti hän oli. Lapsena tietty oli hankala käsittää ja jos on tottunu vanhempaan joka on väkivaltanen tottuu siihen, että se on normaalia. On vaan huvittavaa kun sellaset ihmiset edelleen yrittää pitää farssia päällä, että heidän lapsensa otettiin laittomasti pois. Ei vaan halua, että maine menee.

Vmp. Lopetin itse työt lastensuojelussa kun tuli vastaan omalle kohdalle laiton huostaanotto. Ei työkaveri tykännyt asiakkaastaan koska osasi pitää puolensa. Tämä johti siihen että kiristettiin tulevan perheen äiti ja isä turvakotiin ja lapsi huostaan valheilla muutaman kk päästä. Vanhemmat valittivat oikeuteen ja oikeudelta tuli päätös ettei lapsen huostaanotto on ole riittäviä perusteita ja että lapsi on palautettava vanhemmilleen. Vastauksena tuli sitten itse pääsossulta että ei ole pakko palauttaa jos eivät itse halua lasta palauttaa vanhemmille ja luuri korvaan. 8 vuotta turhaa tappelua ja lapsen äiti tehnyt itsemurhan koska ei jaksanut valheita. Lapin sosiaalitoimisto... ja näillä laittomilla huostaanotoilla tehdään rahaa. Ei lasten etu kiinnosts

No ota yhteys vaikka asianajajaan. Minä en mitenkään silti usko, että sinulta oltaisiin ilman syytä lapsi viety...mutta toki voin olla väärässä, kun en tapausta tiedä.

EI millään pahalla, mutta jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin ei kannata sanoa mitään. Tokkopa kukaan aiheettomasti lähtee sossuja laittomasta huostaanotosta syyttelemään aiheetta.

Suurin osa ihmisista jotka väittävät, että lapset otettiin pois ja eivät ole tehneet mitään ja valittavat valehtelevat, Oma äitini valehteli silmät päästään kuinka hyvä äiti hän oli. Lapsena tietty oli hankala käsittää ja jos on tottunu vanhempaan joka on väkivaltanen tottuu siihen, että se on normaalia. On vaan huvittavaa kun sellaset ihmiset edelleen yrittää pitää farssia päällä, että heidän lapsensa otettiin laittomasti pois. Ei vaan halua, että maine menee.

Se, että sinun äitisi on valehdellut silmät päästään pitääkseen teidät lapset luonaan ja on ollut todellisuudessa kykenemätön vanhemmaksi ei tarkoita, että kaikki vanhemmat joiden lapset on huostaanotettu niin olisivat samanlaisia kuin sinun äitisi. Ikävää, että sinulla on sellainen kokemus taustalla, mutta se ei silti oikeuta lyttäämään ketään toista tai kyseenalaistamaan ko henkilön kykenevyyttä vanhemmuuteen, kun et edes tunne kyseessä olevaa ihmistä etkä tunne tapauksen taustoja millään tavalla.

Olen itse hyvän ja turvallisen lapsuuden elänyt ihminen. Me käymme mieheni kanssa molemmat töissä ja olemme saaneet hyvät koulutukset ja eväät tähän elämään. Aiemmin kuuluin ihmisryhmään joka ajatteli että tällaiset asiat eivät koske meitä eikä tullut mieleenkään kyseenalaistaa esim. sosiaalityöntekijöiden tai lastensuojelun toimintaa; eihän meidän kaltaisilla ole edes kosketuspintaa siihen maailmaan, ne joilla on, niillä on myös tarve.

Sitten tuli päivä kun hoitotäti alkoi huomata lapsessamme erilaisia piirteitä. Alkoi uskomaton farssi. Jos olisimme olleet heikompia en tiedä mikä tilanne nyt olisi, mutta vihelsimme pelin poikki ajoissa. Koska meissä eikä lapsessa oikeasti ole vikaa, tämä onnistui. Merkillepantavaa asiassa onkin se, että ellemme itse olisi sanoneet "Nyt riittää, järki käteen!" muutama henkilö olisi voinut leipoa tilanteesta vaikka minkälaisen kakun. Ja "hoidot" olisi hankittu kaupungin ostopalveluina tältä yksityiseltä yrittäjältä joka oli soppaa keittämässä.

Nyt suhtaudun suurella varauksella kaikkeen mikä koskee perheen ja lapsen asioita, ja todellakin mietin tarkkaan mistä kannattaa missäkin puhua. Lasten parissa työskenteleviä ihmisiäkin on niin moneen lähtöön, että joukkoon mahtuu myös mätiä.

Yhteistyössä